Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Diagnosen ME og lavkarbodiett

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-11, 18:33   #26
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Opprinnelig lagt inn av oberli, her.

Hva har så dette med lavkarbo å gjøre...?
Jeg oppfatter det slik at alt man kan gjøre for at kroppen skal fungere bra vil være med å bidra til bedre helse. Blant slike ting ser lavkarbo for meg ut til å være en god ting...

Samtidig som karbohydrater fremmer betennelse, og om man kutter ned på alt som kan fremme betennelser i kroppen kan den få ro til å jobbe med de underliggende sykdommene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 20:28   #27
oberli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 5
oberli er på en erverdig vei

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Samtidig som karbohydrater fremmer betennelse, og om man kutter ned på alt som kan fremme betennelser i kroppen kan den få ro til å jobbe med de underliggende sykdommene.

Nemlig!
Kroppen får ikke bare ro og ressurser til å jobbe med ting som ikke fungerer optimalt, men du / jeg får også litt mer overskudd til å ta tak i ting og gjøre forandringer som kan gjøre tilværelsen og livet bedre!! -> en bedre tilværelse og mindre sykdom.....

oberli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 02:46   #28
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Jeg er ganske møkkalei av å møte på prat om LP, Reverse Therapy og andre dårlig dokumenterte teorier om ME hver eneste gang sykdommen blir nevnt. Det er mye seriøs og vitenskapelig forskning som foregår rundt i verden på ME, de finner stadig ut nye og spennende ting, men veldig mye av denne informasjonen får man ikke med seg med mindre man kjenner de riktige personene og/eller drar på de internasjonale kongressene osv.

Denne tråden er laget for å diskutere lavkarbo og ME (men dra gjerne inn andre lignende sykdommer og, det gjør ingenting!). Den er ikke laget for at mennesker uten skikkelig kompetanse eller et dyktig forskerteam i ryggen med dokumenterte forskningsresultater skal kunne komme med sine surrete teorier. Da kan dere heller lage egen tråd om temaet. Og ja, nå er jeg krass. Men jeg er så leeeei!!

Sånn. Uansett. Jeg går fortsatt på lavkarbo og føler meg veldig flink. Har bare skeiet ut én gang med noen glass øl en fuktig kveld ute, men utenom dette har jeg ikke falt av lavkarbovognen en eneste gang. Klapp på skulderen til meg selv Har vært borte på besøk denne helgen og så klart endt opp med å gjøre litt for mye (), og jeg ble jo dårligere av det. Men har på følelsen av at jeg egentlig ikke ble like dårlig som jeg ville blitt før jeg begynte på lavkarbo. Hodet koblet aldri helt ut liksom, slik det kunne gjøre før.

Men samtidig synes jeg det er så vanskelig å måle slikt, for formen går alltid litt opp og ned, og jeg kan jo være dårlig på mange forskjellige måter. Men har absolutt fortsatt en god magefølelse på det her, at jeg kanskje har funnet en diett som kan hjelpe bittelitt

  Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 04:04   #29
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg er henvist til utredning for ME - men mener bestemt at siden jeg blir så mye bedre av antibiotika (klacid pt), er det ikke ME.

Ringte og snakket med Oslo universitetssykehus (dit jeg er henvist) og fikk snakke med en meget hyggelig dame. Hun beklaget den lagen ventetiden for å komme inn, og henviste meg i mellomtiden til en utredningsveileder som jeg kunne ta med til min egen lege, som dermed kunne utføre prøver og sette evt diagnosen SELV om bare den var grundig nok dokumentert ihht utredningsveilederen

Jeg mener 100% at jeg har en infeksjon, og sannsynligvis etter min mening er dette borreliose (kronisk). Borreliose er nevnt som nødvendig og utelukke før en evt ME-diagnose kan settes.

Bare som informasjon

Hvis noen lurer på hva borreliose er (har stort sett akkurat samme symptomer), kan man lese mer om dette i denne infobrosjyren utviklet av tyske forskere/leger (er på norsk). Du trenger ikke huske at du har blitt bitt, de er knøttsmå og faller av av seg selv. Stor prosentandel får heller ikke utslett. Har du derimot fått andre "rare" utslett på kroppen, kan det være en ide og sjekke ut borreliose.

Dette er ikke ment som noe annet enn at jeg ønsker og dele informasjon om min situasjon - der JEG mener jeg har borreliose og legen mener jeg heller har ME...

Sender samtidig en til alle tøffe, oppgående damer (og menn) som har fått livet sitt kraftig redusert av slike sykdommer som ME, fibromyalgi, borreliose osv osv - dere fortjener bedre!!! Blir fortvilt at så mange som kunne jobbet, engasjert seg i familie og venner, opplevd overskudd og følt at de ikke har fysiske eller mentale begrensninger i hverdagen i mange tilfeller ikke blir tatt alvorlig nok til å få HJELP og bli så frisk man kan bli situasjonen tatt i betraktning!!!

Det forskes jo på at ME kan komme pga infeksjon tidligere i livet, som f.eks. borreliose. Er ikke oppdatert på hva som skjer, men det siste jeg hørte var at de jobbet med å finne svar på infeksjonsteorien gjennom diverse blodprøver.
Det var også snakk om at om den teorien stemte så ville det bli enklere å skille mellom utbrenthet og ME. Folk som er utbrendte kan ha utbytte av ting som Lightning metoden, mens de med ME er syke i kroppen og vil dermed ikke ha den samme effekten.

Det begynner å bli et par år siden jeg fikk denne informasjonen (har slektninger med ME), så jeg er som sagt ikke oppdatert.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 08:29   #30
oberli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 5
oberli er på en erverdig vei

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Jeg er ganske møkkalei av å møte på prat om LP, Reverse Therapy og andre dårlig dokumenterte teorier om ME hver eneste gang sykdommen blir nevnt.

Tonje. Synd at du blir "møkkalei" av det jeg har skevet. Jeg skal definitivt ikke forsøke å prakke på deg noe du ikke er interessert i og ikke vil høre noe om. Til det er både din og min tid for verdifull.

La oss benytte tiden vår slik hver av oss synes er best. For min del betyr det at jeg fortsetter med et kosthold som jeg kjenner kroppen min setter pris på og ellers bruker tid på å sitte ansikt til ansikt med personer som klarer å ta livet sitt tilbake.

Lykke til videre!

oberli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 20:43   #31
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Noen som har erfaringer med hvordan lavkarbo kan påvirke de ekstremt syke? Snakker da om de som er 100% sengeliggende, ikke kan prate eller bevege seg noe særlig eller høre lyd/se lys osv.

  Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 14:32   #32
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett

Jeg har nå spist lavkarbo en stund, og føler at jeg har funnet en diett som passer bedre for meg enn vanlig høykarbo i hvert fall. Er nok også litt fordi jeg med lavkarboen har kuttet ut sukker og.

Føler jeg er mer stabil enn før, og magen er også som regel bedre

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbodiett Solveig62 Lavkarbo generelt 7 12-04-11 22:22
Noen spørsmål rundt diagnosen ME Charlott Fysisk og mental helse 24 15-06-10 21:48
Lavkarbodiett Larsen77 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 15-12-09 09:49
Lavkarbodiett? annama Lavkarbo generelt 16 13-07-09 11:22
Etterlyser brukere som har fått diagnosen ME ETE Fysisk og mental helse 5 14-05-06 14:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no