Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-09-08, 13:05   #176
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel helst en kombinasjon av psyken (matmisbruk) og det at magesekken er større. Huff, jeg slet lenge med matmisbruk og kjenner jo at jeg ikke er frisk enda, i grunnen. Men 70 % bedre er jeg i hvertfall, minst. Det har jo mye å gjøre med at selvbildet er blitt så mye bedre. Dårlig selvbilde betyr for meg enda mer overspising.

Det er problemet mitt også. Det endte opp med tvangsspising til slutt. Pleier å si jeg har bulimi, men glemmer å spy. Godt du føler deg bedre. Det gjør jeg også For noen år tilbake kunne jeg sette til livs en hamburger og en halv pizza. Det er ikke snakk om sult da vettu.. det er jo sykt.

Viktig å jobbe med psyken. Leste for noen år siden "når følelser blir mat" - av Karen Kristensen. Da fikk jeg bukt med misbruket. Det går rett og slett på å lytte til magesekken og kroppen og ikke til "hue". Bare ved hjelp av det gikk jeg ned 20 kg og fikk et betraktelig bredre forhold til mat. Det er vanskelig for mat må man forholde seg til resten av livet liksom.

Som venninna mi som sa at hun ikke var operert i hode - føler at det er i hodet det meste sitter altså. Matmisbruk er vanskelig å komme ut av nettopp fordi man ikke kan avstå fra mat.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:13   #177
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

60 kilo jøjjemeg... da har du jammen vært flink!! Synd at du skulle måtte slite med andre ting. Men da vil jo noen si at Fedons kosthold er feil, at du må kjøre ketolyse/atkins. Hva svarer du da?

Har selv fått forhøyet kolestrol etter 3 mnd på ketolyse...synes det var skremmende

Da svarer jeg:
Etter et år uten å kunne opprettholde den fysiske aktiviteten jeg var vant med, og etter medisiner (som for meg er livsnødvendige) gikk jeg opp ca 12 kilo.

Jeg ville ned igjen de kiloene, fant dette forumet og tenkte jeg kunne prøve å gå ned via ketolyse.
Etter de månedene fikk jeg et så forhøyet kolestrol at legen sa STOPP Jeg fikk 6 uker på å få det ned igjen, det klarte jeg ikke, og dermed ble det statiner på meg. Jeg prøvde å rådføre meg med Dr.Torkil, men hans svar var for "tåkete" til at jeg turte helt å ta de til meg. Da jeg spurte om jeg kunne tolke hans svar som et ja til å begynne på medisiner fikk jeg ikke svar på dette.

Kort fortalt; for meg var det "Lindberg" som fungerte og ketolyse som ikke fungerte!
Lavkarbo alla "Lindberg" har blitt min "livsstil" igjen.

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:18   #178
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Det jeg er imot er det fanatiske om at det er en løsning som redder hele verden fra fedme. Hvis det var så lette hadde jeg vært slank nå.

Hvem har sagt at det er lett?

Er det meg du henviser til når du så sympatisk henviser til "det fanatiske om at det er en løsning som redder hele verden fra fedme."?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:18   #179
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Akkurat...greit å vite Seks uker? Var kort tid da. De sier jo at det er vanskelig å få kolestrolet ned ved hjelp av kostholdsendring og trim. Håper mitt er bedre ...kan hende det er høyere også. Når man først har kommet inn i en ond spiral er det vanskelig å komme ut igjen.

Fysisk aktivitet er visst alfa og omega. Der er jeg ikke flink.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:19   #180
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvem har sagt at det er lett?

Er det meg du henviser til når du så sympatisk henviser til "det fanatiske om at det er en løsning som redder hele verden fra fedme."?


-

Jeg synes det er noe fanatisk i at man faktisk tror at ved å spise riktig mat, reddes man fra alt fra overvekt til sykdommer.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:41   #181
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her er vi 100% enige.



Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til Anthony Colpos teorier. Går de ut på at to personer som veier like mye, med likt energiforbruk vil beholde/øke/minke kroppsvekt i takt hvis de inntar nøyaktig samme mat?

Med forbehold om at jeg har misforstått noe: Hvis det er teorien hans tror jeg han tar feil!


-

Anthony Colpo (Fat loss bible) er en kritisk kar som har prøvd å se på forskning som støtter teorien til Atkins. Han finner ingen forskjell på vekttap når man ser på en gruppe mennesker og samtidig har kontroll på kaloriinntak. Han er lavkarber. Jeg trodde han hadde feil, men det han kommer med av argumentasjon er solid.
Så fett gjør ikke at man forbrenner mer, det gjør at man spiser mindre. Dette viste også 3-diets slankestudien vi snakket om her tidligere. Den viste at de på lavkarbo ikke spiste flere kalorier, uten å slanke seg. I tillegg er det en svakhet i slankestudier at man ikke får rapportert inn all matinntak. Ofte er det slik at spiser man lavfett og "sulteforer" seg er det lett å sprekke og at slike sprekker ikke blir rapportert inn.

http://www.anthonycolpo.com/

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:42   #182
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Tror noen er litt opptatt av å forfekte eget syn på kost her.

Kosthold,trim, overvekt og Diabetes.

Det er en helt klar sammenheng mellom inntak av raske karbohydrater og dia2.
Moderat daglig trim, minimum 20minutter sammenhengende, vil senke blodsukker/øke kroppens evne til å bruke det insulinen man faktisk produserer til noe fornuftig.

Forhøyet insulin=Null fettforbrenning.

I tillegg, Atkins,Fedon,Ketolyse m.m har et lavere kaloriinntak enn man normalt forbruker, dermed vil man normalt gå ned i vekt.

Erstatter man raske karbohydrater med grønnsaker (ikke rot) belgfrukt og en del nøtter, vil man ikke makte å få i seg så mye at man går opp i vekt.

Det er gjort en hel del forsøk med lavkarbodietter. Man er ikke enige om hvorfor de virker, pienget er vel mere, at de virker.

Mitt blodsukker er stadig finere, takket være Fedon.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 13:47   #183
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Anthony Colpo (Fat loss bible) er en kritisk kar som har prøvd å se på forskning som støtter teorien til Atkins. Han finner ingen forskjell på vekttap når man ser på en gruppe mennesker og samtidig har kontroll på kaloriinntak. Han er lavkarber. Jeg trodde han hadde feil, men det han kommer med av argumentasjon er solid.
Så fett gjør ikke at man forbrenner mer, det gjør at man spiser mindre. Dette viste også 3-diets slankestudien vi snakket om her tidligere. Den viste at de på lavkarbo ikke spiste flere kalorier, uten å slanke seg. I tillegg er det en svakhet i slankestudier at man ikke får rapportert inn all matinntak. Ofte er det slik at spiser man lavfett og "sulteforer" seg er det lett å sprekke og at slike sprekker ikke blir rapportert inn.

http://www.anthonycolpo.com/

Det er silk jeg har forstått lavkarbo systemet også. At man skal få mindre lyst på ting når man spiser mindre karber og mer fett. Får jo ikke disse ups&downs som man får på lavkalori diett med mye karber. Man spiser mindre enn man forbruker når man får i seg nok fett og lite kaber.

Samboen gikk ned 12 kg på å kutte vanlig brød, melk, poteter, ris, pasta osv. Han spiste noe fedon brød. Ca. 100 gram om dagen. Så han spiste pølser, kylling, egg osv.. i bøtter og spann. Gikk ned 12 kilo på 10 uker utenå telle kalorier. Men han spiste jo mindre enn før da. Men han har et normalt forhold til mat. Aldri vært noen trøstespiser. Men han la på seg da han sluttet å røyke.

Jeg tar noen medisiner som kødder det til for meg. Men jeg gikk også ned 6 kg på det opplegget for 3 år siden (gikk ikke på disse medisinene da).

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 14:21   #184
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Jeg synes det er noe fanatisk i at man faktisk tror at ved å spise riktig mat, reddes man fra alt fra overvekt til sykdommer.

Jeg begynner å betvile leserferdighetene dine når du beskylder meg for å være fanatisk.

Jeg ga deg et svar i en annen tråd:

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Toppidrettsutøvere og Hollywood-stjerner er jo ikke kjent for å leve spesielt sunt da...

Når det er sagt tror jeg slett ikke man har noen garanti for å holde seg frisk uansett hvor sunt man lever, men jeg tror man forbedrer oddsene dramatisk.


-

...eller kanskje du ikke forstår betydningen av "fanatisk"?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 14:30   #185
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Anthony Colpo (Fat loss bible) er en kritisk kar som har prøvd å se på forskning som støtter teorien til Atkins. Han finner ingen forskjell på vekttap når man ser på en gruppe mennesker og samtidig har kontroll på kaloriinntak. Han er lavkarber. Jeg trodde han hadde feil, men det han kommer med av argumentasjon er solid.
Så fett gjør ikke at man forbrenner mer, det gjør at man spiser mindre. Dette viste også 3-diets slankestudien vi snakket om her tidligere. Den viste at de på lavkarbo ikke spiste flere kalorier, uten å slanke seg. I tillegg er det en svakhet i slankestudier at man ikke får rapportert inn all matinntak. Ofte er det slik at spiser man lavfett og "sulteforer" seg er det lett å sprekke og at slike sprekker ikke blir rapportert inn.

http://www.anthonycolpo.com/

Takk for link, den skal jeg sjekke ut!

Jeg vet jo godt at man ikke kan bruke et enkeltstående tilfelle som argument, men jeg har hørt flere fortelle om det samme som jeg opplevde, så for noen av oss stemmer ikke dette.

Da jeg var i den mest intensive vektreduksjonsfasen for to år siden spiste jeg daglig rundt 4000 kcal og gikk samtidig ned et drøyt kilo i uken. Dette uten å trene/mosjonere i det hele tatt.

Etterhvert som magesekken blir mindre, blir man fortere mett og spiser mindre - men det er noe annet!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 14:45   #186
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Jeg synes det er noe fanatisk i at man faktisk tror at ved å spise riktig mat, reddes man fra alt fra overvekt til sykdommer.

Klart man kan bli fanatisk både den ene og den andre veien, men jeg synes overhodet ikke det er fanatisk å mene at det meste av sykdom kan relateres til livsstil. Ingen her har jo sagt at man ved å spise sunt, enten det er lavkarbo eller annet, reddes fra verken det ene eller det andre, men mange av oss mener at ved å passe på livsstilen kan MINKE sjansene for å få en god del sykdommer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 15:37   #187
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Tror ganske enkelt at livet mitt hadde blitt så kort som 4-5 år til, hvis jeg ikke hadde lagt om kostholdet rimelig dramatisk.
Og Btw. mitt kosthold har ikke bestått av MC Donalds merkelige produkter. Dåktern fikk sjokk da han skulle sjekke kolesterolet mitt, og det var kun 3,6.
Poteter og brød i lassevis i mange år, har kjørt kroppen min i dass.
Nu spiser jeg Fedonsk, og har det meget bedre.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 15:41   #188
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Har veldig tro på et fedonsk liv i tillegg til mosjon. Da tror jeg man lever sundt nok

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 15:54   #189
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Må skaffemeg sånne sticks. Har en mistanke om at jeg periodevis er i ketose/-lyse eller.no
Spiser fEDONSK, men bruker å droppe Ris,brød,poteter helt.
Og... er periodevis umotivert på Bønder.
Blir uhyre mye grønnfor rått, og brokkoli og rosenkål kokt.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 18:03   #190
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Må takke for alle interessante innlegg siden sist jeg var innom! En veldig fruktbar diskusjon

Jeg tror jo at jeg for min del har funnet løsningen to ganger. Gikk ned tjue kg på ketogen kost via Atkins filosofi, og den fungerte fantastisk godt for meg! Ikke minst ved at jeg ble kvitt omtrent alt av plager jeg noensinne har hatt. Men overvekten klarte jeg ikke helt å få bukt med. Jeg tror jeg kødda det til for meg selv med en karbouke, hvor jeg spiste hva folk flest ville ha ansett som kjernesunt; Lite fett, brød, melk, frokostblandinger (type musli) og litt pasta og ris. Hva skjedde? Jo, migrenen kom tilbake, jeg sov skikkelig dårlig, fikk traktorspor på anklene etter sokkene, ble allergisk mot bikkja til mamma og pappa og la på meg seks kg. På fem dager
Og, dette er bare en teori, men jeg tror jeg virkelig la an til å få insulinresistensen aktiv igjen. Jeg hadde jo uansett ikke gått ned i vekt på nesten et år.
Jeg har lagt om til noe mer i retning Fedon nå, men uten frukt, kornprodukter og kutta alt av melkeprodukter. Litt mindre fett, men ikke betydelig. Belgefrukt og nøtter, og litt bær. Ligger på sekst søtti gr kh om dagen.
Nå er kroppen min i respons igjen Så, man kan finne svaret flere ganger, og kroppen kan endre seg over tid, tydeligvis.
Poenget mitt er at forskjellige kropper med forskjellige utgangspunkt for hva den har fått gå igjennom i forkant gjør at den samme løsningen ikke ligger for alle. Men min hellige overbevisning er at raske karbohydrater ikke er bra for noen, og fører null og niks godt med seg uansett om man er tynn, slank, lubben eller feit.
Dette ble bare litt synsing etter å ha oppdatert meg i tråden

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 18:40   #191
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Hvor lang tid tok det å få kroppen i respons igjen, Photo?

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:09   #192
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Vet ikke! Jeg har stått stille så lenge, og etter den karboloadinga begynte jeg å legge på meg igjen, jeg antar det er fordi blodsukkeret mitt økte, og insulinproduksjonen kom ut av kontroll, og det hjalp dessverre ikke å spise ketogent i den omgangen, da skled det litt ut ellers også, ikke høykarbo, men med å spise nok mat, for mye erstatningsprodukter etc...
Jeg begynte med mitt modererte Fedon møter Atkins vedlikehold den første september, og da jeg veide meg den tiende hadde jeg gått ned nesten to og et halvt kg, samt fire cm om midja. Blodsukkeret mitt har gått ned fra 6,6 til 4,8 i løpet av bare noen få uker. Men jeg spiser jo fortsatt lite karber da, og mye fett i forhold til generelle ernæringsråd.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:11   #193
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

jeg synes overhodet ikke det er fanatisk å mene at det meste av sykdom kan relateres til livsstil. Ingen her har jo sagt at man ved å spise sunt, enten det er lavkarbo eller annet, reddes fra verken det ene eller det andre, men mange av oss mener at ved å passe på livsstilen kan MINKE sjansene for å få en god del sykdommer.

Det meste?
Tror kanskje du skal være litt forsiktig med å si det høyt.
Det siste du skriver er jeg helt enig i. Man kan minke sjansene for mange sykdommer ved å ha et sunt liv. Men det er likevel utrolig mange sykdommer og lidelser som ikke har med livsstil og matinntak å gjøre, og da kan det føles veldig tungt når man blir rammet og mange tenker at man kan skylde seg selv, og at man burde stått over den sjokoladen osv.
Barn med astma, blodkreft og muskelsykdommer? Skyldes det en feil livsstil?
Testikkelkreft, MS, lungebetennelse og hjernehinnebetennelse?
Det er utallige sykdommer og lidelser som ikke skyldes livsstil, og da er det litt skummelt å virke så kategorisk som du gjør, synes jeg. Mange kan oppleve det som en ekstra belastning i tillegg til belastningen med sykdommen.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:15   #194
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

*aplauderer* til den siste her. En lege sa i psykisk helse at man faktisk ikke kan skylde alt på livsstil. Det blir en ekstra belastning akkurat som du peker på - at kanskje jeg kunne ha gjort ditt og datt, så hadde jeg ikke blitt syk. De fleste sykdommene kan man faktisk ikke gjøre noe med... De færreste får kreft fordi de har spist litt sjokoloade av og til, eller drukket et par flasker vin i uka. Det er jo noe de aller aller fleste gjør, men noen av oss blir syke uansett.

Det blir litt sånn: Ja..ikke rart du ble syk...du kan skylde deg selv!!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:21   #195
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Treningsnarkomane vegetarianere får også kreft liksom.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:27   #196
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Jepp..det rammer tilfeldig. Det er jo derfor de har vanskeligheter med å finne ut hvorfor noen får det og noen ikke får det. Som det brystkreftgenet jeg nevnte. Det finnes også et sukkersykegen. De som har det får kanskje dia1 eller så får de det ikke. De hadde et stort studie på barn nå som ble stoppet pga etiske retningslinjer. Det gikk på at de som hadde barn med diagenet, skulle rapportere hva de spiste, levere avføringsprøver osv. De var ute etter å finne ut om noe i kosten "Trigget" dette så dia1 ble utløst.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:53   #197
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Treningsnarkomane vegetarianere får også kreft liksom.

I mine øyne er svært langt fra sunt å være treningsnarkoman vegetarianer.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 21:02   #198
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

De fleste sykdommene kan man faktisk ikke gjøre noe med...

Joda, jeg skjønner at det er behagelig å tenke slik. "Samme hva jeg gjør, så er det skjebnen som bestemmer."

Jeg ønsker ikke å bli beskyldt av deg for å være fanatisk en gang til, så jeg presiserer at det slett ikke gjelder alle sykdommer i alle sammenhenger, men jeg mener bestemt at det er ansvarsfraskrivelse å innta en slik fatalistisk holdning.

Men, det krever kunnskap og sunn fornuft, samt en god del kritisk sans å navigere blant divergerende helsråd.

Lykke til på din vei mot bedre helse!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 21:09   #199
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Det meste?
Tror kanskje du skal være litt forsiktig med å si det høyt.
Det siste du skriver er jeg helt enig i. Man kan minke sjansene for mange sykdommer ved å ha et sunt liv. Men det er likevel utrolig mange sykdommer og lidelser som ikke har med livsstil og matinntak å gjøre, og da kan det føles veldig tungt når man blir rammet og mange tenker at man kan skylde seg selv, og at man burde stått over den sjokoladen osv.
Barn med astma, blodkreft og muskelsykdommer? Skyldes det en feil livsstil?
Testikkelkreft, MS, lungebetennelse og hjernehinnebetennelse?
Det er utallige sykdommer og lidelser som ikke skyldes livsstil, og da er det litt skummelt å virke så kategorisk som du gjør, synes jeg. Mange kan oppleve det som en ekstra belastning i tillegg til belastningen med sykdommen.

Jeg hadde aldri skrevet det om jeg ikke mente det. Grunnen til at jeg skriver det er faktisk fordi jeg står for det. Ja, jeg tror det meste av sykdom kan relateres til livsstil. Ikke ALT, men det meste. Astma kan komme av røyking, feks. røyking i svangerskapet. Dårlig kosthold også, siden det kan senke immunforsvaret. Astma og allergier er forresten også blitt satt i sammenheng med den økende bruken av antibakterielle midler, som fjerner alt av bakterier. Blodkreft har jeg lest er blitt satt i sammenheng med bla. høyt inntak av kunstige søtningsstoffer hos barn (jeg er ingen ekspert, dette er noe jeg har lest, det kan være bullshit men jeg tror også det kan være noe i det). Når jeg ser på mamma og hennes livsstil skjønner jeg godt hvorfor hun har KOLS og også muligens MS. En av Kwasniewskis MS-pasienter ble jo helt frisk etter å ha lagt om til hans kosthold, står det i en av bøkene hans.

Nei, jeg mener ikke at all sykdom kan kureres med en sunn livsstil og ei heller at all sykdom stammer fra en dårlig livsstil, men jeg tror absolutt det meste av sykdom faktisk KAN relateres til livsstilen, enten grunnlaget er blitt lagt i mors mage eller senere. Det er selvsagt også ting vi ikke så lett kan gjøre noe med, som feks. økende foruresning og stoffer som finnes i hudpleieprodukter og lignende. DET er skummelt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 21:13   #200
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Det er klart det kan være tungt å innse at det ikke har så stor betyning hva du spiser, at kanskje akkurat du blir rammet avsykdom allikevel. Du framsetter en påstand, en teori - som du framholder som sannheten. Det betyr ikke at det er sant og at du har rett og jeg har feil.

Helt klart fører fedme til en rekke sykdommer. Men er man slank, spiser relativt sunt og berveger seg, er det faktisk alt man kan gjøre for å holde seg frisk. Resten er et genetisk lotteri.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Mettet fett eller enumettet og flerumettet for slanking? dydde Trening 4 06-07-08 13:44
bør man ta umettet fettsyrer i tilegg hvis maten inneholder mettet fett? Chumpsy Ketolysekuren 5 10-08-05 14:17
Villedende om mettet fett? themonk Generell ernæringsdebatt 6 07-01-05 06:40
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no