Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Johannesbrødkjernemel vs fiberhusk?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-13, 12:36   #1
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Johannesbrødkjernemel vs fiberhusk?

Hei

Jeg er veldig ny her, og har ikke helt vent meg til hvordan forumet er bygget opp. Jeg forsøkte å søke opp tittelen på tråden min, men fikk opp så himla mange svar at jeg nok hadde blitt sittende og røre med dette i uminnelige tider før jeg kanskje fant svaret :P

Spørsmålet er derfor: Brukes Johannesbrødmel på samme måte som fiberhusk? Alså som fortykningsmiddel i supper/sauser og bindemiddel ("Glutenerstatter") i bakst? Ettersom jeg allerede har fiberhusk i hus, er det kanskje ikke vits i å kjøpe Johannesbrødmel i tillegg?

Som fattig student må man snu på krona vøtt!!

Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 12:41   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Johannesbrød vs fiberhusk

Johannesbrødkjernemel brukes som fortykning til sauser m.m. Etter hva jeg har erfart gjør det samtidig retten fullstendig uspiselig. Den får en sleip, ekkel konsistens som effektivt fjerner all appetitt for min del i alle fall. Så jeg ville heller ha brukt kronene på noe annet.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 12:54   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrød vs fiberhusk

Fiberhusk= bindemiddel, funker også til fortykningsmiddel

Johannesbrødkjernemel= fortykningsmiddel

Jeg foretrekker xanthan gum fremfor johannesbrødkjernemel(kjøper på iherb).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 13:03   #4
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Sv: Johannesbrød vs fiberhusk

Hjertelig takk for svar Da føler jeg meg litt klokere enn for noen minutter siden

Det er jo adskillig enklere å gå på butikken og kjøpe vanlig fiberhusk da. Prisen kan da ikke være så himla forskjellig, og jeg bruker det jo ikke så mye at hele økonomien min står og faller med valget av fortykninsmiddel Poenget for meg var å vite om Johannesbrød (himmel for et navn! hihi) gjorde noe mer for maten enn det fiberhusk og Maizena gjør. Det gjør det visst ikke

Igjen tusen takk!


Sist redigert av Fullfres : 31-10-13 kl 13:09. Årsak: Atter en gang: jammen så var det det at jeg glemte at...... osv
Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 13:18   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel vs fiberhusk?

Inge sa at fiberhusk var godt til fortykning i alt. I saus blir den som froskeegg. Let heller opp velprøvde sauser her inne.

Fiberhusk egner seg tiø fortykning i deiger og rører.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 13:43   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel vs fiberhusk?

JBKM (johannesbrødkjernemel) bruker jeg kun i bakst.
Fiberhusk kan jeg bruke i enkelte middagsretter som f.eks. i kjøttkaker, men da minimale mengder for og slippe og få "sleipe" kjøttkaker.
Jeg bruker begge deler, men jeg baker mye.

I sauser og slikt liker jeg bedre og enten koke inn fløte eller også ha i smelteoster.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Får jeg kjøpt Johannesbrødkjernemel og Fiberhusk i Sverige? Nemo78 Spørsmål og svar 1 27-07-13 20:30
Johannesbrødkjernemel Vekt 76 Lavkarbo generelt 10 13-04-09 20:16
Johannesbrødkjernemel Kokkå Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 10-03-09 15:11
E 410 er johannesbrødkjernemel Gracella Generell ernæringsdebatt 7 03-08-08 23:33
Johannesbrødkjernemel... martefie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 01-02-08 18:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no