Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Poeter og aspartam

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-07, 20:38   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Poeter og aspartam

Tenkte dere kunne være interesserte i denne tråden om aspartam på Poeten.no:

http://www.poeten.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55733

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:44   #2
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Poeter og aspartam

Genialt!
Jeg synes noen skal ta å oversette dette til en ryddig og fin punktvis liste på norsk, så jeg kan skrive ut å gi til folk som sverger til dette giftstoffet! (Jeg orker ikke selv :-P)

Selv har jeg sluttet å drikke noe som inneholder aspartam, eneste brusen jeg drikker nå er Cocacola light som har sucralose (det er ca det eneste brusen i Norge og ).

Jeg er lei av det giftstoffet, synes at myndighetene i Norge skal totalforby det for å tvinge produsenter til å bruke noe annet som ikke er så helseskadelig. Er noe kjipt å ha så få valgmuligheter.

tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 20:59   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Poeter og aspartam

Opprinnelig lagt inn av tech, her.


Selv har jeg sluttet å drikke noe som inneholder aspartam, eneste brusen jeg drikker nå er Cocacola light som har sucralose (det er ca det eneste brusen i Norge og ).

Neida, Brænne Mineralvatn produserer også brus med Sucralose.

http://www.mineralvatn.no/produkt.php?produkt=sukkerfri

Fåes vertfall kjøpt i alle butikkene her på Sunnmøre, og i alle Lidl butikkene.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:07   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Poeter og aspartam

Cola Light er jo også med sucralose nå. Men det er vel ikke så sikkert at det er noe særlig bedre. Det er såpass nytt og lite forsket på.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:14   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Poeter og aspartam

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Neida, Brænne Mineralvatn produserer også brus med Sucralose.

http://www.mineralvatn.no/produkt.php?produkt=sukkerfri

Fåes vertfall kjøpt i alle butikkene her på Sunnmøre, og i alle Lidl butikkene.

Takk for tipset!
Så igjennom alle produktene på Rema, Rimi og Mega, men har ikke vært innom Lidl (handler aldri der).

Hvordan smaker de i forhold til annen brus? (Så ikke så mye om smak på websiden.)
Hva koster de for 1,5l? (Er ikke så veldig interessert hvis de er mye mer merkbart dyrere enn Cocacola light)

tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:14   #6
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Poeter og aspartam

Søtningsmidler og søthunger forsterker gjerne hverandre. Jeg trives best uten begge, og jeg tror søthunger er et tegn på at en ikke har en optimal diett. (Det skulle vel tilsammen tilsi at kunstige søtningsmidler ikke hører hjemme i en optimal diett.)

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:16   #7
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Poeter og aspartam

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Cola Light er jo også med sucralose nå. Men det er vel ikke så sikkert at det er noe særlig bedre. Det er såpass nytt og lite forsket på.

Wikipedia gir antydninger til at det er ufarlig og det samme gjør diverse andre kilder jeg har funnet via Google: http://en.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Så veldig nytt er det vel ikke.
Har aspartam blodsukker-innvirkning forresten?

tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:20   #8
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Poeter og aspartam

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Takk for tipset!
Så igjennom alle produktene på Rema, Rimi og Mega, men har ikke vært innom Lidl (handler aldri der).

Hvordan smaker de i forhold til annen brus? (Så ikke så mye om smak på websiden.)
Hva koster de for 1,5l? (Er ikke så veldig interessert hvis de er mye mer merkbart dyrere enn Cocacola light)

Vel, nå er jeg oppvokst med brus fra Brænne, så jeg synes de smaker helt greit. (Untatt ananas- og pærebrus da, som jeg synes smaker sprit - siden jeg brukte det som blandevann da jeg var yngre.) Synes kanskje at all brusen deres, båden den med og uten sukker smaker litt kunstig.

Vanligvis så er Brænne brus billigere enn Coca Cola.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 09:17   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Poeter og aspartam

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Wikipedia gir antydninger til at det er ufarlig og det samme gjør diverse andre kilder jeg har funnet via Google: http://en.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Så veldig nytt er det vel ikke.

Det er nytt nok til at ennå ingen vet hva som egentlig skjer med det i kroppen. Det er hittil utført 6 uavhengige korttidsstudier på stoffet, såvidt jeg vet. Ikke mye å skryte av.

Hvis du søker litt rundt på nettet finner du både det ene og andre om sucralose. Akkurat som med Aspartam.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 21:14   #10
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Poeter og aspartam

Var innom Lidl i dag, de hadde bare halvliter flasker :/
Men på websiden står det at de selges i både 0,5l og 1,5l, er det noe som vår lokale Lidl ikke tar inn eller noe slikt?
Foretrekker brus i 1,5l.

tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 21:21   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Poeter og aspartam

Er ikke sikker på om alle typene finnes både i 0,5 og 1,5 l. flasker. Men har sett at pære og eple rose er på 1,5 l. Kjøper ikke så mye brus lenger, så for meg holder det oftest med en halvlitersflaske.

Send en mail til de da vel!

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
aspartam *iselilja* Atkins kosthold 7 20-02-05 23:21
huff, er dette sant? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 15 17-02-05 20:34
Myrdet av Aspartam mam Generell diskusjon 6 11-11-04 11:42
Så jeg tåler altså Aspartam? Eller.... ?? elian Induksjonen 4 19-08-04 14:04
Noen erfaringer med aspartam Silvandar Atkins kosthold 10 19-02-04 14:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no