Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Feil i Dr.Atkins Karbo-teller?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-04, 19:02   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Feil i Dr.Atkins Karbo-teller?

Jeg har kjøpt denne lille boken, helt ny utgave med forord av Celina Midelfart.

Side 50, Marsipanbrød med sjokoladetrekk: Netto KH 5,5 (!!!!)
Side 58, Ris, upolert, naturris, langkornet, kokt: Netto KH 0 (???)

Skjønner at her har trykkleifene vært på ferde, for det er jo ekstremt. Men da lurer jeg på om jeg kan stole på de andre tallene i boken? Det er jo lett å bomme på frukt eller bær, hvis det er trykkfeil på KH innholdet. Jeg setter meg ikke ned og gumler marsipanbrød uansett hva det står i boken, men med frukt vil jeg ikke mistenke at det er trykkfeil.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 19:38   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mam

Side 50, Marsipanbrød med sjokoladetrekk: Netto KH 5,5 (!!!!)
Side 58, Ris, upolert, naturris, langkornet, kokt: Netto KH 0 (???)



Garantert feil.
Marsipanbrødet har 5.5 gr kostfiber, men hele 44.2 netto karbohydrater pr 100 gram (da er kostfiber trukket fra !) Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

Ris, upolert, naturris,langkornet, kokt, har 19,5 netto karbohydrater pr 100 gram
Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

Hastearbeid fra Celina dette tydligvis. Godt du oppdaget det !!

Jeg bruker alltid Matvare tabellen fra Statens Næringsmiddeltilsyn/Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet og Institutt for ernæringsforskning UiO. Den siste utgaven jeg har er fra 2001 og kostet kr 110 da jeg kjøpte den i fjor. Kjøpte den fordi det var så mye anderledes på Atkins sin liste i forhold til norske matvarer !

Godt du har øynene åpne og ikke tar alt for god fisk !!

Lykke til videre !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 19:47   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Hehe... Atter en gang...

Kansje vi skal samle opp og tipse atkins-nutritionals igjen?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 21:28   #4
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Nille: "Jeg bruker alltid Matvare tabellen fra Statens Næringsmiddeltilsyn/Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet og Institutt for ernæringsforskning UiO. Den siste utgaven jeg har er fra 2001 og kostet kr 110 da jeg kjøpte den i fjor. Kjøpte den fordi det var så mye anderledes på Atkins sin liste i forhold til norske matvarer !"

Grrr. Skulle kjøpt denne isteden for Atkins karbo-teller.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-10-04, 20:00   #5
Solferino
Medlem
 
Solferino sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: I et blått flott hus
Alder: 48
Innlegg: 61
Solferino er ny på veien

Hjelp

I min står det akkurat det samm, jeg har heldigvi ikke gått etter netto kh men totale kh er det netto vi skal bruke???

Solferino er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-04, 21:08   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

På Atkins skal man telle NETTO KARBOHYDRATER. Dvs. Total karbo minus fiber er lik netto karbohydrater.

MEN - husk at på europeiske innholdsfortegnelser/næringsinnhold ER FIBER ALLEREDE TRUKKET FRA. Det er EØS standard. Det er altså netto karber som står på pakka/boksen/næringsinnholdet. Hvis du skal ha brutto karber må du legge sammen fiber og karber. I Matvaretabellen står det klart at det er netto karber fratrukket fiber.

På amerikanske innholdsfortegnelser står brutto karber og på de må man trekke fra fiber for å få netto karber.

Det er jo ganske innlysende at det er feil med 5,5 netto karber for et Marsipanbrød med sjokolade da. OG at det er 0 karber i ris !! Men dessverre er det andre ting som ikke er så innlysende.

Altså er den norske karbotellern til Atkins IKKE å stole på. Trist men leitt !!

Sender en mail til forlaget jeg..... (akkurat som om DET hjelper !!)


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-04, 21:40   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har sendt denne mailen til alle@pantagruel.no - forlaget som har utgitt bokpakken:

Sitat:

Jeg er medlem av et støtte forum for lavkarbo filosofier. www.lavkarbo.no. Selv har jeg spist lavkarbo i mange år (Atkins).

I forumet har vi flere nybegynnere. Det er tragisk at folk som ikke har noen forutsetning for å ha greie på karbohydrater/kosthold OG som er avhengig av skikkelig dokumentasjon/informasjonsmateriell for å lære dette, skal oppleve så tildels grove feil som finnes i bl.a karbo-telleren.

Eksempel - karboteller:
Side 50, Marsipanbrød med sjokoladetrekk: Netto KH 5,5
Side 58, Ris, upolert, naturris, langkornet, kokt: Netto KH 0

Dette er grovt feil.
Marsipanbrødet har 5.5 gr kostfiber, men hele 44.2 netto karbohydrater pr 100 gram
Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

Ris, upolert, naturris,langkornet, kokt, har 19,5 netto karbohydrater pr 100 gram
Kilde: Matvaretabellen (statens næringsmiddeltilsyn).

For nybegynnere kan slike feil bety at de absolutt ikke lykkes med en lavkarbo livsstil. 19.5 karber er dagsrasjonen for en på Atkins Induksjon.

Hvilke andre feil finnes det ?? Ja. det lurer vi på også. Konklusjonen er at karbotelleren er ubrukelig.

Inntil videre (til det kommer en korrekt utgave - korrekturlest) anbefaler jeg de av våre medlemmer som har kjøpt bokpakken å legge vekk karbo-telleren. Jeg anbefaler også at våre medlemmer som ikke har kjøpt bokpakken/karbotelleren enda om å vente med å kjøpe den til vi er sikker på den inneholder korrekt informasjon.

For mange er det innlysende at det må være feil med slike tall, men dessverre er det ikke like selvfølgelig for alle.

Jeg håper dere vil trekke tilbake de lagre som ligger ute i butikker/bokklubber. Jeg håper også dere vil publisere at det finnes grove (trykk??)feil i karbo telleren og at den ikke bør brukes inntil feilene er rettet.

Med vennlig hilsen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-10-04, 09:27   #8
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Det ante meg at det var noe muffins her ja. For jeg kikket så vidt i den og på kokkosmelk så jeg (hvis jeg ikke blingset da...) at det sto noe uhorvelig mengde med karbohydrater. Imidlertid har jeg fått flere steder kokkosmelk på boks med 4 karboser prl 100 g og ikke flere titalls som jeg mener det sto i tabellen. Synd at noen skal trykke slik makkverk og villede mennesker. Meningen var sikkert god, men resultatet er jo hårreisende!!!

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-04, 10:09   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk



Flott mail Nille! Spent på svar!

Men kansje vi skulle sendt disse mailene til Celina? Henne som fronter bøkene...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 30-12-04, 23:42   #10
Gir
Seniormedlem
 
Gir sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 45
Innlegg: 610
Gir er virkelig snillGir er virkelig snillGir er virkelig snillGir er virkelig snill

Go Nille, go Nille
Er spent på svaret....

__________________
Folk som sier de sover som et barn, er som regel barnløse

Delmål:


Gir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gudene vet .... Jeg vet ikke Svar med sitat
Gammel 30-12-04, 23:47   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Oversett denne tråden jeg..

Har du fått noe svar, Nille?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 31-12-04, 01:29   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ikke et pip !

Ventet ikke svar heller, det hadde jo betydd at de hadde måttet trekke tilbake opplaget og tapt penger. Vi betyr da ikke noe for dem - vi er bare kunder. Men takk for at du minnet meg på det. Lurer på om jeg skal finne Celina's mailadresse jeg !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-12-04, 02:32   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ikke et pip !

Ventet ikke svar heller, det hadde jo betydd at de hadde måttet trekke tilbake opplaget og tapt penger. Vi betyr da ikke noe for dem - vi er bare kunder. Men takk for at du minnet meg på det. Lurer på om jeg skal finne Celina's mailadresse jeg !!

You do that!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 31-12-04, 20:10   #14
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Veldig bra skrevet,Nille.Jeg holdt på å kjøpe denne selv,og en annen bok,men heldigvis drøyde jeg den.Celinas ansikt på forordet bydde meg ikke akkurat til å kjøpe den.Syntes det ble litt feil,liksom

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke karbohydrater teller HP Atkins kosthold 7 12-10-09 17:59
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Feil mat = "Fæle" unger???? elian Barns kosthold 18 11-11-04 18:41
Feil i boka nalana Atkins kosthold 2 11-08-04 11:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no