Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Når man ikke følger noen filosofi

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-07, 16:19   #1
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Når man ikke følger noen filosofi

Jeg følger ikke noen filosofi av forskjellige grunner. Jeg er rett og slett ikke særlig flink til å forholde meg til rigide opplegg og tar i tillegg medisiner som gjør at jeg ikke kan spise mat med høyt fettinnhold.

Min tanke er å spise mer protein fordi kroppen ikke klarer lagre mer enn begrensede mengder av det, ifht karohydrater som man kan lagre nesten ubegrenset. Altså jeg prøver bare begrense inntaket av karbohydrater.

Burde jeg ikke da ha et overblikk på antall kalorier jeg spiser hver dag? Det er vel bare når man er i ketose at man kan spise "fritt" fordi man helt holder seg unna karbohydrater?

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 16:56   #2
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Kan ikke gi deg noe ordentlig svar, men det kommer sikkert noen som kan det.

Jeg kan fortelle hvordan jeg forholder meg til lavkarbo; jeg holder meg helt unna sukker, mel, poteter, mais og ris. Jeg teller ikke kalorier, eller karber. Jeg spiser grønnsaker til alle måltider (bortsett fra frokost for da spiser jeg rømmegrøt). Ikke store mengder, men vanlig mengde i forhold til såkalt "norsk" kosthold. Prøver å holde meg unna søtstoffer generelt. Jeg spiser frukt til dessert en gang eller to i uka.

Jeg prøver å få i meg så mye fett jeg kan, men mye fettholdig mat jeg ikke liker, så det blir mest smør og rømmegrøt som får opp andelen fett hos meg.
Dette er et meget behagelig kosthold som jeg ser at jeg kommer til å gå ned til matchvekt på. Mangler bare 4-5 kg nå, har gått ned cirka tilsvarende siden begynnelsen av august. Det går sakte men sikkert.

Lykke til!

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 17:34   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Opprinnelig lagt inn av Helga, her.

Jeg følger ikke noen filosofi av forskjellige grunner. Jeg er rett og slett ikke særlig flink til å forholde meg til rigide opplegg og tar i tillegg medisiner som gjør at jeg ikke kan spise mat med høyt fettinnhold.

Min tanke er å spise mer protein fordi kroppen ikke klarer lagre mer enn begrensede mengder av det, ifht karohydrater som man kan lagre nesten ubegrenset. Altså jeg prøver bare begrense inntaket av karbohydrater.

Burde jeg ikke da ha et overblikk på antall kalorier jeg spiser hver dag? Det er vel bare når man er i ketose at man kan spise "fritt" fordi man helt holder seg unna karbohydrater?


Veldig vanskelig å gi generelle råd, som regel er jo maten på de forskjellige filosofier satt sammen slik at det funker for vektnedgang.

Hva slags medisiner er det du tar som hindrer deg å spise fettrik mat ?
Uasett trenger kroppen din noe fett (se nedenfor)

Det beste rådet jeg kan gi deg er å peke deg i regning av et Lindberg-lignende kosthold.

Dvs. at du bør kutte ut sukker, hvitt, raffinert mel, ris og poteter i første omgang. Om du skal spise pasta bør det være fullkornpasta.

Du kan fortsatt spise brød, men ikke mye, og pass på at det er grovt, - og da mener jeg SYNLIG grovt, ikke alle disse kvas-grove som egentlig er laget av så finmalt mel at en uten tenner kan spise det ! Bygg og rug er bedre en hvete. Linsberg har lansert noen nye brødtyper som er til salg i butikken. Ellers knekkebrød - Wasa Fiber Plus er det som er lavest i karber av knekkebrød. Ellers har du Fiber Rik med solsikke - som ligger lavt i karber.

At protein ikke lagres er det delte meninger om, men alle måltider bør bestå av


1) Proteiner (kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese). Det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men minst 20 gram proteiner fire ganger om dagen kan være en grei tommelfingerregel. Det tilsvarer 100 gram kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, eller 2,5 egg. Hvis proteinkilden er cottage cheese, så tilsvarer det er halvt beger. Man kan selvfølgelig lage en blanding av alle disse også. Det er i tillegg proteiner i ost og nøtter, men la dette være ”bonus-proteiner”. 2) Antioksidanter (grønnsaker, bær, frukt, urter, krydder). Mest mulig i hvert måltid. Men ha som tommelfingerregel at du minst har like mye grønnsaker som proteiner på tallerkenen. Helst dobbelt så mye. En halv teskje kanel er faktisk like mye antioksidanter som i et eple, så ikke undervurder krydder og urter. Bær er også suverent. 3) Fett (oljer, avokado, nøtter, tran, fet fisk). Hvert eneste måltid skal inneholde fett tilsvarende minst 1 ss olje eller ¼ avokado.

Du behøver ikke telle kalorier, for holder du deg unna kaloririke varer/tomme karbohydrater går det av seg selv.

Om du ønsker tips, oppskrifter etc. kan jeg anbefale Fedons Metode. selv om du ikke vil følge et opplegg står det masse nyttig info og gode oppskrifter i den.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 17:58   #4
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Veldig vanskelig å gi generelle råd, som regel er jo maten på de forskjellige filosofier satt sammen slik at det funker for vektnedgang.

Hva slags medisiner er det du tar som hindrer deg å spise fettrik mat ?
Uasett trenger kroppen din noe fett (se nedenfor)

Det beste rådet jeg kan gi deg er å peke deg i regning av et Lindberg-lignende kosthold.

Dvs. at du bør kutte ut sukker, hvitt, raffinert mel, ris og poteter i første omgang. Om du skal spise pasta bør det være fullkornpasta.

Du kan fortsatt spise brød, men ikke mye, og pass på at det er grovt, - og da mener jeg SYNLIG grovt, ikke alle disse kvas-grove som egentlig er laget av så finmalt mel at en uten tenner kan spise det ! Bygg og rug er bedre en hvete. Linsberg har lansert noen nye brødtyper som er til salg i butikken. Ellers knekkebrød - Wasa Fiber Plus er det som er lavest i karber av knekkebrød. Ellers har du Fiber Rik med solsikke - som ligger lavt i karber.

At protein ikke lagres er det delte meninger om, men alle måltider bør bestå av


1) Proteiner (kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese). Det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men minst 20 gram proteiner fire ganger om dagen kan være en grei tommelfingerregel. Det tilsvarer 100 gram kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, eller 2,5 egg. Hvis proteinkilden er cottage cheese, så tilsvarer det er halvt beger. Man kan selvfølgelig lage en blanding av alle disse også. Det er i tillegg proteiner i ost og nøtter, men la dette være ”bonus-proteiner”. 2) Antioksidanter (grønnsaker, bær, frukt, urter, krydder). Mest mulig i hvert måltid. Men ha som tommelfingerregel at du minst har like mye grønnsaker som proteiner på tallerkenen. Helst dobbelt så mye. En halv teskje kanel er faktisk like mye antioksidanter som i et eple, så ikke undervurder krydder og urter. Bær er også suverent. 3) Fett (oljer, avokado, nøtter, tran, fet fisk). Hvert eneste måltid skal inneholde fett tilsvarende minst 1 ss olje eller ¼ avokado.

Du behøver ikke telle kalorier, for holder du deg unna kaloririke varer/tomme karbohydrater går det av seg selv.

Om du ønsker tips, oppskrifter etc. kan jeg anbefale Fedons Metode. selv om du ikke vil følge et opplegg står det masse nyttig info og gode oppskrifter i den.

Takk for svar.
Har Xenical. Magen vrenger seg hvis jeg spiser mye fett.

Jeg tror jeg er ok flink. Jeg mangler en del på en grønnsaker det ser jeg. Er rett og slett ikke særlig glad i det. Men får begynne å spise litt rå grønnsaker tenker jeg. Knaske. Dip er kanskje lov?

Brød har jeg ikke spist noe særlig av på årevis. Spiser knekkebrød.
Hvitt mel, sukker, ris og poteter har jeg også kuttet ut.
Jeg er også veldig glad i bær og spiser dette daglig nesten. Mye frukt jeg ikke tåler så det blir det ikke så mye av.

En Helga-mat-dag ser ca sånn her ut:

Frokost: Omelett av 2 egg
Lunsj: Pannekake laget på 3 egg og 1,5dl cottagecheese
Middag: Kjøtt og salat/kjøtt og grønnsaker
Kvelds: 2 knekkebrød med ost
Mellommåltid: Bringebær med litt matyoughurt evt smoothie.

Drikker litt juice og litt kaffe og prøver få i meg noen liter vann om dagen.

Jeg har ikke fettskrekk og steker maten i smør, men blir det for mye så renner maten tvers igjennom. Så ingen vits å trigge det for mye egentlig. Passer på å få i meg noe kosttilskudd pga dette.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 19:06   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Hvis du spiser lavkarbo behøver du jo ikke ta Xenical. Det er flere her inne som har sluttet med Xenical fordi lavarbo med fett funker bedre for dem ... Og fordi "medisiner" som hindrer fettopptak (for vektnedgang) ikke funker så greitt med lavkarbo kost.

Men dette finner du ut av selv..... du må jo prøve deg frem og se hva som funker best for deg.

Menyen din ser helt flott ut !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 19:29   #6
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hvis du spiser lavkarbo behøver du jo ikke ta Xenical. Det er flere her inne som har sluttet med Xenical fordi lavarbo med fett funker bedre for dem ... Og fordi "medisiner" som hindrer fettopptak (for vektnedgang) ikke funker så greitt med lavkarbo kost.

Men dette finner du ut av selv..... du må jo prøve deg frem og se hva som funker best for deg.

Menyen din ser helt flott ut !

Jeg slutter ikke. Så greit er det. Kanskje senere men ikke nå.
Går litt på psykiske ting for min del. Vet jeg i allefall ikke går OPP mens jeg tar de. Har slitt veldig med å klare å ta av noe som helst før og føler jeg legger på meg uansett hva jeg spiser. Dette er første gang på lenge hvor jeg spiser normalt OG slapper av med det. Litt forstyrra...

Tenkte gi det til jul. Se om det kan fungere sammen. Hvis ikke så må jeg jo vurdere bare. Men merker at dette kostholdet har en kjempeeffekt på meg når det kommer til å holde seg unna søtsaker.

Takk for konstruktive tilbakemeldinger.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 19:41   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Kjempeflott ! Du skal selvfølgelig trives med og føle deg vel med det du gjør. Og funker det for deg er det jo ingenting som er bedre. Det er bare mange leger som ikke er klar over at fettet ikke nødvendigvis er synderen, men at det kan ligge andre ting bak.

Har du forresten blitt testet for insulinresistens ? Problemene du beskriver lyder så kjent. I tillegg til stoffskifte problemer da.......

Forklaring på Insulinresistens:

Opprinnelig lagt inn av MHM

Hva skjer egentlig i kroppen når insulinet blir for høyt? Det er en komplisert prosess, men kan forenkles på følgende måte:

Vi tenker oss at vi nå har spist et måltid med karbohydrater, for eksempel to skiver brød, som er tygget, blandet i magesekken og har kommet over i tynntarmen. Der vil enzymer og hormoner bli utskilt, slik at maten skal brytes ned i så små partikler at det kan suges opp i nærliggende blodårer. Karbohydratene i brødskivene går over i blodbanen som glukose, eller det man på folkemunne kaller blodsukker. Alle celler vil gjerne ha dette blodsukkeret som energi/brensel, og kroppen vil gjerne kvitte seg med blodsukkerøkningen raskest mulig. Men cellene kan ikke bare hente glukosen, like lite som blodet kan lempe det over til cellene. Her trengs det hjelp! Og hjelpen heter insulin. Insulin er et hormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen etter signal om økt blodsukker, i den konsentrasjon som synes nødvendig. Insulin er altså en døråpner inn i cellene, og fungerer ved at de setter seg i mottakere (reseptorer) på celleoverflaten, det passer som hånd i hanske.

Desto mer man spiser av karbohydratrik mat, desto større krav setter man til bukspyttkjertelen. Men det klarer den fint, for til vanlig jobber den bare på ca. 10% av sin kapasitet. Så gjennom et helt liv kan vi spise mat med mye stivelse og sukker, og la være å mosjonere, uten at det skjer noe galt med blodsukkerreguleringen. Bukspyttkjertelen klarer brasene og skiller ut riktig mengde insulin. Men for en stor del av befolkningen går dette ikke bra, det er den delen som har disposisjon for insulinresistens. Insulinresistens er en arvelig tilstand (på reseptornivå), som gjør at insulinet ikke blir utnyttet godt nok, og det fører til at mengden insulin i blodet øker. Så ved å tenke oss forrige eksempel, med de samme to brødskivene, så må det mye mer insulin til for å klare akkurat den samme jobben.
Fortsatt er blodsukkeret like lavt og bra. Det vil si at et besøk hos fastlegen ikke vil avsløre at noe er i gjære. Et stikk i fingeren, og du får beskjed om at blodsukkeret er utmerket. Men det er ikke bra å gå rundt med så høye insulinverdier! Til slutt må bukspyttkjertelen kapitulere: ”Nå har jeg prøvd å forsyne kroppen med nok insulin i så mange år, og du fortsetter med et stillesittende liv og et karbohydratrikt kosthold – nå klarer jeg ikke mer”. DA FØRST begynner blodsukkeret å stige, og da blir man interessant i tradisjonell skolemedisin. Trass i store mengder insulin tilstede i blodet, klarer ikke insulinet å ”åpne dørene” fort nok, og blodsukkeret stiger litt.

Man antar at omkring 80% av alle overvektige og 30-40% av befolkningen i sin helhet, har insulinresistens, forhøyet insulin og/eller er følsomme for karbohydrater. Å ha et forhøyet insulinnivå i blodet har mange negative helseeffekter. For en overvektig person er det særlig insulinets ”beskjeder”: 1) Lagre fett, 2) Ikke bruk av fettlagrene og 3) Jeg er sulten/har lyst på noe, som er motiverende å vite noe om. Vite at insulinet fungerer som et slags håndbrekk på ens egen fettforbrenning, og at behandlingen blir å få av håndbrekket. Først da vil man få en god forbrenning, og kan tillate seg et ganske høyt kaloriinntak uten å gå opp i vekt. For å få insulinet ned og håndbrekket av, må man spise færre karbohydrater, lavere GI, mer proteiner, riktig type fett, hyppige måltider og mosjonere. Man må tenke både helhetlig og langsiktig.

På lengre sikt er et forhøyet insulin nemlig forløperen til både diabetes type 2 og hjerte/kar sykdom. Høyt insulin øker betennelsestilstander i kroppen og øker kolesterolet. Økt insulin øker risiko for kreft. Altså finnes det flere grunner til å sørge for at ditt insulinnivå er lavt, enn akkurat hvor mye du veier.

Opprinnelig lagt inn av MHM

Hvis du ber om å få målt c-peptid fastende, så sier den hvor mye insulin du har i blodet. I tillegg til c-peptid, så er det nyttig å måle TG, HDL, LDL, kol, SHBG, glukose, HbA1c, urinsyre. Men legen må kunne tolke svarene da....hvis ikke er du like langt! Angående c-peptid, så står det som referanseområde 270-1400, men det er tull. C-peptid bør ligge på ca. 300-400.




Lykke til videre

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:17   #8
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Oi!! jeg kom til å sjekke mine egne prøveresultater, og de viste 1129 på den der C-peptid. Legen min nevnte riktignok at det var litt høyt, det skal han ha.
Da er det ikke så rart at flesket sitter godt fast.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 66331000.jpg (7,7 KB, 5 visninger)
__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:20   #9
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Kjempeflott ! Du skal selvfølgelig trives med og føle deg vel med det du gjør. Og funker det for deg er det jo ingenting som er bedre. Det er bare mange leger som ikke er klar over at fettet ikke nødvendigvis er synderen, men at det kan ligge andre ting bak.

Har du forresten blitt testet for insulinresistens ? Problemene du beskriver lyder så kjent. I tillegg til stoffskifte problemer da.......

orklaring på Insulinresistens:




Lykke til videre

Det ble sendt avgårde en HAUG med prøver for ca seks mnd siden. Var vel først og fremst for å utelukke stoffskiftesykdommer.
Utover det så har jeg en del diabetes i familien (begge typer) og er dermed i risikosonen selv.
Legen sa også noe om at kroppen fungerer mer normalt om man ikke er overvektig. Så det er vel vedtatt at jeg skal ned i vekt først, så finne årsaken til at jeg eser fortere en fortest. Slappet av mht kosthold i sommer (spiste normalt) og presterte å legge på meg sju kg.

Mamma sliter med det samme. Så helt sikkert at det er noe jeg har arvet. Møkkagener. Hehe.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 17:41   #10
Knubbelubba
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 136
Knubbelubba er ny på veien

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Opprinnelig lagt inn av Helga, her.

Jeg slutter ikke. Så greit er det. Kanskje senere men ikke nå.
Går litt på psykiske ting for min del. Vet jeg i allefall ikke går OPP mens jeg tar de. Har slitt veldig med å klare å ta av noe som helst før og føler jeg legger på meg uansett hva jeg spiser. Dette er første gang på lenge hvor jeg spiser normalt OG slapper av med det. Litt forstyrra...

Tenkte gi det til jul. Se om det kan fungere sammen. Hvis ikke så må jeg jo vurdere bare. Men merker at dette kostholdet har en kjempeeffekt på meg når det kommer til å holde seg unna søtsaker.

Takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Har du hatt noen effekt av Xenical? *Jeg vurderer å prøve det selv...

Knubbelubba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/blodtypediett Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 22:20   #11
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Not yet!!
Skal gi det noen uker til. Så er det stopp.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:16   #12
Berlinerbolla
Juniormedlem
 
Berlinerbolla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Troms
Innlegg: 15
Berlinerbolla er på en erverdig vei

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

hei! jeg forsøkte Xenical en periode. Det var ikke noe for meg. Magen levde sitt eget liv! Håpløs å kontrollere... Nå har jeg lest meg ned i vekt. Både hær inn på sidene, og på biblioteket. Måtte få "huet" med på dette . Trodde liksom Xenical skulle gjøre jobben for meg....Dyrt var det også. Ihvertfall for 3-4år siden. Kan ikke huske at jeg gikk ned noe særlig heller...

Berlinerbolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 01:02   #13
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

hmm, min ringe hjerne mener dette om vektøkning pga fett...
Det er ikke spist fett som er problemet, det er spist karbo som er problemet. Om man spiser nok eller for mye karbo vil alt fett som kommer i kosten lagres og all overskuddskarbo også bli til fett.
Den eneste måten å redusere på dette er å skape jevnt blodsukker og jevn sakte fordøyelse og å spise mettende mat. Det gjøres gjennom grønt+protein+fett. Fettet er pr def noe som sakter ned opptaket i tarmene, fiber gjør det samme, protein gjør deg mett.

#1 er altså å fjerne raske karber
#2 er å spise passe med protein og nok fett som senker apetitten og farten på næringsopptaket.
Å begrense fettet i kosten gjør bare at mengden karbo blir prosentvis høyere. Nok mengde av protein og fett i et måltid er viktig for å senke næringsopptaket og derved blodsukkerstigninger !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 13:25   #14
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man ikke følger noen filosofi

Enig med Energibunten.

Jeg prøvde også Xenical for ca 3 år siden. Da spiste jeg nokså magert, men kunne ikke være lenger enn 5 meter unna dass. Jeg var oppblåst hele tiden, men det som kjentes ut som luft var noe helt annet, hehe. Jeg holdt ut i 3 uker, gikk ned 1 kg som kom på igjen så fort jeg slutta.

Da er det mye mer effektivt og behagelig med lavkarbodiettene

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 11:33
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Mål og belønning - viktig for suksess firth Generell diskusjon 9 28-04-08 00:05
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no