Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynnerhjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-14, 10:47   #1
ingerlise87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: mandal
Innlegg: 4
ingerlise87 er på en erverdig vei

Nybegynnerhjelp!

Hei! Er helt ny med dette her og det er jo en jungel av oppskrifter og div, men kan noen hjelpe meg med det grunnleggende? Spiser mye karbo til vanlig så jeg trenger litt hjelp til å komme igang. Er det noe spesielt jeg skal tenke på i forhold til inntak av karbo fett protein? Hva kan jeg evt spise av lørdagssnop :P og er det frukter og grønnsaker jeg skal spise mer/mindre av? Kunne vært greit med en standard ja/nei liste over de viktigste tingene. Ja altså trenger litt grunnleggende info om dette så finner jeg nok oppskrifter etterhvert Fint hvis noen har tid til å hjelpe meg å komme igang

ingerlise87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 11:03   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner hjelp!

Denne er fin:

http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

Kan med fordel skrives ut og henges på innsiden av en kjøkkenskapsdør f.eks. Så den er lett tilgjengelig til enhver tid.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 13:14   #3
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: nybegynner hjelp!

Snop er nei, men om du absolutt må ha noe - velg usaltede nøtter, mørk sjokolade og ren baconsvor.

Hold deg unna stivelsesrike grønnsaker, de vokser under bakken som poteter, gulerøtter.

Velg deg en kostholdsfilosofi og les om dem her http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 16:26   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner hjelp!

Gulerøtter går det fint å spise litt av om man velger en moderat lavkarbo.
Jeg spiser bare 25 karbohydrater pr dag, men bruker likevel litt gulrot og kålrot.
Siden lavkarbo er alt opp til 150 karbohydrater pr dag, er det vanskelig å si noe om hvor mye du bør spise av de forskjellige tingene.
Velge retning først?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 19:24   #5
ingerlise87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: mandal
Innlegg: 4
ingerlise87 er på en erverdig vei

Sv: nybegynner hjelp!

hvordan klarer man måle antall g karbohydrater?? lest endel nå å blir jo helt mett av info.. å velge hvilken retning? hvordan skal jeg bestemme meg for det? vet bare at jeg ikke må spise karbohydrater pga jeg blir så oppblåst og legger på meg rundt magen.. vet ikke hvor strikt jeg skal være.. får vel begynne med de opplagte matvarene først..

ingerlise87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 19:52   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner hjelp!

Slik jeg forstår det vil du leve lavkarbo fordi du blir oppblåst og legger på deg rundt magen?
Du har ikke et ønske om å gå ned x antall kilo?
I såfall ville jeg anbefalt deg og gjøre som jeg gjorde i starten, og så eventuelt forandre senere om du bestemmer deg for en variant? Jeg kjøpte dr. Hexeberg "Bli frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" da jeg startet, og den er fremdeles en av mine favoritt kokebøker.
Jeg kuttet ut alt av sukker, poteter, ris og alt laget av korn (pasta inklusiv).
Jeg spiste i starten rundt 70 karbohydrater pr dag, og spiste da vanlig mat med unntak av tingene over.
På matvarene du kjøper står det hvor mange karbohydrater det er pr 100 gram. Hovedregelen er at jeg kjøper ikke noe som har mer enn 5 karbohydrater pr 100 gram. Grønnsaker står det ikke hvor mange karbohydrater det inneholder, men hovedregelen er at alle grønnsaker som vokser OVER jorden med unntak av mais (som ikke er en grønnsak men en kornsort) er tillatte å spise. De som vokser under jorden (poteter, gulrot, kålrot) inneholder mye stivelse som i kroppen blir omdannet til sukker. Jeg rører ikke potet, men bruker LITT gulrot og kålrot. Det finnes en matvaretabell her på forumet der du finner f.eks. grønnsaker.
Det er også en hel haug med deilige oppskrifter her inne.
I starten veide jeg maten ofte for og finne ut hvor mye karbohydrater det var, nå, etter tre år, veier jeg av og til for å sjekke at jeg ikke sklir ut. I dag vet jeg sånn cirka hvor mange karbohydrater det er i en halv blomkål f.eks. Jeg har valgt å bruke diett.no men det finnes selvsagt andre steder og plotte inn hva man spiser og så finne ut hvordan andelen protein, fett og karbohydrater er.

Når man forandrer kostholdet så er det litt stress i starten, men man kommer utrolig fort inn i det og finner sin egen vei.
Lykke til!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 19:53   #7
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: nybegynner hjelp!

Kunnskap er viktig, så gå til ditt lokale bibliotek og lån en bok om lavkarbo.
Eller kjøp en selv, men å lese seg litt opp er lurt.
Ellers kan du søke her i forumet, på Google søk øverst på siden, der får du svar i denne siden

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 01-05-14 kl 20:01.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 20:47   #8
ingerlise87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: mandal
Innlegg: 4
ingerlise87 er på en erverdig vei

Sv: nybegynner hjelp!

nå har jeg bestilt boka starter med å kutte de opplagte matvarene til jeg får satt meg litt mer grundig inn i det. Takk for svar

ingerlise87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 20:48   #9
ingerlise87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: mandal
Innlegg: 4
ingerlise87 er på en erverdig vei

Sv: nybegynner hjelp!

Forresten, er dette noe jeg trygt kan gjøre for min datter på 16 mnd eller anbefales det med "normalt" kosthold der?

ingerlise87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 21:20   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner hjelp!

Opprinnelig lagt inn av ingerlise87, her.

Forresten, er dette noe jeg trygt kan gjøre for min datter på 16 mnd eller anbefales det med "normalt" kosthold der?

Jeg synes ikke du skal sette en bitteliten unge i vekst på strikt lavkarbo nei. Men du kan trygt kutte ned på sukker og mel, potetgull og sjokolade om får slikt. Gi henne grønnsaker som også vokser over bakken og grove kornprodukter, det har hun ikke vondt av. Men gi gjerne mest rene matvarer som kjøtt, fisk, egg og slikt!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-05-14, 23:23   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: nybegynner hjelp!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg synes ikke du skal sette en bitteliten unge i vekst på strikt lavkarbo nei.

Da har jeg et kjempeproblem... Min snart treåring spiser, om han får velge selv, rent kjøtt, fisk, reker, grønnsaker (brokkoli er favoritten, gjerne rå i butikken ), egg, majones og smør. Og tyrkisk youghurt med blåbær. Og brekker seg av for store biter brød. Han spiser mellom en kvart og en halv skive brød i barnehagen, men det er fordi han ikke har valget om noe annet. Og han er veldig frisk (og i overkant) rask og vokser som bare det. Kaker og godteri er nesten uinteressant (smågodt slikker han på og gjemmer i teppet...)
Poenget mitt er det er absolutt ikke farlig for barn å spise ganske strikk lavkarbo, de får mer enn nok karbo ellers i barnehage, hos besteforeldre osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-14, 23:39   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynnerhjelp!

Beste lavkarbosnop på sommeren er frosne, optint i 15 minutter, jordbær og bringebær søtet med natreen-suketter oppløst i litt vann. Trenger ikke is da. Dettte er mye bedre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 13:49   #13
Fraise
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 1
Fraise er på en erverdig vei

Sv: Nybegynnerhjelp!

Ungar under 12 år skal ikkje kome i ketose. Utover det gjer det ikkje noko at dei et kost med lite karbohydratar.

Fraise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 06:37   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerhjelp!

Litt rart at barn med epilepsi da blir satt på ketogen kost.........

Men ellers må jeg si at om jeg hadde hatt små barn i dag, så ville de automatisk fått lavkarbomat siden det er det vi andre spiser. Jeg ville nok passet på at de fikk frukt/bær daglig + variert mat ellers, men hadde ikke fått panikk om de ble propell av en sukkerladning på besøk hos andre en sjelden gang.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 08:45   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerhjelp!

Der er ingenting rart med at barn med "ubalanser" har mer godt av ketogen kost, enn barn som er friske. Det blir litt som å ikke helt forstå hvorfor barn uten epilepsi ikke kan få epilepsimedisiner.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 17:24   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerhjelp!

?

Om ketogen kost ikke er farlig for barn som i tillegg er syke, hvorfor skal det da være farlig for barn som er friske? Sammenligningen her var mildt sagt merkelig siden epilepsimedisiner er medisin mot noe, men ketogen kost er et kosthold.
Blir det samme som når jeg går til legen og ernæringsfysiologen;
selv om begge er for tradisjonell kost, så mener de at jeg spiser veldig sunt. Siden jeg er stinn av sykdommer er altså ketogen kost sunn, men er man f.eks. overvektig så er det farlig?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynnerhjelp ... Junibrud Ketolysekuren 3 07-04-10 08:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no