Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-01-09, 20:29   #1
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg
Question

Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Hei alle sammen

Jeg ønsker å gå ned i vekt og er endelig motivert. Jeg er på femte dagen med omlegging av kostholdet. Jeg har valgt lavkarbo (uten ketose) på grunn av intoleranse for mel og fordi jeg er svært glad i salater med proteiner, egg osv. Jeg er ikke spesielt glad i frukt og får ulvehunger av å spise et eple eller en gulrot. I tillegg hater jeg poteter. Så dette virket som et fornuftig opplegg.

Grunnen til at jeg vil unngå ketose er at jeg blir svært kvalm av et kosthold med høyt fettinnhold. Magen min tåler det ikke. Jeg må skjære vekk fettet på kjøtt, spiser aldri bacon, orker ikke tanken på sæterrømme osv. Så vidt jeg har forstått er et høyt fettnivå viktig for å ha nok energi/få nok næring.

Problemet er at jeg de siste to-tre dagene har hatt en økende hodepine. Er det mulig jeg ved uhell har kommet i ketose? Jeg mener jeg har spist over 20 gram karbohydrater per dag, men jeg er ikke helt sikker.

Et eksempel på hva jeg har spist i løpet av en dag:

Frokost: To egg og en halv boks med kalkunkjøtt. Fem-seks cherrytomater (håpet de skulle inneholde en del karbohydrater)

Lunsj: Kyllingsalat med paprika, forskjellige salatblader og igjen tomater.

Middag: Sesamnuggets laget av soyaprotein (jeg glemte å sjekke hvor mye karbohydrater disse inneholdt, men jeg tror de er panerte) og salat ved siden av (igjen med tomater).

Noen av dagene har jeg presset i meg en banan for å få mer karbohydrater. Jeg kan også spise en fruktyoghurt med null sukker og null fett per dag (fordi disse smaker best). Om jeg velger den med eple/pære skulle jeg da vært godt over grensen for ketose i forhold til karbohydrater?

Jeg prøver å ligge på mellom 1300 og 1500 kalorier per dag.

Samtidig som jeg ikke vil i ketose, så vil jeg ikke spise mer karbohydrater enn nødvendig. Så hvis noen har gode tips til meg eller kan berolige meg med at jeg IKKE er i ketose, så hadde det vært flott

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:04   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Du må over 50 (uten intens daglig trening) for å sikkert holde deg utenfor ketosen. Hva med melkeprodukter? Kan du drikke melk så er du jo der med en gang!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:24   #3
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Du må over 50 (uten intens daglig trening) for å sikkert holde deg utenfor ketosen. Hva med melkeprodukter? Kan du drikke melk så er du jo der med en gang!

Takk for svar

Jeg ser jeg glemte å nevne at jeg er laktoseintolerant i tillegg til intolerant mot mel. Derfor kan jeg ikke drikke ubehandlet melk. Frokostblandinger er derfor også uaktuelt.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:26   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Hva med gulrot og banan?

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:28   #5
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Å, det er mye jeg kunne spist hvis jeg skulle unngå ketose. Bær, frukt, kaffe latte, linsemos, tyggis, en liten sjokolade i ny og ne.... Kjenner jeg må stoppe her. .

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:31   #6
Schnupsiii
Medlem
 
Schnupsiii sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 130
Schnupsiii er på en erverdig vei

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Hei alle sammen

Problemet er at jeg de siste to-tre dagene har hatt en økende hodepine. Er det mulig jeg ved uhell har kommet i ketose? Jeg mener jeg har spist over 20 gram karbohydrater per dag, men jeg er ikke helt sikker.

Det at du plages med hodepine kan jo også være abstinenshodepine fordi du har kutta ut sukker og karber

__________________
Schnupsiii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:33   #7
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Okei! Så er det rett at du er laktoseintolerant og glutenintolerant?
Hva med ris, mais og hirse da? Mais på boks er jo digg! Erter er godt! Begge kan hives i salater, samme med rosiner, tørkede tranebær, solsikkekjerner, cashewnøtter, granatepler (litt gris å lage til men å så godt!), bær, bønner, humus...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:48   #8
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Takk for svar og forslag fra alle sammen Som nevnt har jeg en del matintoleranse som gjør ting litt vanskeligere.

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Hva med gulrot og banan?

Gulrot får jeg ulvehunger av og litt det samme med banan. I tillegg smaker det så innmari søtt etter at jeg kuttet ned på karbohydrater og godteri En av de mange gode grunnene for lavkarbo for min del

Jeg tror kanskje jeg bare må vente og se om hodepinen går over. Det viktigste er tross alt at jeg får i meg alt jeg trenger. Med masse grønnsaker og kjøtt, pluss nok kalorier, burde det gå greit. Tror jeg

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:49   #9
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Okei! Så er det rett at du er laktoseintolerant og glutenintolerant?
Hva med ris, mais og hirse da? Mais på boks er jo digg! Erter er godt! Begge kan hives i salater, samme med rosiner, tørkede tranebær, solsikkekjerner, cashewnøtter, granatepler (litt gris å lage til men å så godt!), bær, bønner, humus...

Ja, det er riktig

Ris blir nok litt for mye karbohydrater igjen, blir det ikke? Mais hater jeg.

Men alt det andre høres kjempegodt ut. Tusen takk for tipsene. Noterer og prøver det i morgen om hodepinen fremdeles er så grusom.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:50   #10
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

skal du ned i vekt da? Eller bare finne en levevei med matintoleranser?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:04   #11
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

skal du ned i vekt da? Eller bare finne en levevei med matintoleranser?

Jeg skal ned i vekt, ja. Derfor teller jeg kalorier (siden jeg ikke skal i ketose). Dette i tillegg til å få kontroll på matintoleransen. Jeg blir så utrolig humørsyk, sliten og får sterke leddsmerter av mel. Jeg merker også at jeg blir utrolig energirik og i godt humør ved å kutte ut enda litt mer karbohydrater enn bare melet.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:27   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Hva med å legge seg på en Fedon-inje heller enn Ketolyse/atkins med ekstra karber? Det er jo uten mel, uten fett, lite mereriprodukter, men med belgfrukter og mer grønnsaker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:28   #13
Smiline
Medlem
 
Smiline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Hadeland
Innlegg: 109
Smiline er på en erverdig vei

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Soyamelk eller rismelk da? Ikke mye av dette som skal til for å være ute av ketosen

__________________


Smiline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gen lavkarbo og kaloriteller Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:58   #14
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Sitat:

Hva med å legge seg på en Fedon-inje heller enn Ketolyse/atkins med ekstra karber? Det er jo uten mel, uten fett, lite mereriprodukter, men med belgfrukter og mer grønnsaker.

Ja, det er vel i grunnen noe sånt jeg prøver på. Så mer bønner, linser og så videre?

Sitat:

Soyamelk eller rismelk da? Ikke mye av dette som skal til for å være ute av ketosen

Veldig godt forslag. Jeg er glad i soyamelk

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 08:09   #15
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Kjempegodt å lage "stappe" av kokte røde linser og ha til maten, eller kokt quinoa, som passer både i salater og som alternativ til ris. Begge deler har "endel" karber, men de har lav GI og påvirker derfor ike blodsukkeret på samme måte.

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 09:06   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Ja, det er vel i grunnen noe sånt jeg prøver på. Så mer bønner, linser og så videre?

jeg vet ikke hvordan tilgangen på brød ala dansk rugbrød er der du bor, men det kan brukes i "krisetilfeller" jeg pleier å bruke tynne skiver av det til ost i stedet for ost og kjeks f.eks.
Ellers er avocado og litt nøtter fint, og youghurt naturell, eller søtet med fructose kan brukes begrenset.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 11:28   #17
Nenne
Juniormedlem
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 36
Nenne er på en erverdig vei

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Mulig at jeg tar feil her, men er det nødvendig å spise mye fet mat selvom man er i ketose ? Fettet kan man jo få i seg på andre måter enn å spise 'rent' fett, f.eks. via nøtter, avocado, litt fløte i en omelett etc, fet fisk (laks, ørret), bruke olje i stekepannen osv ? Reagerer du på denne type fett også Muff-muff?

Har inntaket av fett noe med energi nivået du har når du er i ketose, eller er det bare at kroppen trenger litt fett for å gå fortere ned ? De av dere som er proffe lav-karbo-spisere kan kanskje hjelpe meg litt her ?

Jeg har også mye problemer med smerter i ledd og muskelatur og det er en av grunnene til at jeg prøver å legge over til lavkarbo, vet fra tidligere at trening, vektnedgang og lav-karbo hjelper betraktelig.

Nenne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 14:37   #18
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Jeg har vært i ketose i snart 3 uker uten fett (utover det som finnes naturlig i mat). Jeg tror jeg får nok energi gjennom dette og proteiner, og har det i hvert fall fortreffelig med tanke på humør og ytelsesevne.

  Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 12:26   #19
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Takk så mye for alle svar og gode tips

Jeg tror jeg fortsetter med å belage meg på å ikke være i ketose. Jeg føler det krever for spesiell mat i forhold til min livssituasjon for øyeblikket, da jeg stort sett må spise det jeg blir servert.

Men nå har jeg mange matvarer jeg med hell kan legge til mitt egenkomponerte lavkarbo kosthold, så får jeg se om lavt inntak av karbohydrater er nok til å gå ned i vekt.

(Jeg reagerer forøvrig på alle typer fett, dessverre. Mengder går aldri bra.)

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 12:39   #20
Hedda:)
Seniormedlem
 
Hedda:) sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 1.731
Hedda:) er en juvelHedda:) er en juvelHedda:) er en juvel

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Fedon må jo være glimrende for deg. Sunn og deilig mat, med færre karber. Alle i familien kan leve på Fedon, det er jo rett og slett bare sunn mat.

__________________


Min journal
Hedda:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 18:25   #21
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Jeg slår et slag for South Beach også jeg, da. Selv om mel reintroduseres fra uke 3 om man tror man tåler det.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 23:54   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Jeg gikk over til noe mer Fedonaktig for noen måneder siden. Det viktigste jeg gjorde var å ikke tilføre spesielt mye fett i maten, men fortsatt spise mat med fett, jeg spiser linser, bønner, kikerter og veldig mye grønnsaker, særlig løk og tomat som har litt høyere karboinnhold og høy egenvekt.
Jeg spiser mye frø og nøtter, og det hender jeg spiser litt fiberrik (men tror ikke magen blir så glad for det, så lurer på å kutte det ut).
Jeg spiser gjerne mellommåltider som består av en neve nøtter eller oliven, så på en vanlig fedoninspirert dag så blir det omtrent fem seks måltider. Jeg teller overhodet ikke karber eller kalorier, men passer på å holde et jevnt blodsukker og at jeg til en hver tid ikke er sulten.
Dette fungerer veldig bra for meg, men i perioder hvor jeg har dårlig tid eller dårlig råd, så skrur jeg opp fettnivået og spiser mindre kh, men gjennomfører det i tilfelle hele dagen. Det kan nok hende jeg går inn og ut av ketse relativt ofte, men så lenge jeg tangerer det med langsomme karbohydrater så er det ikke noe problem for meg. Man produserer ketoner helt opp til hundre gram om dagen, men man er ikke i målbar ketose før man er under minst femti, for noen helt ned i femten eller tjue. Da er det snakk om ren fettforbrenning.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 00:00   #23
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Msunner deg! Problemet mitt er å komme under 15-20!!!! Er det egentlig noe problem å komme over?

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 00:18   #24
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Opprinnelig lagt inn av Hedda:), her.

Fedon må jo være glimrende for deg. Sunn og deilig mat, med færre karber. Alle i familien kan leve på Fedon, det er jo rett og slett bare sunn mat.

Ut og kjøpe bok på mandag, skjønner jeg! Takk

Sitat:

Jeg gikk over til noe mer Fedonaktig for noen måneder siden. Det viktigste jeg gjorde var å ikke tilføre spesielt mye fett i maten, men fortsatt spise mat med fett, jeg spiser linser, bønner, kikerter og veldig mye grønnsaker, særlig løk og tomat som har litt høyere karboinnhold og høy egenvekt.
Jeg spiser mye frø og nøtter, og det hender jeg spiser litt fiberrik (men tror ikke magen blir så glad for det, så lurer på å kutte det ut).
Jeg spiser gjerne mellommåltider som består av en neve nøtter eller oliven, så på en vanlig fedoninspirert dag så blir det omtrent fem seks måltider. Jeg teller overhodet ikke karber eller kalorier, men passer på å holde et jevnt blodsukker og at jeg til en hver tid ikke er sulten.
Dette fungerer veldig bra for meg, men i perioder hvor jeg har dårlig tid eller dårlig råd, så skrur jeg opp fettnivået og spiser mindre kh, men gjennomfører det i tilfelle hele dagen. Det kan nok hende jeg går inn og ut av ketse relativt ofte, men så lenge jeg tangerer det med langsomme karbohydrater så er det ikke noe problem for meg. Man produserer ketoner helt opp til hundre gram om dagen, men man er ikke i målbar ketose før man er under minst femti, for noen helt ned i femten eller tjue. Da er det snakk om ren fettforbrenning.

Det høres ut som noe jeg kan trives med Selv om jeg da må venne meg til å spise ofte. Men, men. Det viktigste er tross alt å slippe blodsukkersvigningene og slippe plagene som oppstår når jeg spiser mel eller drikker melk.

Sitat:

Msunner deg! Problemet mitt er å komme under 15-20!!!! Er det egentlig noe problem å komme over?

Nå er det jo slik da at alle kan velge ikke å være i ketose om de vil det Det er jo bare et valg jeg har tatt. Muligens er det ikke verdens mest effektive slankekur når jeg "kun" kutter de største karbohydratkildene, men jeg får heller tåle det

Problemet med å komme over er mine mange matintoleranser, i tillegg til et ønske om begrense karbohydrater så mye som mulig uten å bli dårlig av fett. Energi må jeg få på et vis, det er jo helt klart Et for lavt kaloriantall vil da også føre til vektstagnering, så det er en komplisert balanse.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 09:46   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er ny og vil UNNGÅ ketose - trenger råd

Siden jeg la om til denne måten å spise på så har jeg gått ned fra en halv til en kilo i uka, faktisk
Jeg gikk også ned mye på ketogen kost, men det stagnerte i et års tid, og så begynte jeg å øke litt på karber og kutte ut alle meieriprodukter (bortsett fra meierismør), og da gikk det rette veien

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger teorihjelp til bygging og ketose Runegutt Spørsmål og svar 28 04-12-08 15:57
Kinamat - hva bør jeg unngå nystolen Dr Lindbergs 5 09-11-07 15:24
Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose? Sugarpill Spørsmål og svar 5 19-08-07 19:54
I ketose, går for sakte ned, trenger hjelp! Thorwald Spørsmål og svar 34 08-08-07 19:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no