Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Sabotere

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-07-11, 12:14   #1
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sabotere

Hvorfor gjør jeg det mot meg selv?
Har endelig funnet noe som faktisk fungerer for å gå ned i vekt - og etter flere mnd med å være flink, så sklir jeg ut.
Nærmest en trass-følelse, at jeg også vil spise sukker.
Igår var vi en gjeng som gikk tur. Alle kjøpte seg soft-is etterpå. Jeg også, selv om jeg ikke hadde behov for den...
Når folk kommenterer vektnedgang, blir jeg forlegen og stressa. Tenker at det kommer vel ikke til å vare...
Når vekta øker med en kilo, så ja, dette er meg tenker jeg..
Sånne teite følelser ute å går for tiden. Så deilig å kjøpe klær i mindre størrelser, og det er så godt! Men så er det en djevel som hvisker stygge ting inn i øret mitt hele tiden.........
Måtte bare få det ut, blir oppgitt over meg selv her..

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:02   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere:(

Begyn på nytt igjen i dag. Ingen grunn til å la gårsdagens feiltrinn ødelegge ennå en dag.

Husk - dette er som å slutte å røyke. Mange må øve, og forsøke flere ganger før de lykkes. Kunsten er bare å ikke gå i samme felle hver gang, men å komme litt videre ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:06   #3
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Sabotere:(

Det du beskriver er kjente ting. Jeg har jobbet med overvektsproblematikk i flere år og skal love deg at du ikke er alene om å utvise denne type adferd. Grunnene kan være mange. For noen er det slik at de hele livet har "bodd" i en overvektig kropp og det er det som er "trygt" for dem. Når dette nå endrer seg vil mange, uten å tenke over det, søke tilbake til den trygghetsfølelsen ved å søke det spisemønsteret man hadde tidligere. Som oftest skjer dette mer og mer sjelden etter hvert som man blir komfortabel med den nye livsstilen. Det å nekte seg ting vil også kunne forsterke lysten på akkurat den tingen. Om jeg sier: Ikke tenk på en rød bil. Hva skjer? Det samme gjelder kosthold. Om en tenker at en absolutt ikke må spise f.eks softis så vil lysten ofte forsterke seg. Derfor er min erfaring at en heller bør unne seg små utskeielser i ny og ne så lenge en har noenlunde kontroll. Dette gjelder ikke for dem som er f.eks er sukkeravhengige. Da blir det som å helle bensin på et bål..

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 16:32   #4
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Sabotere

Ja, jeg må kommer meg videre og slutte å sabotere meg selv!
Vi mennesker er noen rare skapninger. Kompliserte til tusen..
Jeg snakker varmt om lavkarbo - og mener hvert ord. Og så går jeg å spiser en is (eller flere) liksom i samme rennet. Hallo.

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 21:49   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Sabotere

Hmmm… her høres det ut som at flere kan ha behov for å lese dette fantastiske innlegget: Dette er IKKE en sjamporeklame!

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 22:15   #6
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hmmm… her høres det ut som at flere kan ha behov for å lese dette fantastiske innlegget: Dette er IKKE en sjamporeklame!

til Arnakristin

Jeg må vise den lille djevelen i øret mitt, hvem som er sterkest!For jeg er verd det!

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 00:06   #7
Restart
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sabotere

Takk for en flott tråd! Og for at du valgte å skrive om den litt sårbare saboteringen også.

Det er flere av oss som må gå gjennom noen sånne omganger, og derfor var det så godt å kunne lese svarene du har fått også...

Det innlegget som det var linket til hadde jeg heller ikke fått med meg, så dette var fint, for det er en prosess det her, og det er en del av veien frem å få med både kropp og hode, og jeg vil bare takke deg for at du skrev ned litt om det som tross alt er den litt mer sårbare siden også.

Men det har ikke ødelagt alt på noen som helst måte med en sånn dag.

Legen min sa noe fornuftig en gang...
Han spurte meg om jeg syntes Bjørndalen var en dyktig idrettsutøver?
Om han hadde en bra gjennomtenkt plan, og klarte å presse seg psykisk på en imponerende måte gjennom systematisk trening, kosthold, fokus etc?

Selvsagt måtte jeg si ja.
Og da sa han, "Men det er vel sånn at han fra tid til annen skyter feil?"
"Synes du ikke du at du setter hakket for høye krav til deg selv når du aldri tillater deg selv å snuble, og forventer mer av deg selv enn en Olympisk Gull-medaljør? "
"For han har vel ikke noen mindre imponerende karriere fordi om han har trengt å justere siktet litt underveis? "

Glemmer ikke det...
Så se hva du har klart og hvilken prosess du er i!
Det er en del av helheten å justere litt underveis, men når du ser det fra utsiden i etterkant vil det bare være en liten detalj, og kanskje kan du heller sitte igjen med en stolthet over hvordan du klarte å løse det, så ikke vær for streng med deg selv.
Stå på videre så kommer du snart i mål.

  Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 10:59   #8
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Sabotere

Å se på dette som 'selvsabotasje' er en blindgate etter min mening.

Kroppen er et fantastisk instrument designet for overlevelse. Når den tvinger oss til å ete noe (sug) er det oftest et tegn på at den mangler ett eller annet viktig stoff.

Ville sjekka ut 'super foods'.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:23   #9
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Å se på dette som 'selvsabotasje' er en blindgate etter min mening.

Kroppen er et fantastisk instrument designet for overlevelse. Når den tvinger oss til å ete noe (sug) er det oftest et tegn på at den mangler ett eller annet viktig stoff.

Ville sjekka ut 'super foods'.

Så når man har sug etter melkesjokolade så er det mangler på hvilket viktig stoff egentlig?

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:40   #10
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Restart, her.

Takk for en flott tråd! Og for at du valgte å skrive om den litt sårbare saboteringen også.

Det er flere av oss som må gå gjennom noen sånne omganger, og derfor var det så godt å kunne lese svarene du har fått også...

Det innlegget som det var linket til hadde jeg heller ikke fått med meg, så dette var fint, for det er en prosess det her, og det er en del av veien frem å få med både kropp og hode, og jeg vil bare takke deg for at du skrev ned litt om det som tross alt er den litt mer sårbare siden også.

Men det har ikke ødelagt alt på noen som helst måte med en sånn dag.

Legen min sa noe fornuftig en gang...
Han spurte meg om jeg syntes Bjørndalen var en dyktig idrettsutøver?
Om han hadde en bra gjennomtenkt plan, og klarte å presse seg psykisk på en imponerende måte gjennom systematisk trening, kosthold, fokus etc?

Selvsagt måtte jeg si ja.
Og da sa han, "Men det er vel sånn at han fra tid til annen skyter feil?"
"Synes du ikke du at du setter hakket for høye krav til deg selv når du aldri tillater deg selv å snuble, og forventer mer av deg selv enn en Olympisk Gull-medaljør? "
"For han har vel ikke noen mindre imponerende karriere fordi om han har trengt å justere siktet litt underveis? "

Glemmer ikke det...
Så se hva du har klart og hvilken prosess du er i!
Det er en del av helheten å justere litt underveis, men når du ser det fra utsiden i etterkant vil det bare være en liten detalj, og kanskje kan du heller sitte igjen med en stolthet over hvordan du klarte å løse det, så ikke vær for streng med deg selv.
Stå på videre så kommer du snart i mål.



Godt skrevet Resart og-klok lege!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:46   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Så når man har sug etter melkesjokolade så er det mangler på hvilket viktig stoff egentlig?

Det kan være krom faktisk Sikkert andre stoffer også. Når jeg har (ekte) søtsug har jeg som regel mangel på søvn, eller jeg har spist for lite. I det tilfellet er det jo mangel på blodsukker som er årsaken.

Krom er en viktig faktor i å regulere blodsukkeret vårt forresten


Sist redigert av Huldr : 05-07-11 kl 13:53.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 13:54   #12
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det kan være krom faktisk Sikkert andre stoffer også. Når jeg har (ekte) søtsug har jeg som regel mangel på søvn, eller jeg har spist for lite. I det tilfellet er det jo mangel på blodsukker som er årsaken

Joda.... den er jeg med på... men det at kroppen tvinges til å spise krom når man har sjokoladesug er jeg ikke så sikker på. Og det var jo litt det jeg prøvde å pirke på, selv om det tydeligvis ikke kom klart nok fram.

Det er hodet som forteller deg at du vil ha sjokolade. Kroppen vil nok ha noe annet

Edit: Gah.... jeg ser at jeg kan ha tolka den opprinnelige setninga feil.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:05   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.


Det er hodet som forteller deg at du vil ha sjokolade. Kroppen vil nok ha noe annet

Jeg er ikke enig med deg i det. Kroppen vil ha lett omsettelig næring når den har et skrikende behov, så sukker/sjokoladebehovet er lett forståelig ut fra det. Tenk på det - det er jo rasjonelt. Å spise noe som tar x antall minutter/timer å omsette til blodsukker er ikke interessant for kroppen der og da.

Selvsagt finnes det OGSÅ mentale og emosjonelle grunner til å spise sjokolade, men det var nettopp derfor jeg presiserte at jeg snakket om et ekte, altså kroppsstyrt sug.

Jeg vet i alle fall veldig godt når det kommer fra det ene eller det andre stedet

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:10   #14
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg er ikke enig med deg i det. Kroppen vil ha lett omsettelig næring når den har et skrikende behov, så sukker/sjokoladebehovet er lett forståelig ut fra det. Tenk på det - det er jo rasjonelt. Å spise noe som tar x antall minutter/timer å omsette til blodsukker er ikke interessant for kroppen der og da.

Selvsagt finnes det OGSÅ mentale og emosjonelle grunner til å spise sjokolade, men det var nettopp derfor jeg presiserte at jeg snakket om et ekte, altså kroppsstyrt sug.

Jeg vet i alle fall veldig godt når det kommer fra det ene eller det andre stedet

Nåja.... nå er jeg ikke helt enig med deg. Greit at kroppen kan skrike etter rask energi om den ikke er vant til å behandle andre former for energi, men det er da ikke opplest og vedtatt at rask energi = sjokolade eller softis eller sånne ting. Hvorfor har man ikke da det samme suget etter en banan (selv om mange sikkert har veldig lyst på banan ofte)?

Det er bra at du klarer å skille energibehov fra sjokolyst, men det er det nok ikke alle som klarer. Jeg har mest lyst på sjokolade når kroppen allerede har fått i seg "feil" karbokilde nylig. Når jeg var veldig strikt på ketolysekuren i fjor høst hadde jeg ikke det samme suget som nå som jeg har løsna litt på snippen. Mye vil ha mer. Kan ikke si jeg har den samme cravinga for banan eller andre raske karbohydrater

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:24   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg er ikke enig med deg i det.

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Nåja.... nå er jeg ikke helt enig med deg. Greit at kroppen kan skrike etter rask energi om den ikke er vant til å behandle andre former for energi, men det er da ikke opplest og vedtatt at rask energi = sjokolade eller softis eller sånne ting. Hvorfor har man ikke da det samme suget etter en banan (selv om mange sikkert har veldig lyst på banan ofte)?

Det er bra at du klarer å skille energibehov fra sjokolyst, men det er det nok ikke alle som klarer. Jeg har mest lyst på sjokolade når kroppen allerede har fått i seg "feil" karbokilde nylig. Når jeg var veldig strikt på ketolysekuren i fjor høst hadde jeg ikke det samme suget som nå som jeg har løsna litt på snippen. Mye vil ha mer. Kan ikke si jeg har den samme cravinga for banan eller andre raske karbohydrater

Hehe, vi er da enige om at vi ikke er enige

Nei, jeg er enig i at ikke alle klarer å skille på hvor signalene kommer fra. Jeg sier bare at jeg klarer det, og derfor vet jeg at noen ganger er det et rent mentalt/emosjonelt sug, og andre ganger er det kroppen som prøver å fortelle meg at den trenger noe, fordi blodsukkeret har falt (antagelig), og da gir den et så kraftig signal som mulig = JEG VIL HA SUKKER, !!!

Det er jo ikke like mye sukker i en banan som i sjokolade, samt at sjokolade også har mye fett og dermed er tettpakket og rask næring. Fra naturens side er vi utrustet til å gå for det som er fett og søtt (bare tenk morsmelk). Så det er faktisk en ganske kraftig drivkraft i oss til å spise søtsaker. Hadde vi ikke hatt sjokolade hadde nok banan vært høyere opp på lista også

I tillegg har vi jo hukommelse. Vi har programmert oss selv til å foretrekke sjokoladen, og som du sier, mye vil ha mer. Hukommelsen sitter både i hjernen og i kroppen for øvrig (hjernen er jo en del av kroppen). Og den blir re-aktivert når vi spiser den sjokoladen, akkurat som en som har sluttet å røyke kan bli trigget av bare én sigarett til å begynne igjen.

Dessuten kan jo mer sukker/karbohydrat gi svingende blodsukker, som igjen gir mer lyst på søtt.

Så det er lurt å være i forkant av dette suget, og være bevisst på det så man kan forebygge

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:29   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Men for å komme tilbake på sporet, så er det vel ikke et fysiologisk sug trådstarter snakker om her, først og fremst. Her er det nok mer psykologiske årsaker inne i bildet

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:33   #17
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hehe, vi er da enige om at vi ikke er enige

Nei, jeg er enig i at ikke alle klarer å skille på hvor signalene kommer fra. Jeg sier bare at jeg klarer det, og derfor vet jeg at noen ganger er det et rent mentalt/emosjonelt sug, og andre ganger er det kroppen som prøver å fortelle meg at den trenger noe, fordi blodsukkeret har falt (antagelig), og da gir den et så kraftig signal som mulig = JEG VIL HA SUKKER, !!!

Det er jo ikke like mye sukker i en banan som i sjokolade, samt at sjokolade også har mye fett og dermed er tettpakket og rask næring. Fra naturens side er vi utrustet til å gå for det som er fett og søtt (bare tenk morsmelk). Så det er faktisk en ganske kraftig drivkraft i oss til å spise søtsaker. Hadde vi ikke hatt sjokolade hadde nok banan vært høyere opp på lista også

I tillegg har vi jo hukommelse. Vi har programmert oss selv til å foretrekke sjokoladen, og som du sier, mye vil ha mer. Hukommelsen sitter både i hjernen og i kroppen for øvrig (hjernen er jo en del av kroppen). Og den blir re-aktivert når vi spiser den sjokoladen, akkurat som en som har sluttet å røyke kan bli trigget av bare én sigarett til å begynne igjen.

Dessuten kan jo mer sukker/karbohydrat gi svingende blodsukker, som igjen gir mer lyst på søtt.

Så det er lurt å være i forkant av dette suget, og være bevisst på det så man kan forebygge

Da kan vi vel egentlig bare oppsummere med at om man spiser nok fett og få karbohydrater så vil man slippe å få plutselig fallende blodsukker og dermed fjerne behovet for å MÅTTE ha raske karbohydrater. Eller?

Og så bør vi kanskje gå tilbake til det som var den originale posten... det var ikke et energibehov som fikk henne til å spise en softis

Og jeg tenker som så, du som spiste den isen, ikke tenk mer på den. Gjort er gjort, og spist er spist.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:35   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Da kan vi vel egentlig bare oppsummere med at om man spiser nok fett og få karbohydrater så vil man slippe å få plutselig fallende blodsukker og dermed fjerne behovet for å MÅTTE ha raske karbohydrater. Eller?

Vel, nei, men det er en annen diskusjon

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:37   #19
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Vel, nei, men det er en annen diskusjon

Ikke? Du får faktisk blodsukkersvingninger av å spise lite karbohydrater og mye fett? Spennende.

Nå skal det legges til at om man har diabetes så skal jeg ikke være så bombastisk i mine påstander. Men det var jo aldri en av premissene

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:39   #20
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Ikke? Du får faktisk blodsukkersvingninger av å spise lite karbohydrater og mye fett? Spennende.

Nei, nei, det var ikke det jeg sa!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 14:46   #21
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nei, nei, det var ikke det jeg sa!

Okay.... da er jeg redd jeg misforsto hva du var uenig med i det utsagnet.
Men, nå skal jeg forlate PC'en, så det går greit

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 20:51   #22
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Sabotere

Det er nok desverre ikke bare den ene softisen. Jeg har levd halvvegs lavkarbo i det siste. Og det gjør alt mye vanskeligere.
Igår kunne jeg ikke tenke på annet enn ostebrød. Endte med alt annet 'lovlig' men for stor mengde.
'Mye vil ha mer' ja. Da jeg var i ketose, var det ikke noe problem å se andre spise høykarbo, for jeg var fornøyd i 'systemet' (følte meg tilfredstilt)
Nå er jeg mer urolig. Vet jo hva som fungerer - men roter.
Synes det er interressant med den psykiske delen av kropp, mat - hvor fornuft og følelser krasjer (hos meg) og den fysiske delen - hva kroppen forteller meg (eller er det hjernen?)

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 22:30   #23
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Så når man har sug etter melkesjokolade så er det mangler på hvilket viktig stoff egentlig?

Jeg forteller meg selv at det er sug etter magnesium og kakaofett ..

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 08:50   #24
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg forteller meg selv at det er sug etter magnesium og kakaofett ..

Hehe. Da kan du ta en magnesiumstablett og en skje kakaofett

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 09:06   #25
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Men det er mye vanskeligere å være på litt lavkarbo en på full, hjernen lurer deg til å tro at du kan spise det du vil siden det ikke er så nøye. Jeg merker det så godt selv, nå som jeg ikke holder på med ketolyse er det jo ikke såå farlig om jeg spiser denne eller denne for jeg MÅ jo ikke telle karber. Urteit.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no