Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Tilfeldig med betennelser?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-08, 08:43   #1
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Tilfeldig med betennelser?

Etter jeg begynte på ketolyse i november, har jeg vært mye småsyk og hatt en del plager med ymse.

Lungebetennelse, kraftig ørebetennelse, betennelse i et kne, en skulder som jeg har vært plaget med i mange år, har blusset opp igjen for første gang siden operasjonen for 3,5 år siden. I tillegg har jeg vært forkjølet en halv evighet i vinter.

Det er mulig det er tilfeldig, men jeg har ikke vært så mye syk de siste vintrene, og det er nesten så jeg begynner å lure på om jeg begynner å få dårlig immunforsvar, og om det kan ha noe med ketosen å gjøre?

Ellers må jeg vel si at det ellers bare er positivt sider med ketolysekuren, jeg har jo hatt mer energi enn på mange år, jeg sover bedre, jeg har en bedre hverdag og kroppen minsker den altså

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 08:53   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Tilfeldig med betennelser?

Det kan jo ha en sammenheng, men det er jo mulig det er en tilpasningsgreie?

Sånn i utgangspunktet, så skal lavkarbo dempe betennelser (jeg mener å huske det har noe med lavere utskilning av stresshormoner og insulin å gjøre, - insulin er betennelsesfremmende). Men så er det dette med fettsyrer. Omega 6 er betennelsesfremmende mens omega 3 er betennelsesdempende, så det er viktig å få i seg riktig type fett. Holde seg unna solsikke og soyaoljer, og alle andre oljer som er rik på omega 6 og er varmpresset, og bare spise kaldpressede oljer som er rike på omega 3. Som olivenolje og rapsolje og linfrøolje. (Og bruke meierismør og ikke melange.)
Og så er det det med at når en spiser så mye slike fettsyrer, så trenger de mye antioksidanter for å stabilisere seg, så det er viktig å få i seg masse antioksidanter også. De periodene jeg har spist mye fett, så har jeg spist store doser med C-vitamin (og også blåbærkapsler, de er geniale for immunsystemet mitt), og når jeg ar blitt syk, så har jeg roet ned på fettsyreinntaket, og hatt litt mindre fett i maten de dagene, samt at jeg har latt være å ta fettsyretilskudd (pikasol), for jeg har erfart at det er noe som fungerer på meg.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 11:00   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Tilfeldig med betennelser?

Hei. Siden jeg ikke vet noe mer om hvordan helsen din har vært skriver jeg bare litt generelt om hvordan jeg tenker/har lært om helse og kropp. Jeg har en alternativmedisinsk utdannelse. Så er jo ikke alltid alle tenker på den måten
Men altså, i homeopatien har vi brukt uttrykket dynamis i alle år. Og vi mener at en sterk dynamis lettere vil kunne både gi mer voldsomme symptomer - som høyere feber, raskere skiftninger i symptomer. Barn generelt har en sterk dynamis og får lettere høy feber osv. Noe av dynamis er bestemt gjennom arv, men vi kan påvirke mye med hvordan vi lever.. Deriblant mat. Så om man ikke er i spesielt god form, kan man bli mere kronisk syk. Kroppen mangler på en måte energi til å rydde opp. Ting forsvinner aldri, men slår kanskje ikke ordentlig ut heller. Alle steg man tar mot bedre helse kan føre til at kroppen klarer ta tak i det som ligger der og med mere energi (du skriver jo at du generelt sover bedre og har en bedre hverdag kjembebra!) Det jeg prøver forklare er altså at jeg synes det er en bra reaksjon og tenker at kroppen nå klarer å jobbe ting mer ut. Hm, vanskelig å formulere, men håper du forstår hva jeg mener. Så så lenge du på et generelt grunnlag har det bedre og mer energi ville jeg tenkt på det mer som en vårrengjøring. Kan bli slitsomt, men føler seg så mye bedre etterpå. Det eneste jeg synes du skal vurdere underveis er eventuelt om det eventuelt går for fort.

Jeg tror kroppen blir så glad for å få energi til å rydde opp at den gyver løs.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 13:04   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Tilfeldig med betennelser?

Interessant Zincite !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Info om diverse grønnsaker og frukt mofe Generell ernæringsdebatt 16 22-12-09 00:54
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
er du sukkerslave? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 4 26-01-05 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no