Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 23:07   #26
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Jeg satt midt i lokalet og spurte om dette med karbohydrater under graviditet og rismelk

Da satt jeg like bak deg Og det var det svaret du fikk som trigget meg

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 23:22   #27
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Jeg har endret syn i hvert fall. Tidligere var jeg veldig positiv og brukte soya mye i smoothie. Det gjør jeg ikke lenger for å si det sånn.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 08:49   #28
Penguin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Penguin er på en erverdig vei

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Jeg var også der, satt på et av de helt bakerste bordene nærmest inngangen.

Jeg syntes det var spennende - ikke så mye nytt kanskje, selv om jeg er ganske fersk. Har lært mye her på forumet. Kjente også igjen de fleste pasienthistoriene fra boken til Hexeberg, men det var interessant å høre henne fortelle "i virkeligheten" likevel. Syns også det var gøy at det var så godt oppmøte og mye engasjement! Første gang jeg er med på en slik type samling.

Satt igjen med noen spørsmål om søtningsmidler jeg - er det alminnelig enighet om at natreen og splenda ikke er greit? Eller er dette litt omdiskutert?

Litt på siden; brownien de serverte var utrolig god! Har noen oppskriften mottas den med takk! Eventuelt får jeg komme meg avgårde til bokhandleren

__________________
Penguin
Penguin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 18:08   #29
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Penguin, her.

er det alminnelig enighet om at natreen og splenda ikke er greit? Eller er dette litt omdiskutert?

Natreen syns jeg smaker crap, så den har jeg ikke satt meg så inn i. Men Splenda er så veldig miljøvennlig. Den brytes ikke ned, og da cola gikk over til å søte cola light med det samme stoffet gikk det forbausende kort tid til man kunne spore stoffet i blandt annet fisk ute i havet.

MEN; jeg ble litt skeptisk da hun sa det om at man bare tisset ut igjen sukrinen, for det er jo nettop det som er problemet med splenda. VIl da Sukring gjøre det samme?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 18:41   #30
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

MEN; jeg ble litt skeptisk da hun sa det om at man bare tisset ut igjen sukrinen, for det er jo nettop det som er problemet med splenda. VIl da Sukring gjøre det samme?

Jeg er litt usikker på hva du mener med problemet med Splenda(?), men Sukrin blir i hvert fall absorbert i tynntarmen og skilles uforandret ut i urinen.
Er det hva Splenda gjør ETTER den har forlatt kroppen du tenker på (altså at det kunne spores i fisk og slikt)?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 19:58   #31
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Splenda er persistent som det heter i naturen. Den brytes ikke ned. Det er nå slik at man er forsiktig med stoffer som ikke brytes ned, selv om man ikke vet om de blir farlige ved høye konsentrasjoner.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 20:14   #32
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Splenda er persistent som det heter i naturen. Den brytes ikke ned. Det er nå slik at man er forsiktig med stoffer som ikke brytes ned, selv om man ikke vet om de blir farlige ved høye konsentrasjoner.

Jepps, bare var usikker på om det var dét Carisma siktet til, eller om hun mente hva som skjedde med sukralose i kroppen

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 20:17   #33
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Jeg holdt på å spørre om det, men hadde brukt opp mine to spørsmål Jeg har opplevd mye kluss det siste halve året og tror soyamelk har skylden. Kuttet det ut og det hadde effekt. Jeg satt midt i lokalet og spurte om dette med karbohydrater under graviditet og rismelk

Synes ellers det var et veldig interessant foredrag. Jeg lærte flere ting jeg ikke visste fra før.

Nå ble jeg nysgjerrig på hva de sa om karbohydrater under graviditet?? Synes liksom ikke jeg får noe skikkelig svar på det noe sted

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:01   #34
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

De sa at eskimokvinner behøvde ikke karbohydrater under graviditeten, så hvorfor skulle vi da det. Men hvis man ønsket å spise karbohydrater kunne man f.eks ligge på rundt 80 / 90 gram, f.eks øke gradvis.

Inntrykket jeg satt igjen med var at det ikke var nødvendig med karbohydrater under graviditet.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:22   #35
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Ok, supert, takk for svar!! Jeg ligger nok litt i underkant av det da, har vært i ketose en stund , men har vært litt engstelig ....Tror allikevel at jeg skal øke karbene litt ja

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:54   #36
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Jeg er litt usikker på hva du mener med problemet med Splenda(?)

Som jeg sa:

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Den brytes ikke ned


Opprinnelig lagt inn av bigmum, her.

Ok, supert, takk for svar!! Jeg ligger nok litt i underkant av det da, har vært i ketose en stund , men har vært litt engstelig ....Tror allikevel at jeg skal øke karbene litt ja

Mye av problemet er vel også at ting med litt karbohydrater (knekkebrød o.l) stiller kvalmen, mens fettrik mat forverrer den.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:23   #37
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Ja, var det jeg regnet med at du mente. Men sukrin (erytritol) er jo et molekyl som finnes i naturen allerede (bl.a i meloner og sopp og slikt), og produseres industrielt av en gjærsopp hvis jeg ikke tar helt feil, så tror ikke den gjør så mye skade når den skilles ut som f.eks. sukralose mistenkes å gjøre. Nå kan det jo tenkes at erytritol likevel kan forstyrre økosystemene når det blir skilt ut i betydelig høyere doser enn hva som var vanlig før man begynte å bruke det som søtning, men jeg klarte i hvert fall ikke å finne noen studier som viser dette enda (fant igrunnen ingen studier om temaet i det hele tatt)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 09:38   #38
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Som jeg sa:




Mye av problemet er vel også at ting med litt karbohydrater (knekkebrød o.l) stiller kvalmen, mens fettrik mat forverrer den.

Ja, så i begynnelsen av graviditeten, da jeg var fryktelig kvalm, så havnet jeg SKIKKELIG på karbokjøret, lagt på meg 20 kg nå!! Men har 2 mndr igjen, skal IKKE legge på meg mer, så nå er det deilig å være "back on track".

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 11:33   #39
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Jeg sverger til Stevia som søtningsmiddel, nydelig i te bl.a.
Kunne dere gjengi litt av det de sa om leddgikt og lavkarbo?
Er det ren lavkarbo de snakker om, eller LCHF?

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 13:44   #40
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Maryrose, her.

Er det ren lavkarbo de snakker om, eller LCHF?

LCHF er lavkarbo...

De sa at siden leddgikt er en betenneslestilstand vil reduksjon av karbohydrater og omega 6 kunne bedre det. Karbohydrater er som kjent betennesesfremmende.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 14:59   #41
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Joda, LCHF er lavkarbo, men med en høy andel animalsk fett. Det var mest det animalske fettet jeg lurte på om de sa noe om ifm leddgikt

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 22:38   #42
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo

Det er viktig å begrense bruken av natreen fordi man fort kan komme over grensen for hva som er max-dose før det blir skadelig. Den ene ingrediensen i natreen kan man innta ganske mye av, men en annen slett ikke like mye, så da begrenses mengden man kan innta. Stevia og dernest sukrin er de sunneste alternativer til sukker hvis man vil unngå blodsukkerstigning.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny bok fra Sofie Hexenberg Titti Lavkarbobøker 23 08-02-11 21:43
Dagbladet 13/7-10 - nettmøte med Sofie Hexeberg arnakristin Nyheter / media 3 12-07-10 15:37
Nettmøte med Hexeberg! Akeleie Nyheter / media 0 12-07-10 13:55
Frisk med lavkarbo av Dr Sofie Hexeberg Teletubbien Lavkarbobøker 31 16-05-10 18:52
Dokumentarfilm og foredrag om kosthold! Veggpryd Nyheter / media 1 24-05-08 17:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no