Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tung benbygning?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-09, 20:16   #1
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Tung benbygning?

hm

finnes det tung benbygning?

det er jo ofte en undskyldening for og veie for mye.

finnes det?

har plukket opp en del info, men venter og si noe til jeg hører dere.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:26   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Tung benbygning?

Tja. Jeg tror at når mange sier 'tung beinbygning' så mener de ikke nødvendigvis vekten av knoklene sine, heller liksom.. litt proporsjoner og forhold og sånt?

Jeg mener, folk er jo ikke identiske - noen har lange armer og bein og hals, noen har brede hofter og korte fingre, etc etc. At to mennesker er like høye betyr feks overhodet ikke at begge ser bra ut ved et visst antall kilo, selv uavhengig av muskler og sånne ting.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 20:31   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Tja. Jeg tror at når mange sier 'tung beinbygning' så mener de ikke nødvendigvis vekten av knoklene sine, heller liksom.. litt proporsjoner og forhold og sånt?

Jeg mener, folk er jo ikke identiske - noen har lange armer og bein og hals, noen har brede hofter og korte fingre, etc etc. At to mennesker er like høye betyr feks overhodet ikke at begge ser bra ut ved et visst antall kilo, selv uavhengig av muskler og sånne ting.


mm.

jeg har hørt en del. ja, at ingen skjelett er like, og at det veier omtrent 20% av vekten VÅR. men gjør den det kan du jo ikke skylde på den - for hvis den øker i vekt da, blir sterkere er det jo fordi den ahr mere og "bære" på?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 21:24   #4
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Tung benbygning?

Et skjelett veier da ikke mange kiloene? Når man er for tung, får man ikke tyngre skjelett, bare mere muskler som bærer vekta. Vi har sterke bein.. Blir som et telt, sirkustelt, kanskje? Jo mere utstyr de henger i taket inne, jo flere barduner må de ha. Støttestag og "teltstengene" er sterke nok til å bære økt vekt, sålenge de blir stabilisert av bardunene.. Egentlig, under her et sted, har jeg en stor muskelmasse, sett i forhold til andre damer på min alder, som er "normalvektige". Egentlig er jeg rene kroppsbyggeren

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 21:39   #5
Evalett
Juniormedlem
 
Evalett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 26
Evalett er på en erverdig vei

Sv: Tung benbygning?

Jeg vet ikke så mye om forskjell i benbygning og vektforskjeller som følge av dette. Men jeg vet at det er stor forskjell på muskelmasse - også uavhengig av trening. Jeg har alltid vært "muskuløs", selv i faser med overvekt. Vet at man skal være glad for å ha et godt støtteapparat rundt knoklene, men jeg er forsiktig med vekttrening etc. Satser heller på lett styrketrening og kondisjonstrening. Aner ikke hva det utgjør i vekt, men ...

__________________


Evalett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 22:07   #6
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

Jeg tror det er riktigere å si bred beinbygning enn tung. I fjor da jeg veide 78 kilo (en del muskler, men også mye fett), så var ribbeina mine synlige og kunne telles. Jeg er 1,69 høy. Jeg hadde enda en del fett som godt kunne forsvinne da, men jeg vil nok aldri kunne bli en størrelse 36 eller 38 fordi skjelettet mitt er bredt bygget. Og da blir jo kiloene flere også.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 22:12   #7
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Tung benbygning?

Sant, jeg begynner å se sjuk ut om jeg kommer under 75, er 167 (og en halv )

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 22:13   #8
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Tung benbygning?

Hei
Prøvde å finne en god kilde men fant denne, som jeg antar er riktig da det samsvarer med det jeg har hørt tidligere.

Har du hørt noen si at de veier mye på grunn av tung benbygning?
Dette er nok en sannhet med visse modifikasjoner, faktisk så er vektvariasjonen på benbygningen vår kun ca. 750 g. for kvinner og ca. 1 kg. for menn. Gjennomsnittsvekten på en kvinnes skjelett er ca. 2,5 kg, mens det for en mann er ca. 3,5 kg., variasjonen på pluss eller minus 30%. En persons totale vekt kommer altså stort sett fra bløtdelsmassen, ikke fra skjelettet, altså fra muskler, fettvev og væske, ikke fra knokler eller brusk. Skjelettet er tilpasset sin oppgave, et indre reisverk. En tung kropp vil ha innvirkning på størrelsen, jo større belastning, jo mer må det bære, derfor vil en stor, tung person ha et noe større skjelett enn en liten, lett person, men de helt store utslagene på en persons totale vekt vil benbygningen ikke ha!

http://www.nokadietten.no/overvekt2.html

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 23:37   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg tror det er riktigere å si bred beinbygning enn tung. I fjor da jeg veide 78 kilo (en del muskler, men også mye fett), så var ribbeina mine synlige og kunne telles. Jeg er 1,69 høy. Jeg hadde enda en del fett som godt kunne forsvinne da, men jeg vil nok aldri kunne bli en størrelse 36 eller 38 fordi skjelettet mitt er bredt bygget. Og da blir jo kiloene flere også.

Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.

Sant, jeg begynner å se sjuk ut om jeg kommer under 75, er 167 (og en halv )

Jeg er også 167cm og ser litt skrapa ut om jeg kommer under 72 kg.
Da jeg gikk på GR en gang på 90- tallet, målte de beina i albuen for å se hva slags beinbygning man hadde!
I skjemaet stod det L(lett), M(medium) og K(kraftig). På mitt skjema hadde de tilføyet EK(ekstra kraftig). Damen hadde holdt på i mange år og hadde aldri før sett noen med så bred beinbygning som meg!

Det er klart at jeg med brede skuldre og hofter og store pupper må ha litt mer kjøtt på beina enn en som er mye spinklere bygget!
Har en venninne som er like høy som meg, men bare halvparten så bred over skuldre og hofter.Jeg ville nok sett ganske syk ut om jeg hadde veid det samme som henne, lissom!

Uansett hva BMI mener om den saken!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 00:06   #10
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Uansett hva BMI mener om den saken!

Jeg mener å ha lest et sted at man har et slingringsmonn på +/-10% på BMI ifht kroppsbygning, men jeg kunne ikke finne noen kilder til dette.

Mitt ultimate mål er 95kg på 189cm, og da er jeg like slank som jeg var i militærtjenesten (bare muskler altså) - men BMI'en min vil være 26.6 (Lett overvekt)

Så BMI må nok tas med sunn fornuft, alle passer ikke rett inn i modellen

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 00:10   #11
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg er også 167cm og ser litt skrapa ut om jeg kommer under 72 kg.
Da jeg gikk på GR en gang på 90- tallet, målte de beina i albuen for å se hva slags beinbygning man hadde!
I skjemaet stod det L(lett), M(medium) og K(kraftig). På mitt skjema hadde de tilføyet EK(ekstra kraftig). Damen hadde holdt på i mange år og hadde aldri før sett noen med så bred beinbygning som meg!

Det er klart at jeg med brede skuldre og hofter og store pupper må ha litt mer kjøtt på beina enn en som er mye spinklere bygget!
Har en venninne som er like høy som meg, men bare halvparten så bred over skuldre og hofter.Jeg ville nok sett ganske syk ut om jeg hadde veid det samme som henne, lissom!

Uansett hva BMI mener om den saken!

Jeg har (iallefall når jeg er 15 kilo lettere ) ekstremt pærefasong, så puppene mine drar ikke så mye opp. Men jeg brukte å ha litt over 40 cm forskjell mellom hofter og midje, så da blir jeg lettere skrapet i overkroppen førdet samme skjer i underkroppen. Da må jeg på et tidspunkt velge mellom fett under eller bein over.

...men det er en del kilo til den problemstillingen kommer opp igjen, ja!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 00:27   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tung benbygning?

er vel musklene og ikke selve skjelettet det kommer ann på?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 00:32   #13
Maipiu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 18
Maipiu er på en erverdig vei

Sv: Tung benbygning?

Tenk på bildene dere har sett av skjeletter. Er det noen som kan huske å ha tenkt - wow! det var et kraftig skjelett? Nope. Det er maks en kilo eller to som skiller benbygningen fra person til person. Muskelmasse, derimot, er det stor forskjell på.

Maipiu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Moderate Fat Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 03:58   #14
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av Maipiu, her.

Tenk på bildene dere har sett av skjeletter. Er det noen som kan huske å ha tenkt - wow! det var et kraftig skjelett? Nope. Det er maks en kilo eller to som skiller benbygningen fra person til person. Muskelmasse, derimot, er det stor forskjell på.

På menn er jo dette veldig synlig, godt trente overkropper ser større ut.

Men hvor kommer slike ting som brede hofter inn? Ja, en del (eller, mye er det vel bedre å si ) er jo fett, men fra hoftekam til hoftekam er jeg minst fem centimeter større enn søsteren min, den sniken

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:06   #15
Shooterr
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 63
Shooterr er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

Som mange sier er det nok ikke selve skjelettet som veier mye, men mengde muskler og hvor og hvordan kroppen lagrer fett. Det som har mest å si er nok hva slags kroppstype man har; Endomorf, Ectomorf eller Mesomorf.

__________________


Shooterr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:10   #16
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Tung benbygning?

Fant dette bildet:

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 21:25   #17
Shooterr
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 63
Shooterr er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

Takk for bildet, sparte meg for å skrive en lengre forklaring på forskjellen mellom kroppstypene

Men sånn generelt er Ectomorf en lang, smal kroppstype, Endomorf er en kraftig mens Mesomorf er den atletiske typen.

Selv er jeg definitivt Endomorf eller Mesomorf, for selv om jeg veier over 100kg ser det ikke slik ut. Folk ville derfor sagt at jeg har "tung beinbygning", mens realiteten er at jeg har mye muskler og en del underhudsfett som er fordelt utover hele kroppen.

__________________


Shooterr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 23:07   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Fant dette bildet:

Jammen, jeg ser jo ikke sånn ut i det hele tatt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 23:34   #19
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jammen, jeg ser jo ikke sånn ut i det hele tatt!

Hmm egentlig kjente jeg ikke igjen meg selv der heller, så laster heller opp et mer korrekt bilde: (vedlagt)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kroppsform.jpg (29,6 KB, 32 visninger)
__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 09:26   #20
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Tung benbygning?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.


finnes det tung benbygning?

det er jo ofte en undskyldening for og veie for mye.

Enten beinbygningen er tung eller lett, er det vel det overflødige fettet vi bærer på som gjør oss tjukke og ikke skjelettets fasong.

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:21   #21
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Tung benbygning?

...Og "å veie mye" er slett ikke det samme som å være overvektig Alt avhenger av hva man driver og sammenligner seg med...

Om jeg hadde vært aldri så mye normalvektig kunne jeg fortsatt ikke sett bra ut i klær som er laget for folk uten hofter og lår, da kunne jeg sikkert funnet på å skylde på - om ikke benbygning, så i alle fall kroppstype.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:51   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tung benbygning?

Jeg har verken tung beinbygning (i den grad det finnes) eller stor muskelmasse å skylde på. Går som lett/meduim på begge deler.

Morsomt å se igjen den morph-greia. Og det er nok mange variasjoner mellom de tre arketypene også. Selv er jeg nok mesomorph fra der ribbeina starter og opp (brede, beinete skuldre), og helt klart endomorph fra ribbeina og ned, med laange tynne bein og armer, smale hofter og i det hele tatt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:08   #23
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Tung benbygning?

krizzi. faktisk et sånt svar jeg hadde ønsket! ( ikke at jeg misliker dere andre! supre svar, fin informasjon! )

men så nå: en kan ikke skylde på at en veier for mye pga tung benbygning, for en kan ikke være slank og ha tynn benbygning, ? en må altså ha fett for ha tyngere benbygning.

kortversjonen av 21 inlegg.. ?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva slags benbygning har du ? Nille Trening 160 16-01-12 23:42
Øl er bra for kvinners benbygning! Kanutten Nyheter / media 4 16-08-09 21:46
Trøtt og tung i kroppen bærrgen Ketolysekuren 13 08-04-08 21:25
Tung i hodet - allerede? Musamis Ketolysekuren 7 10-10-07 16:20
Melk gjør barn tykke og gir ikke sterkere benbygning Nooria Barns kosthold 5 13-06-05 13:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no