Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Fiberhusk

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-11, 12:27   #1
Petra41
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nordland
Innlegg: 2
Petra41 er på en erverdig vei
Wink

Fiberhusk

Hei, er helt ny på dette her. Skal sammen med mannen i huset prøve å legge om kosten til lavkarbo. Vi prøver å holde oss til ca 10-15 karb om dagen. Har lest en masse på nettet før vi satte i gang, men har ikke skaffet oss noen bøker om emnet enda.
Nå lurer jeg på hvor man får kjøpt fiberhusk og om dere har andre tips til sånt som er kjekt å ha i matskapet. Fortrinnsvis for baking. Blir veldig takknemlig for svar Nærmeste by er Mo i Rana hvis noen kanskje vet akkurat hvor jeg får tak i sånt

Petra41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:32   #2
Oregano
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 36
Oregano er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk.

Jeg kjøpte fiberhusk på helsekosten.

Oregano er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:33   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk.

Handleliste for startere

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:36   #4
Oregano
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 36
Oregano er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk.

Nyttig liste for meg også der Kitt! Takk. Får man kjøpt bakemixen også på helsekosten? Hva inneholder den?

Oregano er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:38   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk.

Opprinnelig lagt inn av Oregano, her.

Nyttig liste for meg også der Kitt! Takk. Får man kjøpt bakemixen også på helsekosten? Hva inneholder den?

Her finner du info om bakemiksen!
Den kan kjøpes på utvalgte Meny- butikker blant annet i tillegg til i ketolyse.no sin nettbutikk.
Forhandler- liste

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:39   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk.

Opprinnelig lagt inn av Oregano, her.

Jeg kjøpte fiberhusk på helsekosten.

De har det også på ICA og Ultra om det finnes "oppi der"!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:40   #7
Oregano
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 36
Oregano er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk.

Uten soya også ja? Høres veldig bra ut, og absolutt noe som må anskaffes.

Oregano er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 14:15   #8
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Fiberhusk

Mega, Meny og Spar har også fiberhusk. Har ikke funnet på Kiwi, men det kan veldig godt være. Den står sammen med glutenfrie varer i alle "mine" butikker.
Kjøp den store pakken, for prisforskjellen er enorm. Her koster 100g 51 kroner, og 300g koster 85.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 14:35   #9
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk

Opprinnelig lagt inn av Petra41, her.

Hei, er helt ny på dette her. Skal sammen med mannen i huset prøve å legge om kosten til lavkarbo. Vi prøver å holde oss til ca 10-15 karb om dagen. Har lest en masse på nettet før vi satte i gang, men har ikke skaffet oss noen bøker om emnet enda.
Nå lurer jeg på hvor man får kjøpt fiberhusk og om dere har andre tips til sånt som er kjekt å ha i matskapet. Fortrinnsvis for baking. Blir veldig takknemlig for svar Nærmeste by er Mo i Rana hvis noen kanskje vet akkurat hvor jeg får tak i sånt

Kan vel være verdt å sjekke hva de har på Ica og Konsum over grensen i Hemavan og Tärnaby? Synes å huske at de butikkene som regel har bra utvalg av utrolig mye. Har ikke handlet der etter sånne ting, men en del av de baketingene for lavkarbo er også mye i bruk for glutenallergikere så det er vel ikke umulig at de har.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 20:13   #10
Petra41
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nordland
Innlegg: 2
Petra41 er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk

Takk for alle svar Skal sjekke ut ica og mega når jeg drar inn til Mo i morra

Petra41 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:37   #11
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fiberhusk

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Mega, Meny og Spar har også fiberhusk. Har ikke funnet på Kiwi, men det kan veldig godt være. Den står sammen med glutenfrie varer i alle "mine" butikker.
Kjøp den store pakken, for prisforskjellen er enorm. Her koster 100g 51 kroner, og 300g koster 85.

Finnes ikke på Spar og Mega her hvor jeg bor.
Takk for tips ang fiberhusk, ikke rart dama på helsekosten var så kjapp å prakke på meg den lille posen

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 23:05   #12
blabla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 7
blabla er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk

Ser at dette er den siste tråden som omhandler fiberhusk så prøver her; skulle kjøpe fiberhusk her om dagen, som jeg har lest ikke inneholder noen karbohydrater av den energigivende typen (kostfiber altså). Men så sto det i varedeklarasjonen på pakka at den gav noen-og-200(husker ikke nøyaktig) kalorier per 100 gram. Da karbohydrat er det eneste energigivende næringsmidlet av en betydelig mengde i dette produktet, vil det ikke da si at man kan fordøye dem allikevel og gå i ei skikkelig karbohydratfelle? *skuffa*

blabla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 23:41   #13
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Fiberhusk

http://www.matvareguiden.no/Fiberhusk

Her står det ca. 12 kcal pr 100 gram.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 23:49   #14
blabla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 7
blabla er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk

Ja, jeg har funnet mange kilder hvor det står fra 10-12 kalorier per 100 g. men på pakka står det helt motsatt...litt vanskelig å vite hva man skal stole på :/ Rart at det står feil på selve varen...

blabla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 06:33   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk

Men man bruker da ikke mange grammene i gangen av fiberhusk? Da blir jo maten en steinhard gummiball...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:36   #16
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Fiberhusk

Herremin, så rart... Esken med Fiberhusk jeg har i skapet, viser samme mengde kostfiber og protein som på linken Blåbær la ut, men her står det 173kcal/100g.

Uansett, det er så små mengder som inntas på en gang, så det er ubetydelig, egentlig.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 14:42   #17
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Fiberhusk

Hvorfor telle kalorier, når man heller kan telle karbohydrater? Mye gøyere...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 21:38   #18
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk

Jeg kan iallefall slå fast at fiberhusk IKKE gir blodsukkerstigning.
Vanligvis så bruker jeg mindre enn en halv dl selv når jeg lager f.eks. ei stor røre med lapper (ca 100 lapper).
Jeg prøver og få i meg mest mulig kalorier, men fiberhusk er ikke noen god kilde til det.
Vil tro at dere som prøver og begrense kaloriene heller ikke trenger være bekymret for kaloriene i fiberhusk. Man spiser jo ikke fiberhusk i store nok mengder til at kaloriene vil bli et problem.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 02:31   #19
blabla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 7
blabla er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk

Har egentlig ikke noe med å telle kalorier å gjøre, men det faktum at hvis varedeklarasjonen viste at det var såpass med kalorier i dette produktet må de komme fra et sted - i dette tilfellet karbohydrater. For noen år siden leste jeg også at det var oppdaget at fiber også var et energigivende nærigsstoff men at man regnet halvparten av kaloriene som 1 gram karbohydrat gir. Men hvis noen her kan gå god for at fiberhusk ikke gir blodsukkerstigning sier jeg bare halleluja og slutter å bekymre meg Takk for alle innspill!

blabla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 07:50   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk

Opprinnelig lagt inn av blabla, her.

Har egentlig ikke noe med å telle kalorier å gjøre, men det faktum at hvis varedeklarasjonen viste at det var såpass med kalorier i dette produktet må de komme fra et sted - i dette tilfellet karbohydrater. For noen år siden leste jeg også at det var oppdaget at fiber også var et energigivende nærigsstoff men at man regnet halvparten av kaloriene som 1 gram karbohydrat gir. Men hvis noen her kan gå god for at fiberhusk ikke gir blodsukkerstigning sier jeg bare halleluja og slutter å bekymre meg Takk for alle innspill!

Den gir ikke blodsukkerstigning. Og det har vi vel flere diabetikere her som kan bekrefte.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 07:51   #21
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fiberhusk

For å siterer det jeg fant på Iherb sine sider: "Fiber is not digested, thus has no caloric effect" og bør vel derfor heller ikke gi blodsukkerstigning.

Jeg bruker ca 30 g husk når jeg lager 12 store muffins, for å si det sånn det er ikke kcal fra husken jeg i såfall bekymrer meg for, tatt i betraktning mengden egg, smør og Philadelphiaost som også er oppi

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 25-10-13, 20:11   #22
blabla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 7
blabla er på en erverdig vei

Sv: Fiberhusk

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

For å siterer det jeg fant på Iherb sine sider: "Fiber is not digested, thus has no caloric effect" og bør vel derfor heller ikke gi blodsukkerstigning.

Jeg bruker ca 30 g husk når jeg lager 12 store muffins, for å si det sånn det er ikke kcal fra husken jeg i såfall bekymrer meg for, tatt i betraktning mengden egg, smør og Philadelphiaost som også er oppi

Igjen; handlet ikke om kaloriene. Kaloriene var kun en indikator på at noe i denne matvaren var energigivende, og da det eneste energigivende næringsmiddelet i denne matvaren var kostfiber som er et karbohydrat ville jeg kun forsikre meg om at dette ikke hadde noen innvirkning på blodsukkeret før jeg spiste det, noe våre diabetikervenner ovenfor kunne bekrefte at det ikke gjorde Tusen takk for hjelpa alle sammen

blabla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er Fiberhusk? Trh_1977 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 24 10-04-11 13:41
Fiberhusk EirinBK Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 06-11-10 22:25
Fiberhusk Evvy Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 08-09-10 11:00
Fiberhusk dingpot Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 06-09-10 19:12
Fiberhusk Paris Spørsmål og svar 1 20-05-10 17:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no