Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tips ang søting av matretter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-07, 00:21   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Tips ang søting av matretter

Jeg har prøvd mange forskjellige søtestoffer både under kald og varm matlaging, men ble aldri helt fornøyd med søtsmaken spesielt i varme retter. Det virket som om mye av søtsmaken forsvant ved oppvarming. Jeg fikk alltid en følelse av at søtsmaken varte så kort tid i munnen, om dere skjønner hva jeg mener, Maten er søt med en gang den kommer i munnen, men så viker den til side, og forsvinner før man har tygd maten, omtrent!

Jeg brukte stevia tidligere, men følte at søtsmaken ikke kom frem så godt med det samme, mer som en ettersmak av søtt, enn direkte søtsmak. Dermed kom jeg frem til at om man kombinerer splenda med stevia, så får vi en langvarig søtsmak. Med på tanken?

Det viser seg at dette fungerer ypperlig i praksis! Jeg bruker nå så og si alltid en kombinasjon av disse to, for å oppnå den søtsmaken som "varer" som vanlig sukker. Da gir splenda søtsmak med en gang, og steviaen den gode ettersmaken. Har ikke testet det i kaker enda, men fungerer kjempefint i LK vaniljesaus og grøter. Stevia er veldig "sterkt" så bruk mindre av den, enn av splenda. Må nesten smake deg litt frem.

Bruk den reneste steviaen, for det finnes noen "svakere" som smaker mye anis.

Nå skal det sies, at jeg bruker minimalt med søtstoff, men nettopp derfor vil jeg at det skal være VERDT det når jeg først lager noe søtt! Håper tipset kommer til nytte for noen.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:54   #2
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Tips ang søting av matretter

Men får man fortsatt kjøpt stevia....?? Evt. hvor?

Mulig jeg blander sammen med et annet søtningstoff, men da får jeg oppklart det hvertfall

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 11:10   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tips ang søting av matretter

Opprinnelig lagt inn av Tuttan, her.

Men får man fortsatt kjøpt stevia....?? Evt. hvor?


http://www.probiotika.no
Her får du både ren stevia, stevia spedd ut med FOS (min favoritt ), steviafrø og små steviaplanter.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 11:33   #4
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Tips ang søting av matretter

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

http://www.probiotika.no
Her får du både ren stevia, stevia spedd ut med FOS (min favoritt ), steviafrø og små steviaplanter.


Ren stevia, er det den superkonsentrerte?
...og spedd ut med FOS er "Sweet stevia"?

Hva er forresten FOS?

Og enda ett spørsmål: hvor mye bruker man i forhold til f.eks Splenda. Det er veeeldig søtt er det ikke?

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 12:19   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tips ang søting av matretter

Ren stevia er "superkonsentrert" ja. Det kan være litt vanskelig å bruke, siden det er så ekstremt sterkt. "Sweet Stevia" er med 9% steviosid og resten FOS. FOS står for fruktooligosakkarider, som er et vannløselig fiber som er mat for vennlige tarmbakterier.

Mengde i forhold til Splenda vet jeg ikke, men typisk mengde Sweet Stevia til en kopp te er 1/4 til 1/2 teskje.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 13:19   #6
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Tips ang søting av matretter

Takk skal du ha

Har nettopp bestillt, selv om det ble rå-dyrt!!!! Det skal bli spennende å prøve.

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok Ziggy Optimal Ernæring 60 10-01-09 00:19
Noen tips ang alkoholinntak..? Ariel Lavkarbo generelt 1 07-10-06 14:35
Noen som har tips ang kjøp av vaskemaskin? Bea Generell diskusjon 9 09-09-06 14:43
Spørsmål ang Eurodiett Charlie Eurodiett 15 08-06-06 15:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no