Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Har jeg Candida?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-02-09, 09:12   #1
Kpia
Juniormedlem
 
Kpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 48
Kpia er på en erverdig vei

Har jeg Candida?

Jeg er i min 6. uke på Ketolyse-kuren og har hatt en bra vekt-nedgang frem til 4. uke. Da gikk jeg ned nesten 5 kg! Nå har jeg imidlertid gått opp 2 kg igjen, enda jeg har trent mer og jeg har fortsatt å spise slik som tidligere. Ketosticks blir ofte bare lyse rosa, men det er utslag.
Leste såvidt noe om Candida her igår, men har ikke skjønt hva det er og hvordan det påvirker Ketolyse-kuren, noen som vet:

-Hvordan finner jeg ut om jeg har Candida? (Fant et spørreskjema på nettet som kunne fortelle at det var stor sannsynlighet for at jeg har Candida, men jeg syntes spørsmålene var litt "tynne")
-Hva må jeg gjøre for å bli kvitt det?
-Påvirker Candida Ketolyse-kuren min?

Kan det være dette som ødelegger litt for kuren min, eller må jeg fremdeles bare smøre meg med tålmodighet? Kjempetakknemlig hvis noen kan gi meg svar

__________________



Kpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 09:16   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg Candida?

Candida er særdeles omstridt. Jeg mener det er litt som snåsamammen, enten tror man på det, eller så tror man ikke på det. De som tror på det har det ofte
Jeg tror på en kropp i balanse eller i ubalanse, og at lavkarbo er et middel for å få kroppen i balanse.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 09:18   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg Candida?

Opprinnelig lagt inn av Kpia, her.

enda jeg har trent mer

Økt trening --> Økt muskelmasse. Kan jo få vekta til å gå opp. Måler du cm i tillegg? Sover du nok og godt? For meg er det, sammen med vann alfa og omega for nedgangen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 09:58   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Har jeg Candida?

Lest litt fra Pål i det siste. Økt trening kan godt gi økt apetitt og matinntak ?

Er ikke i tvil om at Candidaplager er reelle, kjenner ikke nok til dette, men at kroppen kan bli en bolig for sopp er jo mulig, vi får da fotsopp feks. Når folk som kutter sukker og visse matvarer så til de grader reduserer relativt alvorlige symptomer på ubalanse så er det et klart tegn på at Candida har noe for seg.
Bare for at klassisk medisin ikke tar dette alvorlig historisk vil ikke si at Candida ikke finnes. Klassisk medisin faller litt igjennom på helhetstenkning, kosthold, etc.

Men svar på spm har jeg ikke. Jeg ville tro at Candida-plager bedres av ketose.

Samtidig går jeg på lavkarbo og tildels lite karbo. Jeg opplever at reaksjoner på visse matvarer har forværret seg, men at jeg totalt sett funker bedre likevel. Har jeg da fått mer plager eller har jeg aktivisert immunforsvaret til å klare å fortelle meg hva som ikke er bra for meg ?

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:12   #5
Kpia
Juniormedlem
 
Kpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 48
Kpia er på en erverdig vei

Sv: Har jeg Candida?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Økt trening --> Økt muskelmasse. Kan jo få vekta til å gå opp. Måler du cm i tillegg? Sover du nok og godt? For meg er det, sammen med vann alfa og omega for nedgangen.

Har hatt det ganske travelt på jobb i det siste, og med to barn i tillegg blir det ikke søvnen som prioriteres. Sover vanligvis ikke mer enn 5-6 timer pr. døgn, men slik har jeg hatt det det siste året, så jeg tror kroppen min er vant til å få lite søvn.
Målte meg bare rundt midjen da jeg startet med ketolyse, og den er fortsatt på 88 cm. Har tenkt at jeg burde målt meg andre steder også, for jeg kjenner faktisk at klærne er mye løsere enn de var før jeg startet. Men selv om jeg har trent de siste ukene så får jeg vel ikke muskler av det med en gang? Kan det være at litt for mye salt binder mye vann som jeg er flink til å drikke?

__________________



Kpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:32   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg Candida?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Er ikke i tvil om at Candidaplager er reelle,

Jeg er heller ikke i tvil om at canida-plagene er reelle, det er mer candida som et konsept jeg ikke er så sikker på. Det jeg derimot er sikker på er at sukker og raske karbohydrater ikke er bra for noen, og noen av oss reagerer mer på disse enn andre.
En veninne har fått "diagnosen" canidida av sin søster som er homeopat. Ved sammenligning av kosthold viste det seg at hennes kostplan var så å si idenstisk med min lindbergkost, på et par plasser var min plan strengere.
Det jeg er skeptisk til er å markedsføre et lavkarbokosthold som en medisinsk diett mot en omstridt sopp, fremfor å være ærlige nok til å si at ok, kanskje du ikke passer inn i den båsen staten vil at vi alle skal være i.
For da "sykeliggjør" man opplegget, lager det til en kur for å kurere en begrenset tilstand, fremfor å gjøre det til et valg for bedre helse! Mener jeg da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 10:35   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg Candida?

Opprinnelig lagt inn av Kpia, her.

Sover vanligvis ikke mer enn 5-6 timer pr. døgn, men slik har jeg hatt det det siste året, så jeg tror kroppen min er vant til å få lite søvn.

Jeg sover også rundt det vanligvis, har gjort i årevis. men så har jeg slitt med vekta i årevis også... hadde en AHA opplevelse på det selv denne uka, fikk meg 9t søvn, og droppe over en kg, etter å ha hatt stillestående (og oppoversnikende) vekt en ukes tid.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 11:35   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Har jeg Candida?

Kpia, vi er nok enige vi.

Det går ofte litt inflasjon i diagnoser for sykdommer som er kun et sett med symptomer og man ikke finner en klar årsak. Det vet vi jo.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 12:23   #9
Kpia
Juniormedlem
 
Kpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 48
Kpia er på en erverdig vei

Sv: Har jeg Candida?

Det er ingen tvil om at jeg skal forsøke å få meg flere timer søvn pr. dag. Kanskje det hjelper, men jeg lurer fremdeles på hva Candida er?
Føler at ikke alt er som det skal-i underlivet også blant annet. Har tatt endel sopp-kurer det siste året, både salve og stikkpiller og tabletter. Legen sa det var normalt med litt ubalanse i underlivet de første årene etter en fødsel, men nå har det altså gått to år. Og i spm. for å se om man kunne ha candida var det også et spm om underlivet.

Men hvis jeg skal se helt bort fra om jeg har candida eller ikke, er det normalt at vekten plutselig står stille i noen uker på ketolysekuren?

__________________



Kpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 12:36   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg Candida?

Opprinnelig lagt inn av Kpia, her.

Men hvis jeg skal se helt bort fra om jeg har candida eller ikke, er det normalt at vekten plutselig står stille i noen uker på ketolysekuren?

jada, helt normalt

Måler du deg i tillegg? For cm kan bli borteselv om vekta står stille

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 12:40   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg Candida?

Tok mer enn 2 år før alt var "på stell" etter siste fødsel hos meg. Oppblomstring av sopp i underlivet har nok ikke mye med den antatte oppveksten av candida å gjøre.

Candida er en sopp mange har i fordøyelseskanalen. Det man mener er at av en eller annen grunn formerer denne soppen seg mer enn "normalt" og kan gi en masse plager.
Dette er aldri medisinsk bevist, men et kosthold fritt for sukker og gjær kan gi bedring av plagene, uansett grunn.

Det er helt normalt med platåer på ketolyse, men man snakker ikke om platåer før det er snakk om mange uker uten tegn til nedgang.

Bare fortsett som du har gjort og glem denne candida- greia. Skulle du ha oppvekst av denne soppen, sulter den i hjel med ketolyse uansett! Om teorien stemmer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 12:59   #12
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Har jeg Candida?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Lest litt fra Pål i det siste. Økt trening kan godt gi økt apetitt og matinntak ?

Er ikke i tvil om at Candidaplager er reelle, kjenner ikke nok til dette, men at kroppen kan bli en bolig for sopp er jo mulig, vi får da fotsopp feks. Når folk som kutter sukker og visse matvarer så til de grader reduserer relativt alvorlige symptomer på ubalanse så er det et klart tegn på at Candida har noe for seg.
Bare for at klassisk medisin ikke tar dette alvorlig historisk vil ikke si at Candida ikke finnes. Klassisk medisin faller litt igjennom på helhetstenkning, kosthold, etc.

Jeg mistenker at "Candida" er en misforståelse av andre tilstander. For eksempel minner kostholdsplaner imot Candida om Failsafe, som brukes for å kontrollere kjemiske intoleranser, f. eks. mot salisylat (tomat), oksalat (brokkoli) og farvestoffer. Failsafe har et sterkt videnskabelig grunnlag. Interessant nok tåles hvitt sukker bra på Failsafe, fordi sukker er raffinert og uten plantekjemikalier.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 15:45   #13
Kpia
Juniormedlem
 
Kpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 48
Kpia er på en erverdig vei

Sv: Har jeg Candida?

Takk for mange svar. Jeg velger å "glemme" Candida for nå og vil fortsette iherdig med ketolysekuren min.

__________________



Kpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 16:49   #14
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Har jeg Candida?

Drikk en kopp senneste og ta knekken på candidaen ganske så kjapt.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Candida-diett (CRC) MHM Andre dietter 66 05-02-14 23:00
Blodtypedietten mot candida? Lotusia Blodtypedietten 0 14-07-06 11:53
På atkins pga candida Katrine Atkins kosthold 2 11-10-05 15:36
Candida? Tiril77 Fysisk og mental helse 6 24-01-05 13:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no