Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-13, 14:09   #21401
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Går det an å bruke røkt svine-kam som basis til ertesuppe
istedet for røkt svine-knoke?

Å vis tilfelle er det best å ha den i skiver under koking?

Ingen problem å bruke røkt svinekam. Jeg ville kokt den hel og plukket kjøtt av bena mens erter og diverse kokte ferdig, men å koke den i skiver vil vel forkorte koketiden betraktelig antar jeg.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 23-10-13, 16:06   #21402
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ingen problem å bruke røkt svinekam. Jeg ville kokt den hel og plukket kjøtt av bena mens erter og diverse kokte ferdig, men å koke den i skiver vil vel forkorte koketiden betraktelig antar jeg.

Supert da blir det ertesuppe til helgen

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo
Gammel 23-10-13, 23:31   #21403
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har roscsea og det kan blusse opp om jeg bruker Rozex mot eksem/psoriasis.
Det skal ikke være lett!

Takk for svar KITT. Er Roscsea det samme som perioval dermatitt? Ser at de brukes litt om hverandra... Bruker du Rozex da, eller er det best uten? Nå popper det frem vannaktige små blemmer som klør, og hele haken min er rød og hevet. Ubehaglig og jeg ser ut som en kjøttdeig!

Jeg har ikke slitt mye med huden i livet, så jeg skal ikke klage, men har fått små utslett på haken i mange år nå. Jeg har trodd at det har vært paprika/tomat/sitrus allergi, og jeg har smurt meg med Dermovat (sterk kortison jeg fikk for psoriasis tidligere) og den har holdt utslettet i sjakk, men aldri fjernet det. Jeg har nå kuttet ut med dermovat, holdt opp et døgn, gikk så til lege, fikk Rozex, og det blusset opp som ALDRI før. Fristet til å smøre på med Dermovat igjen, men vet at kortison ikke er bra for ansiktet. Noen tips Kitt?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 24-10-13, 10:37   #21404
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk for svar KITT. Er Roscsea det samme som perioval dermatitt? Ser at de brukes litt om hverandra... Bruker du Rozex da, eller er det best uten? Nå popper det frem vannaktige små blemmer som klør, og hele haken min er rød og hevet. Ubehaglig og jeg ser ut som en kjøttdeig!

Jeg har ikke slitt mye med huden i livet, så jeg skal ikke klage, men har fått små utslett på haken i mange år nå. Jeg har trodd at det har vært paprika/tomat/sitrus allergi, og jeg har smurt meg med Dermovat (sterk kortison jeg fikk for psoriasis tidligere) og den har holdt utslettet i sjakk, men aldri fjernet det. Jeg har nå kuttet ut med dermovat, holdt opp et døgn, gikk så til lege, fikk Rozex, og det blusset opp som ALDRI før. Fristet til å smøre på med Dermovat igjen, men vet at kortison ikke er bra for ansiktet. Noen tips Kitt?

Er nok muligens ikke Rozex som er ansvarlig for utbruddet, men at du har brukt Dermovat før. Den må ALDRI brukes i ansiket!
Jeg hadde et ille utbrudd og legen var sikker på at jeg hadde brukt/sølt Dermovaten jeg skal bruke i hodebunnen på ansiktet! Men det hadde jeg altså ikke, det var stress som hadde utløst det den gangen.

Ring hudlegen og spør om du kan få resept på Tetracykliner. Det er en langvarig (minimum 3 månedere) kur som tar knekken på dermatitt.
Jeg har en runde eller 2 med Tetracykliner hvert 4./5. år ca for å slå ned dermatitt. Får det både rundt munnen og øynene, nemlig.

Jeg bruker nå Elidel og det holder det meste i sjakk, faktisk.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 24-10-13, 12:05   #21405
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er nok muligens ikke Rozex som er ansvarlig for utbruddet, men at du har brukt Dermovat før. Den må ALDRI brukes i ansiket!
Jeg hadde et ille utbrudd og legen var sikker på at jeg hadde brukt/sølt Dermovaten jeg skal bruke i hodebunnen på ansiktet! Men det hadde jeg altså ikke, det var stress som hadde utløst det den gangen.

Ring hudlegen og spør om du kan få resept på Tetracykliner. Det er en langvarig (minimum 3 månedere) kur som tar knekken på dermatitt.
Jeg har en runde eller 2 med Tetracykliner hvert 4./5. år ca for å slå ned dermatitt. Får det både rundt munnen og øynene, nemlig.

Jeg bruker nå Elidel og det holder det meste i sjakk, faktisk.

Tusen takk for svaret ditt Kitt. Jeg setter veldig pris på det! Er litt frustrert, blir bare værre og værre. Vondt er det også. Jeg var til legen nå, og hun sa at jeg burde slutte med Rozex og begynner med Tetracyclin, slik du også anbefaler. Hun sa også at jeg kunne bruke Dermovat litt nå bare for å sjekke om det hjalp. Man skal jo egentlig trappe ned på kortisonen, når man først har vært så dum at man har brukt det. Jeg sluttet over natten, kanskje derfor dette enorme utbruddet.

Tok på dermovat nå, og det svir litt, sikkert pga mange blemmer og derav sår. Men jeg syns også at det roer det ned litt...

Jeg prøver å finne en hudlege, men alle sier at det er lang ventetid, og at jeg må sende inn henvisningen. Så tungvindt, for de skal vurdere meg etter at de har fått henvisningen. Dvs at jeg får ikke til å velge den hudlegen som har mist ventetid, men må bare gamble på en. Jeg har jo kun en henvisning. Jeg prøver å finne en privat en, men så langt ingen hell. Vet du om en i nærheten? Bor ikke du i Asker? Jeg bor mellom Oslo og Drammen et sted, hehe, så Asker er ok...

Ønsker deg ellers en fin dag Kitt. Solen skinner og det er godt!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 24-10-13, 12:37   #21406
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Tusen takk for svaret ditt Kitt. Jeg setter veldig pris på det! Er litt frustrert, blir bare værre og værre. Vondt er det også. Jeg var til legen nå, og hun sa at jeg burde slutte med Rozex og begynner med Tetracyclin, slik du også anbefaler. Hun sa også at jeg kunne bruke Dermovat litt nå bare for å sjekke om det hjalp. Man skal jo egentlig trappe ned på kortisonen, når man først har vært så dum at man har brukt det. Jeg sluttet over natten, kanskje derfor dette enorme utbruddet.

Tok på dermovat nå, og det svir litt, sikkert pga mange blemmer og derav sår. Men jeg syns også at det roer det ned litt...

Jeg prøver å finne en hudlege, men alle sier at det er lang ventetid, og at jeg må sende inn henvisningen. Så tungvindt, for de skal vurdere meg etter at de har fått henvisningen. Dvs at jeg får ikke til å velge den hudlegen som har mist ventetid, men må bare gamble på en. Jeg har jo kun en henvisning. Jeg prøver å finne en privat en, men så langt ingen hell. Vet du om en i nærheten? Bor ikke du i Asker? Jeg bor mellom Oslo og Drammen et sted, hehe, så Asker er ok...

Ønsker deg ellers en fin dag Kitt. Solen skinner og det er godt!

Asker hudlegekontor, dr. Helsing er å anbefale. Ligger så og si i Asker sentrum. Han er også overlege på Riksen.
Du kan ta kopier av henvisningen og sende rundt, vet du!

Dropp Dermovaten, du gjør bare vondt verre. Tro meg, det kan bli ILLE!

Send meg gjerne en pm om du vil!

Deilig dag i dag. Tror nesten jeg må jobbe litt ute i hagen etter lunsj!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 24-10-13, 13:15   #21407
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk, men jeg ble ikke så mye klokere, men setter pris på at du vil hjelpe meg. Jeg lurer på om han kan gå inn på filene, eller om det bare ligger der som en kopi... om du skjønner

Kan han fra sin pc lese mine gamle meldinger, mine email og mine fb-mail?
Kan han legge det inn på sin telefon, eller må man legge det inn på samme telefon som man tar det fra?

Ja, han kan lese dine meldinger og synkronisere den kontoen ja, siden du har latt ham synke din tlf til sin itunes...vil i praksis si at alt ppå din tlf er knyttet til hans konto på maskinen....

Så har du noe du ikke ønsker dele, så bør du slette den kopien og ikke minst slå av at din tlf kan synkroniseres mot hans itunes. Men, hvis det kun er hans fysiske pc, men ditt brukernavn og ditt passord i iTunes på maskinen, og han ikke kjenner hverken brukernavnet ditt eller passordet. Ja da er dine data trygge. Han kan jo ha en egen konto på itunes på sin maskin. Men ofte så husker datamaskiner passord, og windows er verre enn noen andre. Så du må slette cookies og win temp filer også.

Enkelt og greit så er er det beste å kun ha sin tlf, meldinger, mail notater osv på sin egen datamaskin....

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 24-10-13, 13:37   #21408
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Asker hudlegekontor, dr. Helsing er å anbefale. Ligger så og si i Asker sentrum. Han er også overlege på Riksen.
Du kan ta kopier av henvisningen og sende rundt, vet du!

Dropp Dermovaten, du gjør bare vondt verre. Tro meg, det kan bli ILLE!

Send meg gjerne en pm om du vil!

Deilig dag i dag. Tror nesten jeg må jobbe litt ute i hagen etter lunsj!

Tusen takk for tipset. Jeg ringe og de hadde lang ventetid. Jeg har nå bestilt time på Volvat i Oslo. Veldig dyre, men jeg kan ikke gå rundt sånn her...

Skal prøve å droppe dermovaten, men ikke lett når jeg vet at det gjør det bedre på kortsikt

Kos deg ute i hagen

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 24-10-13, 13:43   #21409
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Ja, han kan lese dine meldinger og synkronisere den kontoen ja, siden du har latt ham synke din tlf til sin itunes...vil i praksis si at alt ppå din tlf er knyttet til hans konto på maskinen....

Så har du noe du ikke ønsker dele, så bør du slette den kopien og ikke minst slå av at din tlf kan synkroniseres mot hans itunes. Men, hvis det kun er hans fysiske pc, men ditt brukernavn og ditt passord i iTunes på maskinen, og han ikke kjenner hverken brukernavnet ditt eller passordet. Ja da er dine data trygge. Han kan jo ha en egen konto på itunes på sin maskin. Men ofte så husker datamaskiner passord, og windows er verre enn noen andre. Så du må slette cookies og win temp filer også.

Enkelt og greit så er er det beste å kun ha sin tlf, meldinger, mail notater osv på sin egen datamaskin....


Takk for svaret!!! Jeg er på hans itunes konto nå, men finner ikke hans (og min) sikkerhetskopi... Vet du hvordan jeg finner den og sletter den?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 24-10-13, 20:00   #21410
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk for svaret!!! Jeg er på hans itunes konto nå, men finner ikke hans (og min) sikkerhetskopi... Vet du hvordan jeg finner den og sletter den?

Akkurat der er jeg usikker hvor den faktisk lagres på maskinen. Men hvis du huker av for at du kun skal sikkerhetskopiere i iCoud, og ikke på datamaskinen så mener jeg den sletter kopien på harddisken. men 100% sikker er jeg ikke.
Du kan også krysse av for at du ønsker kryptere sikkerhetskopien og beskytte denne med et passord. Da klarer ike engang NSA knekke kopien din så fremt du velger et passord som er vanskelig og langt nok :-)

Viktigste er at han overhodet ikke har tilgang til din ituneskonto og at ingen av dine enheter er tilkoblet til hans ituneskonto eller icloudkonto etc. I praksis: Hans itunes brukernavn skal ikke brukes på noen av dine enheter.

Det morsomme er jo at du har tilgang til hans itunes bruker da :-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 25-10-13, 13:10   #21411
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Akkurat der er jeg usikker hvor den faktisk lagres på maskinen. Men hvis du huker av for at du kun skal sikkerhetskopiere i iCoud, og ikke på datamaskinen så mener jeg den sletter kopien på harddisken. men 100% sikker er jeg ikke.
Du kan også krysse av for at du ønsker kryptere sikkerhetskopien og beskytte denne med et passord. Da klarer ike engang NSA knekke kopien din så fremt du velger et passord som er vanskelig og langt nok :-)

Viktigste er at han overhodet ikke har tilgang til din ituneskonto og at ingen av dine enheter er tilkoblet til hans ituneskonto eller icloudkonto etc. I praksis: Hans itunes brukernavn skal ikke brukes på noen av dine enheter.

Det morsomme er jo at du har tilgang til hans itunes bruker da :-)

HEHE, JA, HAN STOLER PÅ MEG VETTU Han skriver ikke så mye annet enn jobb på den dataen, men jeg har noen private mailer jeg vil ha for meg selv... For min skyld og mine venners skyld

Jeg skal prøve å finne ut av dette, men er litt flaut å spørre folk for da virker det som om jeg har noe konkret å skjule, og det har jeg ikke. Han har jo nå tilgang på min konto, og jeg stresser ikke sinnsykt, men liker helst å ha mine ting for meg selv

Tusen hjertlig takk for hjelpen btw!!! God helg!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 25-10-13, 14:12   #21412
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

HEHE, JA, HAN STOLER PÅ MEG VETTU Han skriver ikke så mye annet enn jobb på den dataen, men jeg har noen private mailer jeg vil ha for meg selv... For min skyld og mine venners skyld

Jeg skal prøve å finne ut av dette, men er litt flaut å spørre folk for da virker det som om jeg har noe konkret å skjule, og det har jeg ikke. Han har jo nå tilgang på min konto, og jeg stresser ikke sinnsykt, men liker helst å ha mine ting for meg selv

Tusen hjertlig takk for hjelpen btw!!! God helg!

Kan ikke huske at jeg på noe enkelt vis greide å finne frem mailer, sms'er ol i iTunes den gang jeg hadde iPhone. Var bare en fil som ble kopiert, og så kunne jeg gjenopprette den på iPhonen ved behov. Men, jeg har ikke all verdens greie på det her da...

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 25-10-13, 14:18   #21413
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvorfor får man dårlig samvittighet overfor jobben når man er syk og bare må dra hjem igjen når man tross alt prøvde å stille opp??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 25-10-13, 14:31   #21414
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvorfor får man dårlig samvittighet overfor jobben når man er syk og bare må dra hjem igjen når man tross alt prøvde å stille opp??

Det var alltid sånn Kanutten de fleste får dårlig samvittghet.
Gog bedring til deg

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 25-10-13, 14:47   #21415
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvorfor får man dårlig samvittighet overfor jobben når man er syk og bare må dra hjem igjen når man tross alt prøvde å stille opp??

Sånn er det bare. Noen andre må jo gjøre jobben din og det liker man jo ikke. Derfor får jo alle dårlig samvittighet. Jeg liker ikke vite at jeg belemrer andre med mine oppgaver fordi jeg er syk. Men sånn er jo verden bygd opp. Alle mennesker har sin rolle på jobb. Har de ikke det så kan man jo lure på hvorfor noen gidder betale de lønn for en jobb som ikke betyr noe ;-)

Vær hjemme med god samvittighet du. Det er en grunn til at sjefer har bedre betalt enn oss på gulvet; Det er de som skal prioritere ressurser og skaffe til veie arbeidskraft, på godt og vondt slik at vi på gulvet slipper tenke på det.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 25-10-13, 15:16   #21416
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har dårlig samvittighet når jeg er hjemme med sykdom fordi det faktisk ikke er noen andre som kan gjøre min jobb, og det går ut over kundene mine. Samt at jeg må jobbe ræva av meg for å ta meg inn igjen når jeg blir frisk...

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 25-10-13, 21:39   #21417
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Jeg har dårlig samvittighet når jeg er hjemme med sykdom fordi det faktisk ikke er noen andre som kan gjøre min jobb, og det går ut over kundene mine. Samt at jeg må jobbe ræva av meg for å ta meg inn igjen når jeg blir frisk...

Tja, stikk fingeren i ei bøtte vann, ta den opp igjen. Er det et hull etter fingeren din? Ja? I så fall er du uunnværlig og ingen kan gjøre din jobb. Er det derimot ikke et hull etter fingeren din? Ja da er du faktisk uunnværlig og ting vil ordne seg. Og er det slik at arbeidsplassen din ikke har noen i det hele tatt til å ivareta din jobb, så er det ikke ditt problem, men sjefens sitt. At du skal ta det igjen er umulig og heller ikke din jobb. Alternativt så jobber du ikke med viktige nok ting til at det er så nøye om du er der eller ikke....
Hadde du derimot vært den som punchet lønna for folk, så tro meg....noen andre hadde garantert gjort jobben din ble du borte i noen dager, uker eller mnd...

Hold senga med god samvittighet, alt sitter i ditt hode

Har forresten en bekjent som driver enmannsfirma. Håndtverker i tillegg, så når han er sykmeldt, ja da er det hverken penger inn eller kunder som får fikset mer på sitt hus...ting stopper mao opp. men han blir ikke noe friskere av den grunn ;-)
og det er det noe hans kunder også vet om, enkelt og greit.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 25-10-13, 22:35   #21418
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvorfor får man dårlig samvittighet overfor jobben når man er syk og bare må dra hjem igjen når man tross alt prøvde å stille opp??

Kjenner meg igjen. svar; Fordi du er en kvinne!

Klem

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 25-10-13, 22:36   #21419
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Kan ikke huske at jeg på noe enkelt vis greide å finne frem mailer, sms'er ol i iTunes den gang jeg hadde iPhone. Var bare en fil som ble kopiert, og så kunne jeg gjenopprette den på iPhonen ved behov. Men, jeg har ikke all verdens greie på det her da...

Høres logiskt ut... Tviler på at han vil gjenopprette min verson på sin telefon... Takk for svar!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 26-10-13, 14:08   #21420
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Enig med Sonim her, selv om jeg også sliter med samvittigheta men det er nesten skremmende hvor fort folk erstattes, av andre eller endrede prosesser og man nesten ikke merker de er borte om de slutter eller har langtidsfravær. Jeg har jobbet plasser hvor nøkkelpersoner har falt om ved pulten (en døde faktisk over pulten sin!) og blitt borte lenge, men etter et par dager var alle oppgavene deres tatt hånd om og kundene merket lite eller ingenting. For mange kan det være et sjokk at de faktisk ikke er uerstattelige.
Men, så har man andre enden av skalaen også da, de som holder nøye regnskap på hva de må ta av andres oppgaver og gjerne tar seg en sykedag like etter andre bare for at regnskapet skal gå opp liksom. og det er vel disse som sørger for å fyre opp under samvittigheten vår.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 26-10-13, 14:33   #21421
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Enig med Sonim her, selv om jeg også sliter med samvittigheta men det er nesten skremmende hvor fort folk erstattes, av andre eller endrede prosesser og man nesten ikke merker de er borte om de slutter eller har langtidsfravær. Jeg har jobbet plasser hvor nøkkelpersoner har falt om ved pulten (en døde faktisk over pulten sin!) og blitt borte lenge, men etter et par dager var alle oppgavene deres tatt hånd om og kundene merket lite eller ingenting. For mange kan det være et sjokk at de faktisk ikke er uerstattelige.
Men, så har man andre enden av skalaen også da, de som holder nøye regnskap på hva de må ta av andres oppgaver og gjerne tar seg en sykedag like etter andre bare for at regnskapet skal gå opp liksom. og det er vel disse som sørger for å fyre opp under samvittigheten vår.

Legen jeg går til spurte meg hva som var viktigst: Når det VIRKELIG står om, hvem/hva vil du berge? Jobb eller familie? Svaret var ikke vanskelig, sånn teoretisk, å etterleve det er værre for som oftest tenker man at jobben må få de siste 10% jeg har igjen av energi. Familien må heller bare finne seg i at jeg går i hi i helga og blir der for å samle energi til ny arbeidsuke.

Jeg har faktisk klart å snu litt på denne trenden og gir meg på jobb 10% før fullstendig utmattelse slik at familien også får nyte litt av det lille jeg har igjen.

Men den dårlige samvittigheten er jo der likevel.... overfor jobben.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 29-10-13, 19:49   #21422
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men, så har man andre enden av skalaen også da, de som holder nøye regnskap på hva de må ta av andres oppgaver og gjerne tar seg en sykedag like etter andre bare for at regnskapet skal gå opp liksom. og det er vel disse som sørger for å fyre opp under samvittigheten vår.

Huff, det hørtes jo temmelig spesielt ut ja...glad jeg ikke jobber på en plass som har et slikt miljø. Ser for meg at det forsurer mye ja. Like ille synes jeg er faktisk de som bruker sykedager for å bevilge seg selv en ekstra fridag i ny og ne. På arbeidsplassen min er vi overhodet ikke mistenksomme, men det er klart når man har arbeidet tett med hverandre over flere år så merker man jo de som alltid er syke på fredager, eller er syke på inneklemte dager. Men det kan jo hende at influensaen rett og slett bare timer sin ankomst spesielt bra på de 2-3 dette gjelder...hver gang.

Nesten så jeg skulle ønske at feberen eller omgangssjuken kom på en fredag eller en inneklemt dag for meg også for en gangs skyld.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 29-10-13, 22:35   #21423
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Huff, det hørtes jo temmelig spesielt ut ja...glad jeg ikke jobber på en plass som har et slikt miljø. Ser for meg at det forsurer mye ja. Like ille synes jeg er faktisk de som bruker sykedager for å bevilge seg selv en ekstra fridag i ny og ne. På arbeidsplassen min er vi overhodet ikke mistenksomme, men det er klart når man har arbeidet tett med hverandre over flere år så merker man jo de som alltid er syke på fredager, eller er syke på inneklemte dager. Men det kan jo hende at influensaen rett og slett bare timer sin ankomst spesielt bra på de 2-3 dette gjelder...hver gang.

Nesten så jeg skulle ønske at feberen eller omgangssjuken kom på en fredag eller en inneklemt dag for meg også for en gangs skyld.

Jeg hadde lørdagsvakt 22. desember i fjor. Våknet og sto opp og etter noen minutter skjønte jeg at det var bare å glemme å gå på jobb. Føltes sææærlig morsomt å ringe og si at jeg hadde fått influensa! Endte faktisk med at jeg var dårlig hele jula - nesten så jeg var glad for at både ungenes bonusmor, ungene og ungenes far (vi tre voksne jobber i samme bedrift!) også var sjuke før og samtidig som meg, så de skjønte at jeg faktisk var sjuk og ikke skulket.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 30-10-13, 00:25   #21424
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lurer på hvorfor det for enkelte menn.... er sååå mye verre for de å være syk, enn oss.. eller i dette tilfellet meg. feber, forkjølelse, jobb og skole er meg.. mannen er hjemme hele tiden og har det så synnsykt ille >.< ... snufs!

okey, ferdig utblåst^^
spørsmål til: hva er smart å trene/mosjonere når man er ganske ferdig med å være syk, men ikke er helt på topp enda?

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 30-10-13, 08:01   #21425
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av silje21, her.

okey, ferdig utblåst^^
spørsmål til: hva er smart å trene/mosjonere når man er ganske ferdig med å være syk, men ikke er helt på topp enda?

Vel blåst!

Dersom man er feberfri, er det bare å sette i gang med forsiktig trening. Varme godt opp og kjenne etter hva man tåler. Føler man det minste ubehag, stopper man. Vær nøye med nok væske og å ikke trene til man er utslitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no