Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse resten av livet?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-10-08, 14:31   #1
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Ketolyse resten av livet?

Lurer på om, hvis man starter med ketolyse, må man leve lavkarbo resten av livet? Jeg vil leve sunt selvfølgelig, men en gang i blandt må man unne seg en bolle eller pizza og slike ting. Hvis jeg bruker denne kuren, og har gått ned x antall kg jeg vil ned, kan jeg da bare slutte eller må jeg leve lavkarbo resten av livet? Dvs ingen boller (tenker ikke mer enn en bolle eller to i uken f.eks). Må jeg også kutte brød og div resten av livet?

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 14:43   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse resten av livet?

Jeg kan kun svare utfra min egen erfaring. Etter at jeg ble ferdig med kuren for snart et år siden har jeg fremdeles i hverdagskosten levd reint, dvs. mest mulig reint kjøtt, masse grønnsaker og naturlig feit mat Rett og slett fordi jeg liker den maten bedre enn all halv/helfabrikata... Og fordi kroppen trives bedre med rein mat. Jeg velger for eksempel fremdeles lavkarbobrød i stedet for kjøpebrød. Rett og slett fordi jeg reagerer på gjærbakst.
Det er ikke meningen å leve ketolyse resten av livet. Men at man går over til en mer generell lavkarbo; Lutz... Fedon.... For går man tilbake til det kostholdet man hadde før lavkarbo, så vil man nok gå opp igjen i vekt... For de fleste var det det kostholdet vi hadde som gjorde at vi la på oss i utgangspunktet...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 14:47   #3
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse resten av livet?

Ok, mitt problem er at jeg alltid har lyst på noe søtt, men jeg klarer ellers å spise sunt. Er bare at når jeg spiser f.eks sjokolade så stopper jeg ikke. Jeg spiser til jeg har spist opp og drar gjerne og kjøper mer. Men lever egentlig sunt nå, trener en del og spiser nesten ikke kjøtt (er nesten vegeterianer - spiser bare kjøttdeig, som i og for seg ikke er så sunt). Så jeg går ikke opp i vekt, har gått ned 10kg før ved hjelp av bare trening og sunt kosthold, så den biten har jeg inne tror jeg. Dvs at hvis jeg lever sunt så kan jeg unne meg noe iblandt?

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 14:56   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse resten av livet?

Når det gjelder:

Sitat:

Er bare at når jeg spiser f.eks sjokolade så stopper jeg ikke. Jeg spiser til jeg har spist opp og drar gjerne og kjøper mer.

Slik var jeg også Men jeg har brukt ketolysekuren for å venne meg av med det. Det var hardt! Men det gikk. Har nok hatt en og annen "raptus" etter jeg la om kostholdet, men jeg er blitt så mye mer bevisst på hva jeg gjør. Handlingene, hvorfor osv osv... Det må jobbes med vaner, og ikke minst tanke-endringer

Jeg anbefaler deg å lese ketolyseboka, lån den på bibilioteket eller kjøp den på www.ketolyse.no Der finner du også en del grunnleggende info om kuren

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 22:01   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse resten av livet?

Jeg må bare spørre:
Hva er usunt med kjøttdeig? Så lenge vi begge snakker om helt ren kjøttdeig uten tilsatt stivelse, melkepulver eller andre uhumskheter?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 23:11   #6
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 64
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse resten av livet?

Det spiser jeg. Er det noe usunt med det, da?

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 23:48   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse resten av livet?

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Det spiser jeg. Er det noe usunt med det, da?

Overhodet ikke!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 23:52   #8
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse resten av livet?

Er nok usunt fordi det ikke er rent kjøtt, men restekjøtt liksom... Masse fett og salt... Men mulig det er greit i en sånn lavkarb-livsstil, men hvis man skal gå ned i vekt ved hjelp av bare trening og spise alt man vil,bare moderat av alt, så skal man velge karbo-deig istedet for, for den har mer rent kjøtt..Det er vel et kjent faktum?

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 23:54   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse resten av livet?

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

Er nok usunt fordi det ikke er rent kjøtt, men restekjøtt liksom... Masse fett og salt... Men mulig det er greit i en sånn lavkarb-livsstil, men hvis man skal gå ned i vekt ved hjelp av bare trening og spise alt man vil,bare moderat av alt, så skal man velge karbo-deig istedet for, for den har mer rent kjøtt..Det er vel et kjent faktum?

Fettet skal du ikke bry deg om, salt kan binde vann, men så lenge man ikke overdriver mengdene bør man kunne spise greit med salt så lenge man er obs på væskeinntaket.
Rent kjøtt med rene ingredienser er så klart alltid å anbefale! Unngå kjøttdeig med tilsetningstoff Om det er spekk i det, så gjør det bare kjøttet mer smakfullt og mettende. (Foreldrene mine pleier å spe elgkjøttet med svinespekk for at det skal smake bedre, f.eks.)
Fettinntaket behøver ikke å begrenses så lenge man ligger på et lavt karboinntak, typ mindre enn 30 gram kh om dagen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 17:24   #10
Jillja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Trondheim/Bergen (jepp, ukependler)
Alder: 43
Innlegg: 16
Jillja er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse resten av livet?

Hei
For å ta opp igjen det første spørsmålet ditt. Jeg tror så absolutt det går an å spise brød etter å ha gått på ketolyse. Men det handler jo selvfølgelig litt om mengder.. Jeg kjenner flere som har gått ned mye på ketolyse og som spiser både brød, poteter og kake. Men ikke hele tida og ikke i så store mengder! Og en kjempeviktig ting uansett når man er ferdig med kuren -fortsett å være fysisk aktiv

__________________
Jillja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den gylne middelvei Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 18:17   #11
Lasse
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 46
Lasse er ny på veien

Sv: Ketolyse resten av livet?

Noe av målet mitt med å bli slank er også at belønningene mine i livet ikke lenger skal bestå av mat. Tanken om at man "må unne seg" usunn mat hele tiden er i mine øyne et selvbedrag. Ta heller et glass god vin, en tur på kino (uten godteri selvfølgelig), ha en skikkelig kosekveld under dyna med samboersken. Å slutte med sukker og usunn mat er vel som å slutte å røyke? Jeg håper iallefall jeg klarer å endre mitt forhold til mat i fremtiden.

Slankekurene retter jo ofte på det ytre problemet, men ikke det indre. Istedet for å bruke penger på tomme kalorier hver gang jeg henger med nebbet skal jeg heller prøve å unne meg en tur hit av og til:
http://oslopuls.aftenposten.no/resta...oslopuls_guide

__________________
Lasse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 18:27   #12
solsikke
Seniormedlem
 
solsikke sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Hordaland
Alder: 44
Innlegg: 565
solsikke er ny på veien

Sv: Ketolyse resten av livet?

Jeg vil bare komme med eit lite innspill!!
Jeg driver å leser til eksamen, der jeg har valt å gå nærmere inn på kostens betydning for helse, adferd og læring. Kjempe spennende
En bok jeg nettopp leste var: Uten mat og drikke, om kostens betydning for adferd og læring av Frede Brauner. Denne kan absolutt anbefales...kjempeinteressant..tror dere får dere mange a-ha opplevelser!!!
Bare ett tips på veien!!

solsikke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert for tida!!! Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 22:13   #13
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Ketolyse resten av livet?

Hei, kaster meg på her i samme ærend som Ella-A. Kort oppsummert har jeg oppnådd mitt vekttap på drøye 8 kg med generell lavkarbo siden januar og 1 mnd (april) i ketose. Jeg gikk ned 2 kg på å være "flink" (kutte raske karbohydrater, godterier, men spiste frukt) og raste ned 6 kg i april. Vekta har vært stabil siden 1. mai, (har vippet mellom 1-2 kg nedover et par ganger bare for å vippe opp igjen) og jeg bør jo være fornøyd med det, men det koster! Har egentlig lhyst til å gå ned noen få kg til for å nå målet mitt, og planen var at jeg skulle klare det over lengre tid med generell lavkarbo. Men nei da. Vekta rikker seg ikke... Jeg spiser minimalt med brød, og da er det enten mørkt rugbrød, rugsprø eller disse små kliknekkebrødene. Når det gjelder tilbehør til middag, unner jeg meg kanskje 1-2 spiseskjeer naturris eller fullkornspasta en sjelden gang. I helgene hender det jeg spiser små mengder med søtt (sjokolade/potetgull) men det er lite sammenliknet med raptussene jeg hadde tidligere. Til frokost tar jeg proteinshake, lunsjen er alltid salat m/eller uten middagsrester og middagen lages i lavkarboånd. Føler jeg forsaker mye, og hadde forventet en ytterligere vektnedgang. Sammenliknet med andre som spiser "normalt" og holder seg stabile, ville jeg jo trodd at lavkarbo skulle gi litt resultater. Så derfor lurer jeg også på om svaret er "lavkarbo resten av livet"? Vil jo ikke tilbake til gamle vaner, men vil jo unne meg en utskeielese nå og da, uten å rase opp igjen. Og hvordan blir jeg kvitt de siste 3-4 kg???? Trenger noen tanker/innspill og råd om veien videre.

Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan unngå at resten av familien ikke eser opp? Megvel Optimal Ernæring 8 30-11-07 23:15
Hva med resten av familien? Megvel Ketolysekuren 9 30-11-07 07:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no