Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Julebaksten

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-11, 18:44   #1
Makat
Medlem
 
Makat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Nordtroms
Alder: 53
Innlegg: 146
Makat er på en erverdig vei
Smile

Julebaksten

Nå nærmer det seg tid for å sette jule-bakst-deigen...og jeg lurer på hva jeg skal bake "Lussekatter" av iår?? Noen som har prøvd ut noe lavkarbo safranbakst? Ser det er mye godteri å finne, men...pleier jo å bake julekake og slikt også. Håper dere som har noe legger det ut!?

Ser en herlig pepperkakeoppskrift lenger ned, den skal jeg prøve

__________________


Delmål bmi 27
Makat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Dr.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 19:17   #2
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Julebaksten

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16072 er juleoppskriftstråden.

Anbefaler deg å søke etter bolleoppskrifter og tilsette safran/gurkemeie? Nå skal jo lussekatter pyntes med rosiner såvidt jeg husker, kanskje lure inn en hel mandel istedet?

Caroline på fotballfrue.no hadde en bolleoppskrift hun likte godt, jeg har ikke testet den. Mulig disse bollene er litt kompakte, ikke vet jeg. De ser kompakte ut. Kanskje litt vriene å forme som lussekatter. Den deigoppskriften jeg vet om som er ganske "fluffy" og likner mest på normal gjærdeig her inne, er Karins brød (lett å søke opp). Den har heller ikke et tonn med frø i seg. Kanskje man kan modifisere en bolledeig ut av dette ved å tilsette en teskje tørrgjær, sukrin og litt splenda/natreen/stevia (det man selv synes smaker minst metallisk) for å få "bollesmak". Evt en dæsj kardemomme også....

Jeg elsker Karins brød, men putter alltid i bittelitt gjær. Glutenmelet ser ut som det klarer å ta tak i gjæren på en måte. Og selv om jeg ikke egentlig liker gjærlukt, så gjør en bitteliten dose, at baksten lukter litt mer som normal bakst.


Sist redigert av Alynna : 09-11-11 kl 19:45.
Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 09:27   #3
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Julebaksten

Jeg prøvde de bollene til fotballfruen. Syntes ikke det var så veldig deilig, men mulig det var fordi de ble skrytt opp i skyene og jeg hadde altfor store forventninger.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 11:37   #4
megselv
Medlem
 
megselv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Råholt
Alder: 39
Innlegg: 470
megselv er ny på veien

Sv: Julebaksten

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jeg prøvde de bollene til fotballfruen. Syntes ikke det var så veldig deilig, men mulig det var fordi de ble skrytt opp i skyene og jeg hadde altfor store forventninger.

Signerer denne. De var gode, men langt i fra som vanlige boller hun skulle ha det til Men med tonnevis med ost og smør var det en god kveldsmat.

__________________
Ketolyse her
Oppstart 24 januar
megselv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 14:38   #5
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Julebaksten

På veldig mange lavkarbo-oppskrifter som skal være alternativ, men ganske likt til høykarbo,så synes jeg det er sjelden de blir det samme. Og gjærbakst uten sukker og gjær, blir ikke gjærbakst!
Men jeg bruker å si at med litt godvilje, så er det mye som smaker bra

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 17:24   #6
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Julebaksten

Jeg synes fotballfruen sine boller var gode. Jeg er også veldig glad i kardemomme, og det var omtrent bare det de smakte Min mor mente de smakte "jul" pga krydderet... Her er det bare å prøve seg frem!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 18:08   #7
Makat
Medlem
 
Makat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Nordtroms
Alder: 53
Innlegg: 146
Makat er på en erverdig vei

Sv: Julebaksten

Hihihi, julete boller;-) Takk for svar og tips, har lagret "juletråden" Skal bake en liten deig med glutenfrie boller...så begge ungene kan spise de. Glutenfri deig blir uansett en utfordring første gang, har jeg hørt... Så får jeg heller prøve ut på meg selv de andre alternativene! Sikkert noe som smaker godt;0)

__________________


Delmål bmi 27
Makat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Dr.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 15:05   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Julebaksten

Fant en svensk oppskrift på lchf lussekatter og husket spørsmålet her - så får du selv finne ut om du har lyst å prøve de

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:26   #9
Makat
Medlem
 
Makat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Nordtroms
Alder: 53
Innlegg: 146
Makat er på en erverdig vei

Sv: Julebaksten

Takk:-D Mulig jeg prøver denne!!

__________________


Delmål bmi 27
Makat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Dr.Hexeberg Svar med sitat
Svar

Emneord
julebakst, julekake


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no