Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Frustrert!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-13, 08:38   #1
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Frustrert!

Det er snart 2 år siden jeg la om til lavkarbo-livsstil. Dette har fungert kjempebra for meg og jeg trives med det. Jeg gikk ned til en vekt jeg var tilfreds med. Nå er det slik at jeg har startet på betablokker igjen. Jeg brukte betablokker før jeg begynte på lavkarbo og da gikk jeg opp i vekt. Jeg håpet det skulle bli annerledes denne gang, men det ser dessverre dårlig ut. Etter noen uker nå har jeg allerede lagt på meg. Og jeg klarer ikke å gå ned igjen. Jeg har ellers ligget på ca 25 g karb om dagen, og det har fungert veldig bra for meg. Det har hentet meg inn igjen hvis jeg f.eks. har skeiet ut en dag. Jeg har gått ned til maks 20 g om dagen, men jeg går fortsatt opp i vekt Kjenner jeg blir så frustrert! Har nå 2 kg jeg vil ha av før sommeren, men for hver dag jeg går på vekta er det noen gram opp. Jeg er redd dette bare skal fortsette og fortsette. Jeg spiser ikke noe annerledes nå enn tidligere og føler at jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har rimelig god kontroll over hva som fungerer for meg. Men nå virker jo ingenting lengre! Jeg vet at jeg har veldig kraftige bivirkninger på betablokkene, men må dessverre ha de for hjerte og puls.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Kanskje bare få ut litt frustrasjon og trist het. Og høre om noen har noen geniale tips til meg? Jeg merker at jeg er kjemperedd for å gå opp alt jeg har gått ned.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 08:58   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Fauna, her.

Det er snart 2 år siden jeg la om til lavkarbo-livsstil. Dette har fungert kjempebra for meg og jeg trives med det. Jeg gikk ned til en vekt jeg var tilfreds med. Nå er det slik at jeg har startet på betablokker igjen. Jeg brukte betablokker før jeg begynte på lavkarbo og da gikk jeg opp i vekt. Jeg håpet det skulle bli annerledes denne gang, men det ser dessverre dårlig ut. Etter noen uker nå har jeg allerede lagt på meg. Og jeg klarer ikke å gå ned igjen. Jeg har ellers ligget på ca 25 g karb om dagen, og det har fungert veldig bra for meg. Det har hentet meg inn igjen hvis jeg f.eks. har skeiet ut en dag. Jeg har gått ned til maks 20 g om dagen, men jeg går fortsatt opp i vekt Kjenner jeg blir så frustrert! Har nå 2 kg jeg vil ha av før sommeren, men for hver dag jeg går på vekta er det noen gram opp. Jeg er redd dette bare skal fortsette og fortsette. Jeg spiser ikke noe annerledes nå enn tidligere og føler at jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har rimelig god kontroll over hva som fungerer for meg. Men nå virker jo ingenting lengre! Jeg vet at jeg har veldig kraftige bivirkninger på betablokkene, men må dessverre ha de for hjerte og puls.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Kanskje bare få ut litt frustrasjon og trist het. Og høre om noen har noen geniale tips til meg? Jeg merker at jeg er kjemperedd for å gå opp alt jeg har gått ned.

Kanskje du har mulighet til å ta en prat med en av lavkarbolegene? Hexeberg, f.eks? Det er jo en sjanse for at de kan ha spesialkompetanse på dette området som ikke er generelt kjent?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 09:19   #3
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kanskje du har mulighet til å ta en prat med en av lavkarbolegene? Hexeberg, f.eks? Det er jo en sjanse for at de kan ha spesialkompetanse på dette området som ikke er generelt kjent?

Signerer!

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 09:43   #4
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Takk for tips. Kan man ta slik konsultasjon på telefon? Jeg bor ikke i nærheten av der f.eks. Hexeberg holder til.

Ellers får jeg vel prøve å gå ytterligere ned på karbo. For å se om det kan hjelpe. Men for min del har jeg ikke lyst til å gå ned til så mye under 20 g om dagen. Noen som har erfaring med å leve på ca 15 om dagen? Tror dere forresten det vil ha noen effekt å gå ned til f.eks. 15? Burde vel teknisk sett ikke gå opp på 20 g heller. Jeg spiser heller ikke mange kalorier, bare så det er sagt.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 10:02   #5
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Frustrert!

Hei,

Du sier du skal to kilo ned til sommeren. Er det bare en start eller har du mange kilo du skal ned?

Jeg bare tenker om du er nesten normalvektig så kanskje kroppen bare balanserer?

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 10:23   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Fauna, her.

Takk for tips. Kan man ta slik konsultasjon på telefon? Jeg bor ikke i nærheten av der f.eks. Hexeberg holder til.

Det vet jeg ikke, men det bør kontoret deres kunne svare på.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 10:39   #7
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei
Exclamation

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Hei,

Du sier du skal to kilo ned til sommeren. Er det bare en start eller har du mange kilo du skal ned?

Jeg bare tenker om du er nesten normalvektig så kanskje kroppen bare balanserer?

Jeg gikk opprinnelig ned 6-7 kg. Og det har jeg holdt greit over nå 1,5 år. Jeg har nå gått opp 2 kg på bare noen uker etter oppstart av betablokkene. Vet at 2 kg ikke er mye, men det er skremmende når de bare går på sakte men sikkert samtidig som jeg strammer inn mer på maten uten at det hjelper. Det gjør meg redd for hvor jeg skal ende. Spesielt siden kgene jeg har tatt av på lavkarbo kom da jeg gikk på samme medisiner tidligere. I tillegg til de 2 kg jeg nå har fått på kunne jeg godt tenke meg et par kg til ned. Det var opprinnelig planen min å ta av de siste 2 kg som jeg ikke har brydd meg om å streve etter de siste 1,5 årene. Men nå går det jo bare andre veien i stedet.

Tror ikke kroppen balanserer når jeg har holdt meg stabil i 1,5 år. Eller? Har liten erfaring med det.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 13:57   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Hva er grunnen til at du er satt på betablokker?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 14:17   #9
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hva er grunnen til at du er satt på betablokker?


-

Hjerte/puls, skriver hun innledningsvis. (Høy puls/BT vil jeg tro).

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 23:36   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Jeg er så "heldig" at jeg ikke kan få betablokkere selv om jeg sliter med svingende puls og arytmier, fordi andre sykdommer ødelegger for bruk av betablokkere.
Jeg bruker naturens egen betablokker; sitron.
Ingen bivirkninger og det lindrer!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 08:49   #11
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg er så "heldig" at jeg ikke kan få betablokkere selv om jeg sliter med svingende puls og arytmier, fordi andre sykdommer ødelegger for bruk av betablokkere.
Jeg bruker naturens egen betablokker; sitron.
Ingen bivirkninger og det lindrer!

Jeg håper jeg etterhvert kan både kutte og slippe betablokkene. De begrenser veldig min livskvalitet da jeg har veldig kraftige bivirkninger av de. Så det er vel egentlig ikke noen overraskelse at de da også påvirker vekta. I går spiste jeg under 17 g karbo. Jeg synes det er litt slitsomt da jeg nå er tilbake til å veie alt jeg spiser og ha nøye kontroll. Det har jeg ikke trengt på 1,5 år. Vekta i dag står stille. Har i hvert fall ikke gått opp mer. Ellers har jeg gjerne gått opp litt for hver dag. Jeg synes egentlig det er veldig kjipt at det er blitt slik. Neste helg har vi 3 bursdager i familien og jeg hadde tenkt at jeg i hvert fall kunne kose meg litt. Og litt i påsken. Men nå er jeg livredd at hver liten utskeielse vil resultere i varig vektøkning da jeg ikke klarer å ta av et gram en gang på det lave nivået jeg ligger nå. Hadde jeg spist som dette før betablokkene hadde jeg garantert gått ned 1-2 kg siste ukene. Litt negativ nå, merker det. Egentlig bare veldig frustrert. Spesielt siden medisinene samtidig legger så mange begrensninger på resten av hverdagen min for tiden.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 08:57   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Om du har høyt blodtrykk så bør du være strikt på karbohydratene... de kan drive blodtrykket opp. Men det vet du kanskje?
http://www.dukehealth.org/health_lib...blood_pressure
http://www.webmd.com/diet/news/20100...blood-pressure

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 10:00   #13
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Om du har høyt blodtrykk så bør du være strikt på karbohydratene... de kan drive blodtrykket opp. Men det vet du kanskje?
http://www.dukehealth.org/health_lib...blood_pressure
http://www.webmd.com/diet/news/20100...blood-pressure


Blodtrykket mitt er faktisk bra. Til og med lavt til tider. Men jeg sliter med høy puls. Hvilepuls på 120 +. I følge min fastlege er det kun Selo-Zok som tar puls. Det er visst kommet andre beta blokker som ikke har så kraftige bivirkinger, men de tar ikke pulsen. Mulig kroppen min hadde tålt de bedre. Betablokker er behandling for hjertesvikt (svangerskapsrelatert) som jeg har hatt tidligere og fortsatt ikke er helt restituert av. Men jeg har så kraftige bivirkninger av dette at jeg blir helt sprø. Ikke bare vektøkning.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 10:07   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Fauna, her.

Blodtrykket mitt er faktisk bra. Til og med lavt til tider. Men jeg sliter med høy puls. Hvilepuls på 120 +. I følge min fastlege er det kun Selo-Zok som tar puls. Det er visst kommet andre beta blokker som ikke har så kraftige bivirkinger, men de tar ikke pulsen. Mulig kroppen min hadde tålt de bedre. Betablokker er behandling for hjertesvikt (svangerskapsrelatert) som jeg har hatt tidligere og fortsatt ikke er helt restituert av. Men jeg har så kraftige bivirkninger av dette at jeg blir helt sprø. Ikke bare vektøkning.

Jeg regner med at legen din har sjekket jernstatus grundig? Både lavt jern og hypothyreose kan føre til høy puls siden hjertet ikke klarer å få nok oksygen rundt ved normal puls under lavt jern/ uelastiske årer som ofte oppstår med lavt stoffskifte...? (Og at du er utredet for svangerskaps relatert hashimotos/lavt stoffskifte?)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 10:35   #15
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg regner med at legen din har sjekket jernstatus grundig? Både lavt jern og hypothyreose kan føre til høy puls siden hjertet ikke klarer å få nok oksygen rundt ved normal puls under lavt jern/ uelastiske årer som ofte oppstår med lavt stoffskifte...? (Og at du er utredet for svangerskaps relatert hashimotos/lavt stoffskifte?)

Ja, jern og stoffskifte er sjekket. Jeg er ikke gravid nå, altså. 5 år siden jeg fikk barn og hjertesvikt. Men hjertet har ikke restituert seg til nå. Har en EF (pumpefunksjon) på 47 % på venstre ventrikkel. Den må over 50 % for å være restituert. Levd med samme EF nå i 4,5 år, både med og uten medisiner. Oppstart av medisiner er et forsøk på å få en boost på hjertefunksjon. Men jeg er nesten der nå at det ikke er verdt det med alle bivirkningene. Jeg har det verre på medisiner enn uten.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 10:40   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Fauna, her.

Ja, jern og stoffskifte er sjekket. Jeg er ikke gravid nå, altså. 5 år siden jeg fikk barn og hjertesvikt. Men hjertet har ikke restituert seg til nå. Har en EF (pumpefunksjon) på 47 % på venstre ventrikkel. Den må over 50 % for å være restituert. Levd med samme EF nå i 4,5 år, både med og uten medisiner. Oppstart av medisiner er et forsøk på å få en boost på hjertefunksjon. Men jeg er nesten der nå at det ikke er verdt det med alle bivirkningene. Jeg har det verre på medisiner enn uten.

Da høres det ut som du er i gode hender. Av og til er det bare sånn at man blir litt skadeskutt i livet.
Håper at du finner en løsning som fungerer for deg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 10:44   #17
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Da høres det ut som du er i gode hender. Av og til er det bare sånn at man blir litt skadeskutt i livet.
Håper at du finner en løsning som fungerer for deg.

Takk! Og takk for alle forslag og input! Ja, det er vel sånn livet er. Bare veldig frusterende mens det står på. Men jeg skal ta dette opp med spesialist neste gang. Så får vi se hva som skjer. Foreløpig får jeg bare styre maten med jernhånd og håpe at jeg ikke går opp alt for mye. Skjønner ikke hva jeg kan gjøre annerledes, egentlig.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 11:34   #18
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg regner med at legen din har sjekket jernstatus grundig? Både lavt jern og hypothyreose kan føre til høy puls siden hjertet ikke klarer å få nok oksygen rundt ved normal puls under lavt jern/ uelastiske årer som ofte oppstår med lavt stoffskifte...? (Og at du er utredet for svangerskaps relatert hashimotos/lavt stoffskifte?)

Beklager avsporing;
Kan altså jernmangel gi høyrere puls? Har du en artikkel, eller noe skriftelig om dette?

Min mor ble satt på Selo-Zok pga forhøyet puls for ca 6-12 mnd siden, nå har hun akkurat fått konstatert langtkommet kreft med masse spredning, og da det ble oppdaget så var jernlageret (og blodprosenten) meget lavt. Hun har fått jern intravenøst to ganger, og blod flere ganger. Tok lang tid før fastlegen tok blodprøver av henne, og til slutt krevde hun det selv fordi hun ikke følte seg bra, og da ble det endelig oppdaget at hun hadde lav blodprosent/ jernlager, som videre førte til at kreften ble oppdaget. Nå, etter bare et par uker etter kreftdiagnosen med tilhørende jern og blodtilførsel så tok kreftlegen bort betablokkerene (Selo Zok) fordi de trengte hun ikke lenger... Jeg er vel kanskje litt bitter for at det har kommet så langt, uten at det har blitt oppdaget, iallfall når jeg leser at jernmangel kan gi høyrere puls. Mor har gått regelmessig til legen et par ganger i mnd pga Marevanbruk i årevis, så trist at han ikke har tatt de nødvendige blodprøvene før nå nylig...

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 12:45   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frustrert!

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Beklager avsporing;
Kan altså jernmangel gi høyrere puls? Har du en artikkel, eller noe skriftelig om dette?

Min mor ble satt på Selo-Zok pga forhøyet puls for ca 6-12 mnd siden, nå har hun akkurat fått konstatert langtkommet kreft med masse spredning, og da det ble oppdaget så var jernlageret (og blodprosenten) meget lavt. Hun har fått jern intravenøst to ganger, og blod flere ganger. Tok lang tid før fastlegen tok blodprøver av henne, og til slutt krevde hun det selv fordi hun ikke følte seg bra, og da ble det endelig oppdaget at hun hadde lav blodprosent/ jernlager, som videre førte til at kreften ble oppdaget. Nå, etter bare et par uker etter kreftdiagnosen med tilhørende jern og blodtilførsel så tok kreftlegen bort betablokkerene (Selo Zok) fordi de trengte hun ikke lenger... Jeg er vel kanskje litt bitter for at det har kommet så langt, uten at det har blitt oppdaget, iallfall når jeg leser at jernmangel kan gi høyrere puls. Mor har gått regelmessig til legen et par ganger i mnd pga Marevanbruk i årevis, så trist at han ikke har tatt de nødvendige blodprøvene før nå nylig...

http://www.webmd.com/a-to-z-guides/u...nemia-symptoms
http://www.nutri-facts.org/eng/trace...on/deficiency/

Det finnes også en del på schoolar.google.com, om man søker på "anemia rapid heart rate"

Men dette er alment kjent også innenlands, så jeg synes vel det er litt merkelig at ikke legen har sett det som en mulig differensialdiagnose...
http://snl.no/.sml_artikkel/jern
http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdo...72.html?page=5
http://www.lommelegen.no/legesvar/je...ernmangelanemi

Trist med moren din. Dessverre er også leger folk - og folk slår seg lett til ro med den forklaringen de har funnet og er kanskje ikke våkne nok i forhold til endringer i situasjonen. *klem*

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 08:39   #20
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Beklager å skrive inn igjen, men nå vet jeg snart ikke hva jeg gjør! De siste dagene har jeg spist i underkant av 17 og 15 g karbo hver dag og allikvel har jeg gått opp 0,5 kg på 2 dager!! Vet dere ikke kan hjelpe meg, men jeg må bare få det ut, for dette skremmer livet av meg

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 09:28   #21
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Frustrert!

Bare to forslag, like før jeg er å tur iseng etter nattevakt; - så det bærer nok preg av at jeg er trøtt og ikke har lest tråden nøye nok:

Kan du være i den tiden i syklus hvor man gjerne dra på seg litt væske?

Eller, såvidt jeg husker nevnte du noe om hjerteproblemer...du drar ikke på deg væske av den grunn? Det bør vel isåfall sjekkes av lege asap.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 09:44   #22
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Frustrert!

Jeg vil anbefale deg, i tillegg til de fine rådene ovenfor, å stresse mindre. Å gå på vekta titt og ofte viser deg bare svingninger. Jeg kan ofte variere litt fra dag til dag. Dette er du sikkert klar over, men kan jo være greit å bli påminnet det når man er frustrert.

Stress er også noe som får kroppen til å holde på vekta.. ikke så lett å la være å bli stresset, men kanskje du burde unne deg noen rolige dage, å la hverdag være hverdag. Å plages med å holde deg under 20kh er også stress. Det er ikke sagt at mindre kh får deg fortere ned. Å spise mat du trives med, som er sunne og næringsrike er vel så viktig. Altså, jeg sier det fordi du ikke er nybegynner, men vet hva som er bra mat og hva lavkarbo er.

Jeg vet heller ikke hvor aktiv du er, eller dine muligheter for å trene. Men det er i hvert fall godt for kropp og sjel å bevege seg litt. Gåturer i skog og mark, eller styrketrening for å det ekstrafettet til litt mer muskler Kanskje det hjelper på bivirkningene vel så mye som å presse seg ned 5kh mindre om dagen.

Ikke sikkert at dette var noe hjelp. Men det er bare tenkt for å muntre opp :9

Lykke til og god bedring!!

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 10:03   #23
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Frustrert!

Takk for alle gode ord. Kjenner at det virkelig tærer på nå. Vet jeg ikke skal henge meg opp i vekta, men det er bare dråpen som får begeret til å renne over av frustrasjon over medisinene. Jeg har allerede kraftige bivirkninger av dem i den grad at jeg er 100 % sykmeldt. Trening er helt uaktuelt da medisinene slår meg helt ut. Jeg har det verre på medisiner enn uten. Så dette er bare dråpen som gjør at jeg holder på å spy av det hele.

Jeg tror dessverre ikke at det kun er syklus som gjør at jeg holder på vann og dessverre heller ikke svingninger fra dag til dag. For den svinger bare en vei for hver gang: opp

Ja, jeg bør nok la være å stresse med det, men kjenner at det ikke er gøy når jeg etter bare noen uker ser stor forskjell på meg selv i speilet og merker det på klærne. Jeg er redd for hvor jeg skal ende opp. Jeg skal ta kontakt med lege i morgen og høre om muligheten for å endre til andre medisiner. Fastlegen sa at det ikke var andre medisiner som tok pulsen, men har vært i kontakt med støttegruppe i USA og de nevner andre medisiner som også står i felleskatalogen. Krysser fingre for at jeg kan forsøke de og at kroppen tåler de bedre. Der står heller ikke vektøkning som bivirkning.

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 12:27   #24
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Frustrert!

Håper legen finner en løsning, ikke godt for deg dette. Og bra at du har undersøkt litt selv. Føler det er mye sånn, iallefall for meg, at en må lese seg opp på sine sykdommer selv, for så å informere legen...

Lykke til!

Stor trøsteklæm fra mæ

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frustrert pappa! Nesten frustrert datter! Sykepleierstudine Lavkarbo generelt 11 01-02-11 22:13
Frustrert :O Vitra Generell diskusjon 10 01-12-10 01:04
Frustrert newbiegirl Spørsmål og svar 57 19-11-10 10:16
Frustrert ... Dååris Lavkarbo generelt 16 16-08-10 10:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no