Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

6 måneder pluss på ketolyse?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-06-10, 22:35   #1
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

6 måneder pluss på ketolyse?

Hei!

Hvorfor anbefales det kun å være i ketolysekuren i 6 mnd? Er det da best å øke karbo mengden etter 6 mnd?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 23:39   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Dersom du er frisk og opplagt og har flere kilo du vil bli kvitt, er det bare å fortsette!

Selv om det kalles ketolysekuren, er det mange som velger å leve tilnærmet ketogent resten av livet!

Dette sier dr. Torkil selv:

Hei
Effekten av ketolysekuren er best dokumentert i 6 måneder. Etter dette er det lite forskning på området. Både jeg selv og mange andre, med behov for store vekttap, har holdt på i mer enn 6 mdr. Mange et helt år. Uansett er det ikke et kosthold man kan leve på i flere år. Det er en kur.
Etter 6 mdr bør man sjekke kolesterol, lever og nyre hos sin fastlege er alt i orden kan man holde på 3-6 mdr til.
Etter kuren er ferdig, for det må den bli, vil generell lavkarbo gi mye av den velvære man opplever på ketolysekuren, men ikke samme dempning av sult og søthunger.
Lykke til
Torkil


Mannen er lege og må uttale seg litt forsiktig, men som sagt er det mange som gjør ketolyse til en livsstil!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:05   #3
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Okei, så bra

Men sliter stagnasjon siste måneden eller to.. så lurer på om det er lurere å gå over til lavkarbo en stund?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 09:06   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Det vet du ikke før du har prøvd

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 11:14   #5
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 45
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Jeg har vært i ketose i 2 år...funker fint det!

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 11:37   #6
lillemor88
Medlem
 
lillemor88 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 36
Innlegg: 87
lillemor88 er på en erverdig vei

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

hei hei=)
nå er det kjempe lenge siden jeg har skrevet noe på denne siden.. er snart runnet et år på ketolyse.. med noen mnd oppholde da:P
nå er det siste innspurt og jeg er kjempe motivert.. men ting går litt i snegle fart kan man si :P

noen som har det samme problemet at det går saaaaaakte etter en en lang stund :P holder ut men vil ned!!!

hehe.. fant bilder på datan i går.. fra syden turer 3 år på rad.. og det morsomme var at de var i samme bilde form.. litt rart og tenke at jeg poserer likt 3 år på rad men. gøy og se forkjellen da håper at neste syden bilde (mai2011) er slutt bilde da :P

ha en flott da alle sammen..

Vedlagte bilder
Filtype: jpg føretter.jpg (54,7 KB, 127 visninger)
Filtype: jpg 0810.jpg (62,1 KB, 113 visninger)
__________________




lillemor88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 12:51   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Torkil skulle ikke skrevet det han gjør: At det er en KUR! Det er en løgn, intet mindre. Lavkarbo er en diett, en riktig måte å spise på hele livet. Å være i ketose hele livet er en fordel rent sunnhetmessig. Jeg startet ifjor, og har ingen planer om å slutte før jeg trekker på meg plankedressen
Ketonlegemer styrker hele kroppen, på så mange måter. De renser celler for slagg, styrker hjertet, gir hjernen energi..

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 12:55   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dersom du er frisk og opplagt og har flere kilo du vil bli kvitt, er det bare å fortsette!

Selv om det kalles ketolysekuren, er det mange som velger å leve tilnærmet ketogent resten av livet!

Dette sier dr. Torkil selv:

Hei
Effekten av ketolysekuren er best dokumentert i 6 måneder. Etter dette er det lite forskning på området. Både jeg selv og mange andre, med behov for store vekttap, har holdt på i mer enn 6 mdr. Mange et helt år. Uansett er det ikke et kosthold man kan leve på i flere år. Det er en kur.
Etter 6 mdr bør man sjekke kolesterol, lever og nyre hos sin fastlege er alt i orden kan man holde på 3-6 mdr til.
Etter kuren er ferdig, for det må den bli, vil generell lavkarbo gi mye av den velvære man opplever på ketolysekuren, men ikke samme dempning av sult og søthunger.
Lykke til
Torkil

Mannen er lege og må uttale seg litt forsiktig, men som sagt er det mange som gjør ketolyse til en livsstil!

Skulle gjerne hatt den mannen her og avkrevd vitenskaplig dokumentasjon på hvorfor ikke? Da det finnes folkeslag som har levd i tusenvis av år på denne måten, så vil jeg ha bevis på hva som gjør at han mener at det ER EN KUR
Tror ikke legelisensen står i fare selv om han hadde sagt sannheten.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 13:01   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Skulle gjerne hatt den mannen her og avkrevd vitenskaplig dokumentasjon på hvorfor ikke? Da det finnes folkeslag som har levd i tusenvis av år på denne måten, så vil jeg ha bevis på hva som gjør at han mener at det ER EN KUR
Tror ikke legelisensen står i fare selv om han hadde sagt sannheten.

Men kjære, det er jo bare å sende han en pm og spørre om han kan forklare deg nærmere!!!
Ingen ting å ta sånn på vei for!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 21:06   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: 6 måneder pluss på ketolyse?

Takk for rådet. Det skal jeg jammen gjøre

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 23:47   #11
Hette
Medlem
 
Hette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Førde
Innlegg: 150
Hette er en juvelHette er en juvelHette er en juvel

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Skulle gjerne hatt den mannen her og avkrevd vitenskaplig dokumentasjon på hvorfor ikke? Da det finnes folkeslag som har levd i tusenvis av år på denne måten, så vil jeg ha bevis på hva som gjør at han mener at det ER EN KUR
Tror ikke legelisensen står i fare selv om han hadde sagt sannheten.


Ehm, eg har tenkt litt på det med å gå i lengre perioder i ketose... Når ein går på ketolyse, er det ikkje slik at vi simmulere vinter for kroppen? Vi eter slik huleboarane gjorde om vinteren, då dei kun fekk tak i kjøtt, nøtter og litt bevarte grønnsaker?
Om sommaren åt dei jo meir karbs, som frukt, det kornet dei fekk tak i, og grønnsaker med meir karbs...
Dei åt nok lavkarbo om sommaren og, men det er tvilsomt at dei var i ketose heile året.... Trur det kan vere godt med ein liten pause fra ketose innimellom, for so å fortsette med ketolyse etter ei stund, nokra mnd feks...

Men dette er berre mine tankar, ikkje noke ekspertuttalelse...

Eg har merka at viss eg begynner å få mindre vektnedgang på ketolyse, so eter eg generell lavkarbo eit par mnd, og når eg då begynner på ketolyse igjen, går vekta fortare ned igjen....

__________________


Hette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 09:19   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 6 måneder pluss på ketolyse?

Hette, du har jo et poeng, men samtidig har vi ikke det store behovet for å lagre fett til vinteren i vårt moderne samfunn med oppvarming og tilgang på mat hele året.
Likevel, som en del av min tankegang så spiser jeg etter sesong, og da blir det litt jordbær og bringebær i løpet av sommeren, og litt blåbær, molte, og tyttebær utpå høsten. Det ser jeg bare på som positivt. Det er ikke sånn kjempestor tilgang på frukt i store deler av landet på sommeren/høsten uansett (ikke i det hele tatt der jeg kommer fra, men jeg er fra fjellbygda ), så det føles i grunn veldig naturlig å spise sånn, og midtvinters har jeg faktisk stort sett kun lyst på kjøtt og fett.
Ellers har jeg vel aldri opplevd ''spekklaget'' mitt som noe særlig nyttig for å f.eks beskytte meg mot kulde, så jeg ser ikke helt poenget med å skulle fete meg opp for vinteren. Hehe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 09:54   #13
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Hette, her.

Ehm, eg har tenkt litt på det med å gå i lengre perioder i ketose... Når ein går på ketolyse, er det ikkje slik at vi simmulere vinter for kroppen? Vi eter slik huleboarane gjorde om vinteren, då dei kun fekk tak i kjøtt, nøtter og litt bevarte grønnsaker?
Om sommaren åt dei jo meir karbs, som frukt, det kornet dei fekk tak i, og grønnsaker med meir karbs...
Dei åt nok lavkarbo om sommaren og, men det er tvilsomt at dei var i ketose heile året.... Trur det kan vere godt med ein liten pause fra ketose innimellom, for so å fortsette med ketolyse etter ei stund, nokra mnd feks...

Men dette er berre mine tankar, ikkje noke ekspertuttalelse...

Eg har merka at viss eg begynner å få mindre vektnedgang på ketolyse, so eter eg generell lavkarbo eit par mnd, og når eg då begynner på ketolyse igjen, går vekta fortare ned igjen....

Du har sikkert rett i at de spiste mer bær, kanskje noe frukt (om det fantes da), og muligens noe grønt, om det var godt rått. Korn spiste de nok ikke, det har vi spist svært lite av, fordi det er så lite mat i det.

Rent slankemessig, så har det kanskje en viss effekt å droppe ut av ketose en stund, men mange kan ikke spise generell lavkarbo uten å gå opp i vekt, eller bli syke, rett og slett.
Jeg tror at ketosen er så sunn, iallefall føles det sånn, og siden vitenskapen støtter opp under det, så vil jeg fortsette sånn. Dag Viljen P har visst vært i ketose stort sett siden han begynte med lavkarbo for 6-7 år siden, sier han.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 12:39   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 6 måneder pluss på ketolyse?

Finnes da folk som klarer seg heeeelt fin og som også går ned på "generell lavkarbo".
Skjønner ikke helt hvor folk tar det ifra at litt karbohydrater er så himla farlig for ALLE. Er forskjell på å spise f.eks litt fullkornsris og å trøkke innpå med jasminris og sjokoladekake vel?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 13:50   #15
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Sv: 6 måneder pluss på ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Finnes da folk som klarer seg heeeelt fin og som også går ned på "generell lavkarbo".
Skjønner ikke helt hvor folk tar det ifra at litt karbohydrater er så himla farlig for ALLE. Er forskjell på å spise f.eks litt fullkornsris og å trøkke innpå med jasminris og sjokoladekake vel?

Selvfølgelig er det forskjell på det, og det var vel strengt tatt ikke det som var poenget her heller da...?

Poenget var at hvis man vil, altså hvis JEG VIL, helt for min egen del, være i ketose lenger enn de anbefalte 6 mnd, kan jeg det?? Det er det som diskuteres her! Her er det fine argumenter både for og i mot, så ingen grunn til å ta seg nær av noe som helst. Vi er alle forskjellige.

Tror alle her vet at mange klarer seg på generell lavkarbo, uten å være i ketose, og likevel gå ned i vekt og ha det bra med seg selv og sin livsstil.

Jeg har valgt ketolysekuren fordi jeg følte at det var riktig for meg på flere måter, men kommer nokk ikke til å leve på det for alltid. Jeg kommer til å gå over til generell lavkarbo når jeg er fornøyd!

Men en ting er sikkert! ALDRI mer høykarbo livsstil!!

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 00:07   #16
Mona_K
Medlem
 
Mona_K sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Fetsund
Innlegg: 424
Mona_K er på en erverdig vei

Sv: 6 måneder pluss i ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av lillemor88, her.

hei hei=)
nå er det kjempe lenge siden jeg har skrevet noe på denne siden.. er snart runnet et år på ketolyse.. med noen mnd oppholde da:P
nå er det siste innspurt og jeg er kjempe motivert.. men ting går litt i snegle fart kan man si :P

noen som har det samme problemet at det går saaaaaakte etter en en lang stund :P holder ut men vil ned!!!

hehe.. fant bilder på datan i går.. fra syden turer 3 år på rad.. og det morsomme var at de var i samme bilde form.. litt rart og tenke at jeg poserer likt 3 år på rad men. gøy og se forkjellen da håper at neste syden bilde (mai2011) er slutt bilde da :P

ha en flott da alle sammen..

Flott jente=) Stor forskjell må være morsomt =)

__________________



Mona_K er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vil bare bli lett å frisk da vekten hindrer meg masse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
6 måneder på Ketolyse Tonemi Lavkarbo generelt 8 25-10-09 18:15
4 måneder på ketolyse kelin Ketolysekuren 32 06-10-09 19:41
Ondt øverst i magen etter over 3 måneder på ketolyse Gretal Fysisk og mental helse 7 06-11-08 07:19
Pluss vivvi Andre dietter 0 15-06-08 21:56
Slankeopplegget Pluss Fjonken Lavkarbo generelt 12 21-06-06 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no