Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening, konkurranse og ketose?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-08, 11:33   #1
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill
Question

Trening, konkurranse og ketose?

Jeg skal over på et kosthold som får meg i ketose nå rett etter påske.. Samtidig skal jeg trene mot forskjellige sykkelritt fremover. Det første rittet er 1 mai..
Treningene kommer til å se omtrent slik ut;
2 timers intervall trening * 2 pr uke (onsdag, fredag)
4 timers langkjøring * 1 pr uke (søndag)
1,5 times mellom rolige økter * 2 pr uke (mandag, lørdag)

Lar det seg kombinere?
Noen med erfaring?

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 12:35   #2
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

2 timers intervall høres merkelig ut? Hvilken intensitet kjører du disse på? Også 1,5 times mellomrolig økt gir deg svært lite treningsmessig annet enn unødig lang restitusjon. Jeg ville kjørt kortere intervaller 2 ganger i uka og erstattet mellomrolig med rolig langtur.

Er det landevei eller terreng? Regner med at siden du skal debutere 1. mai, så er det sikkert landevei?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 13:16   #3
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

Jeg skjønner at dette hørtes litt merkelig ut..

Jeg har vel egentlig ikke opplegget helt klart ennå.. Vet bare jeg skal trene to faste økter med en gruppe der den ene økta er intervall (runde på ca 1,5-2 timer) og den andre langtur(4-5 timer). Dette har jeg gjort i flere sesonger og det funker bra. I tilegg hadde jeg tenkt å kjøre samme intervall runde alene en dag og en-to korte, men rolige runder bare for å sitte på sykkelen og få noen mil i beina hver uke.


"Problemet" mitt er at jeg er i dårlig form fordi jeg er sjuk. Masse prøver er tatt og svar foreligger etter påske. Dessuten er jeg ti kilo overvektig!
Nå har jeg et stort ønske om å få et sunnt kosthold som kan gi meg overskudd til å klare å ta opp treningen igjen. Klarer jeg ikke det nå etter påske kan jeg se langt etter å starte i ritt denne sesongen
Og i den forbindelse lurer jeg på om det funker å være i ketose når man trener sånn som jeg håper på å gjøre..?

Men ettersom jeg skjønner så sykler du!?
Hvordan funker det for deg med lavkarbo-kost?
Har du syklet ritt etter du la om?

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 14:58   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

Dersom du har vært sjuk en stund, ville jeg brukt litt tid på å bygge opp kroppen igjen med tanke på hvilke belastninger du påfører kroppen under ritt. Ta en måned med rolige økter, kanskje en intervall-økt pr uke, for å på den måten unngå å gå på en smell tidlig i sessongen. Lurer fortsatt litt på den intervall-økta du nevner, hvordan gjennomfører dere den? Er det full gass i 1,5-2 timer?

Jeg la om til lavkarbo i oktober i fjort og har så langt bare konkurert på ski. Dette har fungert veldig bra. Brukte ett par uker på å venne kroppen til det nye kostholdet og trente derfor ganske rolig i begynnelsen, men dette gikk seg veldig fort til og jeg kunne trene som normalt etter en måneds tid. Ritt-sessongen for min del starter i midten av mai.

I og med at du har syklet tidligere også, regner jeg med at grunnformen er på plass? Uansett, med 10 kg for mye og sykdom i kroppen er mitt råd å skynde deg langsomt. Det viktigste for deg bør være å klare å legge om kosten, samtidig som du gradvis bygger opp formen og klarer og holde deg frisk.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 15:34   #5
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

Når vi kjører intervall "varmer vi opp" i ca 30 minutter. Sykler veldig rolig til en fin strekning uten noe særlig biltrafikk.
Der kjører vi 4*4
Så er det å rulle rolig hjem igjen. Det tar ca 30 minutter..

Så alt i alt er ikke selve intervallen i mer enn 4*4 minutter da! Ikke fullt trøkk i 1,5 timer, nei

Om jeg legger om kostholdet mitt nå, kan jeg rekke å både gå ned litt i vekt OG finne formen til sesongen starter? Rittet som går 1 mai er ikke det store målet... Det store målet er Lillehammer - Oslo, som går St.hans!

Har du journal her, hvor du har skrevet inn hva du spiser?
Kan jeg spørre deg om hvorfor la du om kostholdet ditt til lavkarbo?

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 17:04   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

Da skjønner jeg mere av den intervallen ja Jeg kjører en til to sånne i uka selv også.

Du burde absolutt rekke å finne formen til Lillehammer - Oslo, da har du jo ganske god tid.

Jeg har desverre ikke noen journal nei, men følger langt på vei "best uten brød" og ellers generell steinalderkost.

Det som fikk til å legge om, var rett og slett det at jeg følte at restitusjonen min gikk tregt og jeg var ofte trøtt og sliten. Kjenner en toppsyklist som har fulgt lavkarbo-diett i ett par år og det var han og kona som fikk meg til å legge om. Angrer ikke ett sekund for å si det sånn Nå sklir det jo litt ut i påska da, men alikevel prøver jeg å holde karbo-inntaket så langt ned som mulig (sjokoladen frister ekstra i disse høytider gitt )

Skal forresten løpe halvmarathon på mandag i Drammen, men skal ta turen som en fin treningsøkt sammen med en kompis. Uansett, det er artigere enn noen gang å trene og konkurere, så jeg gleder meg stort til ritt-sessongen!

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 19:50   #7
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

Ja, jeg formulerte meg ikke akkurat så bra i det første innlegget så det var ikke så godt å forstå ..
Det er litt spennende å høre om andre som sykler og spiser lavkarbo. Mener å ha lest at Gunn Rita Dahle også spiser ganske så lavglykemisk.

Det vanskeligste er å begynne..
Og hadde det ennå "bare" vært formen jeg skulle spisse..ikke det å skulle ned en haug med kilo også .

Lykke til med løpinga på mandag da!! - Og takk for gode svar!

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 21:47   #8
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening, konkurranse og ketose?

Det er nok bare å være litt tålmodig utover vårene, så kommer nok formen i takt med at kiloene forsvinner :-)

Også Rune Høydahl nevnte faktisk på et foredrag før jul at "karbohydrater legger seg på sideflesket", så det er ingen tvil om at det begynner å bli bevisthet på temaet også i idrettsmiljøet :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Ulikt utslag på ulike ketostix Lubbelura Ketolysekuren 7 06-04-09 00:01
Trening mens man er i ketose? Ctr Ketolysekuren 11 18-02-08 12:09
Fettforbrennende treningstips mofe Trening 4 28-04-05 19:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no