Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-12-11, 19:50   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Syns dette har vært noe vanskelig på lavkarbo. På høykarbo var det jo enkelt, når det gnager i magen er jeg sulten og må spise mer for at det skal slutte å gjøre vondt. Jeg skjønner jo nå at kroppen faktisk ikke TRENGER mat, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre den smerten, 3-4 timer etter jeg spiste sist.

På lavkarbo får jeg ikke den gnagende følelsen uansett om jeg har gått 18 timer uten mat (kunne sikkert gått et helt døgn, men har ikke turt å prøve enda). Hvis det gnager i magen, tar jeg det heller som et tegn på at jeg har spist noe jeg ikke skal... Fikk f.eks. gnaging morgenen etter jeg fikk i meg Tagatesse, får det også etter Atkins-barer. Da tar jeg meg et glass vann eller kaffe, så går det over. Er dette feil? Er det slik at sultfølelsen bare blir kamuflert på lavkarbo, eller er det at kroppen blir flinkere til å gi signaler når den faktisk trenger mat? Hva er isåfall disse signalene? For tiden prøver jeg meg på periodisk faste, men har ikke helt bestemt meg om det er noe jeg kommer til å holde meg til... Føler jeg surrer enda mer med dette med sult/metthet nå.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 22:49   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Syns dette har vært noe vanskelig på lavkarbo. På høykarbo var det jo enkelt, når det gnager i magen er jeg sulten og må spise mer for at det skal slutte å gjøre vondt. Jeg skjønner jo nå at kroppen faktisk ikke TRENGER mat, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre den smerten, 3-4 timer etter jeg spiste sist.

På lavkarbo får jeg ikke den gnagende følelsen uansett om jeg har gått 18 timer uten mat (kunne sikkert gått et helt døgn, men har ikke turt å prøve enda). Hvis det gnager i magen, tar jeg det heller som et tegn på at jeg har spist noe jeg ikke skal... Fikk f.eks. gnaging morgenen etter jeg fikk i meg Tagatesse, får det også etter Atkins-barer. Da tar jeg meg et glass vann eller kaffe, så går det over. Er dette feil? Er det slik at sultfølelsen bare blir kamuflert på lavkarbo, eller er det at kroppen blir flinkere til å gi signaler når den faktisk trenger mat? Hva er isåfall disse signalene? For tiden prøver jeg meg på periodisk faste, men har ikke helt bestemt meg om det er noe jeg kommer til å holde meg til... Føler jeg surrer enda mer med dette med sult/metthet nå.

Har det akkurat som du beskriver her Shailene! Jeg har heller ikke den sultfølelsen, selv etter 12 timer uten mat. Har faktisk merket at dette er veldig rart og føles veldig unaturlig. men Ytelsesevnen ut fra mitt treningsnivå ikke blir påvirket nevneverdig i negativ forstand. jeg kjenner gnaging i magen ca 1 time etter at jeg har stått opp, men den forsvinner veldig raskt når kroppen begynner våkne liksom. Så jeg spiser da kun veldig lite og bare fordi jeg vet jeg må ha noe næring før dagens treningsøkt. Så jeg er også redd for at kroppen kan bli lurt mht sult på lavkarbo. Jeg vet jo at kroppen ikke klarer seg veldig bra uten næring når man trener så mye som det jeg gjør nå.
Tilbakelegger 40-50km på asfalten/tredemølla ila en uke samt styrketrening, så jeg VET jo at jeg må ha næring. Jeg er normalvektig og vel så det nå, kanskje litt tynn faktisk.

Du nevner periodisk faste og det er noe jeg gradvis har gått over til nå. Siste måltid er ca kl 19-20 om kvelden og neste måltid er ikke før nærmere kl 12 dagen derpå. det fungerer helt fint og har opplevd god treningsfremgang. Men å trene på tom mage etter så mange timer uten næring, det har fungert dårlig for meg, så noe må jeg ha.

Personlig tror jeg ikke dette er skadelig for kroppen min, men det å spise litt selv om man ikke er sulten har vært et nødvendig tiltak for min del siden jeg må ha drivstoff til treningen.

ETTER trening derimot, da er jeg alltid sulten og må ha næring temmelig tvert for å unngå å gå ned for telling (ikke så drastisk, men kjennes nesten slik ut enkelte ganger). Har forsøkt med ren fløte, men DET ble for ekstremt, så jeg drikker heller en shake eller noe proteindrikk for å fylle opp lagrene. Spiser også aminosyrer i tablettform de ganger jeg ikke får fikset mat ila første 20 minuttene. Nødløsning, men da får man byggestoff raskt inn i systemet.
Drikker gjerne også en Litago sjokomelk om vi har før dusj. Etter at kroppen er ren igjen, da spiser jeg et fullverdig måltid, gjerne av kjøtt, grønnsaker og MYE vann. Da kan jeg gå i flere timer uten ny næring igjen til kl 19-20. Denne rutinen har nå blitt realitet for meg. Fra å spise 4-5 måltider om dagen er jeg nå nede i ca 2-3 fullverdige måltider. Spiser jeg mer enn det blir jeg overmett og føler med ute av "shape".


Sist redigert av ToreH : 28-12-11 kl 22:54.
  Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:03   #3
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Jeg stresser ikke med dette. Jeg spiser bare om jeg har lyst på mat. Om du er virkelig sulten, tror jeg at du VET det, og da slipper du å lure. Jeg spiser 3 måltid mellom kl 10 og 18. På kvelden tar jeg noen valnøtter om jeg tror jeg er sulten Lykke til videre

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:10   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Ofte kan jeg forvkesle sult med tørst, drikk vann, går sultfølelsen over, ja så var jeg tørst

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:26   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

På lavkarbo er jeg jo aldri fysisk sulten, og pga. kaloritettheten ikke fysisk mett før jeg sikkert har spist nærmere 2000 kalorier på et par timer. Hvor mye jeg spiser kommer helt an på matlysten altså... Noen dager blir det veldig lite mat, og noen dager blir det veldig mye. Har begynt å tenke at kroppen kanskje har gått med et reelt behov for mat lenge de dagene jeg overspiser, som jeg ikke har merket/brydd meg om. Og da blir det jo mindre reellt behov for mat dagen etter, så da underspiser jeg heller fordi matlysta er mindre. Også blir dette en sirkel liksom, vet bare ikke om det er en god eller ond en.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:38   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Re: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

På lavkarbo er jeg jo aldri fysisk sulten, og pga. kaloritettheten ikke fysisk mett før jeg sikkert har spist nærmere 2000 kalorier på et par timer. Hvor mye jeg spiser kommer helt an på matlysten altså... Noen dager blir det veldig lite mat, og noen dager blir det veldig mye. Har begynt å tenke at kroppen kanskje har gått med et reelt behov for mat lenge de dagene jeg overspiser, som jeg ikke har merket/brydd meg om. Og da blir det jo mindre reellt behov for mat dagen etter, så da underspiser jeg heller fordi matlysta er mindre. Også blir dette en sirkel liksom, vet bare ikke om det er en god eller ond en.

Men, føler du ikke at kroppen selvregulerer seg på en måte? Jeg merker iallefall at det kan være forskjeller fra dag til dag, og har nå bare akseptert at det er slik det skal være i min kropp. Hodet mitt kan fortelle meg at nå burde du spise noe, men kroppen er ikke sulten. Jeg bruker ofte ta et glass vann eller en skinkeskive/osteskive og da forsvinner oftest sultfølelsen og tanken om at jeg burde sikkert spist noe for det er så lenge siden.

Vet ikke om du kan ha det på samme måten?

  Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:48   #7
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Kjenner ikke sultfølelse på samme måte som før, men spiser frokost, lunch, middag og kvelds på omtrent faste tider. Mest av gammel vane, og fordi det passer dagen min best.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:59   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Men, føler du ikke at kroppen selvregulerer seg på en måte? Jeg merker iallefall at det kan være forskjeller fra dag til dag, og har nå bare akseptert at det er slik det skal være i min kropp. Hodet mitt kan fortelle meg at nå burde du spise noe, men kroppen er ikke sulten. Jeg bruker ofte ta et glass vann eller en skinkeskive/osteskive og da forsvinner oftest sultfølelsen og tanken om at jeg burde sikkert spist noe for det er så lenge siden.

Vet ikke om du kan ha det på samme måten?

Ja, har tenkt at dette kanskje er en form for selvregulering som du sier. Kanskje jeg bare syns det er litt skummelt å bare skulle spise etter apetitten, vet jo aldri om det egentlig er kroppen eller hodet som har lyst på mat da.. Kanskje jeg bare må venne meg til at kroppen fungerer litt annerledes på lavkarbo når det gjelder dette.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 00:15   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Mange merker sult på lakarbo som en intens og plutselig kvalme. Så blir du intenst kvalm burde du ha spist.....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 09:54   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Når jeg tenker på mat og ikke har lyst på det er jeg mett, når jeg tenker på mat og har lyst på det spiser jeg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:02   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Syns dette har vært noe vanskelig på lavkarbo. På høykarbo var det jo enkelt, når det gnager i magen er jeg sulten og må spise mer for at det skal slutte å gjøre vondt. Jeg skjønner jo nå at kroppen faktisk ikke TRENGER mat, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre den smerten, 3-4 timer etter jeg spiste sist.

På lavkarbo får jeg ikke den gnagende følelsen uansett om jeg har gått 18 timer uten mat (kunne sikkert gått et helt døgn, men har ikke turt å prøve enda). Hvis det gnager i magen, tar jeg det heller som et tegn på at jeg har spist noe jeg ikke skal... Fikk f.eks. gnaging morgenen etter jeg fikk i meg Tagatesse, får det også etter Atkins-barer. Da tar jeg meg et glass vann eller kaffe, så går det over. Er dette feil? Er det slik at sultfølelsen bare blir kamuflert på lavkarbo, eller er det at kroppen blir flinkere til å gi signaler når den faktisk trenger mat? Hva er isåfall disse signalene? For tiden prøver jeg meg på periodisk faste, men har ikke helt bestemt meg om det er noe jeg kommer til å holde meg til... Føler jeg surrer enda mer med dette med sult/metthet nå.

Om jeg var deg ville jeg spist hver fjerde time om du da føler behov for mat. Det gnager ikke så fælt med lavkarbo,det stemmer også for meg, men jeg kan merke behov likevel, fordi jeg merker at hele kroppen vil ha mat,liksom, og hintet om at det er på tide å spise er at jeg tenker: mon tro om det ikk er på tide å spise? Jeg ser da at det har gått ca fire timer siden forrige måltid. Jeg spiser tre ganger dgl og synes det funker utmerket. Å utsette frokost og gå seg en tur er det ikke noe poeng med på lavkarbo siden vi er i fettforbrenningsmodus pga maten. Men ikke spis om morgenen før du er sulten likevel.Må du ha så sterke signaler for å stole på at kroppen er sulten? Du kan jo bruke hodet også, tenke på hva og når du spiste sist. Jeg blir mer sulten ved å innlemme lavkarbogodis som tagatessesjokolade og sjokoladekake med proteinpulver i kostholdet på den måten at det ikke metter like bra. En kombinasjon av protein fra kjøtt, grønnsaker og ost og litt olje metter godt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:07   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Det trnger altså ikke å være falsk sult selv om det ikke gnager. Falsk sult er emosjonell sult, som mange kan føle ved kjærlighetssorg. Da er det sult etter nærhet til sin kjære man har. Dette kan skilles på selv om følelsen sitter på samme sted, om det er organsult eller emosjonelt behov-sult, om man vil bli mett eller ha trøst.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:12   #13
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Nei, siktet mest til at gnaginga kanskje også var en type falsk sult i mange tilfeller. På høykarbo kan jeg jo få gnage-sult et par timer etter forrige måltid, som jo da ikke er ekte sult som i at kroppen trenger mat? På lavkarbo er det sjeldent jeg kjenner noen form for sult annet enn "lyst til å spise mer", heller ikke særlig med matlyst før jeg har trykket i meg dagens første måltid. Men vet jo ikke alltid hva den lysta kommer av. Uff, jeg er ikke så god å forklare meg i dag merker jeg..

Som jeg har forstått har det ikke like mye hensikt å spise regelmessig på lavkarbo som på høykarbo siden man ikke trenger det for å holde blodsukkeret stabilt. Har ikke noe spesielt ønske om å gå tilbake til å spise type "frokost, lunsj, middag, kvelds" igrunn, håpet jeg skulle slippe å drive med sånt tull på lavkarbo, hehe.. Blir bare slapp og tung i kroppen av å spise tidlig på dagen

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:30   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Re: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Nei, siktet mest til at gnaginga kanskje også var en type falsk sult i mange tilfeller. På høykarbo kan jeg jo få gnage-sult et par timer etter forrige måltid, som jo da ikke er ekte sult som i at kroppen trenger mat? På lavkarbo er det sjeldent jeg kjenner noen form for sult annet enn "lyst til å spise mer", heller ikke særlig med matlyst før jeg har trykket i meg dagens første måltid. Men vet jo ikke alltid hva den lysta kommer av. Uff, jeg er ikke så god å forklare meg i dag merker jeg..

Som jeg har forstått har det ikke like mye hensikt å spise regelmessig på lavkarbo som på høykarbo siden man ikke trenger det for å holde blodsukkeret stabilt. Har ikke noe spesielt ønske om å gå tilbake til å spise type "frokost, lunsj, middag, kvelds" igrunn, håpet jeg skulle slippe å drive med sånt tull på lavkarbo, hehe.. Blir bare slapp og tung i kroppen av å spise tidlig på dagen


Sultfølelsen blir normalt utløst når leveren ikke har nok tilgang på næring. Enkelte har så effektiv fettlagring ved høykarbokosthold, at leveren (og dermed resten av kroppen) ikke får tilgang til næringen man spiser fordi det lagres i stedet. Det fører igjen til at man må spise mer, får et kalorioverskudd, og vekten øker...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 12:01   #15
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Re: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Interessant å lese! Selv har jeg fått kraftigere sultfølelse på lavkarbo enn høykarbo.

Jeg tror de fleste opplever at signalene fra kroppen endrer seg på lavkarbo, så kanskje du må lytte etter noe annet enn før for å finne de "ekte" sultsignalene?
Og hva med de "falske"? Kanskje de betyr noe annet, som f.eks. tørst?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Blir bare slapp og tung i kroppen av å spise tidlig på dagen

Blir du det av lavkarbomat også?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 22:51   #16
superkisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 29
superkisen er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Jeg har selv hatt samme problem, men jeg tar meg noen sekunder og tenker på hvordan magen føles, er den full eller er den tom? Uansett så pleier jeg av vane å spise ca. hver tredje time. Så jeg tar rett og slett kaloriene jeg ønsker å spise og fordeler de over 4-5 måltider hver tredje time.

superkisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 08:26   #17
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Dette med sultfølelse er ganske interessant. Godt inne i lavkarbo blir jeg litt kvalm om jeg er sulten, og kjenner aldri den "gnaginga" du snakker om. På høykarbo derimot... Da er gnaginga der titt og ofte, og jeg blir lurt til at kroppen trenger mat selv om det kanskje bare er halvannen time siden siste måltid. Jeg sleit også litt en stund med at jeg følte at jeg spiste for lite mat, men jeg synes det blir lettere å forstå kroppens signaler etter en stund på lavkarbo. Jeg pleier å spise ca tre ganger i løpet av en dag, og om jeg føler jeg blir småsulten innimellom spiser jeg noe da også. Et par osteskiver, litt avokado eller liknende. Og det skjer også at jeg spiser bare to ganger i løpet av en dag. Jeg spiser også flere måltider på hverdager (opp kl 6, og generelt sett mer aktivitet) enn jeg gjør i helgene - og jeg spiser mer de dagene jeg trener. Enkelt og greit fordi kroppen min forteller meg at den trenger mer mat, i form av en snikende kvalme.

Jeg hadde fem høykarbodager i juleferien (uffda), og jeg tror kroppen allerede har "glemt" lavkarbo. Jeg er tilbake for fullt nå som jeg er hjemme i egen leilighet, men kroppen skjønner ikke helt at den skal gå på fett, og ikke glukose - så nå får jeg gnagesulten selv om jeg spiste for under to timer siden! Det løser jeg ved å...spise! Får heller ta et par overspisedager (med lavkarbomat, selvsagt), før kroppen er regulert igjen. Det var akkurat slik jeg var da jeg gikk over på lavkarbo første gang også.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 00:13   #18
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Jeg kjenner lite sult nå, om jeg kjenner litt tom følelse i magen og om den rumler så drikker jeg godt med vann, om det fremdeles en stund etterpå vikre "tomt" i magen så spiser jeg.
Ikke minst og så får jeg en forferdelig hodepine om jeg går alt for lenge uten mat(les: mellom 6-24 timer)

Jeg får ikke det suget og den sulten som når jeg spiser høykarb mat, nå når jeg er på lavkarb, og det er en FRYD.

siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 09:21   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Jeg merker sterkest sult om morgenen siden jeg spiser siste måltid ganske tidlig om kvlden. Jeg venter med å spise til jeg er ordentlig sulten sånn at maten smaker best. De to andre måltidene orker jeg ikke å vente så lenge med å spise. Da går det max fire timer mellom.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 09:53   #20
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Spennende tema! Jeg opplever også en kvalmefølelse når jeg blir sulten, men også et gnag i magen før kvalmen kommer. Romlinga som jeg hadde da jeg spiste høykarbo er borte - heldigvis. Er absolutt ikke sulten når jeg står opp om morgenen (i otta, ca kl 06) men blir veeeldig sulten på vei inn til jobb. Da kommer kvalmen og gnaget for fullt hvis jeg ikke spiser noe. Altså tar jeg ett par biter av omeletten/eggerøra/lavkarboskiva før jeg drar på jobb. Resten spiser jeg når jeg kommer fram. Det er ikke ålreit å sitte på en smekkfull buss å være kvalm altså!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 18:58   #21
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Jeg har dager hvor jeg er så sulten at jeg har oksehunger tilnærmet, så har jeg dager hvor jeg ikke finnes sulten i det hele tatt - men har ikke greid å finne noen syklus på dette.

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:11   #22
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Jeg har dager hvor jeg er så sulten at jeg har oksehunger tilnærmet, så har jeg dager hvor jeg ikke finnes sulten i det hele tatt - men har ikke greid å finne noen syklus på dette.

Ser du en sammenheng med hva du spiser dagene før du opplever oksehunger da? Eller om det har sammenheng med mengde veske, type veske, trening osv? Eller er det kroppen som sikrer seg mot evt dårlige tider? Sjekker ut om du faktisk gir den nok mat når den signaliserer det?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:38   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

Jeg har dager hvor jeg er så sulten at jeg har oksehunger tilnærmet, så har jeg dager hvor jeg ikke finnes sulten i det hele tatt - men har ikke greid å finne noen syklus på dette.

Spedbarn har jo økedøgn hvor de nærmest er umettelige, syns ikke det er rart om vi voksene har sånt innimellom også. En eller annen prosess i kroppen som krever ekstra akkurat den dagen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:48   #24
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Ser du en sammenheng med hva du spiser dagene før du opplever oksehunger da? Eller om det har sammenheng med mengde veske, type veske, trening osv? Eller er det kroppen som sikrer seg mot evt dårlige tider? Sjekker ut om du faktisk gir den nok mat når den signaliserer det?

Nei, som sagt - jeg finner ingen "syklus" på dette, hvertfall ikke sånn på stående fot. Men kanskje hvis jeg begynner å notere ned hva jeg spiser, vær, humør, døgnrytme, trening og div kan jeg se en sammenheng....

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 23:59   #25
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Hvordan skiller du mellom falsk og ekte sult?

Jeg har slike dager innimellom jeg også, uten at jeg umiddelbart ser sammenhenger. Men jeg vet da jeg var oppi det i høst spesielt, så tenkte jeg ofte på at jeg hadde fått i meg mer kh dagen(e) før enn vanlig og/eller vært mer aktiv. Jeg vet i allefall at jeg tenkte at kroppen "testa" meg, og jeg sørget for nok mat disse dagene. Snodig fenomen er det, vi spiser jo nok mat og hvis ikke kan jo kroppen ta av egne lagre?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angst ved lavt blodsukker; hvordan skiller den seg fra psykisk betinget angst? ada-emilie PCOS og karbohydratkontroll 1 24-10-10 09:57
Kremen skiller seg ... frkDoug Ketolysekuren 8 18-08-10 22:26
Hvordan kvitte seg med kiloene som sitter mellom øra? Max Ketolysekuren 17 14-04-10 08:49
Fløte som skiller seg Hjørdis Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 16-10-07 20:58
Digitale skiller - hjelp meg? :) silje Generell diskusjon 29 18-04-06 20:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no