Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo, negativt for hjernen?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-11-08, 09:07   #1
Evah
Juniormedlem
 
Evah sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 43
Evah er på en erverdig vei

Lavkarbo, negativt for hjernen?

Siden jeg ikke har vært helt i form siste tiden,
så tror sambo at det har med dietten å gjøre.
Etter jeg hadde en syyyk hodepine søndagskveld (ringte nesten legevakt),
har han søkt litt rundt på nett.
Da fant han en artikkel som handlet om at hjernen vår ikke har godt av lavkarbo i lengre tid.
Den får ikke tilført det den skal.
Noen som vet noe om dette?
Nå tror han ikke at det var derfor jeg hadde så vondt, men at jeg generellt ikke er tipp topp.
Han er nok oppriktig bekymret, og er veldig skeptisk til slankingen min.

__________________

Stolt mamma til gutt-09/03, gutt-12/04, jente-04/08 og jente-05/11
Evah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 09:25   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Jeg ser du har gått ned søtten kg, er alt på lavkarbo? Spiser du ketogent?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 09:26   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Og samboeren din tar nok heldigvis feil. Hjernen fungerer utmerket på ketoner, alstå. Jeg tror veldig mange med meg kan skrive under på at hjernen blir klarere på lavkarbo
Jeg har faktisk mer eller mindre blitt kvitt dyskalkulien min, og slipper å regne ut hvert minste tall på kalkulatoren!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 09:40   #4
Evah
Juniormedlem
 
Evah sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 43
Evah er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Alt er ikke på lavkarbo nei.
Jeg gikk ned ca 13 kg i fjor med mye trening, men med vanlig mat,
bare litt mindre brød og lite sukker.
Ble gravid, og la på meg litt igjen der.
Begynte på lavkarbo nå i sommer, og har gått ned ca 11 kg på det.
De siste 4-5 kg har jeg gått ned på ketogent kosthold.

Jeg skal høre med han om han kan finne igjen den artikkelen jeg.

__________________

Stolt mamma til gutt-09/03, gutt-12/04, jente-04/08 og jente-05/11
Evah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 10:15   #5
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Hjernen min fungerer like dårlig på Ketoner som på Glucose. Kroppen min trives best på Ketoner

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 10:25   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Jeg har lest noen sånne artikler jeg også, men dette baseres på gammel "kunnskap" basert på at hjernen må ha raske karbohydrater for å fungere godt. Man merker det kanskje selv, om man inntar noe sukkerholdig, at man føler seg mer energisk, kanskje man også føler at hjernen fungerer bedre, men dette daler fort, og man må innta alt mer.
På lavkarbo har du en jevn forbrenning og dermed et jevnt energinivå, på ketogent kosthold produserer kroppen en god del ketoner, som hjernen bruker, og fungerer godt på.

Om du ikke har gått på lavkarbo så lenge, så er det du opplever nå en helt naturlig reaksjon på overgangen fra blandingsforbrenneing (karbohydrater og fett) til fettforbrenning (rent fett) dersom du spiser ketogent. En omstilling er det uansett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 18:07   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Jeg vant en omgang Memo med min 8-årige sønn her om dagen - det har ALDRI skjedd før. Jeg tror det skyldes kuren...... *ler*

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 19:23   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Veldig mange av de gamle ernærings "ekspertene" har dette som et argument mot lavkarbo. Hjernen trenger karbohydrater, men det er så minimalt at den bruker de karbohydratene kroppen selv produserer. Vi har absolutt ingen behov for å spise karbohydrater for å gi hjernen det den trenger.

Det er forferdelig vondt å ha sånn hodepine (jeg har det selv iblant), men det er som regel etter at jeg har hatt en megasprekk med noen skikkelige karbobomber. Eller etter en fyllekule...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 21:13   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Har lest at 20% av hjernens energibehov må dekkes av glucose. Dette lager kroppen selv av feks protein eller det dekkes gjennom kosten. Det er noen få andre celler i kroppen som bare går på glucose. Samlet er behovet noe slikt som 30-50g pr dag. Det er alltid nok protein i kroppen til at dette dannes også når man går uten mat eller uten inntak av karbo.
Kjøttetende dyr har akkurat samme behovet og bruker også glucose til å yte max. De bare omsetter proteiner til glucose og så er det dekket. Det er ikke så stor forskjell som man tror...

Mange blir klare i toppen av å gå på fettforbrenning, ketoner, stabilt blodsukker er etter min mening det viktigste man gjør for å ha energi hele dagen.

Jeg yter på en måte 110% mentalt når jeg spiser lavkarbo og har en høy fettforbrenning. Jeg kuttet karbo en dag og da var det gjort ila 6 timer. Energien var på plass og karbo går jeg ikke tilbake til, iallefall ikke før middag.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 21:58   #10
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

110 % her også

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 00:26   #11
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

I dag støttes dette. Har lavkarboopptur nu.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 06:46   #12
bilringen
Juniormedlem
 
bilringen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 45
Innlegg: 13
bilringen er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Mye karbohydrater i maten betyr mer serotonin til hjernen. Serotonin har en sløvende effekt på hjernen vår. Altså motsatt av det folk tror.

bilringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 20:03   #13
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

I dag støttes dette. Har lavkarboopptur nu.

Hvordan fant du ut at ketolyse ikke fungerte på deg? Var det sammensetningen eller at du ikke gikk ned?

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-09, 11:57   #14
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo, negativt for hjernen?

At serotonin bare er sløvende, er ikke riktig. Serotonin er et velvære-signalstoff. Karbohydrater kan først virke oppkvikkende, før man får denne nedturen. Her er det snakk om balanse. Folk som søker ulike, ytre måter å få intenst velvære eller kick på, vil oppleve at virkningen etter hvert varer kortere og kortere, og at man må ha stadig mer stimulans for å oppnå tilsvarende virkning. Om man lever på høykarbo/lavfett, så vil man tvert i mot oppleve å få lite dopamin. Dopamin er et handlings-signalstoff.
Det er veldig sunt å ha et mest mulig jevnt nivå av disse stoffene, slik at man unngår denne avhengighets-karusellen. Det er nemlig snakk om avhengighet. At man kan være avhengig av karbohydrater, vet jeg selv godt.
Til trådstarter: Kan det være f.eks. kaffeabstinens du har opplevd? Dersom man til vanlig drikker mye kaffe, og så brått slutter, så får mange veldig vondt i hodet.
Evt. om du har vært veldig stressa en dag, og så kjenner reaksjon på det dagen etter.
Uansett: Lavkarbo er veldig bra for å holde hormonene i kroppen stabile, og om du spiser variert og nok mat, så skal dette, etter manges erfaring, hjelpe veldig på både kropp og sinn.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Får hjernen nok energi på lavkarbo ? Ullabulla Lavkarbo generelt 4 02-10-08 09:10
Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose? Sugarpill Spørsmål og svar 5 19-08-07 19:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no