Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Kostholdseksperter

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-06, 17:52   #1
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Kostholdseksperter

Jeg oppsøkte for en tid tilbake en kostholdsekspert for å finne ut om jeg manglet noen vitaminer/mineraler. Først ved tredje konsultasjon gikk hun med på å rekvirere blodprøver (som forøvrig var helt i orden), hun var mer opptatt av å fastslå at jeg antagelig ikke tåler melkeprodukter - noe jeg ikke tror på, siden jeg aldri har hatt noen problemer med fete melkeprodukter. Men jeg nevnte for henne at jeg får slim i halsen av lett- og skummetmelk. Etter min mening blir jo det noe helt annet, pga. melkesukker. Heller ikke skulle jeg spise tomater, agurk, aubergine og en del annet, fordi det tilhører samme familie som tobakk. Hun maste sånn om dette at jeg til slutt ikke klarte å spise, ble kvalm og oppgitt bare jeg tenkte på mat. Etter et par uker på sultegrensen fant jeg ut at jeg måtte få i meg noe, og la hele Atkins-dietten på hylla i en periode, spiste bare lettvint ferdigmat. Spiste så lite at jeg ikke la mye på meg, men følte meg elendig. Nå er jeg tilbake på dietten og føler meg topp, men "kostholdseksperten" har jeg sluttet hos. Noen andre som har lignende erfaringer? Jeg stoler i hvert fall på min egen kropp heretter - og fløte, ost og rømme spiser jeg i massevis.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 18:09   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kostholdseksperter

Jeg har ikke selv vært hos en slik en, men har planer om å bli en. Men ikke en slik som fatter forhasta konklusjoner og som ikke gidder å høre på klienten sin. Jeg håper jeg har evner til å bli en langt bedre veileder enn denne du beskriver. For å veilede betyr jo i bunn og grunn bare å presentere et knippe veivalg for klienten og så overlate til klienten å velge. Det virker her som om du får løsninger tredd ned over hodet. Løsninger som ikke henger sammen med det du søkte hjelp for.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 18:22   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdseksperter

nå vet ikke jeg hvilket grunnlag hun ga deg råd ut fra, men er det melkesukret du reagerer på, så har jo ikke det å gjøre med om produktet er fett eller ikke å gjøre, men om det er lagrede/syrnede produkter

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-05-06, 20:42   #4
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kostholdseksperter

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

nå vet ikke jeg hvilket grunnlag hun ga deg råd ut fra, men er det melkesukret du reagerer på, så har jo ikke det å gjøre med om produktet er fett eller ikke å gjøre, men om det er lagrede/syrnede produkter

Etter alt jeg har lest, så har det vel med fettinnholdet å gjøre også? Altså at melkesukkeret hovedsaklig er i den delen av melka som separeres bort når man f.eks lager fløte? At jeg tåler fete melkeprodukter og ikke magre, kan muligens ha med karbohydratinnholdet å gjøre også?

Uansett, greit å lufte litt frustrasjon, det var ikke meningen å antyde at alle kostholdseksperter "trer løsninger nedover hodet på folk". Men jeg tror man lett kan bli "fanget", altså at enkelte behandlere - i beste mening - finner ut at man trenger behandling for det ene og det andre, uten at man feilte noe i utgangspunktet.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 10:47   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdseksperter

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin

Etter alt jeg har lest, så har det vel med fettinnholdet å gjøre også? Altså at melkesukkeret hovedsaklig er i den delen av melka som separeres bort når man f.eks lager fløte? At jeg tåler fete melkeprodukter og ikke magre, kan muligens ha med karbohydratinnholdet å gjøre også?

Uansett, greit å lufte litt frustrasjon, det var ikke meningen å antyde at alle kostholdseksperter "trer løsninger nedover hodet på folk". Men jeg tror man lett kan bli "fanget", altså at enkelte behandlere - i beste mening - finner ut at man trenger behandling for det ene og det andre, uten at man feilte noe i utgangspunktet.

Det har jeg aldri hørt før. Jeg har intoleranse for melkesukret, og jeg tåler ikke fete melkeprodukter bedre enn lette, men jeg tåler syrnede, så jeg kan spise litt youghurt, rømme, ost o.l

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 11:22   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdseksperter

Fløte er jo egentlig melk som har ett veldig høyt fettinnhold så hvis du ikke tåler melk så tåler du heller ikke fløte.
I syrnede melkeprodukter er spaltingen av melkesukkeret alt igang og da er det lettere for magen å fordøye melken.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 09:27   #7
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kostholdseksperter

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Fløte er jo egentlig melk som har ett veldig høyt fettinnhold så hvis du ikke tåler melk så tåler du heller ikke fløte.
I syrnede melkeprodukter er spaltingen av melkesukkeret alt igang og da er det lettere for magen å fordøye melken.

Ok, dere har sikkert rett. Så tyder vel det på at jeg IKKE har melkeintoleranse. Jeg har aldri fått sjekket det, nevnte bare for kostholdseksperten at jeg blir "slimete i halsen" av lett- og skummetmelk. For meg er det uansett ikke noe problem, for jeg holder meg bare unna lette melkeprodukter, og fete går helt bra. Man skal jo ikke lage seg sykdommer når man ikke har dem, heller.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 11:08   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdseksperter

Det har jo også litt med mengden å gjøre også da. Lettmelk kan en jo drikke en halvliter i gangen mens fløte blir du mett av etter 2dl.
En annen ting kan jo være at du ikke er så følsom nå som du har fått orden på kostholdet.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-06, 11:15   #9
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kostholdseksperter

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin

Ok, dere har sikkert rett. Så tyder vel det på at jeg IKKE har melkeintoleranse. Jeg har aldri fått sjekket det, nevnte bare for kostholdseksperten at jeg blir "slimete i halsen" av lett- og skummetmelk.

Jeg har en sønn som hadde melkeintoleranse. Symptomene hans var helt anderledes enn dine. Han kunne drikke melken uten nevneverdige problemer. Det var først når melken kom til tarmen at problemene startet. De med melkeintoleranse greier ikke å spalte melkesukkeret og i noen tilfeller melkefettet. Dermed går melka rett gjennom systemet uten å bli tatt opp. Dette gir en hvitaktig avføring. Min sønn fikk i tillegg irritert tarm av proteinene i melka, noe som førte til vekselsvis hard og løs mage. Har du disse nevnte symptomene har du melkeintoleranse. Men melkeintoleranse kan også gi andre symptomer som kvalme og oppkast. Eksem, tretthet, konsentrasjonsproblemer og søvnproblemer.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no