Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

ADHD hos voksne

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-10, 21:22   #26
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette er ikke noe nytt. Da jeg vokste opp var det om å gjort å få flest mulig barn inn under ppt, ettersom det ga skolene uøremerka midler.

I den klassen jeg har erfaring med (3. trinn) var det totalt 20 elever. 11 gutter og 9 jenter. Etter at vi foreldre hadde snakket sammen fant vi ut at kontaktlæreren ønsket at 9 av guttene skulle bli utredet hos BUP. Vi hadde datteren vår i den klassen, så vi var ikke direkte berørt - men desto mer rystet!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 21:25   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

I den klassen jeg har erfaring med (3. trinn) var det totalt 20 elever. 11 gutter og 9 jenter. Etter at vi foreldre hadde snakket sammen fant vi ut at kontaktlæreren ønsket at 9 av guttene skulle bli utredet hos BUP. Vi hadde datteren vår i den klassen, så vi var ikke direkte berørt - men desto mer rystet!


-

Det skjønner jeg! I en klasse på tolv var vi til slutt fire elever som fikk en eller annen slags oppfølging (eller, jeg vil heller si -i mitt tilfelle "oppfølging") av ppt. Det er en fjerdedel! Jeg tror det var veldig lett å sende elever som var litt vanskelige og/eller utfordrende dit, i et slags forsøk på å ende opp med en slags homogen gruppe som var lettere å håndtere, i stedet for å godta at barn også er individer.
Jeg vet at erfaringene ikke er like over alt, og takk og pris for det, men mitt møte med ppt gjør meg fortsatt den i dag i dag, over tjue år senere, forbanna!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 21:33   #28
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

I en klasse på tolv var vi til slutt fire elever som fikk en eller annen slags oppfølging

Oj, jeg skjønner jeg har vært heldig med skole og klasse! Hørte ikke om sånt engang da jeg gikk på skolen. Men vi hadde en psykisk utviklingshemmet i klassen, så han dro vel nok støtte til å dekke oss andre...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 09:03   #29
screwball
Seniormedlem
 
screwball sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 45
Innlegg: 564
screwball er ny på veien

Sv: ADHD hos voksne

Har ikke dette sporet litt av i forhold til hva som egentlig var tema?
Man kan godt ha evner langt over det normale, svært høy IQ, bredt spekter av kompetanseområder/interesseområder og likevel ha ADHD.
Var mer slik før at ADHD=lærevansker, men ikke lengre. BØR iallefall ikke være slik.

__________________

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 09:13   #30
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

TAKK, Screwball. Enig!

For å svare på det trådstarter aslaug spurte om: (mine erfaringer)
-kjæresten min er "godt voksen" (42) og har ADHD, og sier at han har fått en mye større ro i kroppen og mye bedre konsentrasjonsevne etter at han slutta med kornprodukter, poteter og sukker. Han sier også at han skulle ønska at noen visste om dette med kosten for 30 år siden; han er dessverre oppvokst på en gård der de produserte korn og potet. Sier seg sjøl hva maten besto av da.

Men jeg kan jo også se med egne øyne hvor mye roligere han har blitt. Nå kan han faktisk sitte rolig og slappe av en hel kveld, uten å løpe rundt med alle tusen ting han bare MÅ gjøre.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 09:19   #31
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Nå vart eg veldig betenkt her..
Er det det samme i kommunale barnehager?

Eg har ei aktiv og livlig lita jente på 5 år. Og lederen i bhg vil på død og liv ha ein diagnose på ho fordi ho er så aktiv. Ho er ikkje hyperaktiv, berre veldig glad i å klatre, springe, hoppe og danse.
Når me e på besøk hjå familie eller venner med barn på henna alder, ser e at ho har eit likt aktivitetsnivå som guttene i familien.

Kan årsaken være at dei også får støtte for antall barn med diagnose?
Det må også nevnes at bhg sliter med dårlig økonomi, og har måtte kutte i stillingene.

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 21:31   #32
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne

At unger har en adhd-diagnose gir ikke automatisk mer penger i kassa for skolene, de må være vurdert å ha behov for individuelle opplæringsplaner. Men når politikerne bevilger penger til skoler ut fra stykkpris pr elev, hjelper ikke dette noe særlig.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 21:47   #33
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

At unger har en adhd-diagnose gir ikke automatisk mer penger i kassa for skolene, de må være vurdert å ha behov for individuelle opplæringsplaner. Men når politikerne bevilger penger til skoler ut fra stykkpris pr elev, hjelper ikke dette noe særlig.

Men det er akkurat det Leiar i bhg prøver å få til. Ho seier vesla treng individuell oppfølging. Men ifølge tester frå bla ppt, er alt ok...

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 23:59   #34
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Men det er akkurat det Leiar i bhg prøver å få til. Ho seier vesla treng individuell oppfølging. Men ifølge tester frå bla ppt, er alt ok...


Stol på din egen magefølelse og dømmekraft!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 00:47   #35
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Nå vart eg veldig betenkt her..
Er det det samme i kommunale barnehager?

Eg har ei aktiv og livlig lita jente på 5 år. Og lederen i bhg vil på død og liv ha ein diagnose på ho fordi ho er så aktiv. Ho er ikkje hyperaktiv, berre veldig glad i å klatre, springe, hoppe og danse.
Når me e på besøk hjå familie eller venner med barn på henna alder, ser e at ho har eit likt aktivitetsnivå som guttene i familien.

Kan årsaken være at dei også får støtte for antall barn med diagnose?
Det må også nevnes at bhg sliter med dårlig økonomi, og har måtte kutte i stillingene.

Jeg jobbet i en kommunal barnehage i over ett år, og av de ca 30 barna vi hadde var det bare én som var til utredning. Tror han fikk diagnosen ADHD. Han ville ikke høre etter, ødela gjerne ting når ingen andre så på (heiv f.eks. kaffekopper i gulvet/bakken med vilje). Men én av 30 vil jeg ikke si er så ille. Nå vet jeg ikke hvordan det er i din barnehage, men det hørtes rart ut at hun skulle få en diagnose fordi hun er glad i bevege seg. Vi hadde flere av dem, og de så vi på som sunne.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 01:24   #36
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Jeg jobbet i en kommunal barnehage i over ett år, og av de ca 30 barna vi hadde var det bare én som var til utredning. Tror han fikk diagnosen ADHD. Han ville ikke høre etter, ødela gjerne ting når ingen andre så på (heiv f.eks. kaffekopper i gulvet/bakken med vilje). Men én av 30 vil jeg ikke si er så ille. Nå vet jeg ikke hvordan det er i din barnehage, men det hørtes rart ut at hun skulle få en diagnose fordi hun er glad i bevege seg. Vi hadde flere av dem, og de så vi på som sunne.

Takk

Det er vissnok 16 av 30 barn som treng ekstra oppfølging. !!!!!!!
Husker det tallet vart gjentatt fleire gonger i forbindlese med nedskjæringer, og dei ville ha foreldra til å gå imot kommunen.

Og e tenke som du, ho e frisk og rask og lika å røre på seg. Ser når me e på hytta og ho kan få væra ute og leike heile dagen. Stuper i seng i 7 tida om kvelden, heilt ferdig. Nesten uten knirking og gnissing. Så trur nok leiaren i bhg har ein "skjult" agenda.

E gjer som Kula sier, stoler på min eigen magefølese

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 08:30   #37
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Det er vissnok 16 av 30 barn som treng ekstra oppfølging. !!!!!!!

Sånn umiddelbart ville jeg her (om jeg hadde muligheten, de færreste foreldre har vel det...) gått grundig inn i kostholdet i barnehagen - mye sukker og kunstige tilsetningsstoffer? Hvordan er det med aktivitet? Er det en slik barnehage der ungene holdes inne store deler av dagen fordi de voksne synes det er så mye pes å hjelpe til med å kle av og på? Hvordan er utearealet? Kan ungene virkelig røre seg og bruke seg skikkelig? Hvis ungene proppes med søtt pålegg og kunstige tilsetningsstoffer og deretter ikke får lov til å røre seg noe særlig så ber jo barnehagen om det...

For at over halve barnegruppa skulle trenge ekstra oppfølging har jeg litt vansker med å tro...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 11:40   #38
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

de voksne synes det er så mye pes å hjelpe til med å kle av og på?

Tenkte jeg på umiddelbart også, om kanskje de ansatte heller vil sitte på bakrommet og skravle over kaffen, mens barna sitter pent og rolig og tegner kruseduller?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 15:06   #39
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Takk både Trilltrall og Carisma.

Dei har ein uteplass på ca 400-500 kvm, vanlig "hagestr" vil e tru.

Dei e ute ca 1 time 2 gonger om dagen. Resten av tida er inneaktiviteter.... med pusling, tegning osv..
Skulle ønske dei hadde ein rein "uteavd" her, men det har dei ikkje.

Dei har slutta med mat i bhg. No har ungene med seg eigen mat kvar dag. Har varmmat i forbindelse med bursdager ein gong i mnd, og då er det ungene som bestemmer. Mi går på glutenfritt, så då laga e mat til ho sjølv.
Trur kanskje hovedproblemet er at dei er mykje inne ja. Me bur jo på vestlandet og her regna det jo i lange perioder om gongen
Sikkert kjedelig for personalet med alt det våte tøyet, kle av og på osv....

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 16:04   #40
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Jeg er også på vestlandet. Det regner ca like mye per år her som i Bergen. Vi gikk som regel ut kl 11:30 og var ute resten av dagen. Hvis det var veldig kaldt eller vått, så gikk vi kanskje inn kl 14. Av og til var vi ute en time før lunsj også hvis barna ville det og vi ikke hadde noe planlagt. Hvis det bare var litt yr, så var vi ute likevel. De fleste ungene elsker jo å leke ute og foretrakk å være ute. Og litt vått betyr bare at man kan lage sølekaker og slikt og fytti som de koser seg da. Huff, av og til måtte de spyles.

Og så var vi heldige som hadde en gymsal vi kunne bruke så mye vi ville så lenge ingen andre brukte den. Og barneskolen brukte den ikke så mye. Så tok ofte med en gruppe på 8 om gangen og fikk litt energi ut av barna. I gymsalen hadde vi 8 trehjulssykler og de likte godt å sykle rundt på dem. Og så lagde vi ofte "hinderløype", det elsket de. Klatre opp på en høy sprangkasse og hoppe ned på tjukkas, "springe i myr" på tjukkas, klatre i ribbeveggen, rusje ned en benk som var satt opp mot ribbeveggen, slå kråke bortover matte og slikt. Vi hadde masse matter rundtforbi der de kunne falle utenfor selvfølgelig.

Og det var noen som hadde stort behov for å bevege seg, og de fikk som regel være med opp i gymsalen først. Og de ble lettere å håndtere etterpå.

Det tok ikke lang tid før barna begynte å forbinde meg og gymsal og meg og ute med diverse leker. "Fisken i det røde hav", "hauk og due", tikken, "Bjørnen sover", krig, trafikklyset og sånt. For første gang i livet mitt gikk jeg faktisk ikke opp i vekt. Jeg gikk ned 5 kg mens jeg jobbet i barnehagen - uten å spise noe særlig annerledes.

Poenget mitt er at det er mye personalet kan gjøre for å få energi ut av ungene i stedet for å påstå at de trenger ekstra oppfølging. Det er ikke unormalt at en unge har mye energi og ikke vil sitte stille. Men det krever jo at personalet må leke litt de også.

4-500 kvm hørtes lite ut... Vi hadde ca 1200 kvm (regnet ut på kart.gulesider.no), pluss en fotballbane vi også hadde lov til å bruke. 30 barn på 4-500 kvm blir vel litt vel trangt? Ikke mye de kan bevege seg da.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 16:09   #41
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Jeg er også på vestlandet. Det regner ca like mye per år her som i Bergen. Vi gikk som regel ut kl 11:30 og var ute resten av dagen. Hvis det var veldig kaldt eller vått, så gikk vi kanskje inn kl 14. Av og til var vi ute en time før lunsj også hvis barna ville det og vi ikke hadde noe planlagt. Hvis det bare var litt yr, så var vi ute likevel. De fleste ungene elsker jo å leke ute og foretrakk å være ute. Og litt vått betyr bare at man kan lage sølekaker og slikt og fytti som de koser seg da. Huff, av og til måtte de spyles.

Og så var vi heldige som hadde en gymsal vi kunne bruke så mye vi ville så lenge ingen andre brukte den. Og barneskolen brukte den ikke så mye. Så tok ofte med en gruppe på 8 om gangen og fikk litt energi ut av barna. I gymsalen hadde vi 8 trehjulssykler og de likte godt å sykle rundt på dem. Og så lagde vi ofte "hinderløype", det elsket de. Klatre opp på en høy sprangkasse og hoppe ned på tjukkas, "springe i myr" på tjukkas, klatre i ribbeveggen, rusje ned en benk som var satt opp mot ribbeveggen, slå kråke bortover matte og slikt. Vi hadde masse matter rundtforbi der de kunne falle utenfor selvfølgelig.

Og det var noen som hadde stort behov for å bevege seg, og de fikk som regel være med opp i gymsalen først. Og de ble lettere å håndtere etterpå.

Det tok ikke lang tid før barna begynte å forbinde meg og gymsal og meg og ute med diverse leker. "Fisken i det røde hav", "hauk og due", tikken, "Bjørnen sover", krig, trafikklyset og sånt. For første gang i livet mitt gikk jeg faktisk ikke opp i vekt. Jeg gikk ned 5 kg mens jeg jobbet i barnehagen - uten å spise noe særlig annerledes.

Poenget mitt er at det er mye personalet kan gjøre for å få energi ut av ungene i stedet for å påstå at de trenger ekstra oppfølging. Det er ikke unormalt at en unge har mye energi og ikke vil sitte stille. Men det krever jo at personalet må leke litt de også.

4-500 kvm hørtes lite ut... Vi hadde ca 1200 kvm (regnet ut på kart.gulesider.no), pluss en fotballbane vi også hadde lov til å bruke. 30 barn på 4-500 kvm blir vel litt vel trangt? Ikke mye de kan bevege seg da.

30 barn på 500 kvm virker bra det.. Det er det samme som 3 barn i stua vår som er på 50 kvm.. Da vil jeg si at de har mye rom rundt seg.. Men nå skal det også sies at kyr har bedre vilkår enn barnehagebarn... Bror er kubonde og mamma jobbet i sin tid i barnehage og ho ble helt oppgitt over at kyr skulle ha så mye bedre komfort enn unger..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 16:14   #42
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

30 barn på 500 kvm virker bra det.. Det er det samme som 3 barn i stua vår som er på 50 kvm.. Da vil jeg si at de har mye rom rundt seg.. Men nå skal det også sies at kyr har bedre vilkår enn barnehagebarn... Bror er kubonde og mamma jobbet i sin tid i barnehage og ho ble helt oppgitt over at kyr skulle ha så mye bedre komfort enn unger..

Barn som leker ute vil gjerne sykle litt og løpe litt. De to månebilene var ekstremt populære hos oss og de var ALLTID i bruk. De andre syklene var også godt brukt. Jeg ser ikke helt for meg at 30 barn kan leke så fritt på 500 kvm hvis noen av dem sykler... Men de har kanskje ikke sykler ute på 500 kvm?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 19:50   #43
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Barn som leker ute vil gjerne sykle litt og løpe litt. De to månebilene var ekstremt populære hos oss og de var ALLTID i bruk. De andre syklene var også godt brukt. Jeg ser ikke helt for meg at 30 barn kan leke så fritt på 500 kvm hvis noen av dem sykler... Men de har kanskje ikke sykler ute på 500 kvm?

Joda, dei har eit par trehjuls sykler, eit klatrestativ, dokkehus og huskestativ. Og en bitteliten akebakke på ca 3 m..
Men det er ikkje lange biten dei kan sykle på. Berre rundt huset.

Eg merker at når vesla mi kan få være ute så mykje ho vil, er ho mykje meir rolig inne. Ho bryr seg katten om regn, snø eller sol, berre ho fer leike.

E reagerte sjølv veldig når lederen sa det var så mange barn som trengte spesiell oppfølging. Me bur på ein liten plass med ca 1000 husstander...
Kanskje det kjem av innavl?!?!

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 21:00   #44
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Joda, dei har eit par trehjuls sykler, eit klatrestativ, dokkehus og huskestativ. Og en bitteliten akebakke på ca 3 m..
Men det er ikkje lange biten dei kan sykle på. Berre rundt huset.

Eg merker at når vesla mi kan få være ute så mykje ho vil, er ho mykje meir rolig inne. Ho bryr seg katten om regn, snø eller sol, berre ho fer leike.

E reagerte sjølv veldig når lederen sa det var så mange barn som trengte spesiell oppfølging. Me bur på ein liten plass med ca 1000 husstander...
Kanskje det kjem av innavl?!?!

Men i denne bygda hvor vi er ca 600 folk og jeg er firmenning med halve bygda, så er det bare én av ca 30 unger som trengte oppfølging? Skulle da tro det var enda mer innavl her.

Såklart blir de roligere etter at de har fått lekt fra seg. Og de pleier ikke å bry seg så mye om været, nei. Så lenge de har skikkelige klær og skikkelig regntøy slik at de ikke blir kalde, så kan de leke lenge ute.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 21:08   #45
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Hehe ikkje sant

Mao er det ikkje jentungen det er noko feil med

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 23:35   #46
Hunne
Nytt Medlem
 
Hunne sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9
Hunne er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

DA fylte han sikkert kriteriene for å ha den diagnosen, men nå er det ingenting som tyder på at han har det. Han er megaflink, oppvakt og glup på områder som er utenfor normal skikk og bruk. Men er det slik det skal være at man har ADHD så lenge man ikke følger statens veiledninger om hva som er normalen eller ei?

Dette vet du sikkert, men jeg føler for å påpeke at ADHD har ingenting med intelligens å gjøre. Overhodet!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har selv jobbet ved ei skole der vi rett og slett jobbet for å skaffe flest mulige diagnoser for å få mest mulig økonomisk tilskudd.

Skaffe diagnoser? Som i å la flest mulig barn med forskjellige diagnoser/syndrom få plass ved skolen? Jeg hadde hatt problemer med å jobbe i et miljø med så dårlig yrkesmoral og etiske holdninger.

Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Nå vart eg veldig betenkt her..
Er det det samme i kommunale barnehager?

Eg har ei aktiv og livlig lita jente på 5 år. Og lederen i bhg vil på død og liv ha ein diagnose på ho fordi ho er så aktiv. Ho er ikkje hyperaktiv, berre veldig glad i å klatre, springe, hoppe og danse.
Når me e på besøk hjå familie eller venner med barn på henna alder, ser e at ho har eit likt aktivitetsnivå som guttene i familien.

Kan årsaken være at dei også får støtte for antall barn med diagnose?
Det må også nevnes at bhg sliter med dårlig økonomi, og har måtte kutte i stillingene.

Nå er det strengt tatt barnet ditt som eventuelt skulle vært tiltenkt denne støtten hvis PPT hadde kommet med en sakkyndig utredning rundt dette. Og la barn få ulike hjelpetiltak, men å bruke pengene på barnehagen er faktisk ikke lov!


Opprinnelig lagt inn av katten, her.

Det er vissnok 16 av 30 barn som treng ekstra oppfølging. !!!!!!!

Det høres helt sinnsykt ut hvis dette ikke er en spesialbarnehage/barnehage med forsterket profil. Jeg hadde som foreldre stilt et stort spørsmålstegn til hvilken tilrettelegging og pedagogisk profil denne barnehagen hadde hatt. Her høres det ut som de har store utfordringer med hvordan de skal tilrettelegge hverdagen til hvert enkelt barn!

Hunne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I startfasen, vet ikke hvor jeg ender. Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 08:49   #47
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Hunne, her.

Dette vet du sikkert, men jeg føler for å påpeke at ADHD har ingenting med intelligens å gjøre. Overhodet!

Vet da det. Poden kunne både lese, skrive samt løse matematikkoppgaver som lå OVER 1 klassepensum da han begynte på skolen. Men da han begynte på skolen ble læresettingen for ham helt feil og han ble bajas. Tør påstå at han tilbragte mer tid inne hos rektor og ute på gangen enn det han var i klasserommet. Jeg forstår lærerene som kastet ham ut av klasserommet veldig godt. Han ødela jo læresituasjonen for de ANDRE elevene. Men nå er det jo en gang slik at man lærer ikke så mye i en krok inne hos rektor eller ute på gangen. Så han skled rett ut og klarte ikke etablere noen gode lærerutiner. Det han lærte lærte han hjemme da han fikk ALL oppmerksomhet.. "En-til-en"-læring hadde de ikke muligheten til på skolen, det sier seg selv. Det ble alt for ressurskrevende. Han går nå i 10 klasse. Kan ikke skrive annet enn store bokstaver. Matematikken er på 4-5 klassenivå. Men GJETT hvem som er megaskarp i andre sammenhenger. Han er fabelaktig i ting som han interesserer seg for. Spør ham om verdensrommet, i naturfag generelt har langt langt større forståelse enn alle de andre i klassen og i engelsk mener de at han både snakker omtrent feilfritt og har en enorm grammatikkunnskap!. Men det er innen data han er fabelaktig. Til og med rektor kom til ham med en ødelagt laptop og spurte om han kunne klare berge filene som lå på HD. Gutten min ordna opp. Skolen hadde 12 pc'er som hadde gått ad undas og hadde derfor skaffet seg 12 nye pc'er. Guttungen triksa og miksa slik at 12 ødelagte pc'er ble til åtte fungerende!

MEN dette som han mestrer og kan det teller ikke når han skal ut i videregående for det er ikke det som er pensum... Bortsett fra engelsken da..


Opprinnelig lagt inn av Hunne, her.

Skaffe diagnoser? Som i å la flest mulig barn med forskjellige diagnoser/syndrom få plass ved skolen? Jeg hadde hatt problemer med å jobbe i et miljø med så dårlig yrkesmoral og etiske holdninger.

Det var ikke dårlig yrkesmoral, men tvert imot omsorg for elevene som lå til grunn for det som ble gjort. Uten ekstra ressurser så er det nok mange elever som tilbringer skoledagene inne hos rektor eller ute på gangen. LITE læring der vil jeg påstå. NÅ får guttungen min hjelp. Vi følges opp av et team sammensatt av kommunen kalt innsatsteamet, en gruppe ala "Supernanny" som drar fra skole til skole for å hjelpe lærerne å tilrettelegge skolegangen til barn som trenger det. Vi har ukentlige møter hvor en sosionom, et par spespedder, lærere og poden er med. Guttungen min trives nå på skolen, han får planer som er tilrettelagt ham og han blomstrer når han mestrer! De andre elevene har 3-ukersplan.. Han har time-til-timeplan. Dvs at han i starten av hver time får vite hva han skal gjøre den timen. Lengere tidsperspektiv har han ikke.. Men det funker! Han lærer, bare synd hjelpen kom så seint.. Men, det MÅTTE en diagnose til før han fikk hjelp, selv om alle var fullstendig klar over at ting ikke var slik det burde. MEN så var det dette med for lite ressurser.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 19-09-10 kl 10:41.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 10:10   #48
katten
Medlem
 
katten sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Hordaland
Innlegg: 467
katten har en fantastisk aura rundt segkatten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Hunne, her.

Det høres helt sinnsykt ut hvis dette ikke er en spesialbarnehage/barnehage med forsterket profil. Jeg hadde som foreldre stilt et stort spørsmålstegn til hvilken tilrettelegging og pedagogisk profil denne barnehagen hadde hatt. Her høres det ut som de har store utfordringer med hvordan de skal tilrettelegge hverdagen til hvert enkelt barn!

Det er ein heilt vanlig kommunal barnehage i ei lita bygd

__________________


Aim with your heart, adjust with your head, and always, always, always, do all you can
katten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Hexeberg i skjønn forening Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 10:37   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Kanutten har dere sjekket aspbergers-syndrom? Det høres veldig ut som sønnen til ei jeg jobbet sammen med før.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 10:41   #50
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kanutten har dere sjekket aspbergers-syndrom? Det høres veldig ut som sønnen til ei jeg jobbet sammen med før.

Han er ikke sjekket for det, men tanken har streifet oss.. Kanskje vi skulle prøve på nytt??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
ADHD og redusering av karbohydrater? millaza Barns kosthold 30 13-06-09 22:37
Bare for voksne? lita Ketolysekuren 8 07-04-07 15:52
Adhd mofe Fysisk og mental helse 28 25-03-06 21:39
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no