Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

– «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-10, 01:41   #26
Chibi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 7
Chibi er på en erverdig vei

Sv: – «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt

Som svar til artikkelen på Aftonbladet ang fett-dietten, vil jeg komme med et absolutt svar (ja! jeg sa det! Absolutt svar!), som ikke er et absolutt svar om dietten kan gi økte kolestrolverdier eller ikke, for jeg er ingen forsker. Men here goes!

I artikkelen på Aftonbladet står det fraser som "Det är mitt intryck", "Hon menar att" og "Och på sikt kan det leda till".
Dette er ikke vitenskapelige uttrykk. Dette er personlige meninger og antagelser, og som nevnt tidligere, har hun bare én pasient å vise til.

Dette er et klassisk eksempel på at media trykker alt som kan skremme folk, skape skandaler eller bare trekke oppmerksomhet. Artikkelen og utsagnene har inget vitenskaplig grunnlag, og bør behandles deretter.

Men som med alle andre drastiske livsstilsendringer er det selvfølgelig viktig å gå til jevnlige sjekker hos fastlegen for å se om du tåler livsstilen eller ikke. Å gå ned fem kilo o.l. på én uke er en stor belastning på kroppen, og man må ta vare på seg selv!

(Man bør selvfølgelig sjekke seg noenlunde regelmessig når man ikke endrer livsstil også, for kanskje man trenger en endring!).

Det var alt.
Ta avisartikler med en klype salt. de har sjeldent rot i noen vitenskap, med mindre de har forskningsresultater å vise til, men dette var kun et intervju

Chibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 23:19   #27
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: – «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Ingen vet nøyaktig hva kostholdet bestod av da..

Jeg tror vi med ganske stor grad av sannsynlighet kan påstå av vi aldri kommer til å grave opp rester etter produkter fra kulturer der det står "light" eller "redusert fett" fra sånn ca. 4,5 milliarder år siden frem til ca. ~1980.

Men det er klart, hvis doktoren sier at light/transfett-produkter er mye bedre enn det mine 6000 tidligere generasjoner har levd på og som har gitt meg som sluttprodukt (thank you very much!) så er det klart jeg sporenstreks distanserer meg fra disse ukulturelle barbarene av noen slektninger jeg har hatt!

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 00:57   #28
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: – «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt

Helt enig med Chibi! Noe som har skjedd med EN pasient er det man kan kalle anekdotisk, det har ingen forskningsmessig verdi. Dessuten er det som noen har nevnt flere faktorer som må tas hensyn til, bla. pasientens helse fra før. "Inntrykk" og "jeg har hørt noen si" er heller ikke noe som ligner på seriøs forskning! Det kan virke som det foregår en maktkamp mellom to leire her, men den ene siden bruker ufine knep. Akkurat som det ryktet om Atkins, at han døde overvektig av et hjerteatakk, vet ikke hvor mange ganger jeg har lest/hørt det, og så viser det seg å være en ganske fantasifull utbrodering av virkeligheten. Slikt får meg til å bli veldig skeptisk til media og ernæringsekspertene som er "inne i varmen" hos myndighetene.

Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 11:07   #29
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: – «Fett-diett» kan gi hjerteinfarkt

Er man usikker på LCHF kosthold med tanke på kolesterolverdiene, er det jo bare å ta en blodprøve en gang i året eller så.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og hjerteinfarkt Janevel Fysisk og mental helse 6 17-03-10 21:36
Høy protein-diett kontra høy fett-diett Maja Kostholdsfilosofier 16 13-01-10 21:03
Egenkomponert diett- lite fett og karbohydrater Janedoe Spørsmål og svar 9 10-01-10 00:28
Må jeg spise mye fett til en lavkarbo diett for å gå ned? Pastajunkie Spørsmål og svar 5 23-04-08 22:23
Dagladet: Vil teste fett-diett på fete Enid Nyheter / media 27 24-01-08 17:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no