Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-11, 22:50   #26
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Sønnen min begynte med melatonin en måneds tid før jul. Vi har hatt et sant helvete med å få ham opp om morgenen, og han har vært skikkelig fortvilet selv. Vi har prøvd ALT - fra koselig oppvåkning med rolig musikk, frokost med stearinlys og kos på ryggen, til seriøs kjefting og å løfte stakkaren ut av sengen. Ingenting har fungert. Vi lever for øvrig 100% lavkarbo, så det er i hvert fall ikke løsningen på akkurat dette problemet.

Etter at han begynte med melatonin har vi fått en helt ny hverdag. Han spretter opp om morgenen, og er opplagt gjennom hele dagen. Ulempen med melatonin er at det må søkes registreringsfritak for å få det i Norge. I USA selges det over disk som kosttilskudd, og jeg har seriøse planer om å hamstre til madamen når jeg skal over i mars. Jeg var veldig skeptisk til å starte med søvnmedisin til poden, og var redd for at det ville skape en avhengighet til medisin for å få sove. Men etter å ha lest meg opp på det, og diskutert med flere leger, er jeg veldig beroliget. Det er kroppens eget søvnhormon, er ikke avhengighetsskapende, og har få eller ingen bivirkninger.

Vår erfaring er i hvert fall utelukkende positiv. Ser at andre ikke opplever noen effekt. Det har sikkert noe med hva som var årsaken til problemet i utgangspunktet. Vi har i hvert fall funnet løsningen på vårt problem. Og godt er det

Står litt mer om melatonin på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin

  Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 23:32   #27
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Det finnes melatonin å få kjøpt på resept i Norge. De heter Circadin. Men det er sykt dyrt, tror det var 200 kr for 20 tabletter ...

Jeg prøvde en pakke før jul, syntes jeg merket litt effekt av dem, jeg fikk i alle fall sterkt forbedret søvnkvalitet og slapp å få snudd døgnrytmen min så på hodet som jeg har slitt med hvert år når mørketida kommer, men jeg har gjort andre ting i tillegg, da. Ting jeg sikkert ikke bør nevne her om jeg ikke vil bli stemplet som "overtroisk" og "alternativ" .

Lurt tips, Kanutten. Jeg har nok merket at det blir mindre virkning om jeg lar være å legge meg med en gang, og sitter oppe med pc, ja

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 00:38   #28
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Er du sikker på at det faktisk er melatonin? Vi måtte søke registreringsfritak for medisinen til sønnen min. Det tok litt tid. Tablettene heter for øvrig bare Melatonin.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 00:40   #29
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

http://www.legemiddelverket.no/uploa...anmeldelse.pdf

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 00:45   #30
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Jøss. Merkelig at han ikke fikk resept på Circadin da, i stedet for å gå gjennom mølla med registreringsfritak for Melatonin.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 01:06   #31
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Ja ... det kan jo hende legen ikke har full oversikt og ikke kjenner til Cirkadin, kanskje. Det er jo i utgangspunktet beregnet for folk over 55, tydeligvis, og så er det vel ikke så kjent. De fleste blir jo foreskrevet vanlige sovemidler, selv måtte jeg be om Cirkadin etter å ha kommet tilfeldig over info om det bl a her inne.

Jeg har for øvrig prøvd melatonin før en gang, for flere år siden. Da måtte jeg også gjennom registreringsfritak-mølla.


Sist redigert av Huldr : 08-01-11 kl 02:14.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 11:29   #32
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Er du sikker på at det faktisk er melatonin? Vi måtte søke registreringsfritak for medisinen til sønnen min. Det tok litt tid. Tablettene heter for øvrig bare Melatonin.


Guttungen min begynte med Melatonin, men den gikk ut av markedet (?) og han måtte fortsette på Circadin. Circadin må man også søke om registreringsfritak for hvis man vil ha det på sånn "hvitresept" dvs med utgiftstak ala blåresept.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:22   #33
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Nei, den kan ikke være ute av markedet. Vi fikk som nevnt utskrevet Melatonin for under en måned siden. Tror kanskje at Circadin bare er Nycomeds branding av Melatonin, men jeg vet ikke.

Datteren min sliter også med å stå opp om morgenen, om enn i mye mindre omfang enn broren. Hun klarer seg fint med en dagslyslampe som gradvis øker lyset før hun står opp. Den koster litt, men fungerer bra for henne.


Sist redigert av Chunky : 08-01-11 kl 18:29.
  Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:30   #34
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Melatonin kan kjøpes reseptfritt i utlandet.

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 18:36   #35
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Nei, den kan ikke være ute av markedet. Vi fikk som nevnt utskrevet Melatonin for under en måned siden. Tror kanskje at Circadin bare er Nycomeds branding av Melatonin, men jeg vet ikke.

Datteren min sliter også med å stå opp om morgenen, om enn i mye mindre omfang enn broren. Hun klarer seg fint med en dagslyslampe som gradvis øker lyset før hun står opp. Den koster litt, men fungerer bra for henne.

Dagslyslampe er kjempebra!! Jeg har en stående ved pcskjermen. derfor MÅ jeg bare sitte ved pcen ganske ofte og lenge..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 19:05   #36
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Når det gjelder ungdom og problemer med å stå opp om morgenen må jeg si det hjelper om de får seg en jobb! Utrolig hva det å måtte stå til ansvar for andre kurerer.... Både jeg og broren min har jobba fra vi var 14 og de dagene vi skulle på jobb var vi aldri for sene!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 19:41   #37
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Tusen takk for alle innspill som er kommet her, altså

Fine lavkarbomenneskene <3

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 19:53   #38
maylen85
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 2
maylen85 er på en erverdig vei

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Har selv slitt med søvnproblemer siden jeg var 12 år gammel, og gjør det fortsatt. I perioder kan jeg gå flere dager uten så mye som et minutt på øyet. Heldigvis skjer det ikke ofte, men det har skjedd. Som 14åring fikk jeg sovetabeletter for første gang(!) og har prøvd det aller meste. De fungerer en stund, men etterhvert må jeg øke dosene så mye at jeg er "rusa" hele dagen, og søvnløs hele natten. Det meste jeg har stått på er en cocktail av 35 mg ulike tabeletter (innsovning+vanlige sovetabeletter).

Uansett... Jeg plages med at jeg ikke får sove og når jeg endelig gjør det så våkner jeg gjerne flere ganger hver time. Upraktisk og slitsomt! Fikk en lege som anbefalte Melatonin i disse vanskelige periodene og det fungerer stort sett utmerket. Jeg sover bedre, fortere og dypere, og våkner opp tilnærmet uthvilt. Snakk med legen din så skriver h*n en resept til deg. Ikke er det noen større prosess for deg for å få Melatonin, det er heller legen som må fylle ut et par ekstra skjema. For 60 kapsler (1 mnd bruk for min del) betaler jeg 158 kr. om jeg ikke husker helt feil. Er verdt forsøket! Lykke til

maylen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 19:57   #39
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Har du prøvd noe så enkelt som sink og magnesium i kombinasjon, som visstnok skal bedre søvnkvaliteten veldig.

Jeg sliter veldig med søvnen siden jeg har nattevakter annenhver uke.. Sover utrolig dårlig og kommer meg ikke opp på morgenen, selv med en ettåring som står og skriker på mamma.. Denne uka har jeg begynt å teste ut wake-up light for å få en bedre oppvåkning og sink og magnesium for å bedre nattesøvnen. Har liksom funka, men det er vel litt tidlig å komme med noe reellt resultat

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:19   #40
Lumpe
Juniormedlem
 
Lumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 42
Lumpe er på en erverdig vei

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Et skudd i mørket dette men, er du noe særlig i aktivitet utover dagen ? Hvis ikke vil jeg tro du rett og slett har for masse energi lagret i kroppen som ikke får utløp. Kan kanskje være en idè å gå seg en kortere tur litt utpå dagen, dra inn litt frisk luft.

Det har hjulpet meg. Men jeg skal ikke avslå dette som obscura nevnte lenger her oppe om søvnparalyse.

Lykke til

__________________


Lumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 04:58   #41
kake
Juniormedlem
 
kake sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 17
kake er på en erverdig vei

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Jeg har såvidt testet melatonin, lånte noen piller av en bekjent. Wow. Så lenge søvnproblemet er av fysisk karakter så er effekten helt fantastisk. På 20-60min så blir man steintrøtt.

Hvis det er psykiske faktorer bak søvnproblemene så er det ikke sikkert melatonin fungerer. De fleste har vel vært i situasjoner hvor man "må" sove fordi man skal tidlig opp neste dag til noe viktig og så får man selvsagt ikke sove... Da er det hjernen som sier stopp uansett hvor trøtt og utslitt du er. Melatonin hjelper neppe på det.

Prisen og vanskeligheten med å få tak i melatonin i Norge er en skandale spør du meg. Snakk med hvilken som helst lege (jeg kjenner to) og de vil si at melatonin er det minst farlige medikamentet mot søvnproblemer som finnes.

__________________


kake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under utprøving Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 12:59   #42
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Søvnproblemer og forslag til forbedring?

Jeg har da ennå ikke vært hos legen (avlyst time, fått ny om 14 dager ), men NÅ har jeg et skikkelig paradoks på gang..

Ene hesten min ble syk natt til igår, og gårsdagen gikk med til å leie, pleie, trøste, prøve diverse remedier, vente på veterinær, ringe veterinær og i det hele tatt få trimmet bekymringsmusklene mer enn jeg egentlig ville..

Siden dyret ikke ble bedre, men heller ikke verre, var det bare å fortsette som jeg gjorde fra kl åtte om morgenen frem til idag: GÅ!
Jeg har stått opp annenhver time hele natten igjennom for å holde dyret i gang - selv ikke med mine søvnproblemer er jeg i stand til å gå 24/7. Jeg kunne ha sovet to timer mellom hver gang, men helsikes rygg og beinsmerter gjorde dette vrient. I tillegg til bekymringen, selvsagt..

Så nå har jeg vært våken siden litt før åtte i går morges, og tør ikke legge meg og sove nå på dagen i frykt for å forstyrre det allerede elendige søvnmønsteret mitt ytterligere.
Forgårs kveld var jeg så å si utslitt, og gikk dermed til sengs tidlig med en grei dose "sovemedisin". Bare for å slippe å være våken.
Og så våknet jeg opp, litt mer uthvilt enn normalt, til noe SÅ utmattende!!
Jeg håper inderlig at jeg får sove i kveld. Og om jeg gjør, så kan jeg nesten banne på at ponnien er like syk så jeg må opp igjen hver 2 time..

Lumpe: Jeg vil påstå at jeg er i tilstrekkelig aktivitet, ja. Jeg har som nevnt hester, og disse krever sitt daglige stell uansett hvilken form jeg er i. Jeg sliter mye med kroniske smerter, og disse tar på ganske hardt når jeg MÅ ut i kulda flere ganger daglig for å holde hest på en forsvarlig måte. Jeg vil påstå at å gå og tømme trillebåra på en gjennomsnittlig dårlig dag tilsvarte en 4timers sykkeltur i mine yngre dager.
Minst.

Videre er det slik at de gode dagene tar jeg meg helt ut med alt det jeg IKKE har fått gjort på de dårlige. Jeg har vært på smertemestringskurs, og har bare fått den negative effekten: å kjenne etter når jeg hadde vondt gjorde vondt verre, bokstavelig talt.

Jeg har også tiltak i regi av NAV, og disse går jeg også på uansett hvor elendig form jeg er i, i håp om å øke toleransen noe. De fire timene det tar i løpet av dagen, pluss handling, er nok til at jeg nesten dupper av bak rattet på vei hjem.
Idag har forøvrig tatt meg fri, ettersom jeg garantert ville sovnet bak rattet uansett.. (sitter og ser dobbelt i perioder)..

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søvnproblemer/urolig i kroppen Forlani Ketolysekuren 2 28-10-10 23:56
Diaré eller søvnproblemer? Photobscura Kosttilskudd 2 24-10-09 11:45
Forslag til forbedring av søk Areola Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 8 27-02-09 08:50
Søvnproblemer pga ketolyse minna Ketolysekuren 10 22-02-08 10:07
Søvnproblemer kilo Ketolysekuren 5 22-11-07 16:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no