Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-09, 20:14   #1
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

Hvordan kan jeg gjøre det sånn egentlig i butikken uten å huske GI-tabellene i huet? Gir dere noen innholdsfortegnelser under her, så kan dere si hva som er bra og ikke, og gjerne si meg hvorfor også så jeg lærer mer!

Suppe
Ingredienser: Tomater 80%, Rød paprika 9,5%, løk, vegetabilsk olje, sukker, ekstra jomfruolivenolje 1,0%, krydder (mm, basilikum), parmesanost, modifisert stivelse, salt, aroma (med bla melk, gjærekstrakt), smaksforsterker (mononatriumglutamat), antioksidant (E301), hvitløksekstrakt.

Per porsjon (2,5dl)
Energi: 600kJ/140kcal
Protein: 3g
Karbohydrat: 15 g, hvorav 11g sukkerarter
Fett: 8g, hvorav 1g mettet
Kostfiber: 2,5g
Natrium: 0,7g

Leverpostei
Lever fra svin (32%), hodekjøtt av svin(26%), melk, svinekjøtt(5%), hvetestivelse (glutenfri), salt, ansjos, ketchup(tomatpurè, vann, sukker, eddik, salt, pepper, nellik, løk, hvtløk, konserveringsmiddel natriumbenzoat og kaliumsorbat), stabilisator karragenan, løk, glukose, pepper, koriander, ingefær, paprika, nellik, kanel, muskatblomme, antioksidant askorbinsyre og konserveringsmiddel natriumnitritt.

Næringsinnhold pr 100g: 1010 kJ/240 kcal. 2 g protein, 5,5 g karbohydrat, 19 g fett. 1,9 g salt. 7,2 mg jern (52 % av referanseverdi)


Tok disse to produktene fordi de inneholder en del sånne rare greier jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke.. sånn som hvetestivelse så langt bak i innholdsfortegnelsen til leverposteien og sukker i tomatsuppen, men det kan jo ikke være mye når tomat+paprika=89,5% allerede? Hjelp meg å tolke disse, gjerne med fokus på GI!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 23:43   #2
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

Dytter denne litt opp, da jeg er nysgjerrig selv :-)

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 08:54   #3
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

GI , kan jeg ikke hjelpe deg med ,men tror det er lurt å holde seg unna produkter med "modifiserte" produkter. I det hele er ferdigmat ikke så bra for oss som vil sunne og slanke
Hør på biblioteket om de har boka "Den Hemmelige Kokken" og les om matvareindustrien, skremmende.
Ikke at jeg er økofreak, men jeg vurderer sterk å bli det.
Når en tenker på hva kroppen er konstruert for å spise, og hva matvareindustrie byr oss, er det jo nermest rein gift.
Og det er jo mye kosligere å lage et måltid sammen enn å varme ei suppe og noen baguetter. Tar litt tid, javel, men ikke sååå mye lengre tid.
Det handler også litt om å ta tida si tilbake, gjøre noe sammen.
Og om en bor alene så går det kanskje an en gang eller to i uka å veksle med en venn om lage mat sammen.
Her på lavcarbo er det sikkert noen som kunne tenke seg å slå seg sammen for felles måltider.Og vi finnes jo over hele landet.
Mvh Grovsnus
Og ha en riktig fin dag alle sammen

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 10:29   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

15g karbo vil nok gi høy GI. En huskeregel er at det skal helst ikke stå sukker i fortegnelsen, og hvis hvetemel eller stivelse er balndt de første så skal det hvertfall droppes.
Posemat er i utgangspunktet ikke anbefalt, men i en kriseløsning syns jeg huske de sa på kurset at karbo under 8g kunne gå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 11:38   #5
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

Det er her jeg blir forvirret da, ser dere... For hvis dere da ser på de to der, så har den suppen 7,5 karber pr 100 g og leverposteien 5,5 karber pr 100 gram.. og nok et element for å forvirre dere: den suppen er ikke pulverpose, det er ferdig flytende suppe vi snakker om.
Når jeg da tenker tilbake på ketolyse da jeg gikk der, og regner på karbene i suppa, det er da jeg blir forvirret.. for når du vet at tomat og paprika har relativt mye karber i seg, og også løk, hvor mye sukker kan det egentlig være?
Og angående leverpostei.. er det da et godkjent pålegg? Eller er det fy fordi den inneholder stivelse?

Grovsnus: Joda, jeg vet at ikke all "ferdigmat" er helt god for kroppen, men nå er jeg mest ute etter å lære å analysere produkter i et GI-perspektiv, for å lære meg å se hva som er riktig og galt - det er ikke alltid at vi kan ha stålkontroll på hva vi spiser (f.eks om vi er invitert bort), og jeg har lyst å lære meg hva som går og hva som ikke går på en mer generell basis enn ren mat og sånn

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 00:18   #6
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Dette med å finne ut om et produkt er lav-GI eller ikke

Jeg har ikke lyst å kjøre meg fast igjen og bli matlei, så jeg har et spørsmål til
Fedon har denne frokostpannekaka si i boka Kost i balanse, men det er jo bare egg og vaniljesukker og kanel osv.. er det ille om jeg hiver oppi f.eks litt CC og kruskakli for å få litt mer fylde i den så det metter lenger? Og hva slags pålegg kan jeg ha på? Heistad syltetøy og sånn, eller?

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins produkt solsikke Ketolysekuren 13 15-01-08 18:59
Er dette nok eller for lite? nita58 Ketolysekuren 12 31-05-07 09:40
Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva... Chumpsy Ketolysekuren 13 29-07-05 22:35
Et magisk produkt ( i følge reklamen) Begod Kosttilskudd 11 21-01-05 14:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no