Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbohydrat i hjemmelaget ricotta?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-11, 17:31   #1
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Karbohydrat i hjemmelaget ricotta?

Først: Jeg har søkt, men ikke funnet.

Jeg oppdaget ricotta nå i helgen, og forsøkte meg deretter på en hjemmelaget variant.
Denne ble minst like god, om ikke bedre, enn den butikkjøpte.

Dessverre klarer jeg ikke finne karboinnhold for hjemmelaget ricotta noe sted, og vender meg derfor til de kloke hoder her
"Storprodusert" ricotta inneholder vel 3-4g karbs, men jeg vil tro disse produsentene har en litt mer komplisert metode,ogdermedfår brukt mer av væsken enn jeg fårgjort..

Jeg vet jo at pultost, som er laget av sur skummetmelk, inneholder tilnærmet 0g karbohydrat pr 100.

Den hjemmelagete ricottaen går vel på det samme prinsippet, men lages på helmelk og fløte, og tilsettes syre. Således skilles jo ostemassen fra mysen.

Antar jeg rett, når jeg tror karboinnholdet på denne måten blir tilnærmet 0?

Om man ser på f.eks rømme vs smør blir det jo også det "samme" - fett og proteiner skilles fra og blir til smør. Den vannholdige greia som blir igjen (kjernemelk) er jo da den som sitter igjen med karbohydratene.

Såvidt jeg klarte å forstå, så lages ekte ricotta av nettopp kjernemelk. De ørsmå proteinforbindelsene som er igjen i kjernemelken binder seg sammen, og man får den finkornede ricottaen.

Med "min" metode blir det jo litt juks, men jeg skulle tro det blir det samme? fett og proteiner skilles fra mysen, og det blir lite karbohydrater med?
Da jeg laget ricottaen brukte jeg sitronsyrepulver i mangel på noe annet. Ostemassen ble mild, rund og fin, mens mysen smakte sure pottenelliker. Minst. Intet spor av syresmak på selve osten, altså.


Noen som har noen innspill her, før jeg forspiser meg på hjemmelaget ricotta med kanel?

Jeg blir takknemlig for alle svar, altså.

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ricotta dessert på 1-2-3 Pebbles82 Kake/dessert og snacks 1 10-08-11 18:30
Ricotta ost nøtta Lavkarbo generelt 6 14-01-10 22:47
Mager ricotta? Lurer* South Beach 4 22-09-09 18:28
Spørgsmål ang ost og ricotta? Monix South Beach 2 21-04-07 12:10
Ricotta Donkea Lavkarbo generelt 10 27-11-04 17:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no