Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Plassering av komfyr?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-11, 10:38   #1
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Plassering av komfyr?

Ja, dette har i grunn ingenting med lavkarbo å gjøre, men jeg tenkte at det kanskje likevel kunne være noen her inne som kan hjelpe meg..

Jeg lurer på om det finnes noen regler (opp mot forsikring/forhindre brann etc.) på hvor komfyren på et kjøkken ikke kan plasseres. Er det lov å plassere den i hjørnet av kjøkkenet - altså med en vegg på ene siden uten noen form for mellomrom eller arbeidsflate mellom veggen og komfyren?

Vi har kjøpt en leilighet og overtar snart, der er komfyren plassert helt inntil veggen i hjørnet av kjøkkenet. Dersom dette er "ulovlig" i forhold til forsikring eller bryter med retningsregler for plassering av komfyr vil jeg nevne dette og få avslag slik at vi kan endre på dette uten særlig ekstra kostnader.

Er det noen av dere som vet noe om dette, eller vet hvem jeg kan kontakte for å få svar? Jeg har vært inne på huseiernes landsforbund sine sider å sett, men jeg får ikke hjelp før jeg er medlem - og det kan jeg ikke bli før jeg faktisk eier leiligheten.

HJELP!

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 10:42   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Plassering av komfyr?

Ring forsikringsselskapet ditt og hør

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 12:30   #3
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Det kan jeg gjøre, men lurer på om det er noen faste regler generelt sett for plassering av komfyren også da.. Som jeg kan henvise til annet enn forsikringsselskapet sin eventuelle vurdering.

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 13:11   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Plassering av komfyr?

Kanskje høre med brannvesenet? Jeg har ikke hørt at det skal være spesielle regler for hvor komfyr kan plasseres, det gir seg jo ofte selv på et kjøkken (der komfyrstikkontakten er).

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 13:14   #5
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Kanskje høre med brannvesenet? Jeg har ikke hørt at det skal være spesielle regler for hvor komfyr kan plasseres, det gir seg jo ofte selv på et kjøkken (der komfyrstikkontakten er).

Det kan jeg også gjøre. Ja, hehe, kontakten er nok en avgjørende faktor for hvor den skal være. MEN er kjedelig om vi ikke får dekket eventuelle ting fra forsikringsselskapet som kan skje om den er plassert for nærme veggen. (For om det er krav til at det skal være f.eks. minimum 20cm "klaring" mellom komfyren og veggen, så vil jo stikkontakten uansett kunne være på samme sted..)

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 13:49   #6
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Plassering av komfyr?

Jeg vil tro at det ikke er en issue om du ikke har platetopp med f.eks. gass - man har jo gjerne kjøkkenbenk i tre inntil komfyr/platetopp. Det skal jo ikke ta fyr uten direkte kontakt, og det er bare gass som har åpen flamme Gamle leiligheten vår hadde komfyr i hjørnet, jeg tenkte aldri over det

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 14:02   #7
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Plassering av komfyr?

Du kan sikkert også få svar fra de som selger kjøkken, de kan nok de gjeldende reglene.

Men, jeg har aldri hørt om at komfyrer ikke kan stå inntil veggen slik du beskriver. Vet at kusinen min har en slik kjøkkenløsning i leiligheten hun leier, og hun leier fra et stort/ seriøst firma i Oslo, og leiligheten var helt ny da hun flyttet inn for en del år siden.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:53   #8
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Tusen takk for alle svar!

Jeg skrev mail til forsikringsselskapet og de skrev de ikke hadde noen regler anngående dette, så da er alt fint! Gleder meg til å flytte inn i ny leilighet nå

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 08:24   #9
megog
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
megog er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Bare tenk over at det er upraktisk med vegg rett ved komfyr! For da vil kjeler som er litt større enn plata de skal stå på/de som er så store at de går utenom kanten på ovnen kræsje mot veggen... Samt at du får mer damp og søl på den veggen. Var i hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg drev å tegna kjøkken her! Lykke til uansett

megog er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 08:27   #10
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av megog, her.

Bare tenk over at det er upraktisk med vegg rett ved komfyr! For da vil kjeler som er litt større enn plata de skal stå på/de som er så store at de går utenom kanten på ovnen kræsje mot veggen... Samt at du får mer damp og søl på den veggen. Var i hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg drev å tegna kjøkken her! Lykke til uansett

Sikkert derfor mange har fliser på veggen bak/ved siden av komfyren

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 10:21   #11
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av megog, her.

Bare tenk over at det er upraktisk med vegg rett ved komfyr! For da vil kjeler som er litt større enn plata de skal stå på/de som er så store at de går utenom kanten på ovnen kræsje mot veggen... Samt at du får mer damp og søl på den veggen. Var i hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg drev å tegna kjøkken her! Lykke til uansett

Jeg er helt enig med deg (selvom jeg for det meste bruker relativt små kjeler), men nå er det jo de som vi har kjøpt av som har ordnet kjøkkenet. Er mulig at vi med tiden fikser det, men vi orker ikke det nå.

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 10:21   #12
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Sikkert derfor mange har fliser på veggen bak/ved siden av komfyren

Det er et godt poeng Vi har fliser bak, men ikke på siden, kanskje vi kommer til å fikse det!

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 10:31   #13
Pirill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Rogaland
Innlegg: 10
Pirill er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Jeg er elektriker og kan garantere deg at det er ingen regler for plassering av komfyr mot vegg

__________________
Bloggen min
Pirill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 18:38   #14
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av Pirill, her.

Jeg er elektriker og kan garantere deg at det er ingen regler for plassering av komfyr mot vegg

Da har jeg fått det garantert fra mange kanter, og bekymrer meg ikke for overtakelsen i morgen (sommerfugler i magen!) Tusen hjertelig!

__________________


Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Komfyr ute av stand Bonus Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 14-01-11 15:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no