Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Axa go green vs. møllerens solsikkefrø

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-10, 18:36   #1
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Axa go green vs. møllerens solsikkefrø

Jeg bakte lavkarbo-brød i dag og hadde glemt at jeg kjøpte solsikkefrø fra møllerens for litt siden, så jeg kjøpte axa på butikken. Når jeg kom hjem så jeg at karbohydratinnholdet på
axa Go green: 18g karbo
møllerens: 7,2g karbo


Jeg har selvfølgelig bakt brødet med axa Go Green og ikke møllerens. Er det seriøst MULIG å ha så stor forskjell i karbohydratinnholdet på solsikkefrø? Jeg er sjokkert!

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 19:55   #2
Kremtoppen
Medlem
 
Kremtoppen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Vest-Agder
Innlegg: 52
Kremtoppen er på en erverdig vei

Sv: Axa go green vs. møllerens solsikkefrø

Ja, det har jeg lurt på også. Kan det virkelig være mulig??? Det høres helt vilt ut. Noen som vet hva det kan skyldes? Mat på data opererer med 7,3 karber.

Kremtoppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP/maks 60 karber Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 11:51   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk
Question

Sv: Axa go green vs. møllerens solsikkefrø

Hei

Dette har jeg også lurt på, siden jeg er ny til lavkarboverdenen. På min pakke med solsikkefrø står det 19 g karber, men jeg leste/hørte en eller annen plass at kostfiber muligens ikke er trukket fra. Det skal jo normalt være det her i landet, men siden en god del frø og slikt er importert er det ikke alltid "korrekt" merka ifht til norsk merking.

Har funnet ut at solsikkefrø har ca 10-11 g kostfiber og alle matvaretabeller jeg kan finne (norske og amerikanske) oppgir karbeinnhold mellom ca 7 - 9 g karber per 100g. 19-11 karber gir jo 8 g så det stemmer jo med matvaretabeller.

Ser at denne forvirrelsen også gjelder bl.a. linfrø. På pakken er det oppgitt mye karber men dette er visstnok bare fiber slik at karbeinnhold (i knuste frø) er lik null. I tillegg så varierer karbeinnh. fra produsent til produsent.

Håper noen med erfaring fra lavkarbo kan komme med et bra svar på dette??

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 13:06   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Axa go green vs. møllerens solsikkefrø

Svaret er nok som du sier, kostfibre!

På norske matvarer skal de være trukket fra på forhånd, men det syndes en del mot dette!

Har vært diskutert opp og ned i mente her inne, det har kommet svar fra produsenter etc og svaret er nesten alltid kostfibre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gresskarkjerner og solsikkefrø = snadder nomma Lavkarbo generelt 4 30-10-11 00:24
Forsiktig med solsikkefrø Summer Nyheter / media 11 28-09-11 11:31
Green & Blacks Eplekjerne Ketolysekuren 17 16-11-07 11:31
Solsikkefrø, ketostix, Mentos.... nita58 Ketolysekuren 2 19-02-07 15:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no