Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-11, 09:55   #1
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Ny som jeg er, og legger igjen en tråd litt sånn histen og pisten her inne, så kommer jo mange spørsmål.

Bl.a. Er det noen som har merket noe på psyken? Noen som har slitt tidligere?

Har slitt med psyken min i..altfor mange år allerede. 11 år, faktisk.. Aldri sånn at jeg ikke kommer meg opp igjen for egen maskin, men det er fryktelig slitsomt da jeg har 1-2 års sykluser jeg går igjennom...igjen og igjen. (men er heldigvis/desverre ikke psyk nok til at jeg kan få noe proffesjonell hjelp..)

Sliter man litt i hodet, så har det en tendens til å gå utover kroppen også. Trøstespising og sulting om hverandre. IKKE bra.

Og hvis jeg har "oversett" en tråd eller noe sånn her inne nå, så beklager jeg altså. Har vært stort sett overalt her inne nå, og søkt på litt av allslags, men har ikke funnet noe som gav meg svaret på akkurat dèt.

Btw. Startskuddet mitt gikk i dag! No more cola og sjokkis, og ikke mere stivelse! Godt gubben er bortreist. Får vel noe abstinenser etterhvert :P
(men kaffe MÅ man ha...bittelitt i hvertfall...)

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:12   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Hei og velkommen!

Det er få egne tråder om akkurat det, men det går stadig igjen her inne at med stabilt blodsukker, kommer en mye mer stabil psyke!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:22   #3
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Hei !
Jeg tror det kan hjelpe. Blir spennende å høre hvordan det går med deg.

Masse lykke til. Og kaffe må man ha Sitter å nyter en kopp kaffe selv nå, og leser på dette fantastiske forumet. Her får du svar på det meste.

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:10   #4
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Lykke til . Blir spennende

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:55   #5
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Takker for svar og lykkeønskinger

Den der psyken min tar meg med på tur med en gang det blir forandringer i livet mitt, så jeg venta meg litt motgang nå, når jeg skal endre kosthold.

Har funnet ut at jeg tror jeg kommer til å slite med et veldig lavt karb-nivå. Er vel sikkert en vanesak, men sliter litt med og spise så mye fett.. Blir rett og slett dårlig av det. Mulig jeg bare mistolker kroppens signaler også da men..

Tenkte jeg får starte litt mykere, så nå skal jeg prøve meg på mere grønnsaker i tillegg. Skal prøve og ikke få i meg sukker og mel og sånne ting da.

Har ikke drukket cola på 3 dager!! Ikke saft heller! Bare vann, med is og et par sitronskiver...også litt kaffe da

Jeg ble litt for opptatt av hele "slanke" opplegget.. Det er først og fremst ikke for vekta sin del jeg gjør dette. Men har en ustabil psyke, en kropp med vondter. Har ikke noe godt forhold til mat egentlig, så. Vil jo endre dette da.

Skal prøve og holde dere oppdaterte Blir litt treigt i starten sikkert, men. En dag av gangen, ikke sant?

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:09   #6
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Hei du! Som Kitt her sier har man et mer stabilt blodsukker på lavkarbo, så det høre s veldig lurt ut av deg å prøve deg på det. Jeg slet med å være ganske så hisssig til jeg sluttet å røyke selv, nå skal det en god del til for å få meg sinna, unntatt ved pms som jeg fremdeles lider skikkelig av. Lavkarbo har ikke påvirket noe særlig slik, for meg, men har full tro på det som sunt kosthold! Lykke til!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:09   #7
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Hri Snis83.
det er flere av deg her inne som feks meg selv.
for å gi av meg selv forteller jeg dette.
jeg har bipolarlidelse.
min erfaring etter 4 uker med ketolyse er har vært både og.
kjenner jeg er i enden av det maniske,for har jeg satt meg noe i hodet skal det gjøres sånn og sånn.ingen slingringsmonn før det er perfekt.
jeg fortsetter allikevel for jeg tror selv dette vil løse seg etterhvert.
tror det kan ha noe med at blodsukkeret ikke er helt jevnt ennå.
gir det litt tid så krysser jeg fingrene for at det ordner seg

lykke til

  Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:12   #8
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av elsker lavkarbo, her.

Hri Snis83.
det er flere av deg her inne som feks meg selv.
for å gi av meg selv forteller jeg dette.
jeg har bipolarlidelse.
min erfaring etter 4 uker med ketolyse er har vært både og.
kjenner jeg er i enden av det maniske,for har jeg satt meg noe i hodet skal det gjøres sånn og sånn.ingen slingringsmonn før det er perfekt.
jeg fortsetter allikevel for jeg tror selv dette vil løse seg etterhvert.
tror det kan ha noe med at blodsukkeret ikke er helt jevnt ennå.
gir det litt tid så krysser jeg fingrene for at det ordner seg

lykke til

4 uker er kanskje litt for kort tid til og merke evt. forandringer.. Har selv vært innom bipolardiagnose, men har egentlig funnet ut at jeg bare er hyper av natur, men depresjonen drar meg ned.
Krysser fingrene for deg, jeg også!! Og håååper om ikke det hjelper veldig, så at det i det minste kan balansere litt. Uansett, så er en sunn kropp ikke og forakte selv om sinnet kanskje ikke helt vet hvor det står

Lykke til selv!

Og takker for svar over her. Det blir spennende og se. Jeg hadde faktisk DEN meltdownen i går..antar det var sukkernøden som viste seg fra sin virkelig stygge side. Heldigvis er mannen bortreist så jeg får "rasa" fra meg i fred. Hehe. Tenkte det var best vi var adskilte dersom jeg skulle på sukkeravvenning. Men holder meg enda!

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:25   #9
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

hei jeg har lenge slitt med psykiske problemer (i sammenheng med anorexi), og går nå gradvis over til lavkarbo. (må føre gravdis mer fett inn i kosten, ellers vil nok ikke magen min henge helt med, da den er vant til veeeldig lite mat og fett). Men jeg føler allerede at psyken min er bedre! Ikke at mitt psykiske problem er det samme som ditt, men jeg vil tro at det kan hjelpe for deg også?

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 14:35   #10
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

hei jeg har lenge slitt med psykiske problemer (i sammenheng med anorexi), og går nå gradvis over til lavkarbo. (må føre gravdis mer fett inn i kosten, ellers vil nok ikke magen min henge helt med, da den er vant til veeeldig lite mat og fett). Men jeg føler allerede at psyken min er bedre! Ikke at mitt psykiske problem er det samme som ditt, men jeg vil tro at det kan hjelpe for deg også?

Jeg har tro på det selv, at det vil virke positivt for meg. Jeg tror på det meste jeg så lenge ingen kan motbevise det :P Hehehe..
Men det har jo litt med kontroll og gjøre også, ikke bare næringsstoffer o.s.v. Er kontrollfreak inntil beinet, så jeg er nok i overkant kontrollert med maten...i periodevis heeelt utav kontroll. Hehe. Er ikke rart man blir litt ustabil når det varierer sånn hvilken mat og hvor mye mat kroppen får. Så håper på bedring etterhvert

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 15:59   #11
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

jeg sliter også en del psykisk og jobber knall hardt for og klare og få et avslappet forhold til mat. har bare gått på lavkarbo en liten stund men vurdere og gå over til ketolyse kuren. jeg har mine *rapptuser* som jeg kaller det ( tror ikke jeg skal utdype det noe mer i hensyn til andre som har anstrengt forhold til mat) men det har vært færre den mnd ennfør jeg begynte,lurer på om det har en sammenheng. men jeg kan komme tilbake til det senere. går også tillegg i behandling

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 08:31   #12
MissIt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Kristiansand
Alder: 42
Innlegg: 6
MissIt er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Jeg har diagnosen bipolar lidelse, og sliter helt klart mest med depressive faser. Nå er det fire måneder siden jeg var innlagt sist, og det er en kjempeseier!
Jeg er jo relativt kraftig medisinert, men svinger likevel voldsomt. Har såkalt "rapid cycling" som betyr at jeg kan svinge fra enorm depresjon til hypomani i løpet av minutter, men de depressive fasene kan likevel vare i månedsvis.
Min erfaring med lavkarbo er så som så. De første ukene var jeg veldig optimistisk, og syntes dietten fungerte veldig bra på svingningene mine. Men etterhvert synes jeg dette avtok. Dessverre.

Håper du vil gjøre positive erfaringer med lavkarbo. Selv om ikke det har den største virkningen på sykdommen min, er det mange andre veldig positive faktorer. Stabilt blodsukker er bare herlig! Blir ikke et monster når jeg er sulten lenger f. eks!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/ws1Q2B9/]


MissIt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Avslappet lavkarbo :o) Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 11:46   #13
Snis83
Medlem
 
Snis83 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Haugalandet
Alder: 40
Innlegg: 90
Snis83 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan påvirker lavkarbo-kosthold psyken? Noen som har erfaring?

Etter litt justeringer i kosten, for å lage noe både jeg og mannen kan leve på (han har bare litt mer tilbehør enn meg, og jeg en ekstra dæsj med saus, rømme eller noe annet), så har jeg funnet en plass tror jeg.. Har nå gått ned en liten kilo og to, faktisk!

Men, det jeg merker BEST... Jeg sooooveeeer!! Jeg sover godt!! Jeg sover effektivt!! 5-6 timer er nok, uten at jeg føler at jeg skulle ha sovet 5-6 timer til!! Våkner uten og være så morragretten at jeg kan drepe med blikket. Hehe.

Har også begynt på johannesurt, så om det er kosten, urten eller blandingen som gjør det, vet jeg ikke. Men, hva enn jeg nå gjør, så kjenner jeg meg nå bedre, så!! *thumbs up for now*

Er ikke på "streng" diett, men finner en måte jeg kan leve på, resten av livet. Savner ikke brød, ris eller noe sånn, faktisk.....bare litt "pomfrisug" innimellom..hehe. Men! Jeg lar megselv skeie litt ut i helgene, så jeg ikke får denne panikken at "Å neiii! Skal jeg aaaldri mer kunne spise "det" igjen!".. Da taper jeg...altfor glad i mat, jeg.....

Det var en liten oppdatering fra meg

Snis83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner-LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan påvirker lavkarbo nyrene? silje Fysisk og mental helse 20 01-02-11 22:12
Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball achillea Trening 7 15-02-10 21:34
Hvordan begynne på nytt kosthold? *pippi m gutt og jente* Ketolysekuren 3 23-04-09 15:15
Noen med erfaring med lavkarbo-pasta? Stellamor Ketolysekuren 9 16-11-08 11:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no