Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-12, 14:46   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Snakker om turmat for flere dagers tur og ikke mat for søndagsturisten med en mandelpose i lomma.

Jeg googler og søker og leser. Men undres på om noen har erfaring med emnet tørke mat tilpasset lavkarbo( ketogent)???

Jeg holder på å tørke wokblanding nå, men det er jo lenge til den er tørr.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 20:16   #2
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Snakker om turmat for flere dagers tur og ikke mat for søndagsturisten med en mandelpose i lomma.

Jeg googler og søker og leser. Men undres på om noen har erfaring med emnet tørke mat tilpasset lavkarbo( ketogent)???

Jeg holder på å tørke wokblanding nå, men det er jo lenge til den er tørr.

Jeg tørker regelmessig både frukt og mørbrad for å bruke som snacking på langturer kjempefin næringskilde i lite og praktisk format. bare å ha i lomma.

Har en oppskrift med bilder her!

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51641

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 21:23   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Takk! Tenkte å prøve den oppskriften din ja!

Har du erfaring med tørking og siden rehydrering av grønnsaker? Jeg har tørket en porsjon wok(200g) og det ble 1.5 dl, men er usikker på hvor lenge det må bløtes. Holder dog på med en større porsjon nå, men turte ikke å hive alt i ovnen med en gang

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 22:54   #4
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Takk! Tenkte å prøve den oppskriften din ja!

Har du erfaring med tørking og siden rehydrering av grønnsaker? Jeg har tørket en porsjon wok(200g) og det ble 1.5 dl, men er usikker på hvor lenge det må bløtes. Holder dog på med en større porsjon nå, men turte ikke å hive alt i ovnen med en gang

hvorfor tørke først og så rehydrere? Har du rehydrator så go for it!

Har ikke peiling på bløtlegging av wok o.l

jeg har tørka en del tomat og paprika for å ha på tur i gryteretter. jeg bare trer dem på en trår og henger opp mitt i ovnen..har på 50grader og lar det stå over natta med døra på gløtt

funker fint

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:02   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

hvorfor tørke først og så rehydrere? Har du rehydrator så go for it!

Har ikke peiling på bløtlegging av wok o.l

jeg har tørka en del tomat og paprika for å ha på tur i gryteretter. jeg bare trer dem på en trår og henger opp mitt i ovnen..har på 50grader og lar det stå over natta med døra på gløtt

funker fint

Hvorfor tørke(dehydrere)? Fordi ferske grønnsaker tar plass.Rehydrere betyr å bløte opp igjen... Med oss skal vi tross alt ha med mat for 5 personer og 2 hunder, og selv med et par kanoer, så blir det mengder med mat.

Og kyllingfilèet spiser jeg ikke etter 3 dager utenfor kjøleskap... Så derfor tenkte jeg å ha noe tørket kjøtt. Også fordi man da litt lettere kan ha med nok mat til å bli en dag eller to ekstra. Gubben vet det ikke,men den 3 dagersturen prøver jeg å få til å bli 5-6..

Trenger ikke fancy tørkemaskin, funker med stekeovn.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:26   #6
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hvorfor tørke(dehydrere)? Fordi ferske grønnsaker tar plass.Rehydrere betyr å bløte opp igjen... Med oss skal vi tross alt ha med mat for 5 personer og 2 hunder, og selv med et par kanoer, så blir det mengder med mat.

Og kyllingfilèet spiser jeg ikke etter 3 dager utenfor kjøleskap... Så derfor tenkte jeg å ha noe tørket kjøtt. Også fordi man da litt lettere kan ha med nok mat til å bli en dag eller to ekstra. Gubben vet det ikke,men den 3 dagersturen prøver jeg å få til å bli 5-6..

Trenger ikke fancy tørkemaskin, funker med stekeovn.

sorry...leste feil. trodde du skrev dehydrator

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 08:05   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Det blir noe anna ja. Nei, disse maskinene er jo spinndyre. Sikkert greit for de som løper rundt i fjellene i ukevis hvert år. For det er jo dyrt å kjøpe masse poser med real turmat også.

Synes det er greit å ha noen ekstra middager, så en dag skal jeg til sverige og få ta i ferskmalt kjøttdeig, så skal jeg lage kjøttsaus. Fant en oppskrift på kjøttsaus, bare å steke uten fett( fordi fett harskner, fett kan man tilsette etterpå) og tørke helt og smule opp.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 12:14   #8
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det blir noe anna ja. Nei, disse maskinene er jo spinndyre. Sikkert greit for de som løper rundt i fjellene i ukevis hvert år. For det er jo dyrt å kjøpe masse poser med real turmat også.

Synes det er greit å ha noen ekstra middager, så en dag skal jeg til sverige og få ta i ferskmalt kjøttdeig, så skal jeg lage kjøttsaus. Fant en oppskrift på kjøttsaus, bare å steke uten fett( fordi fett harskner, fett kan man tilsette etterpå) og tørke helt og smule opp.

Kult!

Jeg vil ha oppdatering underveis

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 12:28   #9
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Stiller meg på oppdateringsliste jeg også.

Men husk, turmat smaker kun godt, når den varmes på primus.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 13:26   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Kommer meg ikke til sverige enda, vil dit på morran og få nymalt kjøttdeig, høres ut som det er det man bør velge.

Mat på tur smaker godt uansett bål, stormkjøkken eller noe anna Men som vi vet er jo Runegutt litt vill etter primuser( og for et oppkomme av kunnskap!).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 20:39   #11
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Kommer meg ikke til sverige enda, vil dit på morran og få nymalt kjøttdeig, høres ut som det er det man bør velge.

Mat på tur smaker godt uansett bål, stormkjøkken eller noe anna Men som vi vet er jo Runegutt litt vill etter primuser( og for et oppkomme av kunnskap!).

Ja, og jo mindre vann det er i kjøttdeigen jo bedre( har jeg hørt) ..i forholdt til tørkinga da .

Dette høres ut som livet <3

Akkurat slik jeg liker å bedrive dagene mine

Kos deg/dere masse masse!

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 23:47   #12
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Her har du litt om tørking, primusregnskap og mye om ekstremhøykarbomat.

Men, endel av middagene kan tilpasses lavkarbo.
http://www.oytun.fhs.no/pdf.php?pdf=turmat

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 04-07-12, 13:14   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Liten oppdatering.

Jeg rakk tørke wokblanding( den rema har, norek ), gikk helt fint. La i bløtt og kokte opp, satte til sides, laget middagen til de andre 4 og kokte opp min mat. Ene dagen hadde jeg pølser( tyske frankfurtere uten stivelse, ikke tørket, de holdt seg frosne i 2 dager) i og litt buljongterning og en solid klump smør. En annen dag hadde jeg kjøttsaus som jeg hadde tørket.

Kjøttsaus: 4-500g kjøttdeig stekte med krydder og jeg tok juksevarianten og helte over 1 glass rema 1000 pastasaus fordi jeg ikke hadde tomatpurè som jeg trodde. Ellers sier oppskriften 1 gul løk+ 1/2tube tomatsaus. Stek ferdig som vanlig(obs UTEN fett) og kok bort så mye fukt som mulig, spre utover bakepapirkledd plate og sett ovnen på 60 grader varmluft. Etter 3-4 timer senket jeg til 50grader. Lot stå i ca 12 timer. Hadde en treslev i døra, slik at lufta fikk sirkulere og fukten ut.
Gikk fint å bløtlegg som grønnsakene, kokte opp med vann og satte til sides mens jeg laget mat til de andre. Smakte himmelsk der vi satt under en improvisert gapahuk mens det tordnet og lynet og bølgene slo mot øya vi satt på.

Ha med smør som fettkilde og evt en og annen liten boks med kokosmelk.

Nå skal jeg prøve å tørke kylling og svensk kassler og litt mere wokblanding. Utrolig lettvint med ferdige poser med mat som bare skal kokes. Like lettvint som toro. Noen buljongterninger ved siden av og smør/kokosmelk, så har man lettvinte og gode måltider.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 00:24   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Erfaring med å tørke mat og kjøtt/fugl til turmat?

Bra Imse

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tørke på kjærlighetsfronten! Pal Spørsmål og svar 11 21-05-12 21:17
Turmat yellowfrog Oppskrifter 4 16-04-12 10:10
Turmat hCon Lavkarbo generelt 2 29-07-08 11:31
Ypperlig turmat AnnaV Lunsj 4 28-02-07 23:29
Turmat Tidligere bruker Lavkarbo generelt 1 16-01-05 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no