Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbokilder + kaffe spm

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-11, 20:00   #1
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Karbokilder + kaffe spm

Hei alle sammen
Lurer på to ting jeg og håper dere kan hjelpe Jeg skal ligge på ett daglig inntak av karbo på 80-100 gram om dagen. Hittil idag har jeg spist ca 60 gram karbo og har enda 20-40 gram "til gode" Kan jeg bruke disse på hva jeg vil? Som feks 1 knekkebrød med sjokoladepålegg til kvelds? Så lenge jeg ikke overstiger 100 gram karbo, går det greit da?

Også til spm nr 2, samboeren min ligger på ca 20 gram karbo pr dag, men han drikker svart kaffe. Hvilken påvirkning kan kaffedrikking ha? Han drikker til vanlig kaffe gjennom hele dagen, så det blir en del kopper. Kan det hende at han ikke går ned i vekt pga kaffedrikkinga? Hjelper det å evt kutte litt ned på antall koppper? Lurer også på om det kan påvirke vektnedgangen hans om han bare får i seg feks 5 gr karbo en dag, eller om den burde ligge på 20 gram?

Vi har startet idag, så er en del ting vi lurer på :P

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 08:04   #2
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Ingen som kan hjelpe?

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 08:37   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Mange som drikker bøtter med kaffe og likevel går ned masse!
Men dersom vektnedgangen uteblir eller stopper opp, kan man jo se på om det kan være kaffen som er synderen!

Menn bør få i seg ca 20 karber om dagen. Er ikke så nøye etter hvert om man ligger litt over eller under, men ca 20 de første ukene er det anbefalte!

Nei, du bør ikke spise "ulovlige" ting bare for å få opp karbene. Etter hvert lærer du bedre hvordan du kan spise i løpet av dagen for å få i deg de karbene du vil.

Hvordan har du komme frem til at du vil ligge på 80-100karber og hvorfor?

__________________

Sist redigert av Kitt : 29-03-11 kl 08:43.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 08:40   #4
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Karbokilder + kaffe spm

jeg ville nok liggi på under 70karbo om dagen. da slipper du redusere fettmengden som gjør at man føler seg mett mye lengre.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 08:45   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Om du skal spise det knekkebrødet med sjokopålegg kommer helt an på hvilke prinsipper du spiser etter. Om du kun tenker antall gram karbohydrater uten å tenke på hvor de kommer fra er det vel "greit nok", men om du også tenker på GI/GB (d.v.s. belastningen på blodsukkeret) må du styre unna. Derimot kan et knekkebrød med proteinrikt pålegg være et helt greit valg, og da slipper du også å få trigget søthunger med det sjokopålegget Konklusjonen blir vel at siden du går på en egendefinert generell lavkarbo er det du selv som må bestemme hva det er greit å fylle opp karbokvoten med, men mye av poenget med lavkarbo er jo å holde blodsukkeret stabilt og da vil sjokoladepålegg være et dårlig valg.

Jeg ser ingen grunn til at samboeren din skal være nødt til å kutte ut kaffe. Følger samboeren din en spesiell diett (f.eks. ketolyse)? Da skal man ligge på rundt 20 gram karbo per dag. Men det er jo selvsagt ikke noe problem om man ligger under dette en og annen dag innimellom, men det må være unntaket og ikke regelen i så fall.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 09:01   #6
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Tusen takk for svar alle sammen!
Grunnen til at jeg vil ligge på 70-100 gram om dagen er fordi jeg er gravid i uke 36 og har fått anbefalt 70-100 gram om dagen for å ikke havne i ketose

Jeg spiste ikke knekkebrød med sjokolade pålegg, men spiste ca 20 druer på kvelden (da var antall karbo på rundt 80) Er det OK å spise druer istedetfor da? Eller en nevne peanøtter? Eller blir det det samme siden det er sukker i druer?
Men skal begynne å spise ett knekkebrød med skinke og majones feks på kvelden for å få antall karbo opp til 70-100 gram. Er bare jeg som har så sykt lyst på sukker

Forresten, hvor mye fett burde jeg maks ha på en dag da siden jeg har så høyt antall karbo pr dag? Er ca 169 cm høy og veier 82.5 kilo

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 09:54   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Spis protein og/eller fett (f.eks. en neve nøtter) sammen med frukten for å senke den glykemiske belastningen.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 15:11   #8
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Så om jeg spiser en neve nøtter SAMMENS med 1 eple eller litt druer på kvelden, så er det ok?

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 16:58   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Opprinnelig lagt inn av nybynneren, her.

Så om jeg spiser en neve nøtter SAMMENS med 1 eple eller litt druer på kvelden, så er det ok?

Jepp!
Da vil GI for måltidet samlet være lavere og dermed gi mindre blodsukker stigning!

Hvem har anbefalt deg lavkarbo undersvangerskapet og hvorfor? Har du svangerskapsdiabetes eller noe sånt? *proffesjonell nysgjerrighet*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 19:06   #10
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Okei, så flott da Har ikke fått det anbefalt, men sjekket litt rundt hvordan det var med lavkarbo og svangerskap og leste flere plasser at det ikke var noe i veien for å begynne på lavkarbo i svangerskap, så lenge jeg ikke kom i ketose og lå på ca maks 100 gram karbo om dagen Og nei, har ikke svangerskapsdiabetes

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 19:10   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Opprinnelig lagt inn av nybynneren, her.

Okei, så flott da Har ikke fått det anbefalt, men sjekket litt rundt hvordan det var med lavkarbo og svangerskap og leste flere plasser at det ikke var noe i veien for å begynne på lavkarbo i svangerskap, så lenge jeg ikke kom i ketose og lå på ca maks 100 gram karbo om dagen Og nei, har ikke svangerskapsdiabetes

Sykepleier- nysgjerrigheten slå til innimellom, skjønner du!
Du skrev at du hadde fått anbefalt å ligge på 70- 100karber, bare derfor jeg spurte. Tror det uansett er sunt å leve lavkarbo, så hvorfor ikke under et svangerskap når man bare vil det beste for den lille "innbyggeren"!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 20:51   #12
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Hehe, er såklart lov å spørre Syns du 70-100 gram for meg er OK da?
Syns foreløbig at lavkarbo er VANSKELIG, kjenner jeg blir litt smådårlig nå ved tanken på fet mat. Heldigvis har jeg litt karber å gå på, så ett par knekkebrød og en frukt i ny å ne hjelper jo på

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:10   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Syns 70- 100karber høres helt supert ut, jeg!
Du kan også med fordel holde deg på det nivået etter fødselen!

Har du lest om Fedon Lindbergs lavkarbo- filosofi?
Kan være lurt å sette seg inn i!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:12   #14
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Kaffe kan gi blodsukkerstigning, ved at det belaster leveren som dumper glukose i blodet som beskyttelse. Beklager Kitt, husker ikke hva prosessen heter.

Det er målbart, men skal være marginalt. Kommer helt an på hvordan sambo er skrudd sammen.
Men kaffe sammen med annen mat (med fett) skulle gå bra.
Jeg har kremfløte i kjølern på jobben selv

Tenk på det som en ting å prøve etterhvert, dersom han skulle bli opprådd for en løsning.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:12   #15
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbokilder + kaffe spm

tror ikke du skal spise verken druer eller sjokopålegg for å være helt ærlig

Men epler f.eks, grapefrukt, bær, appelsin etc. Banan og druer er de "verste" karbokildene når det gjelder frukt og lavkarbo. Ja husk nøttene når du spiser frukt.

Hva med å heller fokusere på å få karbene fra gode kilder, som grønnsaker, linser, bønner, bittelitt fullkornsris/pasta, kanskje litt fullkornsknekkebrød, men ikke 5 skiver om dagen, etc? Da kan du nesten ikke gi ungen din en bedre start på livet enn å starte livet uten raskekarboabstinenser

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:19   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Kaffe kan gi blodsukkerstigning, ved at det belaster leveren som dumper glukose i blodet som beskyttelse. Beklager Kitt, husker ikke hva prosessen heter.

Husker ikke du?
Det var noe nytt!

Aner ikke hva prosessen heter, vet bare at det ikke er ofte noen opplever kaffe (filtermalt) som partystopper. Vil nesten tro at om man slutter brått med kaffe, vil kroppen bli så stresset at vekten i hvert fall ikke går ned!

Men hva vet jeg? Selv etter 10 år som natt- sykepleier har jeg til gode å ha drukket så mye som en eneste kopp kaffe!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 08:06   #17
nybynneren
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
nybynneren er på en erverdig vei

Sv: Karbokilder + kaffe spm

Neida, blir ikke spise sjokopålegg Men igår feks spiste jeg ca 3 rugsprø (6 karbo pr skive om jeg husker rett) med smør og hvitost og eple på. Det var kjempe godt og syns det var deilig å kunne slippe litt fet mat Må bare spørre i vei her siden dere er så greie å svare. Er det ok å spise 3 rugsprø med smør, hvitost og eplebiter på om dagen?

Ja visst jeg går ned i vekt blir jeg nok å holde meg på 70-100 om dagen etter fødsel også Har ikke lest noe om den Fedon lindberg, men kanskje det er noe for meg da
Når kan man forresten regne med å gå ned i vekt? Flere uker, eller dager?

nybynneren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kaffe? Tøsa! Ketolysekuren 2 25-01-11 00:13
Kaffe Nero Spørsmål og svar 21 22-09-10 21:34
Kaffe? siljem87 Spørsmål og svar 2 25-09-09 20:39
Kaffe/te erleperle Ketolysekuren 6 07-05-09 21:16
Kaffe? Sissi Vedvarende vekttap 10 23-02-07 14:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no