Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Majones - sunn/usunn fettkilde?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-06, 00:07   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Majones - sunn/usunn fettkilde?

Jeg har nå i det siste skjønt hvor viktig fett faktisk er for kroppen vår, og kanskje i sær for hjernen og hjertet.

Mettet fett har jo alltid vært den store stygge ulven - men dette er også muligens på vei til å bli tilbakevist.

Jeg har lyst til å vri kostholdet mitt mere og mere over til OE/Lutz sin filosofi, hvor fett er en viktig del.

Så til spørsmålet; er majones en fettkilde, som er ok? Da mener jeg først og fremst den man kjøper i butikken. (Den man selv lager, vil jeg tro er helt okei?)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 07:32   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Majones - sunn/usunn fettkilde?

Her kommer du sikkert til å få mange forskjellige svar - og det er det som er frustrerende; like mange svar og meninger som det antall som svarer.

Mitt svar er: Majonesen du kjøper er laget av soya-olje, og soya-olje er varmebehandlet. Og olje som er varmebehandlet er "ødelagt" - og inneholder transfett....

Need I say more?....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 10:17   #3
reddik
Juniormedlem
 
reddik sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 12
reddik er ny på veien

Sv: Majones - sunn/usunn fettkilde?

Enig med Fedonisten...
Kjøpemajones (x: mills) består av skikkelig dårlig og ødelagt fett! Hold deg langt unna det, disse tubene er små bomber når det kommer til frie radikaler og transfett!

Hvis du vil ha majones:
* lag din egen!! Gjerne med kaldpresset tistelolje og egg i...alt økologisk selvfølgelig.
* kjøp enten plamil majones eller helios majones fra helsekosten. Skikkelig kvalitet på glass! Litt dyrere, men mye bedre i det lange løp.

reddik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett blanding :-) Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 10:33   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Majones - sunn/usunn fettkilde?

Lag majones selv, hvis du skal spise mye av det og ikke vil ha i deg transfett ihvertfall. Den holder seg noen dager i kjøleskap og har mer næring også.

Får du et rekesmørbrød ute m/majones, så synes jeg du kan spise det uten frykt. Eller reker og majones på brygga en varm sommerdag...*drømme* Alle farer kan ikke elimineres, så du får vurdere hvor farlig du vil leve.

Men det er jo som det blir presisert over her...laget på varmebehandlet soyaolje...transfett...som i pomme frites og chips mm

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkerfri majones??? hvilken er det?? nomma Induksjonen 2 23-05-05 09:26
Majones Iset Annen mat 22 24-01-05 18:25
Majones Amygdala Induksjonen 1 06-07-04 21:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no