Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Nøttepålegg

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-06-04, 14:16   #1
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Question

Nøttepålegg

Nøttepålegg er jo ganske sunt hvis vi ser bort fra sukkeret. Skal tro om det går an å lage det selv uten sukker. Kanskje med soyamel istedenfor sukker. Da kan en jo bruke kaldpressede oljer også. Noen som har prøvd?

Kvernet nøtter
Kakao
ett eller anna mel istedenfor sukker.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 14:25   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Hva skal du ha pålegget på da?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 14:28   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk



Nei, jeg har ikke prøvd... Hørtes ut som en god ide da...

Vi pleier å kjøre walnøtter i kjøkkenmaskinen til den blir helt finmost. Dette bruker vi å røre ut i grøten til poden. Vi har flere ganger tenkt at det er jo bare til å smøre det på skiven..

Kansje om vi smelter 86% sjokkolade, har i masse olje så det ikke stivner igjen, tilsetter stevia, og har i finmalte nøtter... Hørtes godt ut...
Det skal jeg prøve en dag..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 20:07   #4
ayliah
Medlem
 
ayliah sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: norway
Alder: 49
Innlegg: 224
ayliah er ny på veien

hørte godt ut....

off...fikk vann i munnen her.... tror jammen meg jeg skal prøve det jeg også..kanksje halvparten valnøtter og hasselnøtter??men er det ikke mye karbo i hasselnøtter? (fysj..hehe)

Sikert godt på gg helseklibrød det..eller fiberrik med solsikkefrø...eller fedon lindberg brødskive..nam nam...;-) *ss*

__________________
32.0 kilo mindre nå enn da jeg jeg ble medlem her på denne flotte websiden
ayliah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen lavkarbodiett!;O) Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 12:05   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Opprinnelig lagt inn av Lise

Hva skal du ha pålegget på da?

På Skorpias proteinbrød, du vet den med gjær.

86% er ikke den dyr da. blir det ikke billigere å bruke ren kakao.

Moste nøtter
kakao pulver
kaldpresset olje
Hva mer, havregryn? proteinpulver? soyamel? glutenmel? Kruskakli?

Stevia? er ikke det svært søtt da. det trenger vel ikke å være søtt for at det skal være godt. Vel kanskje hvis jeg skulle lage det til barna.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 12:18   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Måtte ut og prøve jeg...
Tok 1 ss malte walnøtter, 1 stor ss rapsolje
4 ts med kakao.

Det smakte for det meste rapsolje, så jeg måtte tilsette stevia.
Jeg synes ikke det ble godt.....

Mye bedre uten kakao og søtstoff. Synes malte nøtter i seg selv smaker nydelig.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 12:23   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Oppdatering:

Hp synes det var godt...
Kansje det blir bedre med Udos choise i. - eller en nøtteolje? Walnøtt eller macadamia?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 12:49   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Lise

Måtte ut og prøve jeg...
Tok 1 ss malte walnøtter, 1 stor ss rapsolje
4 ts med kakao.

Det smakte for det meste rapsolje, så jeg måtte tilsette stevia.
Jeg synes ikke det ble godt.....

Mye bedre uten kakao og søtstoff. Synes malte nøtter i seg selv smaker nydelig.

Kanskje du brukte for mye rapsolje eller kanskje oljen ikke var helt fersk? En nøtteolje ville jo være perfekt. Mener fortsatt at det burde være litt mel i det slik at det ikke smaken blir for intens. Jeg skal prøve i helgen. HP syns jo det var godt men det var kanskje med stevia? Jeg får snike meg til å låne kjøkkenmaskinen i helgen så skal jeg prøve litt forskjellige blandinger.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 13:00   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Kanskje du brukte for mye rapsolje eller kanskje oljen ikke var helt fersk? En nøtteolje ville jo være perfekt.

....eller Avokadoolje, den er veldig nøytral og fin i smak.

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 13:07   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Kanskje du brukte for mye rapsolje eller kanskje oljen ikke var helt fersk? En nøtteolje ville jo være perfekt. Mener fortsatt at det burde være litt mel i det slik at det ikke smaken blir for intens. Jeg skal prøve i helgen. HP syns jo det var godt men det var kanskje med stevia? Jeg får snike meg til å låne kjøkkenmaskinen i helgen så skal jeg prøve litt forskjellige blandinger.

Hva skal du med mel? Sånn egentlig?

Carobpulver er jo glimrende da... Fåes i helsekost, det er en slags melblanding som brukes til å erstatte kakao. Vi har kjøpt noen Carobbønner, og de smaker så mye mel at en må spe dem med sjokolade for at det skal bli godt...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 14:15   #11
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Opprinnelig lagt inn av HP

Hva skal du med mel? Sånn egentlig?

Carobpulver er jo glimrende da... Fåes i helsekost, det er en slags melblanding som brukes til å erstatte kakao. Vi har kjøpt noen Carobbønner, og de smaker så mye mel at en må spe dem med sjokolade for at det skal bli godt...

Jeg tenkte som en erstatning for sukkeret, liksom for å gi det litt mer mengde. Carobpulver har jeg ikke hørt om før. Er det det dem bruker for å lage hvit sjokolade? Hvit sjokolade smaker ikke sjokolade.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 17:17   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hmmm hvilket nøttepålegg har du kjøpt da? Jeg har sett bakpå alle, ingen av de jeg har sett inneholder sukker, verken i matbutikk eller dagligvare...??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 17:19   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Carobpulver har jeg ikke hørt om før. Er det det dem bruker for å lage hvit sjokolade? Hvit sjokolade smaker ikke sjokolade.

Carob er det samme som Johannesbrødkjernemel, et tykningsmiddel som bla Lindberg er veldig glad i. Det finnes som hvitt og brunt, og det brune blir brukt som kakaoerstatning bla.
Nei det er ikke det som er i hvit sjokolade. Carob smaker gamle gymsokker.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-11-04, 15:21   #14
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Sjokoladepålegg

SJOKOLADEPÅLEGG

200 g kokesjokolade 70%
3/4 dl H-melk
1 1/2 dl kremfløte
1 ss fruktose
vaniljesukker
75 g usaltet smør
(jeg ville hatt i 50-100 g finmalte/hakkede nøtter, gjerne hasselnøtter)

Hakk sjokoladen fint og ha det i en bolle.
Kok opp melk, fløte og fruktose, og rør inn vaniljesukker etter smak.
Hell den varme fløtemelken over sjokoladen litt om gangen. Rør hele tiden så sjokoladen smelter og blir blank. Tilsett smøret i små terninger når sjokoladen er smeltet. Visp så pålegget kraftig i ett minutt, gjerne med håndmikser.
Fyl pålegget på et glass og la det stå i romtermperatur for å sette seg. Oppbevares deretter i kjøleskap.

Dette er en oppskrift fra KK 9/98 !
Egentlig var det 50 g lys kokesjokolade og 150 g mørk kokesjokolade i oppskriften.
Og egentlig 1 1/2 ss sukker. Derfor er jeg usikker på fruktose-mengden og evt. andre søtstoff-typer, men her kan man prøve med litt mindre og evt. tilsette mer?
Kanskje Cocosa kan brukes i stedet for fløte?

Jeg har ikke prøvd ennå!
Ha en søt dag!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no