Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-07, 21:22   #1
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo?

for å gjøre en lang historie kort...

siste uka har både eg og lillemor hatt influensa, så
uten ekstra krefter eller matlyst har eneste eg har
hatt lyst på og orket å lage havregryn med melk og
litt splenda... har spist et par "kaffekopper" med
dette om dagen...
i dag er første dag eg har spist middag denne uka,
mamma var å henta oss på middag hos dem, ho laga
seifilet (med mel, salt og pepper), råkost og fløtesaus
(laga med litt speltmel)... eg spiste noe fisk, litt saus
og råkost.... men i ettertid har eg skikkelig dårlig
samvittighet for hele uka....
er litt redd for at det skal fortsette å være sånn, at om
eg "skeie" ut en dag så skal eg slite med samvittigheta
lenge etterpå... trur det ligger mest i at eg endelig er
begynt å få formene på rett plass, så er veldig redd for
å legge på meg igjen....
var mamma som tok dette opp med meg i dag, at eg måtte
slutte å tenke slik, at det ikke er sunt.....

flere som føler det slik??
eller er det noen som kan "berolige" meg om at det ikke
er noen fare å spise "feil" innimellom, at eg ikke har gjort
noen stor feil denne uka???

guuuu, eg sku ønska eg var en a dem som kan spise uansett
hva di ønsker uten å legge på seg

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 22:55   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

Sitat:

siste uka har både eg og lillemor hatt influensa, så
uten ekstra krefter eller matlyst har eneste eg har
hatt lyst på og orket å lage havregryn med melk og
litt splenda... har spist et par "kaffekopper" med
dette om dagen...

Sitat:

men i ettertid har eg skikkelig dårlig
samvittighet for hele uka....

Er det ikke trasig når mor har rett? Du har jo vært syk! Det er lov å være syk og komme seg igjen. Eller lei seg og ha litt kosedigg (selv tynne gjør dette!). Poenget er at man lar det være med det og kommer seg "opp på hesten igjen" og fortsetter som før. Jeg skal love deg at et par kopper med harvregryn, melk og splenda ikke har gjort deg stor igjen! Om du skal opp på "vanlig slankekost" kalori-nivå (1500) da må du spise 6-7dl tørr havregryn med tilhørende melk!!! DET ER MYE HAVREGRYN DET!

Se på målingene dine i signaturen, du har vært SÅ flink!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 23:17   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

For å svare direkte på overskriften; JA, det er fullt mulig å få et usunt forhold til lavkarbo som til lavkalori og andre slankemetoder.

Slanker man seg blir man lett litt "enspora" og opptatt av hva man driver med. Men som regel vil de fleste holde seg innenfor rimelighetens grenser. Dette vil ikke folk som ikke sliter med vekta/ikke har slanket seg forstå noe av. Det må oppleves for å forstås !

Det sies det er færre med spiseforstyrrelser innen lavkarbo kosthold enn andre typer dietter. Men ER man disponert for spiseforstyrrelser av en eller annen form vil ikke lavkarbo fjerne spiseforstyrrelsen. Akkurat dette tror jeg ikke du har noe problem med !

Alt er en balansegang. At du får dårlig samvittighet fordi du har spist dårlig en uke er ikke farlig eller usunt, det er ganske naturlig når man er i en slankeprosess. Man har slitt for å få av kiloene og vil jo ikke ha dem på igjen. Om man ikke hadde samvittighet i det hele tatt ville man falt av lasset og ikke klart å holde vekta i det hele tatt. Det er en innebygget sprerre du skal være glad for at du har. Men som sagt er det en blansegang. Du skal ikke gå med dårlig samvittighet hele tiden. Da har det gått for langt.

Det er ikke farlig å spise "feil" innimellom, så lenge du ikke gjør det til en vane. Du har vært sjuk og da er det ingen som klarer å spise 100% riktig. Det er heller ikke noen stor feil du har "begått" ! Du har ikke kjørt i deg 1/2 bløtkake og masse sjokolade etc ? Du skal absolutt ikke være redd for å spise hverken panert seifilet eller råkost. Det er IKKE usunt. (... sier hun som har spist bacalao, flatbrød, 1 stk bløtkake og to biter mørk sjokoladetrøffel + drukket 1 glass vin idag)-

Om du spiser "feil" så må du bare akseptere at du kanskje ikke tar av - eller i verste fall at vekta kanskje går litt opp - for så å gå ned igjen - og at det er helt greitt. Om du har en slik dag/uke lønner deg seg å IKKE nærme seg vekta på en uke. Du VET at det er mesteparten vannansamling og at det forsvinner igjen !

Ikke fortvil, - du er flink og dette går greitt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 23:18   #4
Myrg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 38
Innlegg: 10
Myrg er på en erverdig vei

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

Opprinnelig lagt inn av cilemora, her.

er litt redd for at det skal fortsette å være sånn, at om
eg "skeie" ut en dag så skal eg slite med samvittigheta
lenge etterpå... trur det ligger mest i at eg endelig er
begynt å få formene på rett plass, så er veldig redd for
å legge på meg igjen....
var mamma som tok dette opp med meg i dag, at eg måtte
slutte å tenke slik, at det ikke er sunt.....

Så lenge det er bare en gang i blandt synes jeg ikke du skal være urolig for dette Det viktigste er kanskje at "en gang i blandt" ikke blir for ofte, og at man derfor prøver å ha litt struktur på når man eventuellt "jukser" litt. Mange har jo dietter der de spiser karbohydrat med jevne mellomrom for å fylle glykogenlagrene og klarer seg fint med det. I tillegg er det jo også en spesiell situasjon når man er syk, og det viktigste er tross alt bare å få i se næring så kroppen klarer å restituere seg, så synes absolutt ikke du burde ha dårlig samvittighet for dette.

Når det er sagt så er jo greit å ha dårlig samvittighet om man sprekker når man ikke skal, siden det jo er en god motivator for å holde på dietten, men nok en gang føler jeg absolutt ikke at dette er en slik situasjon der man skal ha dårlig samvittighet

Myrg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Di Pasquale Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 23:45   #5
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

takk for svar

eg veit jo innerst inne at eg ikke har noen grunn til å ha dårlig samvittighet,
er bare så redd for å se at "det går jo bra", så man prøver igjen, og igjen,
åsså går der noen mnd også er alt fette på plass igjen...
dette er første "sprekken" siden eg startet, har innimellom spist dårlig, men
ikke feil....

men er godt å høre fra dere at eg ikke har gjort store tabben da
håper bare influensaen snart gir slipp sånn at energi og matlyst kan komme
snikende tilbake.... ei uke til jul og eg har 1000 ting som skal gjøres, hehe..

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 04:49   #6
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

Nille har så evig rett!!!

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 16:33   #7
Sweetflower
Medlem
 
Sweetflower sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Sweetflower har en fantastisk aura rundt segSweetflower har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

Opprinnelig lagt inn av Myrg, her.

Så lenge det er bare en gang i blandt synes jeg ikke du skal være urolig for dette Det viktigste er kanskje at "en gang i blandt" ikke blir for ofte, og at man derfor prøver å ha litt struktur på når man eventuellt "jukser" litt. Mange har jo dietter der de spiser karbohydrat med jevne mellomrom for å fylle glykogenlagrene og klarer seg fint med det. I tillegg er det jo også en spesiell situasjon når man er syk, og det viktigste er tross alt bare å få i se næring så kroppen klarer å restituere seg, så synes absolutt ikke du burde ha dårlig samvittighet for dette.

Når det er sagt så er jo greit å ha dårlig samvittighet om man sprekker når man ikke skal, siden det jo er en god motivator for å holde på dietten, men nok en gang føler jeg absolutt ikke at dette er en slik situasjon der man skal ha dårlig samvittighet

Egentlig... bare som en digresjon, ikke som en direkte kommentar, er det ikke rart hvordan ord og uttrykk relatert til slanking har en negativ klang?

"Skeie ut" - "Unne seg" - "Sprekke" - "Jukse"

Det virker som om alt har utgangspunkt i at man har svak viljestyrke og ikke er god nok, at det er ting man ikke mestrer.

Jeg har begynt å bli mer bevisst på at store deler av mitt problem sitter i hodet! Spesielt den dårlige samvittigheten og evnen til å tyne meg selv når jeg har - nettopp - sprukket. Hm... uansett, jeg kan bare si med hånden på hjertet at jeg kjenner meg godt igjen med trådstarter...

__________________
- Sweetflower
Sweetflower er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 16:53   #8
cilemora
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 42
Innlegg: 373
cilemora er ny på veien

Sv: kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo??

Opprinnelig lagt inn av Sweetflower, her.

Egentlig... bare som en digresjon, ikke som en direkte kommentar, er det ikke rart hvordan ord og uttrykk relatert til slanking har en negativ klang?

"Skeie ut" - "Unne seg" - "Sprekke" - "Jukse"

Det virker som om alt har utgangspunkt i at man har svak viljestyrke og ikke er god nok, at det er ting man ikke mestrer.

Jeg har begynt å bli mer bevisst på at store deler av mitt problem sitter i hodet! Spesielt den dårlige samvittigheten og evnen til å tyne meg selv når jeg har - nettopp - sprukket. Hm... uansett, jeg kan bare si med hånden på hjertet at jeg kjenner meg godt igjen med trådstarter...


på en måte er det godt å høre at det ikke er bare eg som tenker sånn,
vet at "probleme" sitter i hode, men er vanskelig å ikke tenke sånn...
og det at man nermer seg målet gjør vell kanskje ikke "angsten" for
å falle tilbake noe mindre... ser vi er ganske like både i vekt og bmi...

__________________
midje: start ca 85cm, mål 70cm eller mindre - nå: 74cm (- 11cm)
mage: start 101cm, mål 80cm eller mindre - nå: 85cm (- 16cm)
hofte: start ca 102cm, mål ca 90cm - nå: 88,5cm (- 13,5cm)
vekttap til nå: - 6,5kg og BMI på 24
cilemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fedon/lavkarbo/sunn fornuft... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vitaminer og mineraler - liste mofe Kosttilskudd 6 23-07-07 11:41
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no