Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-08, 14:56   #1
sofasara
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 9
sofasara er på en erverdig vei

Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Jeg bor ikke sørpå, og har derfor ikke et så stort utvalg av butikker som jeg har sett referert til her. Jeg er også nybegynner, og trenger hjelp.

Har lest masse, men trenger egentlig ei liste over vanlige ting som jeg kan handle i butikken. Skal jeg kjøpe lett eller vanlig majones, vilket type smør, hvilken type grønnsaker osv.

Jeg er ikke god på matlaging og trenger derfor "lettvindte" løsninger...
Kan jeg spise brødet: Afrodite fra Lindberg? Det er jo kjempegodt. Ønsker virkelig å følge kuren men syns det er vanskelig å få det til...
Trenger en "læremester" eller flere...

Sofasara

__________________
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid...



sofasara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 15:07   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Du skal ikke bruke lettprodukter, så du skal handle vanlig ekte majones, og meierismør. Alt annet enn meierismør/setersmør (alt der det faktisk står SMØR på pakken) er margarin og skal unngås. Afroditebrød bør du ikke bruke, tror det er 6-7 gram karber på en tynn brødskive og da bruker du opp ganske mye karber på brød. Bak heller et lavkarbobrød, er mange gode oppskrifte her inne.

Åja, grønnsaker ... Gulrot og mais skal unngås, men du kan spise endel brokkoli, blomkål, paprika, agurk, tomat osv. Sjekk karbeinnholdet. Løk med måte, og sopp kan vel også spises endel av.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 17:40   #3
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Tomat og paprika må jeg være forsiktig med for det stopper vektnedgangen min om jeg spiser for mye..

Du trenger kjøtt (koteletter, kylling, fisk, bacon o.l.) - veldig greit å ha liggende i fryseren, rømme, fløte, cottage cheese (cc), creme fraise (cf) - disse kjøper du når du vet hva du skal lage. Jeg handler inn, men så blir de mange ganger stående til de går ut på dato..

Videre spenda (sukkererstatning - fås på rema), johannesbrødkjernemel (helsekost) eller nestargel (apotek) for å bruke i vaffelrøre mm, kruskakli, egg (masse), masse grønt (til salat f.eks), ost...

Hva mere da... Jo! Mandler og/eller andre nøtter som brukes til bakst.. Det er vel det jeg kommer på i farten.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 17:59   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Fløte kan forresten fryses ned i isterningposer/-bokser, og så kan man ha terningene i sauser og gryter og lignende.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 18:28   #5
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Jeg har gått tre uker på ketolyse nå, og har samme innstilling som deg om vanlig mat, og at jeg ikke er så flink på kjøkkenet Men ukene her har gått utrolig bra!!
Jeg har surfet masse rundt på forumet her etter oppskrifter og jeg har lest mange journaler til flinke folk. Har fått mye tips og inspirasjon ja.
Jeg har samlet alt jeg har spist disse tre ukene på en egen side som du gjerne må ta en titt på om du vil www.freewebs.com/lavkarbo

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 18:53   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Jeg har gått tre uker på ketolyse nå, og har samme innstilling som deg om vanlig mat, og at jeg ikke er så flink på kjøkkenet Men ukene her har gått utrolig bra!!
Jeg har surfet masse rundt på forumet her etter oppskrifter og jeg har lest mange journaler til flinke folk. Har fått mye tips og inspirasjon ja.
Jeg har samlet alt jeg har spist disse tre ukene på en egen side som du gjerne må ta en titt på om du vil www.freewebs.com/lavkarbo

Oj for en knall side! Jeg får ofte spørsmål om lavkarbo og om jeg kan hjelpe folk med menyer og sånt, kan jeg få lov til å dele ut link til siden din når folk spør? Helt greit om du ikke synes det er ok altså, derfor jeg spør. Synes den var kjempeflott.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 19:00   #7
norwegiana
Medlem
 
norwegiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 41
Innlegg: 415
norwegiana er en juvelnorwegiana er en juvelnorwegiana er en juvel

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Signerer! Knallbra side!!!!!

norwegiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 19:43   #8
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj for en knall side! Jeg får ofte spørsmål om lavkarbo og om jeg kan hjelpe folk med menyer og sånt, kan jeg få lov til å dele ut link til siden din når folk spør? Helt greit om du ikke synes det er ok altså, derfor jeg spør. Synes den var kjempeflott.

Det er helt greit. Jeg er rimelig anonym der uten navn og sånt, så hvem som ser siden min gjør ingenting. Er bare glad om jeg kan være til noe inspirasjon. Har jo også advart på forsiden at jeg er et "vanlig menneske" og kan gjøre feil. Garanterer ikke at alt er 100% lavkarbo, da jeg kan ha sprekker av og til. Men tar jo med vektresultater også så forhåpentligvis ser både jeg og andre hva som gjør utslag på det.

Tar forresten gjerne imot tips til ting å legge inn der om noen har forslag..!! Flere oppskrifter og sånt kommer jo også da jeg er ivrig på å prøve ut flere etterhvert. Er jo så myye mat man kan spise tar tid å komme igjennom endel

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 22:29   #9
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Vi har heller ikke verdens beste utvalg i butikker, men jeg handler da så og si all mat i vanlige butikker som Kiwi og Rema.

Rent kjøtt, kylling og fisk, noe kjøttdeig til f.eks. hjemmelagde tacokjøttboller Grønnsaker det går mye av her er brokkoli, blomkål, sopp, tomat, salat, agurk, minimais, asparges. I tillegg smør, creme fraiche, eventuelt hvitost og fløte. Gode krydre og noen basiselementer ellers, men stort sett altså helt normale matvarer! Det går med en del mer tid på kjøkkenet enn før, men det lønner seg å lese en del på oppskriftsforumet her inne, masse gode tips å få!!! Man trenger ikke være mesterkokk for å få til lavkarbo-oppskrifter

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:07   #10
norwegiana
Medlem
 
norwegiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 41
Innlegg: 415
norwegiana er en juvelnorwegiana er en juvelnorwegiana er en juvel

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Minimais trodde jeg ikke jeg kunne spise selv om jeg vet det er mindre karber enn vanlig mais

norwegiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 18:16   #11
sofasara
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 9
sofasara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Jeg er nok veldig forvirra etter mye info om div. måter å gå ned i vekt på... Kan noen si nøyaktig hvilken type smør som er bra.
Tar gjerne i mot flere tips på mat, pålegg og lunch spesielt. Trenger "lettvindte løsninger"... Merker at maten blir ensidig.

__________________
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid...



sofasara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:03   #12
nettih
Juniormedlem
 
nettih sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: oslo
Alder: 55
Innlegg: 37
nettih er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

for en flott side du har Her fikk jeg virkelig lyst til å lage lapper og pannekaker inspirerende

__________________
Join me in the Phentermine support group!

nettih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:10   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av sofasara, her.

Jeg er nok veldig forvirra etter mye info om div. måter å gå ned i vekt på... Kan noen si nøyaktig hvilken type smør som er bra.
Tar gjerne i mot flere tips på mat, pålegg og lunch spesielt. Trenger "lettvindte løsninger"... Merker at maten blir ensidig.

Hva har du pålegget på, da? Ikke brød håper jeg

Jeg elsker pålegg , og de gangene jeg har bakt lavkarbobrød fra oppskrifter her inne, så har favorittene vært egg med majones, roastbeaf med majones, varmrøkt laks og ost, det meste egentlig! Men pass på at det er rene produkter (altså tilsatt minst mulig ting som sukker, potetstivelse etc).
Ellers er kjøttkaker en høydare som pålegg!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:38   #14
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av sofasara, her.

Jeg er nok veldig forvirra etter mye info om div. måter å gå ned i vekt på... Kan noen si nøyaktig hvilken type smør som er bra.

Ekte smør, det skal stå smør på pakka. Ingen typer margarin med andre ord.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:15   #15
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av norwegiana, her.

Minimais trodde jeg ikke jeg kunne spise selv om jeg vet det er mindre karber enn vanlig mais


Spiser ikke mye av det jeg heller, men godt med litt forandring

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:35   #16
sofasara
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 9
sofasara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Har nok pålegget på brødskive ja, men bruker kun av brødet Afrodite. Vet det inneholder karbo, men veldig mye mindre enn andre brød. Jeg er dessverre så lite kyndig på kjøkkenet at brødbaking ligger enda et stykke frem i tid...

Fant nettopp ut at jeg vistnok også har misforstått bruken av ketostix. Hva er rett, skal den være negativ eller ikke?
Hadde det ikke vært for at vekta ser ut til å gå rett vei, så hadde jeg nok tydd til karbo som trøst...

__________________
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid...



sofasara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:35   #17
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av sofasara, her.

Fant nettopp ut at jeg vistnok også har misforstått bruken av ketostix. Hva er rett, skal den være negativ eller ikke?

Den skal være positiv. Altså at den slår ut ja, da er du i ketose. Det er når du får rosa/lilla farge.
Men hvis man går generell lavkarbo, vil bare kutte litt ned på karboinnholdet osv så er man tvilsomt i ketose. Mange må ikke over 15-20 karb da.

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:50   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Jeg kan spise (så vidt jeg vet) 35 gr karbo (kanksje mer for alt jeg vet) uten å falle ut. Flere kan spise opp til femti seksti, men dette er individuelt, og ketose er ikke ensbetyende med vekttap.

Lollypopbrødet her inne er helt latterlig enkelt å lage, dersom du ikke bløtlegger linfrøene (det gjør ikke jeg, og det blir smashing lell), dersom det skulle friste å lage et brød med veldig lite karber i en gang
Tror det er drøyt en karb pr skive i det brødet. Og så er det knallgodt

Du kan bruke setersmør også, det er litt saltere, men så lenge det er SMØR er det alle good

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:43   #19
sofasara
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 9
sofasara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Tusen takk for gode innspill. Det ga meg svar på mange ting. Finner jo også stadig mer her inne som er spennende.

__________________
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid...



sofasara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 09:41   #20
norwegiana
Medlem
 
norwegiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 41
Innlegg: 415
norwegiana er en juvelnorwegiana er en juvelnorwegiana er en juvel

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Trodde alle i ketose ville gå ned i vekt jeg.
Nå ble jeg redd. Redd for å fortsette oppover eller stå stille resten av livet.
jeg er flink å bevege meg.

norwegiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 10:03   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - handletur i butikken - ketolysekuren

Ketonlegemene kan like godt komme fra fettet i maten som fra kroppsfettet, derfor er også den beste tiden å måle seg på kvelden, minst et par timer siden siste måltid, det er det sikreste.

Om du går ned i vekt handler også om eventuell metabolsk motstand, og om man kanskje har urealistiske forventninger til nedgang. (Om man faktisk er normalvektig i utgangspunktet).
Vektnedgang kan være en ganske kompleks ting, men det kan være kjempeenkelt også. De som går på Fedon og OE, f.eks går jo også ned i vekt (men kanske ikke like fort som med ketogene dietter), men de er ikke i ketose.
Jeg har selv vært i ketose i nesten et år uten å gå ned. Jeg har ikke så mye igjen, så jeg må bare knekke en kode

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt hjelp her, please! (Spørsmål om Ketolysekuren) Sugarjunkie Spørsmål og svar 13 18-01-08 21:44
Treng litt hjelp! Gro South Beach 7 11-05-06 21:53
Ketolysekuren noe for meg? GINOK Ketolysekuren 6 25-02-06 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no