Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ferritin

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-08-11, 22:09   #1
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Ferritin

Tok ein del blodprøvar ein liten mnd etter oppstart på Ketolyse, då var ferritinen noko høg. Etter ca 2-3 mnd tok eg nye blodprøvar, og då var ferritinen framleis høg. Usikker på kor mykje den var på før eg begynnte på ketolyse, dumt eg ikkje har blodprøvar frå då.
Kan ketose/ketolyse føre til førhøga nivå?

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 22:25   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ferritin

Det eneste jeg vet er at et kosthold med mye korn kan redusere jernopptaket.

Du skal også vite at når man lager normalområde så kutter man ut en viss prosent "unormale" i hver ende av området. Selv om disse verdiene er normale for disse menneskene så representerer de ikke gjennomsnittsverdier for befolkningsmassen. Har du ikke andre symptomer/plager så er det kanskje ikke noe å bry seg om?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 22:38   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ferritin

Hva er noe høy?
Er du mann/kvinne? Hvor gammel? Menstruerer du eller bruker du prevensjon som hindrer blødninger?
Er det hemokromatose i familien din?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:02   #4
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Ferritin

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hva er noe høy?
Er du mann/kvinne? Hvor gammel? Menstruerer du eller bruker du prevensjon som hindrer blødninger?
Er det hemokromatose i familien din?

Kvinne på 29 år. Fekk nettopp mensen igjen etter 6 år uten (pga psprøyte og pcos). Ingen hemokromatose så vidt eg vett i familien.
Trur den ferritinet låg på 250 på den fyrste blodprøva, men er usikker på kve den var på den forrige. Må få tak i ein utskrift. Legen nevnte at det låg for høgt, men eg trur eg prata ho vekk, slik at me gløymte det begge to.

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:24   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ferritin

Opprinnelig lagt inn av gvm82, her.

Kvinne på 29 år. Fekk nettopp mensen igjen etter 6 år uten (pga psprøyte og pcos). Ingen hemokromatose så vidt eg vett i familien.
Trur den ferritinet låg på 250 på den fyrste blodprøva, men er usikker på kve den var på den forrige. Må få tak i ein utskrift. Legen nevnte at det låg for høgt, men eg trur eg prata ho vekk, slik at me gløymte det begge to.

Er vel ikke ratt du har litt moderat forhøyet ferritin om du ikke har hatt mensen på 6 år. Vi er jo laget for å miste blod hver måned!
250 er ikke veldig høyt. Legen min sa han ikke reagerte før det gikk over 1600 for først da var det sykelig.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 06:18   #6
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Ferritin

Logisk!! Takk!! Får bare venta eit halvt år og ta nye prøvar, så håpe eg kroppen kvitte seg med ein heil del rusk og rask innen den tid

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 08:56   #7
Fjellgeit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 3
Fjellgeit er ny på veien

Sv: Ferritin

Ferritin på 250 er ikkje veldig høgt, så det kan du ta heilt med ro. Ferritin er både eit uttrykk for mengda lagra jern i kroppen, men det er også eit akuttfaseprotein. Det er difor ulike årsakar til at ferritinen kan vera litt høg.
Om du har vedvarande høg ferritin, kan det vera eit teikn på hemokromatose - dvs at du lagarar for mykje jern i kroppen. Dette kan vera skadeleg for ulike organsystem over tid. Behandlinga for hemokromatose er å tappe blod jamnleg. I starten tappar ein ofte til ferritinen blir normal, deretter held det med vedlikehaldstapping mykje sjeldnare. Dette blir gjort på same måten som når ein gir blod.
Om det på eitt eller anna tidspunkt blir aktuelt å finne ut om du har hemokromatose, kan ein vise dette på ei enkel blodrøve (hemokromatose gentest).
Lykke til!

Fjellgeit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 16:11   #8
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Ferritin

Kjekt med svar frå folk som åpenbart veit kva dei snakkar om Ikkje alltid lett å huska kva det var ein skulle ta opp med legen når ein sitt der.

Tenker eg ser det litt ann. Så lenge formen ikkje blir dårlig, tenke eg at eg går tilbake for blodprøvar om 6 mnd. Då skal eg ssikkert ta eit heilt røkkel uannsett

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 22:02   #9
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Ferritin

Min ferritin var på 8 sist jeg var hos legen, og fikk da 10 ganger med intravenøs jern.. Jeg har jernmangelanemi etter slankeoperasjon i 1995, og må jevnlig jern intravenøs. Har vel egentlig ikke satt meg inn i hva ferritinen skal ligge på, men syns nå hoppet fra 8 til 250 var enormt stor..

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 22:39   #10
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Ferritin

I september i fjor lå ferritin min på 766. 4.oktober begynte jeg med lavkarbo og 21. Oktober var den ned på ca 350 og etter 1 mnd til nede på 272. nå er den stabil. Normalt nivå skal være under 100. Så du må ikke bekymre deg alle leververdiene mine har også sunket takket være lavkarbo

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:43   #11
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Ferritin

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

I september i fjor lå ferritin min på 766. 4.oktober begynte jeg med lavkarbo og 21. Oktober var den ned på ca 350 og etter 1 mnd til nede på 272. nå er den stabil. Normalt nivå skal være under 100. Så du må ikke bekymre deg alle leververdiene mine har også sunket takket være lavkarbo

Min ser ut til å ha steget sidan eg begynnte på lavkarbo.. og fekk mensen... snåle greier.. gjekk frå 268 til 354 i løpet av 3 mnd.. jaja, tar d som d kjeme..

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lav ferritin Fofa Fysisk og mental helse 14 14-07-10 23:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no