Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

340-360g - 70-75% - FETT?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-04-05, 11:46   #1
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien
Red face

340-360g - 70-75% - FETT?

Nille du skrev i en annen tråd at på Atkins Induksjon er den optimale fordelingen av kaloriene slik:

70% fett (+/- 5%)
25% proteiner (+/- 5%)
5 % karber

____
Jeg klarer ikke å forstå dette. Menes det virkelig at vi skal spise ca. 340-360g eller 70-75% fett daglig?

__________________
caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 14:55   #2
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Tror nok du har misforstått litt her. Jeg vet ikke hvordan du har kommet frem til det regnestykket, men du blir garantert stappmett før du har klart å spise 340 g fett.

Dette er hva jeg regnet ut en dag hva jeg spiste:

2 omeletter (totalt 8 egg), burger, kjøttboller, brokkoli, blomkål, paprika, løk, olivenolje, smør, litt salt, pepper & oregano

Totalt 2300 kcal, 145 g protein, 200 g fett, 15 g karbo

25 % protein, 75-77 % fett, 2,5 % karbo


Litt vanskelig å regne ut nøyaktig men det stemmer ihvertfall bra med virkeligheten.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 15:34   #3
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien

Synes dette er vanskelig. Men det er altså fordi man regner fettprosenten av KALORIENE, og ikke av vekten på det en spiser da?

caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 15:49   #4
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Nille skrev litt om dette i dagboka mi, jeg syntes det hørtes veeldig merkelig ut at man skulel spise 70 % fett, da må jo årene bli heelt "gæli". Om dere vil kan dere jo gå inn å lese der.. Kanskje det hjelper..

Nederst på side 7, og øverst på side 8.

MVH Lita

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 16:17   #5
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien

Ja som Nille skriver der: optimalt for fettforbrenning når du er i ketose er følgende fordeling av kaloriene (altså ikke maten !!) 70% fett, 25 % protein, 5 % karbohydrater.

Men da må man regne kalorier også - dette er litt av en jobb. Skulle gjerne hatt noen tommelfinger-regler...

caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 16:44   #6
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Får håpe Nille kommer på å kan svare da Hun har kanskje noen tommelfingerregler Nille kan sååå mye

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 17:02   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Nå er det ikke jeg som har bestemt at det er sånn....
Og det finnes en tommelfinger regel....... Ikke det at den gjør det lettere å forstå dessverre:

Formelen er:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

Hvis dere ser i dagboka mi, er det masse eksempler på menyer med næringsinnhold. Jeg lager mat og spiser først, - SÅ fører jeg. Ikke for å se hvor mye jeg KAN spise, men for å kunne dokumentere HVA jeg har spist NÅR. Jeg har aldri regnet på "idag kan jeg spise x-antall gram fett ......" (i går spiste jeg 88 gram fett, det var 61% av kaloriene, men jeg er ikke på induksjon....)

Og da ser dere at fettet ikke er i vannvittige mengder. Jeg har gitt klart uttrykk for at det er 70% av kaloriene - ikke 70 % av maten !

Det er sammensetningen av maten som er viktig - ikke hvor MYE en spiser. Det er ikke nødvendig å regne det ut heller. Og skal man klare å holde så nøyaktig matregnskap må en bruke et dertil egnet dataproggram. Jeg bruker www.fitday.com og har lagt inn norske matvarer der. Jeg holder matregnskap fordi jeg av forskjellige årsaker MÅ.
For meg er det en vane - men ikke noe jeg anbefaler folk å gjøre om de tar av slik de ønsker og ikke har spesielle medisinske årsaker til å sjekke matinntaket.
Følger man Atkins etter boka og spiser det som anbefales - i de mengdene det anbefales, vil man ha et passe fettinntak. Som jeg har sagt tidligere, - ikke vær redd for fettet. Bruk smør, oljer, fløte, rømme etc - (ikke lettversjonene, men "the real thing") i normale lengder, og det er OK.

Men når folk spør hvor mye fett man skal spise på induksjon er det ikke annen måte å forklare det på - nettop fordi det er prosentdel ikke antall gram ! Hadde det vært et fasitsvar med antall gram hadde det vært mye enklere å forklare og å forstå.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 17:47   #8
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien

Formelen er:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

___

Så hvis jeg i løpet av en dag spiser ca:

100g fett + 15g karbohydrater + 100g proteiner så er dette forholdsvis riktig? Eller er jeg helt på jordet ???


(Har lest store deler av dagboka di Nille)


Sist redigert av caja : 02-04-05 kl 18:16.
caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 18:10   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av caja

Formelen er:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

___

Så hvis jeg i løpet av en dag spiser:

100g fett + 15g karbohydrater + 100g proteiner så er dette forholdsvis riktig? Eller er jeg helt på jordet ???

Nei du er ikke helt på jordet. Du ligger godt an da ! Du er på 66 % fett, 4 % karber og 29 % protein..... sånn ca... fordi fett, karbo/fiber og protein alltid er i samme forhold til hverandre - du har skjønt det du !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-04-05, 18:14   #10
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien

FLOTT - veldig bra at du kom med den formelen.

caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 11:45   #11
caja
Juniormedlem
 
caja sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
caja er ny på veien

Er forferdelig dårlig i matte.
Trodde jeg skjønte hvordan bruke denne formelen - men det varte tydligvis kun et veldig kort øyeblikk. Har prøvd å finne ut hvor mye fett og proteiner en ut fra formelen bør spise dersom en bestemmer seg for å spise:

- 20g karbohydrater?

og hva hvis en prøver med:

- 10g karbohydrater
___

Er det noe som kan hjelpe meg med å regne ut dette, ut i fra Atkins formel?

caja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
South Beach - diskusjon melene South Beach 21 08-05-05 11:10
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Fett æ'kke lett Mokia Induksjonen 1 25-04-04 23:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no