Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Grønnsaker-rå eller kokt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-08, 19:52   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Grønnsaker-rå eller kokt?

Har hørt 40 forskjellige svar på dette, så nå spør jeg en gang for alle.
Grønnsaker. Er de best når de er rå eller når de er kokt? Sånn ernærings/vitaminopptaksmessig..


(jeg vet at det sikkert er blitt spurt om det før og at det bare er til å søke. Men når jeg søker så kommer det opp 40.000 tråder, som ikke har noe med saken å gjøre, så hvis noen har søketips i samme slengen, så taes de i mot med stor takk

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 19:59   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

Råe grønnsaker er bra og forvellede grønnsaker er bra. (evt. at du legger grønnsaker i kald vann og lar de koke opp. Når vannet koker er de ferdige). Det forsvinner ikke så mye vitaminer at det har noen betydning.

Men med kokte grønnsaker (sånn helt myk kokte) forsvinner en del i kokevannet.

Ellers sier flere naturteapeuter at kroppen ikke har godt av mer enn et måltid råe grønnsaker per dag. Det er fordi det i mange tilfeller er tungt fordøyelig og må tygges veeeeeldig godt for at det ikke skal komme ut igjen i store biter. Det sier seg selv at det ikke blir liggende mye næring igjen da.

Forvellet er perfekt sier de, for da er grønnsaken såpass myk at magen må jobbe litt, det er lite vitamin tap og de er ikke så harde at de ikke tas opp om de ikke er tygget godt nok.

Det er iallefall hva jeg har lært.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 20:28   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

takk for godt svar=)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 20:29   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

Fikk tips av en ernæringsfysiolog om å bruke mikro'n til å koke grønnsaker.

En bolle med lokk, oppdelte grønnsaker, bittelitt vann i bunnen-> 5 min i mikro-> mmmm.....

Da forsvinner ikke noe av noen ting, grønnsakene blir kjempegode og det er veldig enkelt om det bare er til en person.

Jeg pleier å lage litt ekstra, så har jeg også til morgenomeletten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 20:48   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

Mens jeg blir litt skeptisk til mikrokoking når jeg leser feks. dette:

http://www.matoghelse.no/oppvarming-...417-48969.html

Leste for noen år siden om en undersøkelse som påviste at brokkoli faktisk mistet hele 90 % av næringsinnholdet sitt når den ble tilberedt i mikroen. Husker desverre ikke hvor jeg leste det, lette på google nå men fant det ikke igjen. Mulig noen grønnsaker ikke tåler mikro mens andre gjør det? Sånn er det jo feks. med morsmelk og vanlig melk/mme. Morsmelk skal jo IKKE varmes i mikro, da blir den helt ødelagt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 21:11   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

Morsmelk mister en del av ANTISTOFFENE og kan utvikle varmepunkter (siden mikroen varmer i punkter i maten?), det er ikke vitaminene som går bort så mye...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 21:15   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

Ok. Nei jeg vet jo ikke, men jeg er ikke svoren tilhenger (eller svoren skeptiker) når det finnes så mange delte meninger og så mye "skummel" info der ute. Barnemat har jeg aldri varmet i mikroen, heller aldri morsmelkerstatning. Men jeg bruker den endel selv, feks. til hurtig tining av og til, popcorn og feks. Mock Danish.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 00:37   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: grønnsaker-rå eller kokt?

jeg er en stor motstander av microbølgeovn (husker ikke hvorfor da) Men bruker det aldri..
Føler bare at det ikke kan være særlig godt for maten, uansett hva man gjør med den..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 11:37   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker-rå eller kokt?

Kona til arkitekten som tegnet kjøkkenet vårt er bl.a. naturterapeut MED eget drivhus. Så han tegnet IKKE inn plass til mikro i vårt nye kjøkken. Jeg spurte om vi ikke skulle ha det, - og han sa blankt NEI. Har funnet ut at komfyren (bl.a. varmluft) er fin å tine mat i. Og det gpr kjemperaskt om man legger mat i kald ovn, og stiller inn på 175-200 grader. Når ovn er varm er mat gjennomvarm !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 13:27   #10
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker-rå eller kokt?

Jeg er også skeptisk til micro-mat...klarer meg utmerket godt uten

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 13:57   #11
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker-rå eller kokt?

Jeg spiser alle grønnsaker rå. Synes at de er best på smak og har fått dette anbefalt av min homøpatvenninne.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:19   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker-rå eller kokt?

Mens jeg på min side har fått anbefalt av akupunktøren min å ikke spise rå mat i det hele tatt

Men spøk til side, det er på grunn av det samme som Nille skriver. Jeg har problemer med magen, og rå mat er vanskelig å fordøye. I kinesisk medisin snakkes det om en "indre ild" som det er viktig å ikke slukke, det være seg med kald/rå mat eller iskaldt vann. Jeg er blitt anbefalt mye supper, og ellers varm mat for det meste. Dette er jo spesielt for meg og min konstitusjon, andre kan ha bedre av kaldt og rått, men spesielt om vinteren er det viktig med "varmende" mat for de fleste av oss. Så kan vi heller spise mer salat o. l på sommeren.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
forslag til dagsmenyer på atkins? raven Induksjonen 7 05-10-04 04:12
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon! HP Induksjonen 0 25-02-04 21:50
Reglene for induksjonen HP Induksjonen 0 13-02-04 22:46
Bønnemos med grønnsaker Maz Middag 2 13-02-04 07:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no