Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ut og inn av ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-07, 12:54   #1
Dissemage
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 36
Dissemage er på en erverdig vei

Ut og inn av ketose

Jeg har lest litt rundt her de siste dagene. Er på min tredje dag på ketolyse, og kom i ketose en gang i går. Sticksen lyste lilla.


Når jeg leser litt rundt, så ser jeg at det er flere som går litt ut og inn av ketose. Hva innebærer dette? At man spiser mer enn 15g karbohydrater i løpet av en dag eller flere, og deretter hanker det inn igjen? Hvor lang tid tar det før man da er i ketose igjen? Og vil ikke dette sinke vekttapet veldig, hvis man gjør det ofte?

Jeg føler meg temmelig rigid, og spiser litt mindre enn 15g karbohydrater daglig, tror jeg. Sånn raskt overslag i alle fall. Jeg har liksom tenkt at jeg skal holde meg på dette nivået til jeg er ned i alle fall 10 kg, gjerne 14 kg. Men kan jeg i teorien ta noen "pauser" og bruke et par dager i etterkant på å komme i ketose igjen, for så å fortsette vekttapet, uten at dette forsinker meg mer enn dagene jeg ikke er i ketose?

Synes å ha lest at "enten er man på kur eller så er man ikke" og har liksom tenkt at nå blir det noen uker med ketogen kost, for så å vende tilbake til en litt mer sunnere kost enn jeg hadde før eg begynte for å unngå å ese ut igjen.

Tenker jeg riktig?

Dissemage er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 13:03   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ut og inn av ketose

Heisann.

Dette står veldig godt forklart i ketolyseboka.

Når man går inn og ut av ketose så har man spist for mye karber, og gjerne feil.

Det er ikke anbefalt å gå inn og ut av ketose, det vil ta noen dager før man kommer i ketose igjen og kan bli vanskeligere for hver gang.
Ketolysekuren er jo ganske streng, men det kan jeg love deg: Det har man igjen for.
Når man er kommet ned i den vekta man vil leve med, anbefaler Torkil i boka et fedonaktig kosthold.

men som sagt, alt dette står godt forklart i boka. Viss ikke du har den, anbefaler jeg deg å få tak i den, og lese den godt. Gjerne flere ganger. Min bok er blitt min bibel

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 18:36   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Ut og inn av ketose

Stemmer alt det Gerd sier.

I tillegg så vil jeg bare si at det ikke er meningen at du skal ligge under 15 kh pr. dag. En går heller ikke ut av ketose bare ved å spise noen ekstra kh, det varierer fra person til person hvor mange kh som skal til for å komme ut av ketose. Fedon sin ketogene diett lfor eksempel tar utgangspunkt i ca 40 kh pr dag.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 19:12   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ut og inn av ketose

hei
Med så gode svar er det lite å tilføye. Jeg vil bare nevne at de som går ut og inn av ketose , etterhvert har store vanskeligheter med å gå ned i vekt SELV OM de faktisk er i ketose. Så gjør "sperkkene" korte og få.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 07:53   #5
Dissemage
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 36
Dissemage er på en erverdig vei

Sv: Ut og inn av ketose

:noterer:
På tross av litt utfordringer i helgen, da vi ikke var hjemme med vår "egen mat" så er jeg fremdeles i ketose. Jeg planlegger å holde meg der til jeg er i mål. Men det er jo greit å vite at det ikke er noen krise om det skjærer seg, men at det er ris til egen bak. Det å ha noe så konkret å forholde seg til er faktisk veldig ok. Da er det lettere å unngå "det er jo bare en sjokolade" for den kan spolere masse. Og det er den ikke verdt. Hehe.

Takk for svar!

Dissemage er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 08:54   #6
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Ut og inn av ketose

Nettopp dette har jeg erfart og, det at man ikke kan gå uten for visse regler uten å ødelegge masse er noe som virkelig har holdt meg til dietten min, mye enklere å skeie ut på lavkalori osv.

Et tips: unn deg noe godt en gang i blant, for eks. har Atkins endel gode ting som sjokolader, Hjem-is og Isbilen selger lett-is, det er mange oppskrifter på is og annet snadder her.
Husk å nyt mulighetene du har, istedet for å fokusere på begrensningene!

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 10:38   #7
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Ut og inn av ketose

Jeg har vært ute av ketose nå siden onsdag. Har gått opp 2kg igjen, og jeg regner med at de ikke forsvinner så lett nå denne uka.

Det jeg har erfart er at det går utrolig fort opp igjen, og jeg merker det på hele kroppen. Magen min er oppblåst, jeg har null energi og orker ingenting i forhold til de 3ukene jeg var i ketose. I natt sov jeg 12 timer fordi jeg var helt utkjørt.

Nå er det fullt kjør igjen framover.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 11:30   #8
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Ut og inn av ketose

Selv synes jeg at det er så mye godt en KAN spise på denne kuren, at jeg ikke har noe særlig behov for å skeie ut med andre ting.

På søndag, for eksempel, fikk jeg en venninne på besøk, og ettersom jeg skulle servere noe godt, laget jeg den jordbæriskremen som står i oppskriftene. Den var helt nydelig, og vi koste oss begge to - og jeg ser ikke på det som noe utskeiing. Men nå virker det som om jeg tåler jordbær og fløte ganske bra, da.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 15:17   #9
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 44
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Ut og inn av ketose

Jeg har holdt med under 5g karber i litt over fire uker og jeg er en god del lettere. Jeg ser ikke noen vits å skeie ut med så gode resultat og med den informasjonen jeg fikk av denne tråden. Slik jeg ser det, ville jeg ha valgt en annen diett om jeg ikke klarte å holde ketolysekuren.

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 15:17   #10
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 44
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Ut og inn av ketose

Ops, det skulle være 15g.

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ulikt utslag på ulike ketostix Lubbelura Ketolysekuren 7 06-04-09 00:01
Fitday FAQ smosje Lavkarbo generelt 37 22-08-07 15:53
Ut og inn av ketose Tuttan Lavkarbo generelt 8 01-06-07 15:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no