Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

ADHD hos voksne

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-09-10, 23:11   #1
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

ADHD hos voksne

Hei!
Bor sammen med en mann som har fått ADHD diagnose i godt voksen alder.
Mange ting har falt på plass for meg, men det er ikke enkelt for å si det sånn! Er det noen av dere fantastiske mennesker på lavkarbo som har ADHD, eller som lever med noen som har ADHD???
Nå snakker jeg om folk i godt voksen alder, over 45

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 23:52   #2
Hunne
Nytt Medlem
 
Hunne sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9
Hunne er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Dette er jeg nysgjerrig på selv. Håper noen har noen gode svar. :-)

Kan jeg spørre hvordan mannen din ble diagnostisert? Lang utredning? Tok han initiativ til dette selv?

Hunne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I startfasen, vet ikke hvor jeg ender. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 10:30   #3
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: ADHD hos voksne.

Selv har jeg ADHD og går på lavkrabo, ADHD var verre da jeg var yngre. Det ble til slutt en del av meg, å den er ikke like ekstrem som den var. Men jeg merker drastisk forskjell etter jeg startet lavkarbo, jeg får ikke lenger de "klikkene" jeg fikk før. Ruse meg på sukker, være hyper i en time, og der etter dalte det

Jeg kræsjet veldig hardt. Noe som var ubehagelig, ødela nattesøvn, humøret etc. Jeg spiste en sjokolade her i forrige uke, å det var så utrolig ubehagelig, vennina mi kunne se pupillene ble store/svarte, jeg skalv og hadde vanskeligheter med og kontrollere kroppen/bevegelser.

Det var rimelig ubehagelig. Men det var et helvete og avruse seg sukkeret. Det var verre enn da jeg slutta å røyke. Om det er verre for oss med ADHD er jeg ikke sikker på. Men jeg har ikke møtt noen på lavkarbo som hadde like stort problem som jeg hadde med å kutte sukker.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 10:31   #4
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: ADHD hos voksne.

Ser du mener personer over 45, det er jo ikke jeg, så vet ikke om svaret vil være til noe hjelp.

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 18:45   #5
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Hunne, her.

Dette er jeg nysgjerrig på selv. Håper noen har noen gode svar. :-)

Kan jeg spørre hvordan mannen din ble diagnostisert? Lang utredning? Tok han initiativ til dette selv?

Han ble diagnostisert hos en psykolog . Han hadde gått til ham en stund, og så foreslo psykologen en utredning ang ADHD. Ja, det tok litt tid, dyrt var det også, men vi er veldig glad det er gjort.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 19:01   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Men ER ADHD en fullgod diagnose???

Eller er det bare en hatt for dem man ikke vet hvor man skal plassere??

Guttungen min har adhd.. Fikk diagnosen for et par år siden.. DA fylte han sikkert kriteriene for å ha den diagnosen, men nå er det ingenting som tyder på at han har det. Han er megaflink, oppvakt og glup på områder som er utenfor normal skikk og bruk. Men er det slik det skal være at man har ADHD så lenge man ikke følger statens veiledninger om hva som er normalen eller ei?

Det er jo ingenting fysisk/medisinsk som kan tilsi at noen har ADHD med mindre man får scannet hodet og kan SE at det er en innsnevring på blodårer ala hjertetrøbbel.. (det er det vi er blitt fortalt)

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 19:36   #7
Balance Belly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
Balance Belly er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Hei,
vil bare oppklare en liten ting Jeg er psykolog, og ADHD er en diagnose i ICD-10, nærmere bestemt F.90.0 Hyperkinetiske lidelse.
Ift. det noen her skriver at symptomene ikke er så utpreget nå lenger er helt normalt. Det stabiliserer seg mer jo eldre man blir, og kommer til uttrykk på en annen måte enn da man var yngre.
F.90.0 er en "nevrologisk diagnose" ja, men man tar ikke i bruk CT eller MR for å stille en diagnose. Det er nemlig i hovedsak en "atferdsdiagnose", der observasjon av atferd i størst grad blir vektlagt.

Ta en titt her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...lser-1033.html

Ønsker også å tilføre at det at sukker skal trigge hyperaktivitet er en myte som dessverre lever i beste velgående. Dette er ikke støttet gjennom forskning.

Ha en god kveld videre !

Balance Belly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Grete Roede Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 19:46   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Balance Belly, her.

Hei,
vil bare oppklare en liten ting Jeg er psykolog, og ADHD er en diagnose i ICD-10, nærmere bestemt F.90.0 Hyperkinetiske lidelse.
Ift. det noen her skriver at symptomene ikke er så utpreget nå lenger er helt normalt. Det stabiliserer seg mer jo eldre man blir, og kommer til uttrykk på en annen måte enn da man var yngre.
F.90.0 er en "nevrologisk diagnose" ja, men man tar ikke i bruk CT eller MR for å stille en diagnose. Det er nemlig i hovedsak en "atferdsdiagnose", der observasjon av atferd i størst grad blir vektlagt.

Ta en titt her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...lser-1033.html

Ønsker også å tilføre at det at sukker skal trigge hyperaktivitet er en myte som dessverre lever i beste velgående. Dette er ikke støttet gjennom forskning.

Ha en god kveld videre !

Kan hende det, men det kreves også diagnose for at skolene skal få økonomisk tilskudd.. Jo trangere økonomi ei skole har, desto flere diagnoser får den skolen etterhvert...

Har selv jobbet ved ei skole der vi rett og slett jobbet for å skaffe flest mulige diagnoser for å få mest mulig økonomisk tilskudd.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 19:58   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Jeg tviler overhodet ikke at sykdommen ADHD eksisterer. Men jeg tror at alt for mange får den diagnosen på uriktig grunnlag. MANGE får et lettelsens sukk når en diagnose settes, og ADHD er en av diagnosene som settes da man ikke kan finne noe annet. Tro meg, vi har vært ørt og fjørti igjennom alle disse testene, for det SKAL være et visst antall tester som slår negativt ut før at diagnosen kan settes.. Guttungen min har fremdeles diagnoesen adhd, men har ikke brukt medisiner på mange år. Sannsynligvs er han bare en unge som er nysgjerring på alt annet enn det som foregår i klasserommet, for når tom rektor leverer ham sin personlige laptop og ber ham hente ut alle filene som ligger der fordi at skjermen ikke funker lengere slik at rektor selv klarer hente ut filene, da vitner det ikke mye om at han har adhd, men heller at han har interesser som ligger utenfor det som er ment å skal være interresant i skolealder... I god gammeldags skole fikk unger med evner oppbacking på det de var flinke til. Nå evner ikke skolen fange opp de som er flinke på andre områder enn det som foreleses i timene..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:08   #10
Balance Belly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
Balance Belly er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kan hende det, men det kreves også diagnose for at skolene skal få økonomisk tilskudd.. Jo trangere økonomi ei skole har, desto flere diagnoser får den skolen etterhvert...

Har selv jobbet ved ei skole der vi rett og slett jobbet for å skaffe flest mulige diagnoser for å få mest mulig økonomisk tilskudd.


Ja, slik er det ift. alle diagnoser i psykisk helsevern, uansett om det gjelder voksne eller barn. Dette gjør det likevel ikke greit å bare "slenge ut" en diagnose. At det i dag finnes flere barn med diagnosen skyldes også at vi er blitt mer observant på den. Samme med f.eks utviklingsforstyrrelser. Flere barn får hjelp! At barnet ditt nå ikke lenger trenger medisiner er kjempe flott! Det finnes flere ulike tiltak og behandling man kan sette i verk, uten at det innebærer medisin. Alle barn er forskjellig, dette er viktig å huske! En gutt med ADHD er ikke èn bestemt type! Alle har ulike behov, og dette må tilpasses og tas hensyn til!

Lykke til videre, håper dere finner den veien som passer dere best!

Balance Belly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Grete Roede Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:10   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Balance Belly, her.

Ja, slik er det ift. alle diagnoser i psykisk helsevern, uansett om det gjelder voksne eller barn. Dette gjør det likevel ikke greit å bare "slenge ut" en diagnose. At det i dag finnes flere barn med diagnosen skyldes også at vi er blitt mer observant på den. Samme med f.eks utviklingsforstyrrelser. Flere barn får hjelp! At barnet ditt nå ikke lenger trenger medisiner er kjempe flott! Det finnes flere ulike tiltak og behandling man kan sette i verk, uten at det innebærer medisin. Alle barn er forskjellig, dette er viktig å huske! En gutt med ADHD er ikke èn bestemt type! Alle har ulike behov, og dette må tilpasses og tas hensyn til!

Lykke til videre, håper dere finner den veien som passer dere best!

Enig, men det er ille når skoler er avhengige av diagnoser for å få økonomisk støtte for å klare et vanlig skoleår. Skolene er dermed MED på å fyre under for at ungene skal få diagnose..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:12   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

HER er et eksempel...

Sitat:

Barne-og ungdomspsykiatrien føler seg pressa til å stille ADHD-diagnoser. Urolige gutter må ha diagnose for å få hjelp i skolen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:13   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Og jeg synes jo at det er betenkelig at en psykolog stiller diagnosen, men så må det en psykiater inn for å gjøre noe mer med det...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:25   #14
Balance Belly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
Balance Belly er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

HER er et eksempel...

Det er synd!! Men dette er det den enkelte kommunen som må stå til ansvar for...Det er de som fordeler pengesekken..Slik er dessverre systemet..

Balance Belly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Grete Roede Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:45   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Balance Belly, her.

Det er synd!! Men dette er det den enkelte kommunen som må stå til ansvar for...Det er de som fordeler pengesekken..Slik er dessverre systemet..

Poenget er at flere og flere kommuner tenker slik. For det det MÅ faktisk en diagnose til for at de skal få økonomisk tilskudd for å ansette flere lærere...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:53   #16
Balance Belly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
Balance Belly er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og jeg synes jo at det er betenkelig at en psykolog stiller diagnosen, men så må det en psykiater inn for å gjøre noe mer med det...

Dette pratiseres svært ulikt fra BUP til BUP..Hos oss stiller jeg diagnose, jeg er med på møte med psykiateren for evt utprøving av ritalin, jeg tar alle testene med/uten med., og jeg har møte med alle parter og overlater ansvaret til PPT for skolemessige tiltak. Psykiateren skriver kun selve resepten. Jeg gjør alle resonnementer ift hva som trengs og bli satt i gang..Mulig det var annerledes for dere, det kan ikke jeg svare for. Men dette er vanlig praksis hos oss.

God kveld videre!

Balance Belly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Grete Roede Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 20:58   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Balance Belly, her.

Dette pratiseres svært ulikt fra BUP til BUP..Hos oss stiller jeg diagnose, jeg er med på møte med psykiateren for evt utprøving av ritalin, jeg tar alle testene med/uten med., og jeg har møte med alle parter og overlater ansvaret til PPT for skolemessige tiltak. Psykiateren skriver kun selve resepten. Jeg gjør alle resonnementer ift hva som trengs og bli satt i gang..Mulig det var annerledes for dere, det kan ikke jeg svare for. Men dette er vanlig praksis hos oss.

God kveld videre!

Vi fikk bare overlevert diagnosen i hånda. Det var vi selv som måtte snakke med PPT.. PPT tok egne tester UAVHENGIG av det BUP kom frem til. Vi var inne i PPT lenge før vi kom til BUP. Så min erfaring er at PPT og BUP IKKE enes om saker og ting.. Tvert imot...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 21:14   #18
Balance Belly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
Balance Belly er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vi fikk bare overlevert diagnosen i hånda. Det var vi selv som måtte snakke med PPT.. PPT tok egne tester UAVHENGIG av det BUP kom frem til. Vi var inne i PPT lenge før vi kom til BUP. Så min erfaring er at PPT og BUP IKKE enes om saker og ting.. Tvert imot...

Dette høres jo helt "bak mål" ut, og at dere har opplevd prosessen slik er jo bare en stor skam! Slik fungerer det ikke hos oss, og jeg kan ikke kjenne meg igjen i dette fra de andre BUP'ene i mitt helseforetak.
Kan godt forstå man sitter tilbake med å føle seg forbigått og overlatt til seg selv..Ikke bra!

Balance Belly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Grete Roede Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 21:18   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Balance Belly, her.

Dette høres jo helt "bak mål" ut, og at dere har opplevd prosessen slik er jo bare en stor skam! Slik fungerer det ikke hos oss, og jeg kan ikke kjenne meg igjen i dette fra de andre BUP'ene i mitt helseforetak.
Kan godt forstå man sitter tilbake med å føle seg forbigått og overlatt til seg selv..Ikke bra!

Bup og PPT trenger overhodet ikke enes om noe. Det er PPT som til slutt sitter med det avgjørende ordet..

Og hvis du mener det er helt bak mål, så er det bare å ta det opp med foretakene når det er møter. Det er ikke SÅ mange helseforetak i dette land.. Beklager, men jeg har STOR tvil når det gjelder deg og det at du er psykolog...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 07:56   #20
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har selv jobbet ved ei skole der vi rett og slett jobbet for å skaffe flest mulige diagnoser for å få mest mulig økonomisk tilskudd.

Jeg håper inderlig dere jobbet for å skaffe ungene hjelp, ikke for å skaffe penger til undervisningen... Hvis personalet ved en skole jobber for å skaffe diagnoser til barn som ikke trenger en diagnose anser jeg det for en gedigen overtramp... Jeg er selv spesialpedagog og jeg ville ikke kunne stå inne for en sånn måte å tenke på, det er tross alt alvorlige, til dels stigmatiserende diagnoser vi snakker om.. Dette vil følge elevene ut skolegangen og kanskje livet...
En annen sak er at systemet er lagt opp slik at det kanskje kan være fristende...

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 07:58   #21
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Beklager, men jeg har STOR tvil når det gjelder deg og det at du er psykolog...

Oj!
Jeg er spesialpedagog!

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 08:41   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av morthy, her.

Oj!
Jeg er spesialpedagog!

Flott er det! Det trenger vi flere av! Spesialpedagogene gjorde alt de kunne for gutten og gjør det fremdeles, men det nytter ikke når også DE føler at de stanger hodet mot veggen da PPT sier NEI til tettere oppfølgning grunnet mangel på ressurser...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:43   #23
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har selv jobbet ved ei skole der vi rett og slett jobbet for å skaffe flest mulige diagnoser for å få mest mulig økonomisk tilskudd.


Dette er skremmende lesning! På den annen side faller en del ting på plass angående egne erfaringer med vår lokale skole. Vi hadde barn i en klasse hvor det virket som om det var om å gjøre å få stilt en diagnose på flest mulig barn.

Nå forstår jeg jo hvorfor! Jeg var ikke klar over den økonomiske fordelen skolen har ved mange diagnostiserte barn.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 10:14   #24
Balance Belly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
Balance Belly er på en erverdig vei

Sv: ADHD hos voksne.

Opprinnelig lagt inn av morthy, her.

Oj!
Jeg er spesialpedagog!

Oj(!) ja, det var også min reaksjon...
Flott innlegg! Det er barna det handler om!!

Balance Belly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Grete Roede Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:04   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ADHD hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Enig, men det er ille når skoler er avhengige av diagnoser for å få økonomisk støtte for å klare et vanlig skoleår. Skolene er dermed MED på å fyre under for at ungene skal få diagnose..

Dette er ikke noe nytt. Da jeg vokste opp var det om å gjort å få flest mulig barn inn under ppt, ettersom det ga skolene uøremerka midler.
Selv var jeg i ppt i SEKS år uten at bup noen gang var med i bildet. Jeg fikk på eget initiativ tilsendt papirene mine fra den tiden for et års tid siden, og har måttet riste oppgitt på hodet over hva slags vurderinger som ble gjort av meg som barn. Tragisk. For min del betød det i stor grad ødelagt skolegang. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde fått en adhd-diagnose hadde dette vært i dag. Store deler av uroen min forsvant forresten da sukker, gluten og melk røyk ut av kostholdet, så kan man jo si så mye man vil om at ikke forskning støtter at f.eks sukker ikke påvirker konsentrasjon og stabilitet i humøret.

Men, ja, nå skled jo tråden ut. Den skal jo handle om adhd hos voksne, så vi kan gjerne komme inn på sporet igjen .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
ADHD og redusering av karbohydrater? millaza Barns kosthold 30 13-06-09 22:37
Bare for voksne? lita Ketolysekuren 8 07-04-07 15:52
Adhd mofe Fysisk og mental helse 28 25-03-06 21:39
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no