Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kolesterol

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-08, 10:50   #1
snurresprett
Juniormedlem
 
snurresprett sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 22
snurresprett er på en erverdig vei

Kolesterol

Kommer fra legen nå..Var der med min sønn. Spurte legen min om han kunne måle blodsukker og kolestrolet mitt med det samme..
Det lå på 5.89...Han sa at det var litt høyt (skulle helst ligge under 6.2) Jeg har gått på ketolysekuren siden begynnelsen av september. Gikk over til lavkarbo kosthold i februar. Har aldri målt mine verdier før, så det var nok på tide. Jeg må si jeg er litt bekymret for kolestrolnivået mittNoen som kan gi meg noen råd til hva jeg bør gjøre?? Blodsukkeret var fint..

__________________
snurresprett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 11:19   #2
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Kolestrol

Men det var da under 6,2?

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 11:46   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol

Syns du skal ta det med ro og be om ny prøve om 3 måneder. Du vet jo ikke om det er bedre eller verre enn før. Dr. Torkil sier vel at man kan gå litt opp først, før det faktisk pleier å gå ned.

Det spiller også noen rolle om det er det gode eller det dårlige kolesterolet som er høyt. Har du en overvekt av det gode, er verdien din grei, den.

Familiehistorie etc er også viktig. Mye hjerte-/karsykdom eller arvelig høyt blodtrykk for eksempel.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 11:56   #4
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol

Det er to målinger på kolestrol, godt kolestrol og det dårlige. Det er summen av disse som gir det rette kolestrolet.

bedre forklart :

Hvis det dårlige kolestrolet ligger på 6 og det gode ligger på 3, så blir det rette kolestrolet 3... og det er bra.

sånn har hvertfall min lege forklart det. Så jeg tror du kan slappe av jeg

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 12:27   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Det er to målinger på kolestrol, godt kolestrol og det dårlige. Det er summen av disse som gir det rette kolestrolet.

bedre forklart :

Hvis det dårlige kolestrolet ligger på 6 og det gode ligger på 3, så blir det rette kolestrolet 3... og det er bra.

sånn har hvertfall min lege forklart det. Så jeg tror du kan slappe av jeg

Sikker på at det ikke er omvendt?

Men jeg tror fortsatt at trådstarter kan ta det helt med ro

  Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 12:35   #6
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol

hva mener du med omvent? at det skal plusses sammen?

da har hvertfall min lege forklart meg feil, og jeg har veldig høyt.

så jeg håper da inderlig ikke det

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:09   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol

Hei
Kolesterol SKAL tas fastende, ellers er det bortkastet.
Totalkolesterolen bør være 5 eller lavere.
Det gode kolesterol >1 og det dårlige < 3.
Man kan ikke plusse godt og dårlig kolesterol, da også triglyceridene må regnes med.

OG IKKE MINST. 30 min gange er MYE viktigere for å forebygge hjerte - og karsykdom enn selve kolesterolvediene. OG familiehistorien betyr enormt. Er kolesterolet 7 og familien uten hjertesykdom, hadde jeg ikke bekymret meg.

Jeg har startet kolesterolsenkende behandling på personer med 4,2 i kolesterol og en familiehistorie hvor "alle" får infarkt før de er 50 år gamle.

Vurdering av kolesterol og lipider bør overlates til leger med interesse på området.

God Påske
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:20   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Kolestrol

om man spiser sunt og variert er kolesterolet ikke noe å bry seg om på de lave verdiene også legene snakker om. Det er tross alt målinger som sier noe om risikogrupper og er et symptom på at noe ikke er optimalt.
Med sunt mener jeg å holde blodsukkeret jevnt lavt nok, unngå mye raske karboer, unngå fett som er oksidert/harskt/trans eller som lett blir det, unngå tilsetninger, sprøytemidler, miljøgifter, smaksforsterkere, brent mat, etc og få i seg nok vitaminer, antioksidanter og mineraler.
Noen få har ekstreme kolesterolverdier og de må behandles da dette er en arvelig sykdom ikke skapt av kosthold.
kolesterolmedisiner har i flere nye studier vist seg å ha tøffe bivirkninger og relativt liten sammeheng med overlevelse pga hjerte og karsykdommer. Kolesterol er også kun et symptom på at feks vedlikehold av kroppen ligger på et for høyt nivå, feks pga for stor belastning og nedbrytning pga et dårlig kosthold. I slike tilfeller er det å tvinge ned kolesterolnivået kun en kvikk-fix som ikke gjør noe med det egentlige problemet, kostholdet.

Så ikke bry deg om kolesterolet, men om kostholdet ditt. Finn sunn lavkarbo mat og lev godt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:54   #9
snurresprett
Juniormedlem
 
snurresprett sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 22
snurresprett er på en erverdig vei

Sv: Kolestrol

Takk for tibakemeldinger..Vi har ikke hjerteproblemer i familien (tror jeg)..Spurte ikke legen om gode eller dårlige heller..Får ta en tur om noen måneder da igjen og sjekke..Han sa bare at jeg skulle holde meg unna smør, ost osv. HALLOOO; jeg spiser en del av det ja..Gadd ikke begynne med forklaringen om at jeg gikk på ketolyse.. Han bemerket vektnedgangen da

__________________
snurresprett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 15:24   #10
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Kolesterol SKAL tas fastende, ellers er det bortkastet.
Totalkolesterolen bør være 5 eller lavere.
Det gode kolesterol >1 og det dårlige < 3.
Man kan ikke plusse godt og dårlig kolesterol, da også triglyceridene må regnes med.

OG IKKE MINST. 30 min gange er MYE viktigere for å forebygge hjerte - og karsykdom enn selve kolesterolvediene. OG familiehistorien betyr enormt. Er kolesterolet 7 og familien uten hjertesykdom, hadde jeg ikke bekymret meg.

Jeg har startet kolesterolsenkende behandling på personer med 4,2 i kolesterol og en familiehistorie hvor "alle" får infarkt før de er 50 år gamle.

Vurdering av kolesterol og lipider bør overlates til leger med interesse på området.

God Påske
Torkil


Takk for opplysning, Dette innlegget skal jeg ta med til min EuroDiettlege neste gang, For hun forklarte meg at med mitt dårlige som lå på over 6 og mitt gode som lå på 2,5, så kunne man tenke at det "sammensatte" kolestrolet ble på rundt 4.
Og da blir jo dette feil... Og jeg vil ha det rett

Mitt er hvertfall tatt fastende

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 20:15
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 11:46
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no