Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

GI i speltmel?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-08, 13:29   #1
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

GI i speltmel?

Er det noen som vet GI i speltmel? Hvordan er det å bruke det i små mengder...?

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 16:15   #2
Mentira
Medlem
 
Mentira sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 52
Mentira er på en erverdig vei

Sv: GI i speltmel?

GI i speltmel er omtrent den samme som i vanlig hvetemel.
Men hvis du har proteiner oppå speltskiven så er det jo ikke så ille
Så lenge du kombinerer på riktig måte

Mentira er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker... Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 16:19   #3
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: GI i speltmel?

Opprinnelig lagt inn av Mentira, her.

GI i speltmel er omtrent den samme som i vanlig hvetemel.
Men hvis du har proteiner oppå speltskiven så er det jo ikke så ille
Så lenge du kombinerer på riktig måte

Å..håpte kanskje at det var mindre GI i spelt Men, men...
Eh..kompinasjonen blir vel heller ikke så bra, da det var tenkt å bruke det til pizza Men takk så mye for svar

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 16:35   #4
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: GI i speltmel?

Ville heller brukt spelt enn vanlig mel, men det går jo an å kombinere det fine med det grove spelten, det pleier jeg å gjøre, og så lager jeg bunnen veldig tynn (lurt å lage små mini pizzaer) så da blir det ikke så mye bunn på hver "bit", og med salat til

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:14   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: GI i speltmel?

De få gangene jeg bruker mel i noe blir det spelt, helst sammalt tåler det mye bedre enn andre typer mel. I tillegg bruker jeg litt resistent stivelse i samme slengen. Dette skal ikke løse seg opp i tynntarmen, men ende i tykktarmen hvor det virker prebiotisk - altså som mat for de gode tarmbakteriene. Dvs slik jeg har forstått det ikke direkte som mat, men probiotiske bakterier fester seg på overflaten av den resistente stivelsen og bosetter seg på en måte lenger i tarmen - og dermed øker antallet. Om det er av interesse finner du mer informasjon på funksjonellmat.no -se Hi-Maize. Så får du selv finne om det er noen av de karbohydratene du vil prøve og siden det nesten fungerer som fiber senker det kanskje GI? usikker på det - men virker logisk for meg

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 20:45   #6
Mentira
Medlem
 
Mentira sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 52
Mentira er på en erverdig vei

Sv: GI i speltmel?

Ja, speltmel er mye bedre for magen og fordøyelsen enn andre meltyper
Noen påstår at det er vanskeligere å bake med speltmel, men det er bare tull

Mentira er avlogget   Min kostholdsfilosofi: usikker... Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:04   #7
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: GI i speltmel?

Tusen takk for svar. Da vet jeg at hvis jeg skal bruke mel så er spelt det beste av to onder

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:05   #8
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: GI i speltmel?

Det er riktig at Hi-maize fungerer som fiber. Resistent stivelse kalles "den tredje typen fiber" (ved siden av løselig og uløselig fiber). Ved å bytte ut 20% av speltmelet med Hi-maize, vil GB (glykemisk belastning) reduseres med ca 70% .

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Om det er av interesse finner du mer informasjon på funksjonellmat.no -se Hi-Maize. Så får du selv finne om det er noen av de karbohydratene du vil prøve og siden det nesten fungerer som fiber senker det kanskje GI? usikker på det - men virker logisk for meg

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 11:23   #9
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: GI i speltmel?

Oi....har aldri hørt om Hi-Maize. Men det høres jo ut som et vidundermiddel Da kan man kanskje en og annen gang bruke det til å lage pizza uten å forgå av dårlig samvittighet

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 11:32   #10
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: GI i speltmel?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Oi....har aldri hørt om Hi-Maize. Men det høres jo ut som et vidundermiddel Da kan man kanskje en og annen gang bruke det til å lage pizza uten å forgå av dårlig samvittighet

Absolutt! Sjekk ut oppskriftsheftet på www.hi-maize.no, der er det oppskrift på pizza, rundstykker og pannekaker. En annen fin ting med Hi-maize er at den gjør pizzaen sprøere også! Har laget skikkelig god italiensk type pizza med tynn bunn, bakt på bakesten .

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 11:39   #11
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: GI i speltmel?

Jeg prøver dryppe litt til min søster - hun har en sønn på 7 som er ganske kresen, og en datter som er noe eldre som er litt kresen hun og. Veldig lite grønnsaker - dvs de 2 voksne spiser veldig mye. Og mye bakst med fint mel.Nevøen min spiser ikke noe om han ser korn. Tror egentlig ikke at man kan overtale andre mennesker til å forandre livsstilen. Det er noe man må bestemme selv, men litt informasjon innimellom gir kanskje grunnlag for bedre valg
Håper i alle fall Hi-Maize kan gi litt bedre mage for gutten - som ikke overraskende har forstoppelse ganske jevnlig..

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 11:48   #12
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: GI i speltmel?

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Absolutt! Sjekk ut oppskriftsheftet på www.hi-maize.no, der er det oppskrift på pizza, rundstykker og pannekaker. En annen fin ting med Hi-maize er at den gjør pizzaen sprøere også! Har laget skikkelig god italiensk type pizza med tynn bunn, bakt på bakesten .

Du søte tid....kjenner at planlagt middag ikke er så fristende lenger! VIL HA PIZZA Men må vel bare vente...Må nok bestille det på nette siden det ikke er noen butikker her som har det. Men tuuuuusen takk for tipset

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 15:18   #13
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: GI i speltmel?

Vil bare nevne at det er langt flere butikker som selger Hi-maize nå. Det er Alternativ Mat som distribuerer det, så alle helsekostbutikker skal kunne ta det inn derfra .

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Du søte tid....kjenner at planlagt middag ikke er så fristende lenger! VIL HA PIZZA Men må vel bare vente...Må nok bestille det på nettet siden det ikke er noen butikker her som har det. Men tuuuuusen takk for tipset

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:15   #14
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: GI i speltmel?

er det laget av mais??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:58   #15
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: GI i speltmel?

Det er laget av såkalt høy-amylose mais (derav navnet Hi-Maize), en maishybrid som er avlet fram gjennom mange år i Australia.

Stivelse forekommer i to former, amylose og amylopektin. Alle stivelsesrike matvarer inneholder begge disse, men andelen av dem varierer. De fleste matvarer inneholder mest amylopektin. For eksempel inneholder vanlig mais ca. 75% amylopektin og 25% amylose.

For å si det enkelt, har amylopektin høy GI, mens amylose har lav GI. Hi-maize inneholder 80-90% amylose, og oppfører seg dermed helt forskjellig fra vanlig maisstivelse i kroppen.

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

er det laget av mais??

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forholdet GI og karbohydrater Kristall Dr Lindbergs 3 08-02-08 21:59
GI spørsmål ... moniq Dr Lindbergs 0 07-08-07 19:43
Speltmel? stinasol Spørsmål og svar 11 23-02-07 11:15
Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer? nita58 Dr Lindbergs 9 01-12-06 15:25
Sukkertyper og GI hildabakk South Beach 2 18-05-06 10:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no