Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken type fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-02-09, 21:00   #1
kosline
Juniormedlem
 
kosline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Åfjord
Innlegg: 26
kosline er på en erverdig vei

Hvilken type fett?

HEIA !!!
No spekulere æ på kålles mat æ ska spis for å få i mæ nok fett æ da..
Prøve å få i mæ endel majones, uten særlig hell..
Steike alt i smør, bruke en del rømme og fløte i dressinger og sauser..
Ka meir kan æ ha i mæ??
Æ går da itj ned nånn teng æ..

__________________
Alt e ber enn ingenting!!!
kosline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ketose litt på egen hånd Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 23:38   #2
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hvilken type fett?

[utrivelig]Helt åff tåpikk, men no må æ bare si nånnting... Særriøst, å skriv foruminnlægg på dialækt e nå av de væsjte såmm finnes! De e jo næst ummuli å læs førr vanli folk, å dæm førrtjene næstn itj svar eingång. Dialækt å æssæmæssspråk høre itj jæm i de skiftlie nåsjke språk rætt å slætt.[/utrivelig]
Det burde stå noe om dette i retningslinjene...

Beklager om jeg var stygg, kosline. Det var ikke meningen isåfall, og jeg håper ikke du tar det feil.
Så over til saken. Det er mange gode oppskrifter her inne for tips om hvordan du kan få i deg mer fett. Mange tar tilskudd i form av olje, andre får det i seg via naurlig fet mat. Jeg ser at du ikke har valgt en spesifikk filosofi, og det er selvsagt helt greit. Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i de forskjellige lavkarbo-teoriene men det kan iallefall vært lurt å lese endel om de. På veien kommer du til å snuble over mange gode fettkilder, og ikke minst får du en super forståelse for hele lavkarboprinsiippet. Det vil ikke bare hjelpe deg til å finne ut av hva som er tillatt eller ikke, men også å forstå hvorfor. Det gjør det myyye enklere å holde seg unna fy-maten. Iallefall i min erfaring!
Lykke til!

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 22:59   #3
kosline
Juniormedlem
 
kosline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Åfjord
Innlegg: 26
kosline er på en erverdig vei

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av Bacon, her.

[utrivelig]Helt åff tåpikk, men no må æ bare si nånnting... Særriøst, å skriv foruminnlægg på dialækt e nå av de væsjte såmm finnes! De e jo næst ummuli å læs førr vanli folk, å dæm førrtjene næstn itj svar eingång. Dialækt å æssæmæssspråk høre itj jæm i de skiftlie nåsjke språk rætt å slætt.[/utrivelig]
Det burde stå noe om dette i retningslinjene...

Beklager om jeg var stygg, kosline. Det var ikke meningen isåfall, og jeg håper ikke du tar det feil.
Så over til saken. Det er mange gode oppskrifter her inne for tips om hvordan du kan få i deg mer fett. Mange tar tilskudd i form av olje, andre får det i seg via naurlig fet mat. Jeg ser at du ikke har valgt en spesifikk filosofi, og det er selvsagt helt greit. Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i de forskjellige lavkarbo-teoriene men det kan iallefall vært lurt å lese endel om de. På veien kommer du til å snuble over mange gode fettkilder, og ikke minst får du en super forståelse for hele lavkarboprinsiippet. Det vil ikke bare hjelpe deg til å finne ut av hva som er tillatt eller ikke, men også å forstå hvorfor. Det gjør det myyye enklere å holde seg unna fy-maten. Iallefall i min erfaring!
Lykke til!

Huff da.. Stakkars deg da,,, Har vel bare lagt meg til en uvane der gitt.. beklager, skal prøve å skjerpe meg!!
Har lest meg grønn på alt mulig den siste tia, og e på randen av å gi opp..
Håper at noe sjer snart.. muli dette er en umulig kur for meg..

__________________
Alt e ber enn ingenting!!!
kosline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ketose litt på egen hånd Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 00:05   #4
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av kosline, her.

Har lest meg grønn på alt mulig den siste tia, og e på randen av å gi opp..
Håper at noe sjer snart..

Da vil jeg anbefale deg å gå etter en spesifikk filosofi i stedet for å lese litt om alt. Det er så mye enklere å forholde seg til, og der står det gjerne måltidsforslag og ca mengder av det meste. Helt definerte retningslinjer som er enkle å forholde seg til. Det betyr at du eliminerer forvirringen en gang for alle.
Du kan jo lese Ketolyseboka f.eks? Den kuren er enkel å forholde seg til.

Og husk at det er ingenting som skjer over natta. (Sånn bortsett fra at mye vann forsvinner ) Vekttap tar tid selv når det går fort. Selv om det starter som en slankekur så er det viktig å innse at man må kutte ut de kjipe karbene for alltid. Lavkarbo er en livstilsendring.

Sitat:

muli dette er en umulig kur for meg..

Hvilken kur er det du har prøvd da? Og hvor lenge har du holdt på?

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 00:59   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken type fett?

Nå skulle jeg akkurat til å si noe om dialekt-skriving, for jeg måtte lese innlegget ditt sikkert 5 ganger før jeg forstod helt hva som stod der. Men så hadde jo Bacon sagt det, så da skal jeg ikke si noe.

Lykke til, kunnskap gjør det lettere å overholde den nye livsstilen. Les alt du kommer over, og bruk tid på å finne gode oppskrifter her på forumet, print dem ut og ha dem i en egen lavkarbo-kokebok-perm, så har du alltid tilgang på fristende retter.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:02   #6
kosline
Juniormedlem
 
kosline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Åfjord
Innlegg: 26
kosline er på en erverdig vei

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av Bacon, her.

Da vil jeg anbefale deg å gå etter en spesifikk filosofi i stedet for å lese litt om alt. Det er så mye enklere å forholde seg til, og der står det gjerne måltidsforslag og ca mengder av det meste. Helt definerte retningslinjer som er enkle å forholde seg til. Det betyr at du eliminerer forvirringen en gang for alle.
Du kan jo lese Ketolyseboka f.eks? Den kuren er enkel å forholde seg til.

Og husk at det er ingenting som skjer over natta. (Sånn bortsett fra at mye vann forsvinner ) Vekttap tar tid selv når det går fort. Selv om det starter som en slankekur så er det viktig å innse at man må kutte ut de kjipe karbene for alltid. Lavkarbo er en livstilsendring.

Hvilken kur er det du har prøvd da? Og hvor lenge har du holdt på?

Jeg har vel ikke helt peiling på hvilken kur jeg går på.. Prøver å holde meg unna karbohydrater.. jeg teller ingenting, men ser selvfølgelig på varedeklarasjonen. Tror jeg holder meg på ca 15 gr.pr dag.. Ikke brød, ris, potet, pasta hv.mel, sukker, frukt osv..
Men når du sier kutte ut for alltid??? Mener du at jeg blir allergisk for d i ettertid??
Eller er det for at du mener at jeg går opp i vekt fort som fy??
Har vel bare holdt på i 3 uker.. men ventet meg kanskje raskere resultat..

__________________
Alt e ber enn ingenting!!!
kosline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ketose litt på egen hånd Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:13   #7
maysa
Seniormedlem
 
maysa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: buskerud
Innlegg: 1.407
maysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snill

Sv: Hvilken type fett?

hei koseline hvor mye skal du ned i vekt da?? og drikker du nok vann og trener du???du kan jo kjøpe cocosa og ha i kaffen eller noe osv...stå på videre..klem fra en venn

__________________
Smil til meg, så smiler jeg igjen.

maysas journal
vekt 29/9- 121,8 vekt 6/10-120,3
maysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: være litt forsiktig med karbene Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:19   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av kosline, her.

Jeg har vel ikke helt peiling på hvilken kur jeg går på.. Prøver å holde meg unna karbohydrater.. jeg teller ingenting, men ser selvfølgelig på varedeklarasjonen. Tror jeg holder meg på ca 15 gr.pr dag.. Ikke brød, ris, potet, pasta hv.mel, sukker, frukt osv..
Men når du sier kutte ut for alltid??? Mener du at jeg blir allergisk for d i ettertid??
Eller er det for at du mener at jeg går opp i vekt fort som fy??
Har vel bare holdt på i 3 uker.. men ventet meg kanskje raskere resultat..

Det virker som du har lagt deg på en ketose-vei Men siden du ikke teller karber vet du faktisk ikke hvor mye du får i deg...
Og det er faktisk en av advarslene i ketolyseboka; blander du for mye, spiser for lite fett, for mye/for lite karber, spiser for lite, eller for mye osv.osv...så kan du ende opp med motsatt virkning.
Det er ikke lett å legge opp til en slik type diett på egen hånd.(Jeg hadde aldri klart det)

Et lavkarbo kosthold er anbefalt for livstid ja. Går du tilbake til det gamle kaostholdet du hadde etter endt slanking, er du garantert å gå opp i vekt.

Hvor mye skal du ned?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:24   #9
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av kosline, her.

Jeg har vel ikke helt peiling på hvilken kur jeg går på.. Prøver å holde meg unna karbohydrater.. jeg teller ingenting, men ser selvfølgelig på varedeklarasjonen. Tror jeg holder meg på ca 15 gr.pr dag.. Ikke brød, ris, potet, pasta hv.mel, sukker, frukt osv..

Ok, jeg vil igjen anbefale deg å velge en spesifikk filosofi og følge den til punkt og prikke. F.eks ketolysekuren er et godt utgangspunkt. Om du leser deg opp på en filosofi så vil du se at du er helt avhengig av å starte å veie maten og vite hvor mange karbo du får i deg i løpet av en dag, ikke bare tippe. Det er også viktig hvilke kilder disse karbohydratene kommer ifra.
Jeg har en mistanke om at du kanskje hoppet inn i dette litt for fort uten å ha den nødvendige kunnskapen først.
Tro meg, når du skjønner bakgrunnen til hvorfor karbo egentlig er blæbo så er det mye enklere å: 1. spise riktig mat, 2. holde seg unna feil mat, og 3. klare å holde motivasjonen oppe.

Sitat:

Men når du sier kutte ut for alltid??? Mener du at jeg blir allergisk for d i ettertid??

Raske karbohydrater er det som har fått deg i uløkka fra starten av. Målet må vel være å sørge for at det ikke skjer igjen den dagen du har funnet trivselsvekten din? Det betyr å spise lavkarbo resten av livet.
Når du tilegner deg mere kunnskap om karbohydrater så kommer du til å forstå hvor møkkamat det egentlig er, og det er bare deilig å ta det valget om å i stor grad eliminere de fra kosten. Ikke minst velge de riktige karbohydratene.

Selv om lavkarbo er en enkel og svært behagelig måte å gå ned i vekt på så krever det alikevel at man gjør ting gjennomført og riktig.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:50   #10
kosline
Juniormedlem
 
kosline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Åfjord
Innlegg: 26
kosline er på en erverdig vei

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det virker som du har lagt deg på en ketose-vei Men siden du ikke teller karber vet du faktisk ikke hvor mye du får i deg...
Og det er faktisk en av advarslene i ketolyseboka; blander du for mye, spiser for lite fett, for mye/for lite karber, spiser for lite, eller for mye osv.osv...så kan du ende opp med motsatt virkning.
Det er ikke lett å legge opp til en slik type diett på egen hånd.(Jeg hadde aldri klart det)

Et lavkarbo kosthold er anbefalt for livstid ja. Går du tilbake til det gamle kaostholdet du hadde etter endt slanking, er du garantert å gå opp i vekt.

Hvor mye skal du ned?

hmm... noe må jo skje... etterhvert?? jeg har ikke gitt opp helt enda da..=)
Men hadde vært fint å gått ned ca 10 kg..
Jammen.. blir du ikke lei av å spise d samme hele tiden da?
Vet salat er en fin ting, men det blir jeg så lei av .
Har bakt meg brød, av bakemix.. fin ting å legge pålegget på!!
Jeg spiser antakelig alt for lite grønnt etter det jeg skjønner.. så mulig jeg må gå over på noe annet.. Eller?

__________________
Alt e ber enn ingenting!!!
kosline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ketose litt på egen hånd Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 23:54   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av kosline, her.

hmm... noe må jo skje... etterhvert?? jeg har ikke gitt opp helt enda da..=)
Men hadde vært fint å gått ned ca 10 kg..
Jammen.. blir du ikke lei av å spise d samme hele tiden da?
Vet salat er en fin ting, men det blir jeg så lei av .
Har bakt meg brød, av bakemix.. fin ting å legge pålegget på!!
Jeg spiser antakelig alt for lite grønnt etter det jeg skjønner.. så mulig jeg må gå over på noe annet.. Eller?

Jeg har aldri hatt så varierte middager som etter jeg la om kostholdet

Frokost og lunch blir ofte det samme ( men det var det før også ), men det er mye bedre med egg og bacon til frokost enn tørr brødskive med kjedelig pålegg Og salat til lunch smaker jo sååå mye bedre enn brødskiver med svett ost

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 00:05   #12
kosline
Juniormedlem
 
kosline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Åfjord
Innlegg: 26
kosline er på en erverdig vei

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg har aldri hatt så varierte middager som etter jeg la om kostholdet

Frokost og lunch blir ofte det samme ( men det var det før også ), men det er mye bedre med egg og bacon til frokost enn tørr brødskive med kjedelig pålegg Og salat til lunch smaker jo sååå mye bedre enn brødskiver med svett ost

joda... fullstendig enig.. Men jeg er så ustrukturert, at d med veiing og måling av maten jeg spiser, blir aldri en del av meg..
Så mulig jeg må bare godta mine kilo..
Må jo komme noe godt ut av at jeg har kuttet ut d meste av karbohydratene uansett, tenker jeg..

__________________
Alt e ber enn ingenting!!!
kosline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ketose litt på egen hånd Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 08:38   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken type fett?

Opprinnelig lagt inn av kosline, her.

joda... fullstendig enig.. Men jeg er så ustrukturert, at d med veiing og måling av maten jeg spiser, blir aldri en del av meg..
Så mulig jeg må bare godta mine kilo..
Må jo komme noe godt ut av at jeg har kuttet ut d meste av karbohydratene uansett, tenker jeg..

Ja, det kommer noe godt ut av det

Ha tålmodighet, så løsner det snart vettu

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken type sukkererstatning? fagremøy79 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 20-10-09 18:45
Vanlig kjøttdeig-Ok eller ikke? Hvilken type kjøttdeig er best? Kyllingkjøttdeig? tonemor Ketolysekuren 8 21-09-08 18:31
Hvordan skal jeg få i meg nok type fett? dydde Type O 2 24-03-08 17:01
Hvilken "type" tilhører du ?? Nille Generell ernæringsdebatt 22 22-11-05 04:09
Hvilken type ris? Nemi Lavkarbo generelt 1 25-07-04 07:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no