Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Knutekål

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-08, 16:39   #1
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Knutekål

Knutekål har bare 3 karber pr 100 g. Er det noen som har oppskrifter? Har funnet noe på nettet, og at den har smak som mild kålrabi

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:00   #2
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Sv: Knutekål

Jeg tror jeg ville brukt den som kålrabi, jeg. Dessuten er den god å bare knaske hvis en er litt småkjesken.

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:18   #3
going down
Medlem
 
going down sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 81
going down er ny på veien

Sv: Knutekål

Hva er knutekål? Hvordan ser det ut?

__________________

-14kg aug08-feb09 Gravid 2009 -10kg juli10-okt10
Etter innslag av høykarbo i desember går jeg nå inn i det nye året med ny giv Ketogen kost er det beste for kroppen min!!!
going down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:21   #4
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Knutekål

Oki. I mitt temmelig etterhvert nokså gamle liv, så har jeg da ikke hatt kjennskap til denne grønnsaken.
I går handlet jeg på Euro Cash på Svinesund. De har et bra utvalg av grønnsaker som man ikke finner andre steder, og knutekål har jeg aldri sett før. Tidligere har jeg forsøkt fennikel, nepe, jordskokk og rødbete, og i morgen skal jeg forsøke knutekål sammen med røkt pinnekjøtt av lam.

I løpet av et drøyt halvt år er jeg da introdusert for en god del levnetsmiddel som jeg ikke visste om.

Og det er jo forbaska morsomt!!!

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 21:32   #5
going down
Medlem
 
going down sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 81
going down er ny på veien

Sv: Knutekål

Har nå funnet bilde av knutekål på google. Det er det man kaller kålrabi i Tyskland. Smaker absolutt ikke som vår kålrot/kålrabi. Mildere og bedre på smaken spør du meg. Hvor får dere tak i denne?

__________________

-14kg aug08-feb09 Gravid 2009 -10kg juli10-okt10
Etter innslag av høykarbo i desember går jeg nå inn i det nye året med ny giv Ketogen kost er det beste for kroppen min!!!
going down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:11   #6
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Knutekål

Som jeg skrev fant jeg denne i grønnsakdisken på Eurocash på Svinesund i går. De har et godt utvalg av mange forskjellige grønnsaker.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 18:05   #7
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Knutekål

*Dytte litt på denne*

Skulle gjerne visst om noen har noen oppskrifter med knutekål. Knutekål er helt nyoppdaget for meg. Har laget en mos av den og blitt helt hekta! Nam! Også har jeg hatt den i grønnsakssuppe. Noen som har andre bruksområder for den?

Mos gjør jeg sånn:
- 1 knutekål
- litt blomkål (sikkert ikke nødvendig, men gjorde det første gangen fordi jeg hadde litt rester som jeg ville bruke opp. Ble godt, så har bare fortsatt med det)
- 1 fedd hvitløk

Koke til knutekålen blir helt mør. Tar litt tid.

Helle av vannet. TIlsette stor ts rømme og en stor ts smør, salt og pepper. Mose.

Mosen blir fastere enn blomkålmos og er KJEMPEGOD!

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 18:20   #8
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Knutekål

Instemmer!! Jeg har blitt fan. Handler stort sett i Sverige siden den har lang lagringstid, og 5 kr kg er nesten gratis. Har du prøvd med litt muskat i fløtemos?

Knutekål må skrelles før bruk og brukes på de fleste områder som kålrot. Den er god smørdampet eller som stuing med litt muskat i. Smaken på knutekål er mildere enn kålrot og det kan derfor ved koking lønne seg å tilsette krydder eller buljong i kokevannet. Knutekål kan også brukes i wok, raspet som råkost eller som snacks delt i staver sammen med dip.


Egenskaper
Knutekål er rik på C-vitaminer. Den er lett fordøyelig og har få kalorier.


Kvalitetskrav
Knutekål skal ha hvitt, friskt og sprøtt fruktkjøtt og være fri for skader. Bladfestene skal være avskåret med en lengde på 5 cm. Knoller på 200 - 300 gram holder vanligvis den beste kvaliteten. Større knoller har lett for å bli treene.


Norsk sesong
august - desember


Holdbarhetskommentar
Knutekål skal oppbevares kjølig så langt ned mot 0 °C som mulig. Lagringsevnen er dårligere enn kålrot, men høy luftfuktighet gir knutekål holdbarhet i flere uker. Den kan gjerne pakkes i film.


Varianter av produktet
Knutekål grønn - Dette er en variant av knutekål som dyrkes i Norge. Smak og konsistens lik rødblå knutekål

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 19:04   #9
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Knutekål

Mmm... Muskat! Så lurt. Har en del restemos fra dagens ladning, så jeg skal prøve i morgen. Takk for tipset Smørdampet, wok og til dip høres også godt ut. Veldig anvedelig grønnsak ser det ut som. Rart den ikke er mer kjent. 5 kr kg var veldig billig. La ikke merke til hva jeg betalte for den på innvandrerbutikken, men det er sikkert ikke mye dyrere der.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 20:09   #10
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Knutekål

Her Er`n

Dagens: Stekt knutekål med sjalottløk og bacon

En knutekål ca 250 g skrellet og delt i terninger
4 små løk i båter
ca 200 g bacon i biter

Sprøstek bacon og hold det varmt
Stek kål og løk i baconfett i 5-6 min - ha i mer smør om nødvendig
Bland og smak til med litt sitronsaft og sennep - for de som liker det

Kan spises som egen rett, eller ved siden av både kjøtt og fisk

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 20:28   #11
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Knutekål

Nam! Må kjøpe mer knutekål i morgen merker jeg

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no