Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Gastric bypass

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-06-11, 19:05   #1
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Gastric bypass

Jeg er bare nyskjerrig. Hva skal til for å være kvalifisert til en slik operasjon? Utføres en slik operasjon på en person som veier ca 100kg med en bmi på 37? Er det mulig å få en slik operasjon gratis hvis man blir henvendt av fastlege? (mener det er mulig, men venteliten er lang?) I så fall, hva skal til for å bli henvendt av fastlege til gastric bypass?

Hvis man gjør det privat, og ikke igjennom fastlege - får alle som er overvektig lov å ta slik operasjon, eller må man møte visse kriterier da også?

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:09   #2
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Gastric bypass

Jeg skulle ganske googlet litt føøør jeg postet, ser man må ha 30+ i bmi..

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:15   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass

Er det ikke over 40 i BMI da?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:36   #4
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Gastric bypass

Hos Aleris er det i alle fall 30+..

http://www.overvekt.net/index.php?id=1029

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 21:24   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Gastric bypass

Aleris tar bare betalende pasienter og derfor kan de operere helt ned til bmi 30.
Skal man ha dekket sin operasjon, så må man operere seg på offentlig sykehus.
Da kreves det en bmi på minst 40. Bmi 35 ved tilleggssykdommer som f,eks: Diabetes, søvnapne o.l

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:17   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass

Jeg hadde BMI på 35 da fastlegen min henviste meg og med insulinavhengig dia2, ødelagte knær og vonde hofter, samt historikken, ble jeg plassert i prioritert gruppe på mitt sykehus.
Behandlingen skal da være påbegynt innen et år etter at henvisningen ble registrert. Dvs at innen utgangen av oktober skal min ferd var i gang.
Men det betyr ikke at det ikke kan bli år å vente likevel, desverre! Time med ernæringsfysiolog, så 6 måneder før time til noe annet, så måneder før operasjonskole over noen måneder før man må vente kanskje leeeeenge på dato for operasjon helt i enden av den delen av løpet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 08:06   #7
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Gastric bypass

Du må nok dessverre vente på lik linje med alle andre til tross for sykdommen din ja Kitt.
Det at du har diabetes betyr at du har rett til å få dekket gbp med BMI 35, men det gir ikke rett til å gå foran noen.
De som får gå foran i køen er nok bare folk med alvorlig sykdom, som f.eks hjertesykdom.
Andre tilleggssykdommer som diabetes, søvnapne og andre tilleggssykdommer er så vanlige blant overvektige at det ville blitt umulig å sortere hvem som skal få gå foran.
Hadde selv alvorlig søvnapne med over 50 pustestopp i timen med min bmi 53, men det var aldri snakk om å få gå foran.
Ventet faktisk i hele 4 år før jeg endelig fikk min vektoperasjon

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 09:31   #8
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gastric bypass

Jeg tok min operasjon privat, for å slippe køen.. Jeg hadde sikkert overlevd ventinga, men da valget først var tatt så ville jeg får det overstått, så jeg kunne nyte det som er igjen av ungdomstida mi

Det er dyrt, men det var verdt det

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 11:10   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Du må nok dessverre vente på lik linje med alle andre til tross for sykdommen din ja Kitt.
Det at du har diabetes betyr at du har rett til å få dekket gbp med BMI 35, men det gir ikke rett til å gå foran noen.
De som får gå foran i køen er nok bare folk med alvorlig sykdom, som f.eks hjertesykdom.
Andre tilleggssykdommer som diabetes, søvnapne og andre tilleggssykdommer er så vanlige blant overvektige at det ville blitt umulig å sortere hvem som skal få gå foran.
Hadde selv alvorlig søvnapne med over 50 pustestopp i timen med min bmi 53, men det var aldri snakk om å få gå foran.
Ventet faktisk i hele 4 år før jeg endelig fikk min vektoperasjon

Jeg er fullstendig klar over det, Dolsi, har da heller ikke sagt noe annet!
Vet dog fra vårt andre felles forum at noen faktisk "maser" seg frem i køen pga div sykdommer, blant annet diabetes!(Som faktisk kan være både invalidiserende og svært dødelig, bare så det er sagt!)

Det jeg mente var at selv om de lover behandlingsoppstart innen 12 måneder, betyr ikke det at man er ferdig operert innen den tid! Langt der i fra!

Da vi allerede er på tålegrensen ang lån pga at jeg har vært syk i 5 år, er privat operasjon utelukket. Har spurt min mor, som sitter på den store pengesekken om forskudd, men hun er så i mot GBP at der var det ikke noe å hente!

Så lenge jeg kan holde vekten sånn ca med LCHF, kan jeg godt vente en stund, jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 21:17   #10
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Gastric bypass

Det var ikke ment som kritikk det der da Kitt, bare ren fakta.
Vet da av erfaring jeg at det er tøft å vente på en vektoperasjon, så jeg forstår godt at du vil ha operasjonen fort, særlig når du er syk.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 22:08   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Sesti, her.

Jeg tok min operasjon privat, for å slippe køen.. Jeg hadde sikkert overlevd ventinga, men da valget først var tatt så ville jeg får det overstått, så jeg kunne nyte det som er igjen av ungdomstida mi

Det er dyrt, men det var verdt det

Samme her, selv om jeg er noen år eldre. Veldig fornøyd med at jeg har tatt operasjonen privat for litt over et år siden. Har gått ned omtrent 80% av overvekten min etter operasjonen, og hadde jeg søkt i det offentlige hadde jeg ikke vært operert enda.

Spiser fortsatt lavkarbo selv om jeg er operert, fordelen med operasjonen er at jeg ikke lenger kan sprekke og miste motivasjonen før jeg klarer å pense inn på rett spor igjen. Levde lavkarbo i flere år før operasjonen også, men tålte da svært lite karber, og føyk opp 2 kg omtrent bare jeg tenkte på å spise litt pasta, eller et kakestykke i et selskap. Måtte være utrolig streng med karbene for å klare å gå ned, og kunne ikke skeie ut i det hele tatt, og det ble etterhvert for vanskelig synes jeg. Nå spiser jeg litt karber innimellom dersom jeg ønsker det, og samler ikke like mye vann som jeg gjorde for x-antall kg siden dersom jeg spiser litt flere karber enn vanlig en dag. Regner med at det kommer av at c-peptidnivåene mine nå er omtrent helt fine, i forhold til før da de var ganske høye.

Synes absolutt operasjonen var et meget godt valg, og fokuset blir selvsagt etterhvert å klare å holde vekten og ikke gå opp igjen. For operasjonen er bare et verktøy for å gå ned i vekt, man må jobbe for å holde vekten i etterkant.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 14:21   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg hadde BMI på 35 da fastlegen min henviste meg og med insulinavhengig dia2, ødelagte knær og vonde hofter, samt historikken, ble jeg plassert i prioritert gruppe på mitt sykehus.
Behandlingen skal da være påbegynt innen et år etter at henvisningen ble registrert. Dvs at innen utgangen av oktober skal min ferd var i gang.
Men det betyr ikke at det ikke kan bli år å vente likevel, desverre! Time med ernæringsfysiolog, så 6 måneder før time til noe annet, så måneder før operasjonskole over noen måneder før man må vente kanskje leeeeenge på dato for operasjon helt i enden av den delen av løpet!

Tenkte jeg skulle oppdatere bittelitt for de som er interessert!! Var jo ganske sikker på at dette kom til å ta tiiiiid!
Jeg hadde garantidato i slutten av oktober, men da jeg kom hjem fra ferie i sommer, lå det brev om time allerede 12. august.
Var og snakket med en svært hyggelig ernæringsfysiolog på Bærum sykehus som konkluderte med at jeg oppfylte vilkårene og dermed sendte meg videre i systemet.
Hun sa jeg skulle på Starkurs før jul( 20/10) og at de satset på at alle skulle være operert senest 6 måneder etter avsluttet kurs.
Vet de ikke helt klarer sin egen 6- måneders frist, men det stemmer for de fleste. Så om det går som det skal, er jeg operert før St. Hans!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 18:26   #13
tassa69
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 327
tassa69 er ny på veien

Sv: Gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tenkte jeg skulle oppdatere bittelitt for de som er interessert!! Var jo ganske sikker på at dette kom til å ta tiiiiid!
Jeg hadde garantidato i slutten av oktober, men da jeg kom hjem fra ferie i sommer, lå det brev om time allerede 12. august.
Var og snakket med en svært hyggelig ernæringsfysiolog på Bærum sykehus som konkluderte med at jeg oppfylte vilkårene og dermed sendte meg videre i systemet.
Hun sa jeg skulle på Starkurs før jul( 20/10) og at de satset på at alle skulle være operert senest 6 måneder etter avsluttet kurs.
Vet de ikke helt klarer sin egen 6- måneders frist, men det stemmer for de fleste. Så om det går som det skal, er jeg operert før St. Hans!

Oi , spennende:-)

tassa69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi Starry Eyes Spørsmål og svar 9 16-06-11 07:58
Gastric bypass sand Lavkarbo generelt 17 21-07-10 21:10
Slankeoperasjon, gastric bypass jente26 Spørsmål og svar 3 09-06-09 08:02
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 11:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no