Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ulemper med ketogene dietter

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-09, 11:32   #1
Nikkor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 8
Nikkor er på en erverdig vei

Ulemper med ketogene dietter

Her er en artikkel fra iform.no. Noen kommentarer?

Nikkor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 11:48   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Jeg er ingen ekspert, men jeg føler at mye av det som står der er feil i allefall.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 12:47   #3
Skinnogbein
Juniormedlem
 
Skinnogbein sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
Skinnogbein er på en erverdig vei

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Tullprat fra ende til annen. Har vært i ketose i fire måneder, og humør, intelligens, tankevirksomhet og kropp har aldri vært bedre. Alt fungerer optimalt - og jeg har ikke hatt en eneste oppkarbingsdag i løpet av denne perioden. At vekten er redusert med 14 kilo i samme periode er nærmest som en biting i forhold til alle andre gode effekter av å være i ketose.

__________________


Skinnogbein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- egendefinert Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 13:17   #4
Ramah
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 78
Ramah er på en erverdig vei

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Morsom konklusjon på artikkelen (som er tips hvis du likevel skulle følge kuren)

"Husk å ikke holde på for lenge av gangen. Det er viktig at du har en dag i uken som du karber opp på. Da kan du skeie litt ut på kvelden med de karbohydratene du har savnet mest. Kanskje du er veldig glad i pizza eller is? Hiv innpå en gang i uken. Så kan kroppen fylle opp glykogenlagrene, og du øker forbrenningen litt etter en hard uke på diett."

-er dette for å være sikker på at man ikke får resultater på lavkarb? En ting er en "sommerdag", men en dag i uken med karbing opp? Vil ikke dette også gjøre at man går ut og inn av ketose hver uke? Høres ikke optimalt ut

Denne var også interessant:
"Ketosedietten gjør kroppen katabol (nedbrytende), og ikke anabol. Å bygge muskelmasse eller å bli sterkere er umulig. Det er en god ide å ta kreatin under dietten, for å opprettholde styrken."

-er dette noe som har så mye som et fnugg av sannhet? Jeg trodde fordelen med ketose var nettopp at man forbrenner fett og ikke muskler. Jeg føler meg hvertfall i mitt livs form. jeg har riktignok ikke trent styrke, men trener utholdenhet som spinning og jogging, og opplever ikke annet enn at formen blir bedre og bedre.

__________________


Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 13:59   #5
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Opprinnelig lagt inn av Ramah, her.

"Ketosedietten gjør kroppen katabol (nedbrytende), og ikke anabol. Å bygge muskelmasse eller å bli sterkere er umulig. Det er en god ide å ta kreatin under dietten, for å opprettholde styrken."

-er dette noe som har så mye som et fnugg av sannhet?

Nei! Det er bare bullshit, som det meste i denne artikkelen.

Jeg har trent styrke innimellom både før og etter jeg begynte med lavkarbo og har aldri økt muskelmassen så mye som jeg gjør nå. Sterkere har jeg også blitt.

Det er ikke karbohydrater som bygger muskler, men proteiner. Og de får vi jo nok av på alle lavkarbodiettene. Jeg har faktisk måtte holde litt igjen på proteiner for å gå ned i vekt.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 14:22   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Sitat:

Det første døgnet uten karbohydrater

Host. Uten karbohydrater? For det første, det finnes så vidt meg bekjent ingen diett som heter "ketosedietten", men det er da så ingen dietter, bortsett fra ekstrem Skaldemann som utelukker kh helt. Haha.
I og med at karbohydrater i f.eks grønnsaker utgjør mye mindre energi sammenlagt enn fett, så følte i alle fall jeg at på mitt laveste nivå på Atkins (20 gram kh om dagen) at jeg aldri i mitt liv hadde spist så mye grønt. Og jeg var veggis i åtte år

Sitat:

Det dannes urinsyre og dette gir økt fare for urinsyregikt.

Dette er jo en klassiker. Utrolig at folk fortsatt blander ketose og ketoacidose ...

Sitat:

Langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden man spiser næringsmidler med innhold av kreftfremkallende stoffer. Samtidig spiser man heller ikke den maten som forebygger kreftfaren som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker.

Hvilke? Høh. Så vidt meg bekjent oppstår kreft på grunn av oksygenmangel i cellene, sånn at de muteres. Raske karbohydrater gjør gjerne sånn med kroppen. Og grønnsaker, ja. Det spiser vi da!

Dette er tullete pop-vitenskap, og vi har hørt det før. Det butter fortsatt mot de vedtatte sannhetene til Statens ernæringsråd basert på skeiv tankegang en gang på femtitallet. Men som Hamsun sa, om hundre år er allting glemt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 16:56   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Det er vel insulinet som gir anabol effekt ikke blodsukkeret og proteiner øker insulinet de også.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 20:20   #8
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ulemper med ketogene dietter

He he - dette er feil, fra ende til annen. Rett og slett. Til og med stikk motsatt av virkeligheten. Den som har skrevet dette har ikke et fnugg av peiling på fysiologi. Det eneste som stemmer er at insulin er et sterkt anabolt hormon - men ikke et must for å bygge muskler. Man kan fint bygge mye muskler på en ketogen diett. Resten er ren løgn og uvitenhet

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 21:08   #9
Nikkor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 8
Nikkor er på en erverdig vei

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Godt å se at andre også syntes dette var, mildt sagt tullete. Hun som har skrevet dette er vel så langt ute på jordet at, hvis hun har mobiltelefonen med seg må hun ringe Røde Kors, sånn at de kan lete etter henne og bringe henne trygt hjem igjen.

Ser forresten nederst på siden, under lignende tråder, at artikkelen har vært publisert tidligere på iform.no, og at den også da ble diskutert her på forumet.

Nikkor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 10:15   #10
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Ulemper med ketogene dietter

Jeg hadde fryktelig lyst til og sende den dama en mail, men fant selvsagt ingen mulighet for det. Hva er det slags "journalistikk" da?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dietter? Stinemoj PCOS og karbohydratkontroll 2 14-12-08 10:51
Ulemper med ketogene dietter sma Artikler 11 08-03-08 22:12
Hvilken er din beste ketogene middagsoppskrift? Hedda:) Middag 56 22-01-08 00:28
Ulemper og fordeler? lisbet Spørsmål og svar 4 09-02-07 12:34
Dietter... lisbet Spørsmål og svar 0 07-02-07 16:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no