Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Fråtsing

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-09, 22:00   #26
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Takk for gode svar og meninger!! Ble brått myyye klokere!!
Skal tenke på og bearbeide dette mens jeg går på ketolyse, for da er som sagt ikke trangen der!

Thank uuuuu!!!

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 22:33   #27
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Fråtsing

Interessant artikkel om kvinner og fråtsing. Det kan være en naturlig disposisjon.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 22:35   #28
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Samme som er linket til lenger opp

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:07   #29
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing

litt sen å svare, men jeg har samme problemet
Det som hjelper veldig er å fråtse FETT og ikke sukker/karbo. Pga karbo og spesielt sukker dreper metthetsfølelsen og du får bare lyst å dytte innpå mer og mer. De værste måltidene jeg har hatt, har jeg nok spist opp en hel Meny hylle med sjokolade å møkk. Noe som er fantastisk godt og vanvittig sunt er:
Pisk krem av fløte, knekk oppi bittelitt mørk 85% sjokolade eller mørkere. Helst økologisk eller annen som ikke har soya møkk og andre kunstige søtstoffer. Så kan du også kutte opp litt jordbær. Dette er helt forbanna nydelig og råder alle til å prøve det. 0 insulin respons og balsam for kroppen Jeg har klart å presse ned 0.5-1 liter fløte på et slikt måltid så jeg er ganske ekstrem. Kunsten er bare å ikke ta for mye sjokolade eller jordbær oppi siden sjokoladen er veldig bitter så den gir mye smak mens kremen er mild, så du kan spise mye krem og lite sjokolade og fremdeles kjenne den gode smaken av begge. Ble sulten nå gitt, skriver dette mens jeg nå har fastet i 40 timer også et veldig lurt triks som omtrent er UMULIG når det står på da, fra egen erfaring er å tygge å spise sent. Bare prøv om du klarer metthetsfølelsen kommer kjappere da siden magen produserer stoff som gjør at du føler deg mett. Sist men ikke minst, når du får søtsug eller sug etter sjokolade og andre god saker, tyder det mye på at du mangler mineraler i kroppen. Hvis du er veldig sugen på sjokolade osv. tyder dette ofte på mangel av magnesium. Så kan være lurt å kjøpe tilskudd av magnesium. Siden dette er veldig viktig men vanskelig å få mye av i matvarer. Nøtter inneholder en del, men nøtter er ikke bra, for mye fiber og dårlig fett.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:14   #30
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

lHvis du er veldig sugen på sjokolade osv. tyder dette ofte på mangel av magnesium.

Really?? Det er derfor jeg aldri har lyst på noe slikt altså?? (Jeg er "overhysterisk" m.t.p magnesiumen, den er det viktigste jeg putter i meg!!)

Så kult!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:16   #31
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Bra innlegg, jeg bare lurer på dette:

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Nøtter inneholder en del, men nøtter er ikke bra, for mye fiber og dårlig fett.

Jeg trodde nøtter var bra jeg? I hvert fall når de er rå og usalta?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 19:01   #32
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Fråtsing

Kristine B.
Hvis du klarer å holde deg når du er i ketose, så er vel det beste å prøve å holde seg der. Og du er så heldig å ha samboer, da får du suge deg på samboeren da, når søtsuget er som verst
var på Anne Kat Herland fårestilling her om dagen. Da harselerte hun med kosemerkene til Grete Rhode. Etter å ha pint seg ei heil uke kunne hun fråtse med 3 mandler og en bit mørk sjokolade på lørdag. Det er vel ikke fråtsing mente hun, fråtsing er 3ltr vaniljesaus på styrten (velbekomme)

Mvh Grovsnus
Stå på Kristine

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 21:03   #33
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Really?? Det er derfor jeg aldri har lyst på noe slikt altså?? (Jeg er "overhysterisk" m.t.p magnesiumen, den er det viktigste jeg putter i meg!!)

Så kult!!

yupp det er fakta

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 21:05   #34
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Bra innlegg, jeg bare lurer på dette:


Jeg trodde nøtter var bra jeg? I hvert fall når de er rå og usalta?

det kommer jo ann på hvilken kostholdsfilosofi du følger. Men nei fettet fra nøtter er ikke nødvendigvis så bra. Du bør holde deg til animalsk fett, det er mye mer stabilt og bedre for kroppen. Nøtter i små mengder er ok, siden det inneholder en del magnesium som sagt. Men generelt sett er det best å holde seg unna det. Omega 6:3 er veldig stor (altså mye mer omega 6 enn 3) og det er mye fiber i nøtter. Proteinet er også dårlig.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 21:58   #35
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

litt sen å svare, men jeg har samme problemet
Det som hjelper veldig er å fråtse FETT og ikke sukker/karbo. Pga karbo og spesielt sukker dreper metthetsfølelsen og du får bare lyst å dytte innpå mer og mer. De værste måltidene jeg har hatt, har jeg nok spist opp en hel Meny hylle med sjokolade å møkk. Noe som er fantastisk godt og vanvittig sunt er:
Pisk krem av fløte, knekk oppi bittelitt mørk 85% sjokolade eller mørkere. Helst økologisk eller annen som ikke har soya møkk og andre kunstige søtstoffer. Så kan du også kutte opp litt jordbær. Dette er helt forbanna nydelig og råder alle til å prøve det. 0 insulin respons og balsam for kroppen Jeg har klart å presse ned 0.5-1 liter fløte på et slikt måltid så jeg er ganske ekstrem. Kunsten er bare å ikke ta for mye sjokolade eller jordbær oppi siden sjokoladen er veldig bitter så den gir mye smak mens kremen er mild, så du kan spise mye krem og lite sjokolade og fremdeles kjenne den gode smaken av begge. Ble sulten nå gitt, skriver dette mens jeg nå har fastet i 40 timer også et veldig lurt triks som omtrent er UMULIG når det står på da, fra egen erfaring er å tygge å spise sent. Bare prøv om du klarer metthetsfølelsen kommer kjappere da siden magen produserer stoff som gjør at du føler deg mett. Sist men ikke minst, når du får søtsug eller sug etter sjokolade og andre god saker, tyder det mye på at du mangler mineraler i kroppen. Hvis du er veldig sugen på sjokolade osv. tyder dette ofte på mangel av magnesium. Så kan være lurt å kjøpe tilskudd av magnesium. Siden dette er veldig viktig men vanskelig å få mye av i matvarer. Nøtter inneholder en del, men nøtter er ikke bra, for mye fiber og dårlig fett.

Hei! det er ikke for sent å svare!! Det blir det aldri tror jeg
Da skal jeg bli superduperflink til å ta magnesiumen min!! Men det er ikke noe problem når jeg er i ketose..det er snarere når jeg kan slakke litt på tøylene.. Om jeg da skal kose meg litt en dag, så ender det med at jeg spiser til jeg er kvalm og uvel!! Hvorfor klarer jeg ikke å stoppe?
Derfor er det mye bedre når jeg er i ketose, så jeg ikke kan unne meg NOE søtt!
Takk for tips!

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 21:59   #36
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus, her.

Kristine B.
Hvis du klarer å holde deg når du er i ketose, så er vel det beste å prøve å holde seg der. Og du er så heldig å ha samboer, da får du suge deg på samboeren da, når søtsuget er som verst
var på Anne Kat Herland fårestilling her om dagen. Da harselerte hun med kosemerkene til Grete Rhode. Etter å ha pint seg ei heil uke kunne hun fråtse med 3 mandler og en bit mørk sjokolade på lørdag. Det er vel ikke fråtsing mente hun, fråtsing er 3ltr vaniljesaus på styrten (velbekomme)

Mvh Grovsnus
Stå på Kristine

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 22:30   #37
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Kristin_B, her.

Hei! det er ikke for sent å svare!! Det blir det aldri tror jeg
Da skal jeg bli superduperflink til å ta magnesiumen min!! Men det er ikke noe problem når jeg er i ketose..det er snarere når jeg kan slakke litt på tøylene.. Om jeg da skal kose meg litt en dag, så ender det med at jeg spiser til jeg er kvalm og uvel!! Hvorfor klarer jeg ikke å stoppe?
Derfor er det mye bedre når jeg er i ketose, så jeg ikke kan unne meg NOE søtt!
Takk for tips!

Hvis du spiser deg "mett" på sjokolade å søte ting klarer du ikke å stoppe pga sukkeret og alle kunstige søtstoffer dreper metthetsfølelsen. altså stoffene som produseres som gjør at du føler deg mett. Men også som jeg nevnte kan det være mangler som f.eks magnesium hvis du bare vil blekke i deg sjokolade å søtt. Er det andre ting du får fryktelig lyst på når du først setter i gang? eller er det bare generelt mat?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 22:44   #38
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Hvis du spiser deg "mett" på sjokolade å søte ting klarer du ikke å stoppe pga sukkeret og alle kunstige søtstoffer dreper metthetsfølelsen. altså stoffene som produseres som gjør at du føler deg mett. Men også som jeg nevnte kan det være mangler som f.eks magnesium hvis du bare vil blekke i deg sjokolade å søtt. Er det andre ting du får fryktelig lyst på når du først setter i gang? eller er det bare generelt mat?

Nei, jeg fråtser ikke i mat. Det er kun søtt...!!

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 22:49   #39
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing

Vil bare tipse om sidene til IKS: www.iks.no

Jeg orker ikke skrive så mye her nå, men mat og følelser kan utvikles til spiseforstyrrelse, ofte i form av overspising. Og da er det ikke bare mat det er snakk om, men helst godis og annet usunt!

__________________
Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 22:52   #40
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Vil bare tipse om sidene til IKS: www.iks.no

Jeg orker ikke skrive så mye her nå, men mat og følelser kan utvikles til spiseforstyrrelse, ofte i form av overspising. Og da er det ikke bare mat det er snakk om, men helst godis og annet usunt!

Takk, jeg lagret den jeg

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 23:40   #41
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Kristin_B, her.

.... Men det er ikke noe problem når jeg er i ketose..det er snarere når jeg kan slakke litt på tøylene.. Om jeg da skal kose meg litt en dag, så ender det med at jeg spiser til jeg er kvalm og uvel!! Hvorfor klarer jeg ikke å stoppe?
Derfor er det mye bedre når jeg er i ketose, så jeg ikke kan unne meg NOE søtt!
Takk for tips!

Hei.

Dette kjenner jeg veldig godt igjen. Jeg er på akkurat samme måte. Det enkleste for meg er faktisk å holde meg i ketose hele tiden. Jeg må lære meg til å unne meg selv fremgang på lavkarbo, fremfor å tro at jeg unner meg noe godt ved å ta et sidesprang.

Hvorfor er sidespranget attraktivt?

For min del handler det nok litt om mitt tankemønster knyttet til kos. Jeg tror at karbohydrater og sukker er bedre egnet til å kose seg med, fremfor andre lavkarbo-alternativer. Men er dette riktig? Finnes det fullverdige lavkarbo-alternativer?

Erfaringer tilsier at slike "spisedager" utvides for å benytte seg av anledningen, siden man ikke er i ketose. For meg kan det skli ut til flere dager, og noen ganger også uker. Alt dette bare fordi man skulle "unne" seg noe godt.

Når man oppsummerer blir i alle fall konklusjonen min at man må unne seg å være i ketose. Endre tankemønsteret og se virkeligheten i øynene, for det er nemlig ikke noe kos å gå opp 5 kilo på en uke.

Det som skulle være hyggelig, ble til noe uhyggelig. Dette er også noe som bør tas med i regnestykket. Slik at man neste gang kan foreta bedre og mer rasjonelle valg. Derfor slår jeg et slag for lavkarbo-godis. Et langt og lykkelig liv. Samt klokketro på at fornuften til slutt vil seire, for først da kan man virkelig kose seg og feire!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 23:46   #42
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Thorwald: som om jeg skulle skrevet det selv!!! At en dags "kos" blir til dager, ja uker... og resulterer i flere kg opp!! Det er sykt at man skal "unne" seg noe sånt

Og ja, du har jo helt rett, man kan kose seg på lavkarbo også
Lavkarbo forever

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 09:50   #43
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Fråtsing

Dette er helt meg!

Jeg klarer ikke ordlegge meg så godt akkurat nå, men følte bare for å si det

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 10:57   #44
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Fråtsing

Jeg har også vært der, men mer tvangsspising enn fråtsing, for de som skjønner nyanseforskjellen.
Jeg trodde jeg visste grunnene til dette etter hvert, sånn som f.eks. å være redd for å bli slank, ikke syntes jeg fortjente det osv. Følte alt burde bli lettere fordi jeg visste hvorfor, uten at det skjedde noen særlig forandring med psyken.
Men plutselig slo det ned en grunn hos meg som lyn fra klar himmel. Den er litt personlig, så skal ikke gå inn på den, men bare fortelle at det var veldig viktig for meg å forstå dette, og det har vært kjempe-lett å ikke falle for fristelsen til å "tvangsfore" meg selv etterpå.
Samme uken skjedde det noe annet med psyken min også.:
Har hatt et merkelig forhold til tid i det siste, på en slik måtte at jeg veldig gjerne ville spare på den. Få tiden til å gå sent. Begynte plutselig å tenke på tid og tidsbruk på en annen måte. Høres sikkert veldig rart ut, men det var en stor bøyg for meg. Det at disse "åpenbaringene" kom nesten samtidig har gjort meg veldig sterk og måbevisst.
Klarer nå å leve på det jeg kaller kostholdet mitt for resten av livet. Er ikke avhengig av å være i Ketose for å være standhaftig lenger.
Og hva vil jeg med å dele dette? Vil gjerne bare få formidlet hvor viktig det kan være å gå i seg selv og finne grunnen til hvorfor man gjør som man gjør, enten det er fråtsing eller andre ting som hindrer oss å nå våre mål.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 11:44   #45
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel
Wink

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

... Klarer nå å leve på det jeg kaller kostholdet mitt for resten av livet. Er ikke avhengig av å være i Ketose for å være standhaftig lenger.
Og hva vil jeg med å dele dette? Vil gjerne bare få formidlet hvor viktig det kan være å gå i seg selv og finne grunnen til hvorfor man gjør som man gjør, enten det er fråtsing eller andre ting som hindrer oss å nå våre mål.

Jeg har lest ditt innlegg med stor interesse. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår hva du mener? Det er jo alltid grunner til at man gjør som man gjør, men jeg skulle altså gjerne vite litt mer konkret hva du tenker på. Det hadde vært fint med noen eksempler, og om du mener at det er for personlig å bruke ditt eksempel, så oppfordrer jeg deg til å lage noen eksempler knyttet til den fiktive personen "Tim Candy".

Jeg tror nemlig at Tim har en plan mht. å legge om kostholdet. Denne planen har han fordi han ønsker å oppnå noe. For å oppnå dette må han være målbevisst og rasjonell mht. hva han putter i munnen. Men samtidig vet han at han vil oppnå målet selv om han av og til faller tilbake på tidligere kosthold. Han kan imidlertid ikke være permanent på tidligere kosthold, for da når han ikke målet. Med denne vissheten prøver han å balansere seg gjennom tilværelsen. Han finner seg selv reflekterende over om det er tiden han er ute av ketose som er mest avgjørende, eller mengden med sukker som han dytter i seg i denne perioden. Og slik går dagene.

Jeg tror altså at Tim bør endre sitt tankemønster ved å bli mer bevisst på hva som er godt for han. Hva er det som samsvarer best med hans overordnede plan? Dersom han stadig vekk velger å fordype seg i sukkerkrukken så er dette etter min mening en klar indikasjon på at tankerekken er korrupt. Den er rett og slett inkonsekvent i forhold til hans overordnede mål. Den beste måten å endre på dette er ved å øke bevissthetsnivået slik at man kan få en logisk konsekvent tankerekke. For deretter å forholde seg til den, gjennom en plan med konsekvente handlinger. At dette skal ha noe med hvor lenge Tim ble ammet, eller hvor mange røde non-stop han fikk i godteposen i fjerdeklasse har jeg vanskeligheter med å forstå. For meg er dette årsak virkning, men så klart - gjennomføringsevnen kan sikkert påvirkes av så mangt opp gjennom livet, også menneskets skjøre psyke.

Det er nå i alle fall dette jeg mener, men jeg vil gjerne ha andres meninger også. Så om det ikke er vår fornuft og vilje som styrer oss, hva er det da? Jeg ville satt pris på om noen kunne forklare dette for meg...

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 13:17   #46
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Fråtsing

Svarer med rødt i Thorwalds innlegg:

"Jeg har lest ditt innlegg med stor interesse. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår hva du mener? Det er jo alltid grunner til at man gjør som man gjør, men jeg skulle altså gjerne vite litt mer konkret hva du tenker på.

Det er jeg enig i. Det jeg mener er at det kan være bakenforliggende grunner som er i veien for at man oppnår det man vil. Man kan samtidig ha en grunn eller 2 som man forstår og tror er årsaken til at man ikke når sitt mål. Disse grunnene man har funnet ut av kan stå i veien for at man får tak i kanskje den viktigste men bakenforliggende grunnen. Et eksempel kan være at en person bruker mat til trøst og føler seg avhengig av dette og tror det er grunnen til at han ikke kommer noen vei. Ved videre tankearbeid kan det være det går opp for ham at han er redd for alt hva verden rundt ham forventer at han skal forandre i livet sitt, hvis han endelig blir for eksempel slank hvis det var det det handlet om.

Det hadde vært fint med noen eksempler, og om du mener at det er for personlig å bruke ditt eksempel, så oppfordrer jeg deg til å lage noen eksempler knyttet til den fiktive personen "Tim Candy".

Skal prøve å si litt mer om meg selv. Det er kanskje ikke så personlig allikevel, og det er uansett sikkert noen som kan kjenne seg igjen i dette.:

Som jeg nevnte tidligere så trodde jeg at jeg visste grunnene til at jeg stadig saborterte meg selv når det gjaldt å komme i mål med dette kostholdet. Jeg kalte det sabotasje fordi jeg hadde det godt og hadde egentlig ingen behov for noen utskeielse. Derfor forsto jeg at det måtte være noen dype grunner som ødela for meg. Fant flere som jeg syntes kunne passe, slik som jeg nevnte i innlegget over. Men det var også en stor grunn som det tok lang tid å få tak i.
For meg var det at jeg ikke "orket" å være klar i hodet, aktiv og på vei til mitt nye liv. Jeg savnet sløvheten, depresjonen og alle timene på sofaen foran TV. Og så fryktet jeg å miste min "hovedinteresse" her i livet. Det som alltid har stått foran alt annet, nemlig det at jeg skulle bli slank før jeg unnet meg noe som helst her i livet. Det har tatt så stor plass i livet mitt at jeg var redd for å miste det og redd for å ta tak i alt det andre som har stått på vent i så mange år.

Jeg tror nemlig at Tim har en plan mht. å legge om kostholdet. Denne planen har han fordi han ønsker å oppnå noe. For å oppnå dette må han være målbevisst og rasjonell mht. hva han putter i munnen. Men samtidig vet han at han vil oppnå målet selv om han av og til faller tilbake på tidligere kosthold. Han kan imidlertid ikke være permanent på tidligere kosthold, for da når han ikke målet. Med denne vissheten prøver han å balansere seg gjennom tilværelsen. Han finner seg selv reflekterende over om det er tiden han er ute av ketose som er mest avgjørende, eller mengden med sukker som han dytter i seg i denne perioden. Og slik går dagene.

Jeg tror altså at Tim bør endre sitt tankemønster ved å bli mer bevisst på hva som er godt for han. Hva er det som samsvarer best med hans overordnede plan? Dersom han stadig vekk velger å fordype seg i sukkerkrukken så er dette etter min mening en klar indikasjon på at tankerekken er korrupt. Den er rett og slett inkonsekvent i forhold til hans overordnede mål. Den beste måten å endre på dette er ved å øke bevissthetsnivået slik at man kan få en logisk konsekvent tankerekke. For deretter å forholde seg til den, gjennom en plan med konsekvente handlinger.

Veldig enig i dette, og tror det er veldig viktig at man bevisst bruker tid på å tenke på disse tingene. Da kan det plutselig dukke opp noen klare og nyttige tanker en vakker dag når man egentlig tenker på noe helt annet.

At dette skal ha noe med hvor lenge Tim ble ammet, eller hvor mange røde non-stop han fikk i godteposen i fjerdeklasse har jeg vanskeligheter med å forstå. For meg er dette årsak virkning, men så klart - gjennomføringsevnen kan sikkert påvirkes av så mangt opp gjennom livet, også menneskets skjøre psyke.

Jeg tror at dette kan være av den typen grunner som er lette å få tak på og som ofte også kan brukes som unnskyldning for at man ikke lykkes. Har man forstått noen slike grunner, men allikevel ikke får bearbeidet dem og kommer videre, da tror jeg ofte det finnes en større og dypere grunn som man ikke klarer å se. Det er min mening bare. Håper ikke jeg støter noen med dette.

Det er nå i alle fall dette jeg mener, men jeg vil gjerne ha andres meninger også. Så om det ikke er vår fornuft og vilje som styrer oss, hva er det da? Jeg ville satt pris på om noen kunne forklare dette for meg...

Jeg tror det er VANER, Vaner og flere vaner som styrer oss. Når jeg viser til mitt eksempel så er jo vaner veldig viktig. Vanen med å sløve foran TV sto i veien for mitt nye aktive liv og nye gode vaner. Vaner er jo også som vi vet veldig vanskelige å bryte. Matmønsteret vårt er en vane vi har hatt veldig lenge og er nok enda vanskeligere å bryte med enn en slik uvane som å se for mye på TV. Det sies at det tar minst 6 uker å bryte en vane. Hvis man er bevisst dette, så kan det kanskje være lettere å komme gjennom den første tunge tiden som vanemønsteret vårt jobber mot oss.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste

Sist redigert av nalana : 19-03-09 kl 13:35.
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 13:22   #47
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Så om det ikke er vår fornuft og vilje som styrer oss, hva er det da? Jeg ville satt pris på om noen kunne forklare dette for meg...

Jeg tror det er VANER, Vaner og flere vaner.

Og redsel. For å være annerledes, for å måtte forsake noe, for å står til ansvar, for å takontrollen i eget liv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 13:37   #48
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og redsel. For å være annerledes, for å måtte forsake noe, for å står til ansvar, for å takontrollen i eget liv.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 14:47   #49
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Fråtsing

Se det. Da var vi jo ikke så uenige like vel.

Det blir jo litt som de damene som er så redde for å forlate mannen, at de etter hvert godtar at han slår og mishandler dem. Det er jo tross alt det tryggeste.

Som læreren min en gang sa:

Gammel dame er vond å vende...

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:32   #50
trinema
Juniormedlem
 
trinema sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 24
trinema er på en erverdig vei

Sv: Fråtsing

Opprinnelig lagt inn av Hannehk, her.

Jeg er også en fråtser og melder meg inn i klubben. klarer overhodet ikke la chips eller sjokolade stå på bordet dersom jeg først har tatt en munnfull. Jeg blir rett og slett sinnsyk i gjerningsøyeblikket


Sånn er jeg også! Og det virker som om litt for mye karbo utløser det.. Hvis jeg ligger på 50-80g pr dag går det noenlunde greit. Men litt for mye havregryn f.eks så klikker det helt! Og da kan jeg ende opp med å fråtse i havregrynene, kaster i meg store mender.. Og etter en time må jeg ha mer mer mer! Får til og med denne reaksjonen av melkeprodukter! Helt sykt..(sjokolade og chips rører jeg ikke lenger, skal bare en liten bit til så rabler det helt for systemet mitt også )
Har lest mye her inne siste tiden, og synes det kan være flere ting som passer.. Hypoglykemi er en ting..
Men det er forferdelig å ha det slik!

trinema er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/Pauluns steinalderkosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no